Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-03, 21:03   #1
Pazuzu
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 2
Styrketräna med maximal styrka som mål?

Jag ska börja styrketräna och målet är att bli så stark som möjligt.

Som jag förstår det gör man störst framgång det första året så därför kommer jag satsa stenhårt och träna så hårt och så ofta det går för att verkligen nyttja denna period.

Men vad ska jag satsa på som nybörjare?

Starting Strenght, StrongLifts 5x5, MadCow 5x5 och allt vad det heter? Alla program påstår sig ju vara bättre än alla andras?

Finns det något belägg för vilket program som är bäst?

Vad säger ni som är styrkelyftare?
Pazuzu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 22:25   #2
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu Visa inlägg
Som jag förstår det gör man störst framgång det första året så därför kommer jag satsa stenhårt och träna så hårt och så ofta det går för att verkligen nyttja denna period.
Det stämmer i de flesta fall, i alla fall om man gör det rätt. Man har som nybörjare rätt mycket lågt hängande frukt att plocka av.
Dock så är inte att träna rätt samma sak som att träna svinhårt och ofta. En viss volym av träning behövs så klart men det handlar om mer än att köra stången i kaklet och slita sönder sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu Visa inlägg
Men vad ska jag satsa på som nybörjare?

Starting Strenght, StrongLifts 5x5, MadCow 5x5 och allt vad det heter? Alla program påstår sig ju vara bättre än alla andras?
Svaret på det är nästintill oändligt. Det är rätt jobbigt som nybörjare för man vet inte vilken fot man ska stå på.

Oftast ligger framgången i det enkla och att träna kontinuerligt. Den som kan träna progressivt längst utan skador är oftast den som vinner racet.

Mer om de programmen du skrev om där längre ned.

Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu Visa inlägg
Finns det något belägg för vilket program som är bäst?
Ja och nej. Det finns mycket som backar många olika program. Det finns inget svart-på-vitt-mirakelprogram. Det är the slow grind som gäller, fast som nybörjare har du som du själv sade en jävla fördel i att du kommer utvecklas fort.

Angående 5x5-varianterna du skrev om överst.

Ett väldigt bra sätt att börja på är att börja med antingen Starting Strength eller Stronglifts 5x5 (Jag föredrar Stronglifts 5x5 av de två, men det spelar egentligen ingen jätteroll vilket av dem du väljer). Det viktiga är här att du kör detta strategiskt och ökar långsamt i vikterna du lyfter. När du har gjort allt du kan med Stronglifts 5x5 så är det bättre att byta till Madcow 5x5. Madcow är en förlängning av Stronglifts 5x5, kan man typ säga, som gör att du kan fortsätta utveckla din styrka.
Därefter är det en bra idé att gå över till The Texas Method 5x5.

När du följt alla dessa tre, och gjort det rätt, så har du fått upp en bra styrka och du kommer vara mycket mer bekväm med din träning.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 08:06   #3
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu Visa inlägg
JSom jag förstår det gör man störst framgång det första året så därför kommer jag satsa stenhårt och träna så hårt och så ofta det går för att verkligen nyttja denna period.
Jag tror att dom gainz du har att hämta som nybörjare är förutbestämda (av dina gener bl.a). Om du sedan bränner av dom stenhårt på ett halvår (risk för skador), eller tar det lite lugnare (bättre, sätta vanor osv) under 1,5 år är upp till dig.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 08:27   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ja, det är ju inte så att man har ett år på sig att roffa åt sig så mycket gains som möjligt, och att det sedan kommer gå mycket långsammare. Det är rimligtvis helt enkelt så att ju längre man är från den maximala nivå man kan uppnå, ju lättare är det att bli några procent bättre. När man kommit såpass längt att man uppnåt 99% av vad man som bäst kan uppnå så krävs det troligen extremt hårt och långvarig träning för att nå hela vägen till 100%. Sedan räcker det typ med en förkylning för att man ska dippa ner till 95%, och behöva jobba som fan för komma tillbaka.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 09:20   #5
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Du står på startlinjen till ett maraton. Spurta inte första kilometern är mitt tips.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 09:25   #6
Pazuzu
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 2
Men det är ju när det börjar bränna i muskeln, när mjölksyran sätter in, som man ska fortsätta träna för då frisätts tillväxthormon maximalt. Det är detta jag menar med att träna och satsa hårt.
Pazuzu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 09:28   #7
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu Visa inlägg
Men det är ju när det börjar bränna i muskeln, när mjölksyran sätter in, som man ska fortsätta träna för då frisätts tillväxthormon maximalt. Det är detta jag menar med att träna och satsa hårt.
Va?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 09:37   #8
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Träna ca 1h så hårt du kan under 3-4 gånger veckan, men inte hårdare än att du klarar av att göra det månad efter månad. Lätt i teorin, svårare i praktiken. Därav skynda långsamt.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 09:40   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Frisättning av tillväxthormon som man kan åstadkomma på naturlig väg har noll effekt på muskelmassan.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)