Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-05-04, 17:19   #23506
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Det går att komma runt det, tar bara några tiotals sekunder.
Hur?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-04, 18:43   #23507
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad har du för stöd för att epo och steroider är vanligt förekomande bland löparmotionärer på den nivån?

3h på maran är ju såklart en bra tid. Men grovt räknat så är man väl kanske uppe på ungefär halva den träningsmängd per vecka som elitlöpare lägger ner för att springa på 2h30.

Jag tycker det verkar märkligt att börja fundera på doping om man inte ens är uppe och nosar kring den maximala mängd träning man kan tillgodogöra sig. Och ifall man inte klarar av att absorbera mer än 70-90km per vecka utan doping så lär man ju inte ha särskilt bra anlag för löpning ändå. Så frågan är ju om man isåfall ens är en trolig kandidat för dopning? Det resonemanget får iaf mig att tro att de som dopar sig troligen är uppe på betydligt högre träningsvolymer och då också rimligen redan springer en bit under 3h.
Det fina med dopningen är att det skyndar på återhämtningen även för oss dödliga som normalt sett inte klarar av en högre mängd löpning. Det förbättrar även kroppskompositionen och träningsmotivationen.

Orkar inte leta fram någon studie just nu. Men det finns ju en del material. Tänker för tillfället främst på en studie av hobbymotionärer inom Ironman som påvisade att dopningen var mycket vanlig. Sedan har Testo blivit väldigt vanligt, ffa i USA som ju är huvudmarknaden för de som vill kvala till Boston.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hur?
https://sci-hub.tw
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-04, 20:29   #23508
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Det fina med dopningen är att det skyndar på återhämtningen även för oss dödliga som normalt sett inte klarar av en högre mängd löpning. Det förbättrar även kroppskompositionen och träningsmotivationen.

Orkar inte leta fram någon studie just nu. Men det finns ju en del material. Tänker för tillfället främst på en studie av hobbymotionärer inom Ironman som påvisade att dopningen var mycket vanlig. Sedan har Testo blivit väldigt vanligt, ffa i USA som ju är huvudmarknaden för de som vill kvala till Boston.
Fast har man nån nytta av att dopa sig om man springer 40-50km per vecka verkligen? Är det verkligen vanligt att folk har svårt skala upp träningen gradvis till dess att man springer 70-80k per vecka? Jag skulle ha gissat att problemet för de flesta snarare är att de inte vill lägga ner tiden på att springa så mycket varje vecka, och att de därför stannar på 70-80km per vecka. Det är ju typ där nånstans man sedan kan behöva springa dubbla pass ibland för att kunna öka ännu mer i träningsvolym.

Jag kanske tänker snett nånstans, men jag ser inte exakt hur dopingen kan ge så väldigt mycket på den nivån. Men man kanske också får bättre resultat av varje kilometer löpning ifall man har doping i kroppen? Om det är fallet så funkar ju såklart dopingen även på lägre nivåer. Men jag har fattat det som att effekten främst är att man kan träna mer eftersom återhämtningsförmågan blir bättre med doping.

EPO är ju en annan femma såklart. Och ifall man automagiskt får bättre syreupptagning utan att behöva träna så kan man ju såklart förbättra sig från 3h15 till 3h00 väldigt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Jag har Bahnhof och de har domstolsorder på sig att blockera den sajten. Jag har tom försökt med TOR på http://scihub22266oqcxt.onion/ Men antingen är även denna på nåt sätt blockerad från Bahnhof eller så är sajten nere. Hur som helst funkar den inte.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-04, 20:53   #23509
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Det är både och med dopning. Du får ut mer av allt du gör och du kan göra mer. Dessutom med tex T så blir du mer motiverad att träna.

Jag kan skicka över skoartikeln om du vill ha den, verkar ju ha några år på nacken.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-04, 23:05   #23510
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Det är både och med dopning. Du får ut mer av allt du gör och du kan göra mer. Dessutom med tex T så blir du mer motiverad att träna.

Jag kan skicka över skoartikeln om du vill ha den, verkar ju ha några år på nacken.
Yes, please.
Okej, jag tror inte jag lade märke till årtalet...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-04, 23:14   #23511
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag skulle gärna läsa denna artikeln också om löarskador, men det verkar som om bara abstractet är tillgängligt för icke akademiker. Jävla dynga med forskningsartiklar bakom betalväggar.

Vänta nu? Den artikeln jag inte kom åt var denna:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1439399

Jag verkar ha glömt att lägga in länken i inlägget. Den andra artikeln som jag faktiskt länkade till kunde jag läsa hela fullängdsartikeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Det är både och med dopning. Du får ut mer av allt du gör och du kan göra mer. Dessutom med tex T så blir du mer motiverad att träna.

Jag kan skicka över skoartikeln om du vill ha den, verkar ju ha några år på nacken.


Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Yes, please.
Okej, jag tror inte jag lade märke till årtalet...
Fan vad rörigt det blev nu då.

