Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-30, 14:22   #16
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Varför det? Jag kanske missade det, men vad händer om du kör plankan?

För övrigt tycker jag att maghjulet är en bra övning för magens statiska styrka:

Maghjulet är en sjukt bra övning för coren! Tänk på att inte se ut som damen på bilden utan kör hollow-body position som gymnasterna gör, alltså ingen svank.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-30, 16:35   #17
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteJellyBerry Visa inlägg
Böj, bänk, mark. Har du ont, börja lätt. Stegra succesivt.
I bänk så utsätts inte bålen för någon belastning och i böj och mark så är det den bakre kedjan som tränas.
För att träna den främre effektivt så måste man köra övningar där man motverkar ryggraden att böjas bakåt, som t.ex. vertikala pressar, plankan, utrullningar, hollow hold osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Det går inte att böja och marka ordentligt med svag bål och ländrygg. Så om någon blir stark i de övningarna utan att ego-lyfta uppnås adekvat träning för bål och ländrygg. Det är ingen jättesvår ekvation.
Jag vill inte vara den, men ländryggen är en del av bålen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Jag tror att det ger bättre utdelning över tid än plankan och dylikt.
Inte för musklerna som motverkar hyperextension och lateralflektion (transversus abdominis, obliques osv).
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-30, 19:42   #18
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteJellyBerry Visa inlägg
Böj, bänk, mark. Har du ont, börja lätt. Stegra succesivt.
Och bänkpress är det enda som behövs för stabilitet i axlar.
Lika bra resonemang.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-30, 23:40   #19
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Carries är de ultimata bålstärkarna enligt mig.
Håller med. Samt reverse hyper är också riktigt bra.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-31, 09:28   #20
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteJellyBerry Visa inlägg
Hur märker du att de har inte hjälpt? Du har känt dig svag/inte tillräckligt stabil i bålen i din idrott eller övrigt liv?

Om man tänker på definitionen bålstabilitet, så innebär det att bålen är stabil medan man rör andra kroppsdelar som armar och ben som vid olika idrotter, vardagens aktiviteter osv
Att det hjälper kan vi vara överens om. Att det är det enda som behövs håller jag inte ned om. Både jag och Stoltz är ganska långa, jag måste komplettera min böj & mark med annan bålträning annars blir det pannkaka.

Farmers är min favorit och den boostar ryggträningen också.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-01, 06:21   #21
Skön
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 304
Tack för bra respons. Jag har tagit till mig av alla bra övningar. Angående plankan så kommer jag knappt ihåg varför jag slutat med den mer än att jag skakar som en galning första sekunden och inte för att det känns jobbigt från första sekund utan vet inte vad det beror på.
Känslan i min kropp är typ som att ryggen blir helt bortdommad och höftböjarna galet spända. Även sidan mellan rygg och mage har "stretch-känsla".
Svårt att förklara, men är nog klassisk svank med stora symptom. Brukar få ont när jag svankar upp i bänkpress. Nån form av obalans i kroppen.
Förr var jag väldigt insatt och läste på varenda sak. Skulle vilja förklara bättre men om jag lägger mer krut på alla fina tips så får jag utvärdera sen.
Skön är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-01, 19:59   #22
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Att plankan känns skit kan ju vara ett tecken på att du borde träna på det, istället för att hitta någonting annat som är bekvämt att göra.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 08:37   #23
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Troligen en rätt farlig övning men jag har kört bålstabilitet genom att lasta på så mycket vikt som jag över huvudtaget kan lyfta av i knäböj och antingen bara stå statiskt eller göra små små knäböj, kanske 5-10cm.
Det är även bra för viktskräcken då kroppen blir van vid väldigt tunga vikter.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 10:39   #24
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Skön Visa inlägg
Tack för bra respons. Jag har tagit till mig av alla bra övningar. Angående plankan så kommer jag knappt ihåg varför jag slutat med den mer än att jag skakar som en galning första sekunden och inte för att det känns jobbigt från första sekund utan vet inte vad det beror på.
Känslan i min kropp är typ som att ryggen blir helt bortdommad och höftböjarna galet spända. Även sidan mellan rygg och mage har "stretch-känsla".
Svårt att förklara, men är nog klassisk svank med stora symptom. Brukar få ont när jag svankar upp i bänkpress. Nån form av obalans i kroppen.
Förr var jag väldigt insatt och läste på varenda sak. Skulle vilja förklara bättre men om jag lägger mer krut på alla fina tips så får jag utvärdera sen.
Ja, det låter som att du har utfört den fel och svankat, syftet med plankan och liknande övningar är att inte göra detta
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 13:47   #25
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Ni som kör farmers walk, på ett ungefär hur tunga hantlar använder ni? Har själv inte testat men känns ju som man måste hitta ett par riktigt rejäla för att inte behöva traska runt i gymmet i en kvart per set.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 14:50   #26
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Jallesnalle Visa inlägg
I bänk så utsätts inte bålen för någon belastning och i böj och mark så är det den bakre kedjan som tränas.
För att träna den främre effektivt så måste man köra övningar där man motverkar ryggraden att böjas bakåt, som t.ex. vertikala pressar, plankan, utrullningar, hollow hold osv.

