Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-08-12, 18:39   #1
Zappen
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 9
Öka kaloriintaget efter bantning?

Har jojo-bantat till och från sedan januari och jag har gått ner en del i vikt men jag känner att jag vill vila ett tag från bantningen och inte behöva tänka på det så mycket.

Så om jag har förstått det rätt så anpassar sig ämnesomsättningen av kaloriintaget och jag har periodvis legat på ett ganska lågt kaloriintag. Låg även på ett ganska lågt kaloriintag förra året men hade sedan en längre period där jag förmodligen låg på överskott, räknade ej kalorier dock. Även nu den senaste 1,5 månaden så har jag legat på ett högre kaloriintag än tidigare men då har jag inte tappat någon vikt utan det har känts som att jag kanske till och med har gått upp i vikt och då har jag legat på runt 1900-2000 kalorier. Nu är jag inte särskilt stor (61 kg, 173 cm, kille) men jag är relativt aktiv och om jag inte har haft otur med generna så känns det lite väl lågt att vara viktstabil på den mängden kalorier.

Så det jag undrar är om det är sant att metabolismen anpassar sig efter kaloriintaget? I så fall kan det ha tagit någon permanent skada efter ett lågt kaloriintag?

Om jag ska försöka börja att äta mer hur ska jag då gå tillväga utan att lägga på mig för mycket fett? Börja äta mycket på en gång eller ta det långsamt? Bör jag fortsätta med att jogga eller är det lämpligare att börja styrketräna? (Har inte styrketränat något tidigare).
Zappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 19:05   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Zappen Visa inlägg
Har jojo-bantat till och från sedan januari och jag har gått ner en del i vikt men jag känner att jag vill vila ett tag från bantningen och inte behöva tänka på det så mycket.

Så om jag har förstått det rätt så anpassar sig ämnesomsättningen av kaloriintaget och jag har periodvis legat på ett ganska lågt kaloriintag. Låg även på ett ganska lågt kaloriintag förra året men hade sedan en längre period där jag förmodligen låg på överskott, räknade ej kalorier dock. Även nu den senaste 1,5 månaden så har jag legat på ett högre kaloriintag än tidigare men då har jag inte tappat någon vikt utan det har känts som att jag kanske till och med har gått upp i vikt och då har jag legat på runt 1900-2000 kalorier. Nu är jag inte särskilt stor (61 kg, 173 cm, kille) men jag är relativt aktiv och om jag inte har haft otur med generna så känns det lite väl lågt att vara viktstabil på den mängden kalorier.

Så det jag undrar är om det är sant att metabolismen anpassar sig efter kaloriintaget? I så fall kan det ha tagit någon permanent skada efter ett lågt kaloriintag?

Om jag ska försöka börja att äta mer hur ska jag då gå tillväga utan att lägga på mig för mycket fett? Börja äta mycket på en gång eller ta det långsamt? Bör jag fortsätta med att jogga eller är det lämpligare att börja styrketräna? (Har inte styrketränat något tidigare).
Man skadar inte metabolismen direkt, det som händer är att man blir slöare och helt enkelt inte rör på sig lika mycket i vardagen. Detta är undermedvetet och inte så lätt att styra över. Detta håller i sig även efter en viss viktuppgång så att öka på kalorierna i en långsam takt är kanske att föredra och liksom möta upp en förhoppningsvis piggare spontan aktivitet. Men oavsett, är du viktstabil nu då kommer du att gå upp i vikt om du ökar energiintaget, det är oundvikligt om du inte medvetet ökar din aktivitetsnivå.
Sen kan man väl säga att vid lågt energiintag ligger man och tar tillvara på varenda kalori, säg 2000 kcal, men om du legat på överskott ett tag kommer du kanske inte gå upp mer trots att du ligger på säg 3000 kcal - men då har du redan gått upp en del förstås. Mer kommer att gå åt som värme mm.

