Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-02-22, 12:31   #421
Gute
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 3 359
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
Nu är du en tråkmåns.
Jag får snart ta min rymdraket och hämta ner dig när du svävar iväg så här!
Tack. En skicklig handling av dig att plocka ned mig till verkligheten när jag svävar iväg. Det kan även vara så, om vi begrundar att tiden är en komponent i ett ofullständigt verk att tiden däremot inte har någon plats i ett fullständigt verk. Oavsett hur mycket jag finputsar tekniskt kommer inte fullständigheten att nås i varken utförande eller resultat. Det är stillheten mitt i aktiviteten som är kärnan. Att få fatt på och njuta av den stillhet som alltid finns i den pågående rörelsen och förändringen. Verkligheten är aktivitet och stillhet sida vid sida som arbetar tillsammans. Rörelse och stillhet återfinns på samma plats och på samma gång. Det är dock bara i stillheten som vi kan uppskatta detta. Om vi bara fokuserar på att få saker gjorda, ständigt uppnå, vinna, blir livets framåtskridande en börda. Saktar vi däremot ned och uppmärksammar hur vårt liv utvecklar sig från ögonblick till ögonblick, ser vi de saker som kanske tidigare gått oss förbi. Vi förmår att uppskatta och vara tacksamma.

Troligtvis någonting som funnits med sedan barnsben, som jag säkerligen delar med många som natur/friluftsintresserade är att årssäsongen naturligt delas in efter årstidens skiftningar. För mig brukar det traditionellt se ut ungefär såhär. Vintern består av kortare turer ut i skog och mark men i direkt anslutning till snösmältingen, när vattnet ute i skog och mark sjunkigt undan något - inleds vårfrilufsandet, med tonvikt på skog, myr, tjärn. När våren övergår i försommar ändras tonvikten till sjö och hav. När hösten kommer återgår tonvikten till skogen, vilken varar fram till översvämmningsperioden efter höstregnen.

Utefter denna årscykel anpassas också träningen. Med fördel kan mängdträning bedrivas fram till vårsäsongen. När vårsäsongen inleds övergår träningen i ett basprogram med delar av 531 som skelett. Nu inleds av tradition en studieperiod, bokmalstid, fram till inledning av vårsäsongen och därmed blir det naturligt att jag lägger mindre tid på dokumentation av träningen, genom ex. bildmedia. När 531-rotationen börjar kommer träningsveckorna att analyseras noggrannare, då varje ny vecka medför en ökad belasting på stången. Bildmedia återkommer under denna period.
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 14:33   #422
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Tack. En skicklig handling av dig att plocka ned mig till verkligheten när jag svävar iväg. Det kan även vara så, om vi begrundar att tiden är en komponent i ett ofullständigt verk att tiden däremot inte har någon plats i ett fullständigt verk. Oavsett hur mycket jag finputsar tekniskt kommer inte fullständigheten att nås i varken utförande eller resultat. Det är stillheten mitt i aktiviteten som är kärnan. Att få fatt på och njuta av den stillhet som alltid finns i den pågående rörelsen och förändringen. Verkligheten är aktivitet och stillhet sida vid sida som arbetar tillsammans. Rörelse och stillhet återfinns på samma plats och på samma gång. Det är dock bara i stillheten som vi kan uppskatta detta. Om vi bara fokuserar på att få saker gjorda, ständigt uppnå, vinna, blir livets framåtskridande en börda. Saktar vi däremot ned och uppmärksammar hur vårt liv utvecklar sig från ögonblick till ögonblick, ser vi de saker som kanske tidigare gått oss förbi. Vi förmår att uppskatta och vara tacksamma.

Troligtvis någonting som funnits med sedan barnsben, som jag säkerligen delar med många som natur/friluftsintresserade är att årssäsongen naturligt delas in efter årstidens skiftningar. För mig brukar det traditionellt se ut ungefär såhär. Vintern består av kortare turer ut i skog och mark men i direkt anslutning till snösmältingen, när vattnet ute i skog och mark sjunkigt undan något - inleds vårfrilufsandet, med tonvikt på skog, myr, tjärn. När våren övergår i försommar ändras tonvikten till sjö och hav. När hösten kommer återgår tonvikten till skogen, vilken varar fram till översvämmningsperioden efter höstregnen.

