Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-03, 19:42   #1
PerssonSofia
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 4
Tjej som tränat 2 år stannat upp i utvecklingen

Hej,

Jag är en tjej på 18 år, 167 cm och ca 54 kg. Har tränat seriöst och hårt i ungefär två års tid. I dagsläget tränar jag 6 dagar i veckan. Seriös, hård träning. Även noga med kost osv. Visst har jag byggt upp en bra fysik men känner att jag stannat av i utvecklingen. Växer inte så mycket och blir heller inte jätte mycket starkare.

Varierar självklart min träning i både styrka och hypertrofi. Vad kan jag göra för att komma ur denna plattån som har hållt på ett bra tag? Tips? Käkar ca 2400 kcal om dagen. Är bulk lösningen? Kan jag köra en bulk för att sedan deffa tillbaka? Help a girl ut, please!
PerssonSofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 20:27   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Vad är dina mål? Man kan träna på bra många olika sätt och vilja ha vitt skilda resultat.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 20:38   #3
PerssonSofia
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Vad är dina mål? Man kan träna på bra många olika sätt och vilja ha vitt skilda resultat.
Självklart är det bra att skriva det haha! Utvecklas i min fysik samt bli starkare, inget fokus på att varken gå upp eller ner i vikt.
PerssonSofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 23:21   #4
Victuhh
Registered User
 
Victuhhs avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 609
Hur ser träningsschemat ut och en vanlig ätardag?
__________________
Numera Styrkelyft
Victuhh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 07:59   #5
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av PerssonSofia Visa inlägg
Självklart är det bra att skriva det haha! Utvecklas i min fysik samt bli starkare, inget fokus på att varken gå upp eller ner i vikt.
Vill du stå still i totalvikt men samtidigt bygga muskler så innebär det att du vill fortsätta att sänka din kroppsfett-% som troligtvis redan är ganska låg. Och det blir svårare och svårare ju lägre den är, så det kan vara en förklaring till varför det "tagit stopp". Men tränar du hårt så blir den mesta vikt du ev. skulle lägga på dig rena muskler, så du kan inte tänka dig att gå upp några kilo? Det är nog snabbaste/enklaste tipset.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 08:13   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag tror på att börja med att testa att göra små tweakar med schemat och se om det händer något. Till exempel: Öka träningsvolymen lite, höj med något set här eller där. Går det dåligt, testa att sänka istället! En annan grej du kan pröva är att öka antalet vilodagar, att träna sex dagar i veckan är rätt mycket.

Jag skulle börjat i den änden. Annars så tror jag bulk plus deff kan ge dig det du vill ha. Men eftersom det är jobbigt med bulk och deff (det är jobbigt att bli tjockare under bulk, och det är jobbigt att inte äta sig mätt under deff) så skulle jag personligen inte börja där.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 08:47   #7
PerssonSofia
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 4
Taack för alla svar kompisar!!
Har testat att experimentera med volymen men utan större framgång. Blev precis färdig med ett av jeff nippards 8 veckors program men nu är planen att köra eget igen enligt följande:
• Ben/rumpa tungt (låga reps)
• Rygg/biceps
• Ben/rumpa hypertrofi
• Axlar/triceps
• Ben (här kör jag även extra fokus på framsida och vader)
• Bröst/armar

Absen är jag rätt nöjd med, slänger in nån övning typ varje pass.

Kanske är bulk för att sedan deffa som är lösningen då? Hur lägger jag upp det? Träna som vanligt? Har inga problem med att gå upp något kilo om det innebär mer styrka och gains.

Senast redigerad av PerssonSofia den 2019-09-04 klockan 08:48.
PerssonSofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 09:31   #8
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av PerssonSofia Visa inlägg
Kanske är bulk för att sedan deffa som är lösningen då? Hur lägger jag upp det? Träna som vanligt? Har inga problem med att gå upp något kilo om det innebär mer styrka och gains.
Jag skulle tro, förutsatt att du redan ligger ganska lågt i kroppsfett-%, att du kan köra en "lean bulk" (googla) upp ett par kilo utan att ens behöva deffa efteråt. Dvs, du kommer att väga mer, men ändå ha bibehållen eller tom. lägre kroppsfett-% när du är klar.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 15:53   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av PerssonSofia Visa inlägg
Kanske är bulk för att sedan deffa som är lösningen då? Hur lägger jag upp det? Träna som vanligt? Har inga problem med att gå upp något kilo om det innebär mer styrka och gains.
Jag skulle börja med att lägga på 400 kcal per dag. Proteiner blir mindre viktigt under bulk, så jag skulle satsa på att mest lägga de extra kalorierna på kolhydrater för extra energi. Och träna som vanligt. Justera kaloriintaget om viktökningen inte är tillfredsställande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-05, 09:47   #10
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 612
Du har fått dina nybörjargains och nu är du välkommen till träsket där du kommer behöva genomtänkta upplägg bara för att gneta fram små ökningar. Varje år kommer du öka mindre än året innan.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-05, 13:57   #11
PerssonSofia
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 4
Tack för alla svar!
Tror det kan va så att kroppen behöver mer mat för att orka bygga mer. Börjar med en ökning på 200 kcal/dag nu och ser hur kroppen svarar. Sen byter jag också ut min bro split mot push/legs/pull/legs. Ska även försöka tillsätta lite fett i kosten då jag omedvetet nästan inte äter något alls. Så blir att åka iväg o handla avocado och nötter nu.
PerssonSofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 16:55   #12
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 449
Börja träna styrkelyft med målet att bli starkare. Då kommer du både växa och bli starkare

Tror det skulle vara bra för dig då du inte verkar vara rädd för att lyfta tungt (som många tjejer ofta är tyvärr).
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)