Vad är ditt mål? Det är lättare att få en mer fördelaktig kroppskomposition om man styrketränar (mer muskler, mindre fett) men inte nödvändigtvis lättare att gå ned i vikt. Mer muskler bränner något mer kalorier även i vila, men det är marginellt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 19:14   #3
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Tja! Hur mycket fett du slänger på dig beror väldigt mycket på hur du äter. Käkar du "cleant" alltså, frukt, bär, grönsaker, nötter, mandlar, rena proteinkällor och schyssta kolhydrater tex bönor, havregryn osv istället för pasta, donken, fet husmanskost osv så kan du äta mer och endå hålla vikten bättre alternativt gå ner i vikt. Detta kommer hälften av forumet vilja ha källor på xD Men det stämmer att clean mat som jag precis nämnde ofta besitter komponenter som håller blodsockret stabilare och minskar fettinlagringen, samt kräver mer energi för kroppen att bearbeta. Mycket mer fördelar än så. (fett på kött är nog sisådär men kyckling bättre, iaf eko)

Om du vill börja äta mer, öka aktivetet och käka cleant =lätt sätt att hålla formen/gå ner. Om du vill vara safe så räkna bara kalorier, väg dig, se vad som händer med vikten.

Enligt mig bör du både styrketräna och jogga, de är perfekt att kombinera, båda kommer resultatera i högre förbränning, ökad styrka, kondition, välmående troligtvis.

Vad gäller att förbränningen kan sänkas så ja kroppen blir effektivare, behöver nödvändigtvis inte vara något negativt. Kroppen blir effektiv på det den gör och kräver mindre och mindre energi för att utföra dina vanliga rörelser. Testa något helt nytt tex simma om du inte gör det ofta. Aktiviteter du är ovan vid kommer att förbruka mer till än början. Att kroniskt sänka förbrukningen är nog bara marginellt, men tror absolut (via erfarenhet) att den kan minska en aning. Hörde även att biggeslooser deltagarna som återfick startvikten efter programmet hade typ 15-20% lägre förbränning ett år efter, hur de testade osv får ni googla. "biggest looser deltagare gick upp i vikt" deras källor vettja fan men än endå rimligt att den kan sjunka en aning. Igen, inget negativt med det, kroppen blir effektivare, vilket egentligen är bra av flera skäl som jag inte orkar gå in på.

Senast redigerad av Tjenatja den 2020-08-12 klockan 19:19.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 19:28   #4
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
En grej jag har upplevt med min egen formtoppning är att om jag kör var 5:e dag ungefär och äter lchf alltså typ helgrillad kyckling, jävla massa protein och nyttigt fett från nötter osv. Alltså ett teoretiskt överskott på typ 2k + mot vad jag brukar äta så ökar mina hungerkänslor väldigt mycket i några dagar medan cravings blir mindre, alltså lättare att hålla dieten. Återfår en hel del energi och mår mentalt väldigt bra, samtidigt som jag genom detta lyckats komma förbi platåer utan att fortsätta kutta kalorier, snarare tvärtom, äta mer kalorier. Funkat för mig, sen om det rör sig om högre förbränning pga mer energi kan jag inte svara på men just att det känns som dagarna eftet high fat dagen så suger det magen som fan, och vågen har gett mig bevis.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 20:03   #5
Zappen
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 9
Det jag vill allra helst för tillfället är att kunna äta så mycket som möjligt och att öka förbränningen. Jag är som sagt inte den mest insatta men det är väl typ som "reverse dieting" som jag överväger att ge ett försök bara för att se om min förbränning ökar efter att ha kört det ett tag trots samma aktivitetsnivå. Sen exakt vad jag vill vet jag knappt själv. Ena stunden känner jag att jag ändå vill lägga på mig vikt och fett för att jag behöver bli större för att sedan känna att jag vill vara viktstabil för att inte ha en lika stor uppförsbacke ifall jag vill banta igen då jag fortfarande har en bit kvar tills mitt mål.

