Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-07, 13:08   #1
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Två helkroppspass per vecka för hypertrofi

Någon som har erfarit detta eller kan spekulera i om två helkroppspass per vecka är nog för att fortsätta utvecklas hypertrofimässigt och styrkemässigt? Min andra idrott kommer i vägen för att träna mer styrketräning än så och jag undrar om helkroppspass 2x/vecka kan vara tillräckligt eller fordras minst 3 helkroppspass per vecka tycker du?

Tänker ca 10 set per muskelgrupp och vecka. 5 set per muskelgrupp och pass.

Mina nuvarande styrkeresultat är inte imponerande (läs: katastrof). Har inte gjort speciellt många singlar men:
Frontböj 80x5
Militärpress 50x4
Marklyft 140x3
Hantelpress 32x8
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-07, 13:10   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Kan bli rätt köttiga pass. Men utgår man ifrån din styrka så skulle det helt klart räcka för gains.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-07, 13:56   #3
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Jag kör två helkroppspass i veckan, skulle inte påstå att jag är stor alls, men blir i alla fall långsamt större och starkare om jag äter vettigt och inte skadar mig (vilket tyvärr händer då och då med 5-6 rätt hårda pass i veckan).
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-07, 14:06   #4
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Någon som har erfarit detta eller kan spekulera i om två helkroppspass per vecka är nog för att fortsätta utvecklas hypertrofimässigt och styrkemässigt? Min andra idrott kommer i vägen för att träna mer styrketräning än så och jag undrar om helkroppspass 2x/vecka kan vara tillräckligt eller fordras minst 3 helkroppspass per vecka tycker du?

Tänker ca 10 set per muskelgrupp och vecka. 5 set per muskelgrupp och pass.

Mina nuvarande styrkeresultat är inte imponerande (läs: katastrof). Har inte gjort speciellt många singlar men:
Frontböj 80x5
Militärpress 50x4
Marklyft 140x3
Hantelpress 32x8
Det räcker säkert alldeles utmärkt. Ät ordentligt och planera! Du skriver inte vilken din andra sport är, men planering för att undvika krockar kan ju vara bra.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-07, 15:12   #5
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Om det spelar någon roll så är jag roddare och har 8 roddpass i veckan utöver styrketräningen. 5 lågintensiva, 2 tröskel, 1 högintensivt(sprint)
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 16:36   #6
Laksen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 531
För flera år sedan tränade jag länge två styrkepass i veckan. Ökade alldeles bra både i storlek och styrka. Körde 531 så här:

Knäböj 531
Bänk 531
Rodd 3-5 x 6-12
+ biceps, dips, mage, vader, sidolyft, face-pulls....välj 0-2 övningar och gör typ 2-3 x 8-12

Militärpress 531
Marklyft 531
Chins/Pull Ups 3-5 x 6-12
+ samma assistans som dag 1
Laksen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-09, 09:45   #7
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Laksen Visa inlägg
För flera år sedan tränade jag länge två styrkepass i veckan. Ökade alldeles bra både i storlek och styrka. Körde 531 så här:

Knäböj 531
Bänk 531
Rodd 3-5 x 6-12
+ biceps, dips, mage, vader, sidolyft, face-pulls....välj 0-2 övningar och gör typ 2-3 x 8-12

Militärpress 531
Marklyft 531
Chins/Pull Ups 3-5 x 6-12
+ samma assistans som dag 1
Alltså verkligen EXAKT samma upplägg som jag bara att jag kört marklyften före militärpressarna på dag två.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-09, 21:08   #8
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Alltså verkligen EXAKT samma upplägg som jag bara att jag kört marklyften före militärpressarna på dag två.
Körde ni ngn template typ BBB, jokersets, eller pyramid tex?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 09:09   #9
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Körde ni ngn template typ BBB, jokersets, eller pyramid tex?
Kört FSL en gång. Men överlag nej, blir för sliten för att prestera optimalt på kampsportspassen då. Så väldigt minimalistiskt på gymmet.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 13:41   #10
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Laksen Visa inlägg
För flera år sedan tränade jag länge två styrkepass i veckan. Ökade alldeles bra både i storlek och styrka. Körde 531 så här:

