Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-31, 13:48   #1
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Ju större träningsvolym, desto större muskeltillväxt … eller?

Verkar som att Lyle McDonald fick rätt till slut.

https://www.styrkelabbet.se/uppdater...traningsvolym/
-squat- är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-31, 14:38   #2
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Stanna karusellen, det går för fort!

Bra skrivet och rättat av Grub!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-31, 14:54   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Som grädde på moset, framkom det inte i en video med Brad att hans definition av failure inte alls verkar vara den normala? Kanske inte är relevant här iofs, möjligt att jag blandar ihop äpplen och päron.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-31, 15:05   #4
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Som grädde på moset, framkom det inte i en video med Brad att hans definition av failure inte alls verkar vara den normala? Kanske inte är relevant här iofs, möjligt att jag blandar ihop äpplen och päron.
https://youtu.be/QUMaaOHQ-rs?t=280
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-31, 16:25   #5
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag trodde Brads studie var precis tvärt om, att lite träning gav lika mycket som väldigt mycket? Måste missat det helt och hållet.

Man blir ju åksjuk av att hänga med i den här karusellen.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-31, 16:31   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag trodde Brads studie var precis tvärt om, att lite träning gav lika mycket som väldigt mycket? Måste missat det helt och hållet.

Man blir ju åksjuk av att hänga med i den här karusellen.
Fan inte lätt att hålla reda på vem som är vem. En Lyle och en Brad verkar kriga iallafall...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-31, 16:58   #7
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Slutsatserna i den skitstudien var ju så sinnesrubbade att allting föll på sin egen orimlighet. Alla inblandade borde skämmas.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-31, 17:23   #8
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Han verkar ju inte hålla med sig själv heller?

https://www.instagram.com/p/B11ajhoFlIb/

Citat:
It is now well-established that lifting relatively light weights can substantially increase muscle development. However, the question arises as to whether there is minimum threshold below which growth is compromised. Our study set out to determine if such a threshold exists. As shown in the infographic, a load equating to 20% 1RM was suboptimal for eliciting a hypertrophic response compared to loads >40%. ⁣

A caveat to the findings is that we equated volume load between conditions. Since the lowest load condition performed a lot more repetitions to reach failure, we thus had to add more sets to the heavier load conditions to equate the total work performed; although somewhat speculative, it is likely that hypertrophy would have been more similar across conditions if the sets were equated as opposed to volume load. It also is important to note that subjects were untrained; thus, we cannot necessarily generalize findings to those with extensive resistance training experience. ⁣

Bottom line: The evidence indicates that yes, you can go too light when the goal is muscle-building, and the approximate amount is estimated to be ~20% 1RM. You can download the study on my Researchgate page.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-31, 18:07   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det där har inte med saken att göra. Det handlar om belastning, inte volym. Helt annan studie om en helt annan sak.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-31, 18:13   #10
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det där har inte med saken att göra. Det handlar om belastning, inte volym. Helt annan studie om en helt annan sak.
Var det inte något snack om failure i den studien han gjorde? Varför lät han då folk gå till fail överhuvudtaget.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 03:38   #11
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Jag har under senaste tiden tränat mycket. Just för att jag trott på detta. Min slutsats är att det funkar inte. Min kropp går sönder av det. Jag har fått skador i bicepsfästena nu bara som ett exempel. Och mitt psyke mår dåligt av det.

Nu har jag bestämt mig för att dra ner på träningen till max tre dagar i veckan, kanske fyra om jag känner mig fräsch. Och hålla passen till max en timme.

Jag köpte ett schema av en professionell kroppsbyggare. Det var någorlunda anpassat till mina förutsättningar. Men jag kunde ändå inte följa det. Jag klarar inte ens av att sköta kosten som jag ska.

Det här med kroppsbyggningen är sannerligen inte lätt. Jag tror den krassa verkligenheten är att man behöver ha bra gener plus att man måste bruka otillåtna kosttillskott för att lyckas bli grov.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 05:04   #12
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Man kan ligga bra långt ifrån sin maximala återhämtningsvolym och få gains.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 06:11   #13
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Jaså? Så jag kan träna på 80% av min kapacitet och göra ökningar?

Kanske det t.om är bättre i det långa loppet, för nu har jag som sagt skadat mig. Jag kan inte curla längre och latsdrag gör ont. Då tränade jag nog på 110-120% av min kapacitet. Alltså tränade jag sönder kroppen.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 06:11   #14
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Det viktigaste är progression. Höjning av volym är ett sätt likaså höjning av vikter. Själv tror jag att för den mer erfarna så är höjni g av volym mer aktuellt. Alla byggarprogram som är nånting att ha har ju deload-veckor osv vilket jag tror att är väldigt viktigt för att jag tror starkt på att man under kortare perioder måste ta träningen till väldigt nära vad man klarar av.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 06:25   #15
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Jag har under senaste tiden tränat mycket. Just för att jag trott på detta. Min slutsats är att det funkar inte. Min kropp går sönder av det. Jag har fått skador i bicepsfästena nu bara som ett exempel. Och mitt psyke mår dåligt av det.

Nu har jag bestämt mig för att dra ner på träningen till max tre dagar i veckan, kanske fyra om jag känner mig fräsch. Och hålla passen till max en timme.

Jag köpte ett schema av en professionell kroppsbyggare. Det var någorlunda anpassat till mina förutsättningar. Men jag kunde ändå inte följa det. Jag klarar inte ens av att sköta kosten som jag ska.

Det här med kroppsbyggningen är sannerligen inte lätt. Jag tror den krassa verkligenheten är att man behöver ha bra gener plus att man måste bruka otillåtna kosttillskott för att lyckas bli grov.
-pallar inte träna eller sköta kosten som jag ska
-"muh genetics and all big r roids :/"
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)