Att äta rent tycker jag att jag har gjort och jag har lyckats följa min diet skapligt efter att jag kastade in åtminstone en måltid där jag åt någonting som jag tyckte om. Annars har min kost i princip bestått av proteinkällor med grönsaker. Så att fortsätta att äta "bra" mat trots att jag inte bantar längre känner jag att det blir svårt men samtidigt så behöver jag minst fyra måltider per dag och om jag går upp i vikt på 2000 kalorier så blir det svårt att äta någonting annat.
Zappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 22:31   #6
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Tips är att ha en sund kosthållning trots att man inte bantar, går att göra jättegott endå, samt behöver inte vara galna volymer med tråkig mat, kaloritäta källor som nötter, lax, hummus, yoghurt, ägg osv. Går bra mycket lättare att hålla shape med schysst käk, enligt mina erfarenheter iallafall. Måste vara jobbigare att käka "ohälsosamt" halva året och gå upp i vikt, bli trött, deppig osv för att sen behöva ta tag i det, äta trisst igen sen tillbaka samma gamla visa. Alla gör såklart som dom vill, man kan ju endå unna sig ibland trots hälsosam kosthållning!

Jag skulle käka mycket kryddig mat, försöka få till 20 min jogg/hård cykling varje dag utöver gym och andra aktiviteter. Då kan du säkert äta lite mer utan att behöva gå upp i vikt. Du säger att du är aktiv, personligen så ger högintesivt mig bäst resultat, behöver inte vara till bristningsgränsen men att bara kötta 20 min om dagen, få upp flås och svettas lite gör susen för förbränningen.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 22:33   #7
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Äter du väldigt lite fett? Testa minska kolhydrater och öka fett ifall du nu äter mer kolhydrater.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 07:38   #8
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Tja! Hur mycket fett du slänger på dig beror väldigt mycket på hur du äter. Käkar du "cleant" alltså, frukt, bär, grönsaker, nötter, mandlar, rena proteinkällor och schyssta kolhydrater tex bönor, havregryn osv istället för pasta, donken, fet husmanskost osv så kan du äta mer och endå hålla vikten bättre alternativt gå ner i vikt. Detta kommer hälften av forumet vilja ha källor på xD Men det stämmer att clean mat som jag precis nämnde ofta besitter komponenter som håller blodsockret stabilare och minskar fettinlagringen, samt kräver mer energi för kroppen att bearbeta. Mycket mer fördelar än så. (fett på kött är nog sisådär men kyckling bättre, iaf eko)

Om du vill börja äta mer, öka aktivetet och käka cleant =lätt sätt att hålla formen/gå ner. Om du vill vara safe så räkna bara kalorier, väg dig, se vad som händer med vikten.

Vad gäller att förbränningen kan sänkas så ja kroppen blir effektivare, behöver nödvändigtvis inte vara något negativt. Kroppen blir effektiv på det den gör och kräver mindre och mindre energi för att utföra dina vanliga rörelser. Testa något helt nytt tex simma om du inte gör det ofta. Aktiviteter du är ovan vid kommer att förbruka mer till än början. Att kroniskt sänka förbrukningen är nog bara marginellt, men tror absolut (via erfarenhet) att den kan minska en aning. Hörde även att biggeslooser deltagarna som återfick startvikten efter programmet hade typ 15-20% lägre förbränning ett år efter, hur de testade osv får ni googla. "biggest looser deltagare gick upp i vikt" deras källor vettja fan men än endå rimligt att den kan sjunka en aning. Igen, inget negativt med det, kroppen blir effektivare, vilket egentligen är bra av flera skäl som jag inte orkar gå in på.
Tjenatja, kungen av fritt spånande utan några som helst belägg för det han skriver förutom hans egen känsla...

Allt ovan är fel.

Och att det skulle vara positivt att man har 15-20% lägre förbränning i flera år efter en viktnedgång och därefter viktuppgång till startvikten är ju helt befängt.
De har lägre förbränning eftersom de blivit SLÖARE. Undermedvetet har de anpassat sig till att vara så sparsamma som det bara går med energin, en anpassning eftersom svält har upplevts och kan komma igen. Tro mig detta är INTE positivt utan påverkar livskvaliteten negativt. Man kommer att vara tröttare och känna motvilja mot att göra saker, allt - oavsett vad det är för aktivitet det handlar om - förutom att äta och sitta på soffan.

