Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-08, 19:14   #166
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Många av dessa "IQ-tester" med matriser på nätet är på samma nivå som kognitiva tester som psykologer ger till barn. Det är liksom inte en bedrift, eller ett bra mått på IQ, att klara av dem. Det säger mer att man inte är helt bakom flötet.

Det finns bättre grejer som är mer utmanande.

Förstår du vad "normerat" test betyder?
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 19:17   #167
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Inte upprörd, men ogillar när personer från de lägre high IQ societies ska komma in och lägga ner lagen så att säga med resonemang som inte följer förnuft.
Du tror nog att jag ser mig själv på ett annat sätt än jag gör. Jag lägger inte ner lagar, jag säger korkade saker ibland, och jag sa att onlinetestet har begränsningar om man gör det fler gånger än en.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 19:48   #168
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Sen kan du kolla islams bidrag till forskningen.
Typ, det siffersystem vi använder idag? Eller al-Khwarizmi som införde decimalsystemet och anses vara algoritmens fader? Eller ibn Sahl som utvecklade optiken? Eller astronomen och matematirken Omar Khayyam som bl.a. löste tredjegradspolynomet?

Dock anses den "muslimska guldåldern" ha varit ca 750-1250, så det var ju ett tag sen.

(Obs jag tolkade påståendet som sarkastiskt.)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 19:48   #169
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Se där, trodde det bara fanns jude-judar


Man kan få rätt svar med fel metod ändå ibland, att man "haft tur" och genom att välja "fel formel" duckar undan diverse slutsatser som man måste dra.


Tycker sånt där blir hopplöst att räkna i "text". Vill alltid rita figur så jag kan se vilka krafter som är relevanta att räkna på osv.

Men tror faktiskt att uppgiften bara är dåligt eller tom felaktigt konstruerad.
Typiskt för kollisionsproblem så vill man se att rörelsemängden är bevarad (om man bortser från energiförluster). Jag tycker det spontant saknas alldeles för mycket information för att orka göra ett försök att beräkna och ställa upp alla ekvationer och grejs, men jag kan ge mig på ett försök till ett "resonemang".

Rörelsemängden före = rörelsemängden efter, dvs bilens rörelsemängd går över till väskan (vi antar att inget deformeras, bortser från fjäderkrafter och hela tjohejsan, vi betraktar bilen som en partikel där väskan som också betraktas som en partikel ligger och vilar på fäst med bandet). Vi antar även att bilen krockar med något som är "stationärt" före och efter krocken, typ en bergvägg eller nåt samt att vi antar att det är en fullständigt oelastisk stöt, så att bilens hastighet efter kollision är noll. För annars behöver vi veta den andra bilens massa, friktionskonstanten mellan båda bilarna och vägunderlaget osv.

Då stöter vi i alla fall på ett problem eftersom vi varken känner till bilens massa eller väskans massa och kan således inte beräkna rörelsemängd före = massa * hastighet eftersom både rörelsemängden och bägge massorna är okända.

Antar vi att bandet går över väskan så är det sannolikt friktionen som håller kvar bandet snarare än bandets "brottstyrka". Och då behöver vi även friktionskonstanten mellan väskan och underlaget väskan ligger på. Och då är som sagt frågan felformulerad, vi "söker" inte "brottstyrkan" (jag vet att vi är ute efter massan men man "måste" först ställa upp en ekvation för brottstyrkan) utan snarare friktionskraften.

Antar vi att bandet går "runt" väskan så vettefasen hur man skulle lösa det annat än att gå bakvägen och se hur mycket andra värden kan öka utan att väskans tyngd relativt mot bandet överstiger 2000 kg.

Med det sagt så är det enda vi vet att bandet går av vid 2000kg (vilket är konstigt att ange i, vanligtvis anger man brytpunkter i kraft (N) och inte i tyngd (kg)) och att bilen färdas i 100 km/h.

Jag tycker alltså det saknas alldeles för mycket information för att lösa uppgiften och därmed är en illa konstruerad eller helt enkelt orimlig/felaktig uppgift, om jag inte snöat in på helt fel spår i mitt resonemang.

Men oavsett uppgiftens rimlighet så hade jag personligen nog tänkt på rörelsemängdens bevarande som ett första steg istället för att börja med att göra antaganden med krafter innan man ens vet hur bandet håller fast väskan, där det sistnämnda borde framgå i en bild eller vara givet i uppgiften om det är relevant.
Oftast står det angivet hur många kg spännband klarar att hålla. Kanske står det Newton också, men jag har då bara tänkt på hur många kg de är klassade för. Jag utgår från att det som avses är att de klarar av att hålla den massan vid 1G.

Nu var det ju inte en "uppgift", utan 75:an som undrade hurpass mycket hans verktygslåda kunde få väga om han spände fast den med ett spännband som klarar upp till 2000kg och han åker 100km/h.

Dvs det värsta scenariot är att han åker i hundra knyck och stannar mot en bergvägg (vilket väl i praktiken är typ 1m). Vilket är den tyngsta låda som spännbandet klarar av att hålla kvar då?

Ifall bilen stannar på 10m istället så kommer ju kraften på spännbandet bli mindre än i fallet ovan (om lådan väger lika mycket).

Bilens rörelsemängd verkar irrelevant tycker jag. Det kvittar väl vad bilen sysslar med för verktygslådan och dess eventuella ballistiska färd genom 75:ans vindruta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 19:56   #170
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Typ, det siffersystem vi använder idag? Eller al-Khwarizmi som införde decimalsystemet och anses vara algoritmens fader? Eller ibn Sahl som utvecklade optiken? Eller astronomen och matematirken Omar Khayyam som bl.a. löste tredjegradspolynomet?