Utefter denna årscykel anpassas också träningen. Med fördel kan mängdträning bedrivas fram till vårsäsongen. När vårsäsongen inleds övergår träningen i ett basprogram med delar av 531 som skelett. Nu inleds av tradition en studieperiod, bokmalstid, fram till inledning av vårsäsongen och därmed blir det naturligt att jag lägger mindre tid på dokumentation av träningen, genom ex. bildmedia. När 531-rotationen börjar kommer träningsveckorna att analyseras noggrannare, då varje ny vecka medför en ökad belasting på stången. Bildmedia återkommer under denna period.
Now you make sense.

Kom ihåg att interaktion med andra människor är en viktig beståndsdel då människan av naturen är ett flockdjur.
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 15:32   #423
Gute
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 3 359
22 Februari

CoC-träning
#1.5 #2 #2.5
Omvänd hantelcurl
3x10
Hammercurl
5x8
Platecurl
6x5
Bålstabilitet
5x10
Rörlighetsträning
5 minuter

Senast redigerad av Gute den 2010-02-23 klockan 15:35.
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 15:37   #424
Gute
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 3 359
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Tack. En skicklig handling av dig att plocka ned mig till verkligheten när jag svävar iväg. Det kan även vara så, om vi begrundar att tiden är en komponent i ett ofullständigt verk att tiden däremot inte har någon plats i ett fullständigt verk. Oavsett hur mycket jag finputsar tekniskt kommer inte fullständigheten att nås i varken utförande eller resultat. Det är stillheten mitt i aktiviteten som är kärnan. Att få fatt på och njuta av den stillhet som alltid finns i den pågående rörelsen och förändringen. Verkligheten är aktivitet och stillhet sida vid sida som arbetar tillsammans. Rörelse och stillhet återfinns på samma plats och på samma gång. Det är dock bara i stillheten som vi kan uppskatta detta. Om vi bara fokuserar på att få saker gjorda, ständigt uppnå, vinna, blir livets framåtskridande en börda. Saktar vi däremot ned och uppmärksammar hur vårt liv utvecklar sig från ögonblick till ögonblick, ser vi de saker som kanske tidigare gått oss förbi. Vi förmår att uppskatta och vara tacksamma.

Troligtvis någonting som funnits med sedan barnsben, som jag säkerligen delar med många som natur/friluftsintresserade är att årssäsongen naturligt delas in efter årstidens skiftningar. För mig brukar det traditionellt se ut ungefär såhär. Vintern består av kortare turer ut i skog och mark men i direkt anslutning till snösmältingen, när vattnet ute i skog och mark sjunkigt undan något - inleds vårfrilufsandet, med tonvikt på skog, myr, tjärn. När våren övergår i försommar ändras tonvikten till sjö och hav. När hösten kommer återgår tonvikten till skogen, vilken varar fram till översvämmningsperioden efter höstregnen.

Utefter denna årscykel anpassas också träningen. Med fördel kan mängdträning bedrivas fram till vårsäsongen. När vårsäsongen inleds övergår träningen i ett basprogram med delar av 531 som skelett. Nu inleds av tradition en studieperiod, bokmalstid, fram till inledning av vårsäsongen och därmed blir det naturligt att jag lägger mindre tid på dokumentation av träningen, genom ex. bildmedia. När 531-rotationen börjar kommer träningsveckorna att analyseras noggrannare, då varje ny vecka medför en ökad belasting på stången. Bildmedia återkommer under denna period.
Jag lever inte i en traditionell kärleksrelation, och strävar inte efter det. Familjeliv ingår ej i min livsföring. Detta gör inte mig till ensam annat än i statistiska samband, om ens det då jag periodvis levt kollektivt, inneboende etc. Vi människor interagerar alltid med andra, med hela världen, oavsett om vi inser det eller inte. Även om en person sitter ensam hemma och mediterar är personen egentligen inte ensam. Personen är inte något avskild och separerat från allting annat som sker nu, i det här ögonblicket. Allting vi gör har en påtaglig inverkan på andra, även om det inte alltid är uppenbart. Det finns i samhället en rädsla för "ensamheten" men den kan uppfattas ha sin botten i ett jag, jag, jag och åter jag tänkande. Likväl skulle perspektivet kunna ändras genom- i det att du glömmer dig själv, upphör du att vara ensam.
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 10:45   #425
Gute
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 3 359
23 Februari

Naturchins
10/bw, 17/bw pb
Rörelseträning
10 minuter
Bålstabilitet
5 minuter

Promenad februari
21: 3.1 km
22: 6.3 km
23: 4.7 km

Vikt: 90.2 kg
(+1.6kg, vilket är ett resultat av någon extra tesked honung & rejält med avokado).
Om skräddaren skulle fråga är midjemåttet 95 cm.
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 11:53   #426
Gute
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 3 359
Norrlänsk valpropaganda i vacker natur

Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Alla riktigt seriösa föreningar kontrakterar sina lyftare.