Om jag ska spåna fritt så skulle jag säga att det enda sättet att kunna öka energiintaget rejält utan att gå upp i fettvikt är att öka på aktivitetsnivån REJÄLT, vi snackar om att typ ha ett väldigt fysiskt jobb, eller att spendera all sin fritid med att hajka runt i skogen, paddla kanot och klättra i träd. Typ, eller träna väldigt mycket förstås, flera timmar varje dag. Alltså en total förändring av hela sin livsstil. Då kan man äta mycket utan att bli fet.
Men man kan inte äta kakan och ha den kvar, man kan inte förvänta sig att man ska kunna äta mer än vad man gör nu utan att bli fetare om man inte förändrar andra faktorer (som aktivitetsnivån), är man på balans vid 2000 kcal så finns det inget sätt i världen att öka det till 2500-3000 + kcal utan att bli fetare (och fetare och fetare) om man inte rör mer på sig.

Mitt råd är nog att börja styrketräna och fortsätta konditionsträna, inte höja intaget till mer än 2500 kcal och se hur det ser ut och känns efter 3-4 månader.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 07:48   #9
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Tjenatja, kungen av fritt spånande utan några som helst belägg för det han skriver förutom hans egen känsla...

Allt ovan är fel.

Och att det skulle vara positivt att man har 15-20% lägre förbränning i flera år efter en viktnedgång och därefter viktuppgång till startvikten är ju helt befängt.
De har lägre förbränning eftersom de blivit SLÖARE. Undermedvetet har de anpassat sig till att vara så sparsamma som det bara går med energin, en anpassning eftersom svält har upplevts och kan komma igen. Tro mig detta är INTE positivt utan påverkar livskvaliteten negativt. Man kommer att vara tröttare och känna motvilja mot att göra saker, allt - oavsett vad det är för aktivitet det handlar om - förutom att äta och sitta på soffan.

Om jag ska spåna fritt så skulle jag säga att det enda sättet att kunna öka energiintaget rejält utan att gå upp i fettvikt är att öka på aktivitetsnivån REJÄLT, vi snackar om att typ ha ett väldigt fysiskt jobb, eller att spendera all sin fritid med att hajka runt i skogen, paddla kanot och klättra i träd. Typ, eller träna väldigt mycket förstås, flera timmar varje dag. Alltså en total förändring av hela sin livsstil. Då kan man äta mycket utan att bli fet.
Men man kan inte äta kakan och ha den kvar, man kan inte förvänta sig att man ska kunna äta mer än vad man gör nu utan att bli fetare om man inte förändrar andra faktorer (som aktivitetsnivån), är man på balans vid 2000 kcal så finns det inget sätt i världen att öka det till 2500-3000 + kcal utan att bli fetare (och fetare och fetare) om man inte rör mer på sig.

Mitt råd är nog att börja styrketräna och fortsätta konditionsträna, inte höja intaget till mer än 2500 kcal och se hur det ser ut och känns efter 3-4 månader.
Nej gubben, inget jag sagt är skitsnack. En dag kommer du inse
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 08:21   #10
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Nej gubben, inget jag sagt är skitsnack. En dag kommer du inse
Ytterligare en LCHF-zealot som blundar för vetenskapen och försöker sprida sin agenda genom enbart anekdotisk data.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 08:49   #11
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Nej gubben, inget jag sagt är skitsnack. En dag kommer du inse
Då får du börja med att förklara vad som är bra med att ha 15-20% lägre energiförbrukning efter en viktnedgång med följande viktuppgång till startvikten.
För det är något jag inte bara kommer att inse en vacker dag.

Men jag kan till viss del hålla med dig om en sak, att försöka anpassa sig till en kalorität kost och mindre mer kvalitativa måltider kan säkert vara positivt. Detta har jag tagit upp förr, att vänja sig vid att fylla buken till bristningsgränsen med kalorisnål utfyllnad kommer i längden att leda till att man har svårt att känna sig mätt på normala mängder mat.
Detta betyder dock inte att man kan äta mer kcal än vad man gör utan att bli fet.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)