Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-06, 13:53   #16
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Jag är skeptisk till provtestet, tycker att det verkar ge lite för generösa resultat.
+1

Man får tänka på att det ligger i MENSAs intresse att folk skriver det övervakade testet. Onlinetestet är ju marknadsföring inför det riktiga testet så en viss skepsis är sund.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 13:54   #17
Bryggare
Registered User
 
Bryggares avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Hemma
Inlägg: 105
Hmm, fick samma resultat. Var ett ganska lätt test tror nog det är fler än 4% här på forumet som klarar det.
Bryggare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 14:00   #18
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Högt. Jag har gjort testet, och även om jag anade att det skulle vara högt så blev jag själv förvånad över hur högt. Jag vill inte ens säga hur högt.

Men jag är för lat för att utnyttja det till att ta över världen. Så det är lite bortslösad genetik.
Toppresultatet på Mensas test (det riktiga alltså) är "135 eller mer", eftersom felmarginalerna är gigantiska över det. Så ett så fantastiskt megaresultat kan du faktiskt inte ha fått.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 14:00   #19
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Fanns nått annat test från DN som verkade mer pålitligt, som typ 100.000 pers hade gjort. Jag fick max på mensas test och hade typ 115 på det testet
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 14:04   #20
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Fanns nått annat test från DN som verkade mer pålitligt, som typ 100.000 pers hade gjort. Jag fick max på mensas test och hade typ 115 på det testet
Det finns flertal test som har mycket högre validitet och reliabilitet jämfört med de här populariserade testen.

Sverige ligger i framkant gällande begåvnings- och personlighetstest.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 14:08   #21
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Fick 96, måste vara något fel eftersom de tester jag gjort tidigare(facebook) alltid visat 110+.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 14:11   #22
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Toppresultatet på Mensas test (det riktiga alltså) är "135 eller mer", eftersom felmarginalerna är gigantiska över det. Så ett så fantastiskt megaresultat kan du faktiskt inte ha fått.
161 och 183 beroende på vilket test det handlar om.

https://www.mensa.org.uk/what-is-an-iq-test
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 14:17   #23
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det där testet tror jag inte alls på. Jag har gjort liknande test förut, och de har varit mycket svårare och jag har inte placerat mig lika högt i normalfördelningen (topp 4%). Skulle tro att jag hade max ett fel och var klar långt innan tiden gått ut. Jag brukar alltid ha tidsbrist på liknande test. Så detta var garanterat gjort för att många skulle få bra poäng.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 14:18   #24
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
161 och 183 beroende på vilket test det handlar om.

https://www.mensa.org.uk/what-is-an-iq-test
Var och när gjorde du testet?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 14:24   #25
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Du har så rätt jag slarvar och skriver talspråk men då jag tror att ni är så begåvade att ni missar syftningsfel mm då er hjärna är rustad för att ta sig runt dessa fel...

Men du tar det lite känsligt.Mer ödmjukhet krävs för att lyckas i det riktiga livet då vi möter personen IRL.
Med viss begåvning skriver man rätt "automatiskt", fastän man inte aktivt anstränger sig.

Ödmjukhet kan ta många former, t ex att inte välja ut en random person på ett forum och klanka ner på denne varje chans man får i tråd efter tråd.

Och angående känslighet så tycker jag att de som känner ett trängande behov av att dyka in i varje diskussion om IQ som finns och ropa "IQ är faktiskt inte allt!" verkar vara de mest känsliga. Tråkigt att man inte kan diskutera ämnet utan att något tycker sig ha fått en öm tå trampad på.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
161 och 183 beroende på vilket test det handlar om.

https://www.mensa.org.uk/what-is-an-iq-test
Det är inte förvånande högt för att vara dig, eller jag är iaf inte förvånad.

Jag har gjort många onlinetest också och tror att jag har fått mellan 116 och 139 på dem, om jag minns rätt. Intressant att se hur onlinetesten varierar jämfört med de "riktiga".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 14:26   #26
Ame
Friidrott
 
Ames avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 916
Jag har 131 i IQ enligt Mensas övervakade test. Jag tycker att provtestet gav en bra bild om hur det riktiga testet är. Svårighetsgraden skruvas upp i slutet av det riktiga testet men det ska ju kunna testa högre än online-testet också. Men den största delen av det riktiga testet är riktigt simpelt, det var bara de sista 5 frågorna som var svåra som jag minns det.
Skriver man bra på online-testet skriver man antagligen hyfsat på det riktiga testet också.
Ame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 14:32   #27
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Med viss begåvning skriver man rätt "automatiskt", fastän man inte aktivt anstränger sig.

Ödmjukhet kan ta många former, t ex att inte välja ut en random person på ett forum och klanka ner på denne varje chans man får i tråd efter tråd.

Och angående känslighet så tycker jag att de som känner ett trängande behov av att dyka in i varje diskussion om IQ som finns och ropa "IQ är faktiskt inte allt!" verkar vara de mest känsliga. Tråkigt att man inte kan diskutera ämnet utan att något tycker sig ha fått en öm tå trampad på.



Det är inte förvånande högt för att vara dig, eller jag är iaf inte förvånad.

Jag har gjort många onlinetest också och tror att jag har fått mellan 116 och 139 på dem, om jag minns rätt. Intressant att se hur onlinetesten varierar jämfört med de "riktiga".
Ber om ursäkt om jag trampade på en öm tå Dio.

Intressant att du kan bedöma KG:s intelligens med hjälp av de artiklar och annat som han skriver om.

Nu har säkert KG relativt väl förspänt på begåvningssidan men har troligen andra sidor som är betydligt svagare som egentligen skulle behöva förstärkas men det är normalt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 14:41   #28
Tricklew
W för Vendetta
 
Tricklews avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 155
Jordan Petersson är tyvärr skit och allt som kommer ur hans mun ska tas med en enorm nypa salt, hans specialitet är Jungs arketyper och synkronism, precis som vi inte längre tar Alchemi och dansterapi (2 andra av Jungs favoritidéer) på allvar så ska vi inte heller ta Jungs Arketyper på allvar. Jordan Petersson är direkt anti-forskning och är en pseudofilosif av högsta rang.


Med det sagt så är jag pucko, har inte bemödat mig att sitta ner med ett IQ-test men min gissning är runt 70.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Sen är väl penis funktion även att fungera som en svamp så att en man med lång penis och rejält ollon kan suga ut den tidigare mannens sperma och lämna sin egen kvar efter akten.
Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.

Senast redigerad av Tricklew den 2019-01-06 klockan 14:46.
Tricklew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 14:43   #29
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Gjorde det förra året och fick också "126 eller mer". Ser mig dock inte som smart, mer som någonstans mellan rikspucko och trögtänkt

Tror också mensas provtest är "riggat" för att "lura" folk att de är "smarta nog" (tycker personligen att IQ-tester är bullshit) att göra riktiga testet och därmed betala Mensa så de tjänar pengar. Och skulle gissa att det riktiga testet är svårare så att typ 95% av alla som har "126 eller mer" bommar.

Potential är överskattat och bara en skrytfaktor, det är vad man uträttar som räknas.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-01-06 klockan 14:45.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 14:52   #30
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Mensa-testet är rätt smalt eftersom det enbart är matriser. Om man vill ha ett bättre mått på sin intelligens kan man göra WAIS-IV istället.

IQ-testen som finns online är ju oftast löjligt enkla. Här är lite mer avancerade om man är sugen.

https://iqexams.net/tests2/geniusiqtest/index.htm
http://www.iqpussel.se/hattriq/Hat-triq.pdf
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)