Dock anses den "muslimska guldåldern" ha varit ca 750-1250, så det var ju ett tag sen.

(Obs jag tolkade påståendet som sarkastiskt.)
Det där var väl då fan inget att komma med i sammanhanget.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 20:10   #171
mottat
Slag.
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg

Dock anses den "muslimska guldåldern" ha varit ca 750-1250, så det var ju ett tag sen.

Det blir ju svårare att få fram riktigt begåvade individer om man håller på med massa inavel skulle jag gissa på.
mottat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 20:13   #172
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Gissar på att tråden är låst innan imorgon vid lunchtid nu när det börjar komma lite "friska fläktar"...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 20:31   #173
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Gissar på att tråden är låst innan imorgon vid lunchtid nu när det börjar komma lite "friska fläktar"...
Ja, finns flera saker som hade vart roliga att prata om och som inte är så lätt att ta upp i vanliga fall. Så ser det ut för mig iallafall. Ingen av mina vänner pratar om sånt och de är högst ”normala”. De skulle tycka jag var weird, mer än vanligt, om jag började prata om sånt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 21:22   #174
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Citat:
Ursprungligen postat av mottat Visa inlägg
Det blir ju svårare att få fram riktigt begåvade individer om man håller på med massa inavel skulle jag gissa på.
Vanligare inom delar av judendomen.
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 22:45   #175
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag tror att hög IQ kopplat med låga ambitioner är mer av ett handikapp än normalbegåvning (eller lägre) kopplat med låga ambitioner. När man är tillräckligt smart för att förstå att man är otillräcklig men inte tillräckligt smart för att kunna glida räkmacka ur det är "sweetspot" för tankemässig självspäkning.

Jag gissar att den IQ-nivån är mellan 105 och 120.

Senast redigerad av trädgårdsmöbel den 2019-01-08 klockan 22:46.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 00:46   #176
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
https://www.psychologytoday.com/us/t...elligence-test

Ett visual-spatial -test som var rätt roligt. Ofta lite knepigare än matrisproblem. Känns som om hjärnan hoppat ur led när man är klar. Finns en hel del sådana kluringar i Mensas böcker.

Wow! Your score on the test was the top of the charts, meaning you have an excellent repertoire of spatial skills.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 01:06   #177
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Orsaken till Ashkenazi-judarnas höga IQ tros bero på att man selekterade bort personer med lägre IQ.

Citat:
Another plausible scenario is that individuals with IQ lower than 80, i.e. individuals who could not join the United States army because of low IQ, could not find spouses: it is likely that such individuals could not participate in the early medieval Ashkenazi economy and simply drifted away from their natal ethnicity to become farmers or to find other work. In this scenario the mean IQ after one generation of selection changes from 100 to 101 if the selection applies only to males and the heritability is 0.7. A gain of 1
point per generation over five centuries, 20 generations, would lead to a population mean IQ of 120.
Citat:
Since strong selection for IQ seems to be unusual in humans (few populations have had most members performing high-complexity jobs) and since near-total reproductive isolation is also unusual, the Ashkenazim may be the only extant human population with polymorphic frequencies of IQ-boosting disease mutations, although another place to look for a similar phenomenon is in India. In particular the Parsi are an endogamous
group with high levels of economic achievement, a history of long distance trading, business, and management, and who suffer high prevalences of Parkinson disease, breast cancer, and tremor disorders, diseases not present in their neighbors
Citat:
Heritability must vary between populations since it is sensitive
demographic phenomena like assortative mating, the extent to which spouses are similar to each other with respect to IQ, and inbreeding. Assortative mating increases IQ heritability. Inbreeding lowers offspring IQ and so could contribute extra variance to the IQ distribution, lowering heritability.
http://web.mit.edu/fustflum/document...jbiosocsci.pdf
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 01:12   #178
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Förstår du vad "normerat" test betyder?
Jo då. Jag är tveksam till att dessa leksaks-IQ-test som finns lite överallt är särskilt normerade överhuvudtaget.

Jag har gjort IQ-tester hos psykolog så jag vet vilken IQ jag har, därmed kan jag konstatera att de flesta IQ-test som cirkulerar på internet är missvisande.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 01:21   #179
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Typ, det siffersystem vi använder idag? Eller al-Khwarizmi som införde decimalsystemet och anses vara algoritmens fader? Eller ibn Sahl som utvecklade optiken? Eller astronomen och matematirken Omar Khayyam som bl.a. löste tredjegradspolynomet?

Dock anses den "muslimska guldåldern" ha varit ca 750-1250, så det var ju ett tag sen.

(Obs jag tolkade påståendet som sarkastiskt.)
Utöver det du påpekade så påpekar jag att matematik och fysik verkar sträcka sig längre bak än 10k år minst. Så vad någon petade ner i skrift senaste 2000 åren och uppges som källa känns inte som det är något man ska fokusera allt för mycket på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2019-01-09 klockan 01:24.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 01:26   #180
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av JamesD Visa inlägg
Det där var väl då fan inget att komma med i sammanhanget.
Är det inte? Jag skulle då inte se vårat siffersystem som någon liten obetydlig parentes. Vad jag förstår har det dock ursprungligen kommit från Indien och därifrån spridit sig genom arabvärlden till västvärlden.
Oavsett vad som må vara sant är det dock en klen tröst när nutida islamiska styren liknar den mörka medeltiden.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)