Var gång en förening får ett dopingfall kan SSF kräva in kopia av det undertecknade dopingkontraktet för att se att lyftaren i fråga verkligen var kontrakterad. Sedan kanske det går att koppla kontraktet till någon kvitens som visar att föreningen har kopplat in Inkasso för att driva in skulden. Föreningar som missköter sig kan man då enkelt utesluta ur SSF. Jag tror att redan efter några år skulle alla prepparföreningar vara uteslutna eller självmant lägga ner tävlingsverksamheten.
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Hela diskussionen handlar ju om hur vi skall kunna förhindra att dopingfall överhuvudtaget uppkommer. Med ökad press på föreningarna är även jag av den uppfattningen att färre kufar skulle frestas att öppna syltburken.
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
För mig är det en självklarhet att klubben har ansvaret för vilka lyftare som representerar dem. Att det drabbar oskyldiga är naturligtvis ett faktum. Att tänka på då man rekryterar tvivelaktiga lyftare.

Straffet måste vara kännbart annars försvinner syftet.
Citat:
Ursprungligen postat av thatice Visa inlägg
Som jag fattar det så är det inte så att klubben blir automatiskt avstängd för att en ur klubben åker dit för doping utan tyckandet/förslaget från David är att om en ur klubben åker dit och klubben inte gör allt vad den kan för att driva igenom det "obligatoriskt" underskrivna kontraktet så då borde klubben bli avstängd.
Det är ju verkligen inte för mycket begärt att klubbarna ska ha kännbara antidopingkontrakt för utövarna och att om någon åker dit så ska klubben göra allt den kan för att få in pengarna som står i kontraktet
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Klubben har ansvar för de licensierade lyftarna. Inte för kassören eller materialförvaltaren. Tränar man bara löser man ju inte licens.

Jag förstår precis vad du menar när du säger att du inte vill vara med och betala priset för att veterande ätit piller till frukost, men vilken reprimand är rimligt att föreningen skall bli föremål för då? Avstängningar skadar sportens anseendet extremt hårt och är ju någonting som måste undvikas i framtiden. Handlar det sedan om uppreapde sådana blir ju effekten mångdubbel.


Absolut! Hotet skall vara såpass avskräckande att ingen vågar trotsa reglerna. Vad är det för fel med en nolltolerans mot AAS? Jag tycker det skulle kännas otroligt stimulerande och hedrande om SL-sporten skulle gå i främsta ledet i denna kamp.
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Om man tänker som ett team behövs troligen knappt antidopingarbetet alls. Det är då man inte är ett team som det falerar. Ingen vill naturligtvis fuska om det innebär avståndstagande från övriga delar av laget. Jag ser klubben som en enhet, sammanhållen av en gemnsam värdegrund. En möjlighet att både utveckla preventivt drogarbete samt utvecklas som lyftare.
Citat:
Ursprungligen postat av -AG- Visa inlägg
Tanken är väl att det inte ska finnas frizoner för preppare i form av klubbar som inte har något aktivt antidopingarbete. Ett sätt att förhindra sådana frizoner vore att tvinga alla klubbar till att upprätta kontrakt (och se till att de efterlevs) med de tävlande som gör det ekonomiskt kännbart att åka dit, precis som de flesta seriösa klubbar redan har. Så om klubben följer dessa enkla regler finns ingen anledning till någon giljotin.
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Om man bara ser varandra 5 ggr/år finns ingen som hels samhörighet och någon större lojalitet lär inte heller utvecklas. Om man har en klubb med god samhörighet så kommer ingen falla ur ramen och ta ödestigra beslut som drabbar hela kollektivet.
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Det jag ser som den stora fördelen är att vi då kan tvinga klubbar med stora dopingproblem att göra något åt sina problem. I långt mer än 90% av fallen tror jag inte att klubbarna opponerar sig mot detta. Gissningsvis blir det några få föreningar med dopingliberal styrelse som motsätter sig kontrakten. Dom föreningarna kan vi då tvinga in i ett fungerande antidopingarbete.


