Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-15, 08:40   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Högproteinkost och förkylningar hos idrottare

Citat:
The present study examined whether a high protein diet prevents the attenuated leukocyte redistribution in response to acute exercise caused by a large volume of high-intensity exercise training. Eight cyclists (VO2max: 64.2 ± 6.5 mL kg-1·min-1) undertook two separate weeks of high-intensity training while consuming either a high protein diet (3 g kg-1 protein·BM-1·day-1) or an energy and carbohydrate-matched control diet (1.5 g·kg-1 protein·BM-1·day-1). High-intensity training weeks were preceded by a week of normal-intensity training under the control diet. Leukocyte and lymphocyte sub-population responses to acute exercise were determined at the end of each training week. Self-reported symptoms of upper-respiratory tract infections (URTI) were monitored daily by questionnaire. Undertaking high-intensity training with a high protein diet restored leukocyte kinetics to similar levels observed during normal-intensity training: CD8+TL mobilization (normal-intensity: 29,319±13,130 cells/μL× ∼165 min vs. high-intensity with protein: 26,031±17,474 cells/μL× ∼165 min, P>0.05), CD8+TL egress (normal-intensity: 624 ± 264 cells/μL vs. high-intensity with protein: 597 ± 478 cells/μL, P>0.05). This pattern was driven by effector-memory populations mobilizing (normal-intensity: 6,145±6,227 cells/μL× ∼165 min vs. high-intensity with protein: 6,783±8,203 cells/μL× ∼165 min, P>0.05) and extravastating from blood (normal-intensity: 147±129 cells/μL vs. high-intensity with protein: 165±192 cells/μL, P>0.05). High-intensity training while consuming a high protein diet was associated with fewer symptoms of URTI compared to performing high-intensity training with a normal diet (P<0.05). To conclude, a high protein diet might reduce the incidence of URTI in athletes potentially mediated by preventing training-induced impairments in immune-surveillance.
Brain Behav Immun. 2013 Oct 10. High dietary protein restores overreaching induced impairments in leukocyte trafficking and reduces the incidence of upper respiratory tract infection in elite cyclists.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-15, 11:52   #2
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Prima.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-15, 19:43   #3
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Ändå ett ganska högt intag även i "lågprotein gruppen".
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-15, 20:02   #4
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Ändå ett ganska högt intag även i "lågprotein gruppen".
Jo, men det beror antagligen på att de åt mycket mat.

1,5 g/kg är verkligen inte mycket om man äter 4000+ kcal per dag till exempel.

Med en så hög energiomsättning kanske proteinbehovet är större än man trott tidigare- av den här studien att döma. Men det är ju omöjligt att hamna under 1,5 g/kg om man äter blandkost och 4000 kcal. Det ska vara någon dålig slags vegetarisk kost; typ 30 bananer om dagen+ ris eller annat strunt för att det ska vara möjligt.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-16, 08:06   #5
Thewind
Herr Kantarell
 
Thewinds avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 202
Kan högproteinkost på något sätt sägas öka motståndskraften mot förkylning eller uppsnabbat tillfrisknande även hos icke-tränande individer?

Finns det anledning att vid träningsuppehåll pga förkylning fortsätta med en högproteinkost?
Thewind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-16, 10:58   #6
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Nej, skulle jag säga.

Det är ju den intensiva träningen i sig som dämpar immunförsvaret.

Kontrollgruppen hade en ökad mobilisering av leukocyter jämfört med träningsgruppen som åt mer protein. Jag har svårt att tro att ökade mängder protein skulle minska risken för sjukdom hos icke-tränande personer signifikant, men vem vet. Andra aspekter är sannolikt viktigare då, t ex nutrition överlag, sömn, stress, etc.

Senast redigerad av tjing den 2013-10-16 klockan 11:01.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)