Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-03, 12:48   #31
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Detta påpekade väll experter/Lyle t ex direkt ifrån när studien släpptes? Blev ju ett jäkla liv med Brad/Lyle och så. Tog väll bara någon dag innan alla sa att Brad's studie vara katastrofal?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 12:50   #32
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Volymen är väll fortfarande viktig med, Men det måste vara "tension" under repsen som Lyle skriver bla.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 13:17   #33
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag tror det är stor skillnad på set till set. T.ex när man ser nybörjare göra latsdrag så ser det ofta inte ut som att det tar på latsen över huvudtaget så en erfaren lyftare får säkert mer ut av 1 set än en nybörjare i många fall. Nu talar jag inte om att köra till fail men mentalt så lyckas inte jag iaf köra mer än 10 set om jag mentalt och psykiskt vill ge allt
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 17:20   #34
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Detta påpekade väll experter/Lyle t ex direkt ifrån när studien släpptes? Blev ju ett jäkla liv med Brad/Lyle och så. Tog väll bara någon dag innan alla sa att Brad's studie vara katastrofal?
Långt ifrån alla sa att studien var katastrofal, men Lyle tyckte det. Däremot så ska man aldrig dra alltför stora slutsatser ifrån en enstaka studie. Denna pekade på ett håll som inte alltför många gjort förr, Brad och C:o fick större svar vid högvolym än vad de väntade sig.

Man måste se utifrån ett helhetsperspektiv. Att denna studien visade att det kan vara en fördel med väldigt hög volym, skvallrar (om något) om att det finns individer som behöver/har fördel av väldigt hög volym jämfört med andra.

Jag känner mig ganska säker i att Brad fortfarande rekommenderar allmänheten 10-20 set/veckan, eftersom det har störst belägg idag.
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 18:08   #35
Aristocrat
Registered User
 
Aristocrats avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 58
Fråga till er erfarna, jag känner att jag har mer att ge än 20 set, brukar ligga upp mot 30 i de stora muskelgrupperna och träna dem intensivt 2 gånger i veckan utan problem. Ska jag skala ner och lämna med energi kvar i tanken? Känns så fel att lämna gymmet när man har några fails kvar att ge hehe.
Aristocrat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 18:15   #36
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Aristocrat Visa inlägg
Fråga till er erfarna, jag känner att jag har mer att ge än 20 set, brukar ligga upp mot 30 i de stora muskelgrupperna och träna dem intensivt 2 gånger i veckan utan problem. Ska jag skala ner och lämna med energi kvar i tanken? Känns så fel att lämna gymmet när man har några fails kvar att ge hehe.
Fungerar din återhämtning och du tycker tiden du lägger på gymmet är acceptabel, samt att du får resultat - Då ska du ju inte sänka för sänkandets skull.
Däremot kanske du kan experimentera. Får du mer eller mindre resultat när du höjer/sänker? Det kanske är att skillnaden minimal om du sänker fem set, eller så blir den bättre för att du får mindre onödig slitage? Eller så är det helt tvärtom - Du kör 30 set och får enorma resultat av det. I så fall är det ju bara att gratulera till en jävligt nice återhämtning
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 13:38   #37
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag blir alltid lite fundersam när vi endast talar om set x reps osv. Om du gör 5 set så kan många räkna att 50x8 60x8 70x8 80x8 90x8 är 5 set fastän det enligt mig är max 2 om ens det.
Jag strävar alltid efter att mjölka allt ur kroppen med så lite jobb som möjligtn När ökningarna inte kommer så kan man spela med volymen eller andra faktorer
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)