Gemensam värdegrund, god samhörighet, antidopningsavtal bland såväl motionärer som tävlingsaktiva. "För mig är det en självklarhet att klubben har ansvaret för vilka lyftare som representerar dem. Att det drabbar oskyldiga är naturligtvis ett faktum. Att tänka på då man rekryterar tvivelaktiga lyftare".
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 11:59   #427
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Trevligt med anhängare även i söder

Jag brukar framhålla dig som en galjonsfigur för vår kamp i dina hemtrakter. Jag är helt övertygad om att det stora flertalet av lyftare sympatiserar med vår inställning
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 18:14   #428
Gute
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 3 359
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Trevligt med anhängare även i söder

Jag brukar framhålla dig som en galjonsfigur för vår kamp i dina hemtrakter. Jag är helt övertygad om att det stora flertalet av lyftare sympatiserar med vår inställning
Tackar hjärtligast!
Conny, BIG C "Sattersta" arbetar vidare med dessa frågor. Utmärkt enligt mitt tycke, då han om någon är en förebild för oss alla på atletklubben, att det går att bli riktigt stark med hård träning i många år utan en tanke på att någonsin dopa sig.

Försiktigt tyngre wikter!
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 18:29   #429
Gute
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 3 359
Bänkpressträning
10/20, 10/60, 10/80, 8/100, 3/120, 3/125, 3/135, 5/155, 6/140, 6/135
Undvek att häcka upp en 6:a på 155 kg. 5 gånger gick fint dock med rumpan i bänken!
Marklyftsträning
5/60, 5/100, 5/130, 3/160, 3/185, 3/190
Hamnar ganska långt från benen med stången under repetition 1 varje set, men sedan flyter det på trivsamt. Har alltid en paus mellan varje repetition och börjar från dödläge varje drag.
Smalbänk
4/100, 4/100, 4/100, 4/100, 4/100
Kettlebell Swing
3x10

Gute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 14:24   #430
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Till dig....

Från lokaltidning i tisdags....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMAGE0257 (Custom).jpg (124.3 KB, 15 visningar)
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 15:16   #431
Gute
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 3 359
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
Från lokaltidning i tisdags....
En vis man har talat.
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 13:42   #432
Gute
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 3 359
Som ett resultat hur denna journal utvecklat sig till att omfatta ett vidare perspektiv än det som enligt min tolkning ryms inom begreppet "träningsjournal" kommer jag i fortsättningen skriva i ett format som mer påminner om en hemsida än en tråd.

http://www.nogg.se/gute


Innehållet kommer vara följande
- Träning/Friskvård
- Natur/Friluftsliv
- Andlighet/Filosofi
- Paleolitisk matlagning med evolutionsmedicinska utblickar
- Ekofilosofi
- Stjärnhimlen
- Reflektion kring litteratur

Innehållet kommer ej att omfatta:
- Privatliv
- Politik
- Eget ägande
- Konsumtion
- Teknik/elektronik

Denna tråd kommer inte längre att uppdateras.

Må väl
/Gute
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-27, 12:04   #433
Gute
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 3 359
Avslutande reflektion kring antidoping

Kollektivet bär lika lite ansvar för om någon stoppar en nål eller piller i sig som samhället är skyldigt till att folk mördar, våldtar, stjäl och förskingrar. Det kommer alltid finnas rötägg som bryter mot lagen, både skrivna och moraliska sådana. Det går inte att ändra på. Allt vi och klubbar kan göra är att förkasta doping och straffa/stöta bort de individer som fuskar. För det kommer det alltid finnas några som gör.

Detta inlägg verkar vara den förhärskade synen i föreningen och i samhället, sporten i stort.