Knäböj 531
Bänk 531
Rodd 3-5 x 6-12
+ biceps, dips, mage, vader, sidolyft, face-pulls....välj 0-2 övningar och gör typ 2-3 x 8-12

Militärpress 531
Marklyft 531
Chins/Pull Ups 3-5 x 6-12
+ samma assistans som dag 1
Intressant. Funderar på ett liknande upplägg. Hur blir skillnaden jämfört med att träna 4-5 gånger i veckan jämfört med det upplägg du körde? Tänker på hur snabbt utvecklingen gick, hur mycket du tog ut dig på passen etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Alltså verkligen EXAKT samma upplägg som jag bara att jag kört marklyften före militärpressarna på dag två.
Fick du också goda resultat av två pass per vecka?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 14:29   #11
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Intressant. Funderar på ett liknande upplägg. Hur blir skillnaden jämfört med att träna 4-5 gånger i veckan jämfört med det upplägg du körde? Tänker på hur snabbt utvecklingen gick, hur mycket du tog ut dig på passen etc.



Fick du också goda resultat av två pass per vecka?
Det är svårt att säga. Jag får resultat. Men det går långsamt framåt. I perioder när jag kunnat träna på gym kanske 3-4 gånger per vecka får jag klart bättre resultat. Men sen beror det ju på genetiska förutsättningar och annat också, mina resultat är knappast särskilt imponerande - men tror att det hade varit mycket värre utan mina två pass i veckan. Jag är tillräckligt nöjd för att fortsätta med två pass i veckan, men kan inte påstå att jag är stark eller stor med kollos mått mätt
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 15:46   #12
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Det är svårt att säga. Jag får resultat. Men det går långsamt framåt. I perioder när jag kunnat träna på gym kanske 3-4 gånger per vecka får jag klart bättre resultat. Men sen beror det ju på genetiska förutsättningar och annat också, mina resultat är knappast särskilt imponerande - men tror att det hade varit mycket värre utan mina två pass i veckan. Jag är tillräckligt nöjd för att fortsätta med två pass i veckan, men kan inte påstå att jag är stark eller stor med kollos mått mätt
Jag aspirerar inte heller på någon "grov" fysik. Vill mest hålla mig slimmad fast hela tiden känna att jag ökar i muskelmassa. Just nu kör jag Helkropp - Överkropp - Helkropp. När tävlingssäsongen närmar sig blir det väl att minska till helkropp 2x/vecka.

Hur många set per muskelgrupp per vecka blir det totalt för dig?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 15:59   #13
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Jag aspirerar inte heller på någon "grov" fysik. Vill mest hålla mig slimmad fast hela tiden känna att jag ökar i muskelmassa. Just nu kör jag Helkropp - Överkropp - Helkropp. När tävlingssäsongen närmar sig blir det väl att minska till helkropp 2x/vecka.

Hur många set per muskelgrupp per vecka blir det totalt för dig?
Hmm, 3 set av varje övning i programmet ovan. Och 2-3 set av 0-2 komplementövningar per pass, kanske 3 set mage supersettat med 3 set facepulls eller 2 set biceps och triceps i superset. Nåt sånt.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 22:35   #14
Laksen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 531
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Intressant. Funderar på ett liknande upplägg. Hur blir skillnaden jämfört med att träna 4-5 gånger i veckan jämfört med det upplägg du körde? Tänker på hur snabbt utvecklingen gick, hur mycket du tog ut dig på passen etc.
Min kropp har alltid svarat bra på minimalistisk träning så 2 pass per vecka fungerar periodvis t.o.m. bättre än 4 pass, 5 blir nästan alltid för mycket för mig.
Laksen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 11:24   #15
hillbilly90210
Registered User
 
hillbilly90210s avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 250
Testar följande kommande veckor:

A
Frontböj
Press
Viktade chins

B
Böj
Bänk
Rumänska mark

3 AMRAP-set med 10% avtagande vikt per set, höj vikten när önskat repsantal uppnås i första settet. 8-10 reps på det mesta.

Komplettererar som Laksen ovan med lite fri lek efter huvudövningarna. Abs och biceps för rygg- och armbågshälsa.
hillbilly90210 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)