Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-09-02, 15:31   #31
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteJellyBerry Visa inlägg
"Brejsar" du sk abdominal bracing så kommer du få in mer än bakre kedjan. Tränar man tunga böj och mark så kommer det att ske. Samtliga bålstabiliserande muskler som är relevanta aktiveras. Googla på termen om du är inte bekant med den.
Jag vet vad det är, och ja, de "aktiveras", men de tränas inte mot något motstånd, spänner du din biceps så "aktiveras" den med.
Böj och mark är som sagt den direkt motsatta av vad du behöver göra för att träna den främre kedjan mot ett motstånd.
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 19:17   #32
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
sittande axelpressar utan ryggstöd, frontböj
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 06:45   #33
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Yep, ända in på penismåttet!

Faktum är att jag inte sett att du ställt en fråga till mig, jag var stensäker på att du skrivit ett medhåll som inte behövde något svar. Man läser vad man vill läsa

Jag har väldigt höga krav på min bålstabilitet pga diverse anledningar och det var först när jag började med carries som jag insåg att marklyft och böj inte räcker för mig. Skillnaden är enorm. Även hur det överförde i kapacitet till övriga aktiviteter var påtaglig, och då pratar jag om allt från att lyfta tugnt till att klättra och hoppa.

Sen ska jag förtydliga att jag inte nödvändigtvis anser att de aldrig kan hjälpa någon, utan att det finns bättre sätt.
Tack för svar. Kanske ska prova Carries nångång. Se och utvärdera om böjen och marken utvecklas.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 06:54   #34
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Jallesnalle Visa inlägg
Jag vet vad det är, och ja, de "aktiveras", men de tränas inte mot något motstånd, spänner du din biceps så "aktiveras" den med.
Böj och mark är som sagt den direkt motsatta av vad du behöver göra för att träna den främre kedjan mot ett motstånd.
Samtidigt så gör ju det något när du lyfter och böjer. Det är då inte samma sak som att spänna biceps utan motstånd. Bracing gör ju att kotpelaren inte rör sig när du aktiverar nedre extremiteter. Den motverkar krafter snarare än utvecklar kraft. Det är i min bok och andras bok bålstabilitet. Bålstyrka är annat, då är det när bålmuskulaturen ska utveckla kraft.

Jag förstår ditt resonemang. Egentligen vet vi inte, vad som är lämpliga övningar. Det beror på vad man har för krav. Behöver man alltid träna specifikt den främre kedjan? Är inte det mer aktivitetsberoende? Sen kan jag enas om att pressar överhuvudet som du kallade vertikala pressar är bra för komplett bålstabilitet.

Så jag ändrar mitt ursprungliga svar till: Böj, press och mark. Stegra succesivt.


Utgår ifrån mig själv när jag tränade mycket böj, bänk och mark samt andra stående basövningar som pressar överhuvudet så klarade jag hur fint som helst i mitt vardagsliv som innebar en del bära och lyfta halvtunga objekt och utvecklade god styrka i styrkelyft. Förmodligen sådan som många inte kommer någonsin nå i det här forumet. Typ kände shit vad stark jag är, de äldre som hade tränat längre än jag förespråkade basövningar hade rätt....Jag hade tidigare tränat mycket bålspecifikaövningar men var aldrig så stark i bålen. Det är kanske svårt att förstå om man aldrig blir superstark. Vi pratar om 10-15 av 200 i en specifik viktklass i klassisk styrkelyft i Sverige.

Senast redigerad av WhiteJellyBerry den 2019-09-03 klockan 06:59.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)