Jag vill inte vara den, men ländryggen är en del av bålen.

Inte för musklerna som motverkar hyperextension och lateralflektion (transversus abdominis, obliques osv).
"Brejsar" du sk abdominal bracing så kommer du få in mer än bakre kedjan. Tränar man tunga böj och mark så kommer det att ske. Samtliga bålstabiliserande muskler som är relevanta aktiveras. Googla på termen om du är inte bekant med den.

Vill du bygga en snygg rectus abdominis så kan du behöva komplettera eventuellt. Men det är enligt mig att jämföra äpplen och päron.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 14:53   #27
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Och bänkpress är det enda som behövs för stabilitet i axlar.
Lika bra resonemang.
Det är en hårfinlinje, du behöver stabiliserande bröstryggen en del i bänkpress...Tillhör den bålen eller inte... men oavsett så är det kanske inte primära övningen för förbättrad bålstabilitet. Pressar över huvudet kan vara ett bättre alternativ.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 14:55   #28
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Att det hjälper kan vi vara överens om. Att det är det enda som behövs håller jag inte ned om. Både jag och Stoltz är ganska långa, jag måste komplettera min böj & mark med annan bålträning annars blir det pannkaka.

Farmers är min favorit och den boostar ryggträningen också.
Du lyfter, du är lång. Men kan inte Stoltz svara för sig själv eller är ni identiska tvillingar bara för att ni är långa?
Jag tror inte att alla långa behöver extra bålstabilitet. Det är väl mer de fysiska kraven som bestämmer det. Jag lyckades kvala till SM-Styrkelyft utan att använda en enda bålkomplement. Det säger ju en del och är inte så kort heller. Tycker mest att folk namedroppar fancy övningar lite hur som helst utan att förstå egentligen vad de gör och inte gör.

Senast redigerad av WhiteJellyBerry den 2019-09-02 klockan 14:59.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 15:05   #29
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteJellyBerry Visa inlägg
Du lyfter, du är lång. Men kan inte Stoltz svara för sig själv eller är ni identiska tvillingar bara för att ni är långa? :
Yep, ända in på penismåttet!

Faktum är att jag inte sett att du ställt en fråga till mig, jag var stensäker på att du skrivit ett medhåll som inte behövde något svar. Man läser vad man vill läsa

Citat:
Ursprungligen postat av WhiteJellyBerry Visa inlägg
Hur märker du att de har inte hjälpt? Du har känt dig svag/inte tillräckligt stabil i bålen i din idrott eller övrigt liv?

Om man tänker på definitionen bålstabilitet, så innebär det att bålen är stabil medan man rör andra kroppsdelar som armar och ben som vid olika idrotter, vardagens aktiviteter osv
Jag har väldigt höga krav på min bålstabilitet pga diverse anledningar och det var först när jag började med carries som jag insåg att marklyft och böj inte räcker för mig. Skillnaden är enorm. Även hur det överförde i kapacitet till övriga aktiviteter var påtaglig, och då pratar jag om allt från att lyfta tugnt till att klättra och hoppa.

Sen ska jag förtydliga att jag inte nödvändigtvis anser att de aldrig kan hjälpa någon, utan att det finns bättre sätt.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 15:26   #30
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Suitcase carries är en favoritövning. Brukar trippel/quadrupelsetta typ allt jag gör så klämmer in den mellan andra övningar. Tar med en egen hantel då gymmet inte har någon som man kan slänga på eleikovikter på. Kör på ca 55kg nu (vilket även är de tyngsta vanliga hantlarna de har). Känns stabilt. Varierar lite mellan gång på plan mark samt i trappa och lite sådant.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)