Punkterna som diskuteras för SAK är ungefär:

- I samband med nyteckning av tävlingslicens undertecknar du en juridiskt bindande antidopningsavtal med ungefär följande fem punkter (finns ett exakt formulerat för underskrift):
1. Absolut avhållsamhet och avståndstagande från all hantering, befattning och intag av dopingklassade medel.
2. Använda gott omdöme vid all hantering och intag av icke dopingklassade preparat, som eventuellt kan tillskrivas prestationshöjande effekt.
3. Underkastelse av Riksidrottsförbundets (RF´s) stadgar i sin helhet.
4. Jag lovar att bekämpa doping och vara en fin PR-man för klubben.
5. Vid positivt utslag av dopingtest medger jag att, då detta är ett civilbrott, att all fakta
>får delges åklagarmyndigheterna. Detta gäller för 24 månaders avstängning.
6. Alla ev utlägg klubben har haft för� mig från avtalsbrottets start tex amnälningsavg, resekostnader, anmälningsavg mm� skall betalas tillbaka till klubben. Böter omkring 42000kr.

- Vi ser gärna att du genomför en huvuddel av dina träningspass på Södertälje AK. Undantag kan göras om särskilda skäl föreligger.
-Serie tävlingar skall i största möjliga mån ske ihop med Sak
- Det är önskvärt att du deltar i gemensamma aktiviteter såsom städdagar, arrangera tävlingar etc.
- Södertälje Atletklubb bedriver förutom motionärsverksamhet endast tävlingsverksamhet inom Tyngdlyftning & Styrkelyft.
- Södertälje Atletklubb sponsrar ej enskilda lyftare däremot så skall alla lyftare erbjudas samma stöd och finansiella uppbackning.

Således är jag överrens minus att jag ser den blivande lyftarens idrottsbakgrund av betydelse. Kroppsbyggning på medelnivå och uppåt kanske inte är den mest lämpliga, vad vet jag.

Det jag däremot reagerar på och känner mig sorgsen över är det citat som står kursiverat högst upp. De etiska frågorna kring idrottsutövandet kommer inte upp i ljuset till sin fulla potential, det som kan vara en del av kollektivt ansvar, dvs. att jag tex. inte bara väljer att bekämpa dopinganvändningen inom atletklubbens väggar utan i samhället i stort. Nu är givetvis förutsättningarna annorlunda i en stad med nära avstånd till storstaden, men jag vill ta Luleå AK, som ett i synnerhet fulländat exempel. Där går inte gränsen vid atletklubbens dörrar utan man samarbetar med stadens övriga gym. Man har bestämt sig för att minimera, eller helst utplåna dopinganvändningen på staden gym. Det är ett exempel på kollektivt ansvar, givetvis finns det ytterligare goda exempel.

Senast redigerad av Gute den 2010-02-27 klockan 12:07.
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 17:03   #434
Gute
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 3 359
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Denna tråd kommer inte längre att uppdateras.
-Träningsdelen från hemsidan kommer att klistras in i denna tråd.
-Kommer under våren arbeta med att skriva in samtliga matrecept i elektronisk form som jag har från paleoköket. Det ska tydligt poängteras att jag inte är kock eller köksmästare, utan amatörutövare.
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 17:05   #435
Gute
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 3 359
Idrottsaktiviteter vecka -8

Atletklubben #1
Bänkpressträning
10/20, 10/60, 10/80, 8/100, 3/120, 3/125, 3/135, 5/155, 6/140, 6/135
Marklyftsträning
5/60, 5/100, 5/130, 3/160, 3/185, 3/190
Smalbänk
4/100, 4/100, 4/100, 4/100, 4/100
Kettlebell Swing
3x10

Atletklubben #2

Bänkpressträning
10/20, 10/50, 8/70, 5/110, 3/130, 5/150, 3/120, 6/155
Parallella boxböjar
5/20, 5/50, 3/70, 3/70, 3/100, 3/105, 3/115, 3/125, 3/125, 3/125
Hantelpress
3x7 (21, 21, 21)
Kettlebell Swing
3x8 (20, 32, 32)
Chins (+10 kg)
8, 8

Hemmet #1
CoC-träning
#1.5 #2 #2.5
Omvänd hantelcurl
3x10
Hammercurl
5x8
Platecurl
6x5
Bålstabilitet
5x10

Hemmet #2
Axelpress
3x10
Seated rear lateral raises
2x10
Alternating Front Raise
2x10
Hantelflyes
4x10
Bålstabilitet
5x10
Tåhävningar
2x25

Övrigt
Promenad
4-5 km/dygn
Naturchins
10/bw, 17/bw
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)