Fast du verkar ha haft rätt om årtalet trots att jag inet lyckades få in länken i inlägget. Den artikeln jag jagade var från 1992, så det kanske inte är så mycket ny info i den.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 08:16   #23512
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Epo och steroider är tyvärr mycket vanligt.

I min värld är 3h mara hyffsat imponerande. Då är man top 10%. Motsvarande för kvinnor är ca 3:15.
Självklart är 3:00 en bra tid men absolut en tid som en vanlig (manlig) motionär kan uppnå på "normal" träning. Du behöver absolut inte vara elitsatsande. På samma sätt är 3:15 långt ifrån omöjligt för en kvinnlig motionär.

Men det är säkert så att jag underskattar mängden doping hos motionärer på "kvala-till-Boston-marathon"-nivå. Verkligheten är ofta mycket smutsigare än vad man vill tro.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 08:38   #23513
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Tror det skiljer sig rätt mycket mellan 3:00-löpare och Iron Man-folk. 3:00 verkar svårt för att de flesta som springer marathon gör det för att komma i mål samt börjat springa för sent i livet. Vad tränar en Iron Man-atlet i snitt? 10h? 15?
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 09:14   #23514
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Tror det skiljer sig rätt mycket mellan 3:00-löpare och Iron Man-folk. 3:00 verkar svårt för att de flesta som springer marathon gör det för att komma i mål samt börjat springa för sent i livet. Vad tränar en Iron Man-atlet i snitt? 10h? 15?
De flesta som kör iron man gör det för att komma i mål och börjar med triathlon för sent i livet.


Osäker på snittmängder. Ligger man i medel på tio timmar träning i veckan under en längre period bör man ha en någorlunda hyfsad sluttid.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 10:39   #23515
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
De flesta som kör iron man gör det för att komma i mål och börjar med triathlon för sent i livet.


Osäker på snittmängder. Ligger man i medel på tio timmar träning i veckan under en längre period bör man ha en någorlunda hyfsad sluttid.

Touché

Skulle lagt ut texten vad jag menade: tror det är väldigt mycket vanligare att nästintill all vaken tid som man inte är på den inte oambitiösa karriären på träning och planering. Det spenderas stora summor på cyklar och simlektioner. Och dessa är mycket troligare att dopa sig.

Alla sett Ikaros? Min fördom om Iron Man-folk är att de är rätt nära en sån cyklist som journalisten är - och mycket riktigt så dopar sig ju många av hans konkurrenter.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 11:49   #23516
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Det spenderas stora summor på cyklar och simlektioner. Och dessa är mycket troligare att dopa sig.
Samma människor som lägger 3000 kr på ett par skor?


Sedan är det ju vanligt bland ironmanfolk att även springa vanliga maror.


Även om jag tror att du har rätt med att det är vanligare inom triathlon, så tror jag fortfarande att det är vanligt bland löpare. Borde ju finnas någon form av undersökningar...
__________________
Mr. Dad-bod

Senast redigerad av Wain den 2020-05-05 klockan 11:51.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-06, 14:48   #23517
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Att gå direkt från 3 till 7 pass per vecka är kanske i mastigaste laget. Men om du gör det lite gradvis över ett antal veckor borde det vara görbart.

Problemet om du går från 3x10km till 7x10km per vecka är ju främst att du mer än fördubblat träningsvolymen, och det kommer du känna i underbenen om du inte är van vid så många fotisättningar sedan tidigare. Ifall du går från 3x20km till 7x10km så skulle du ju inte få det problemet på samma sätt. Så det är främst veckovolymen du får se upp med. Om du prompt ska springa 7ggr per vecka så borde du kanske springa 7x5km om du är van vid typ 30-40km per vecka sedan tidigare.

En annan sak som skulle kunna vara ett problem är om du har någon typ av problem med löpsteget (eller kanske nåt annat) som gör att du får nån typ av minimal skavank efter varje pass. Dvs nåt i stil med lite lite småont i knät efter varje pass som är längre än 10km typ. Då skulle man ju kunna tänka sig att dessa "skadetendenser" inte hinner läka till nästa pass, om du kör för ofta, och så påskyndar du skadeprocessen. Men för att detta ska vara aktuellt så är du ju i princip tvungen att redan ha småskador och skavanker mest hela tiden, och i princip varit tvungen att "träna runt" detta redan tidigare.

Själv har jag aldrig gillat att springa varje dag. Jag har som mest sprungit 6ggr per vecka på regelbunden basis, och då har jag legat på runt 80km tror jag. Personligen tycker jag 5ggr per vecka är något av en sweet spot om man inte springer mer än 60-80km/v. Skulle jag springa >100km/v skulle jag troligen föredra att springa dubbla pass några dagar snarare än att springa varje dag, eftersom det ger väldigt mycket återhämtning att ha en helt löpfri dag om man springer såpass mycket.

TL;DR
Det går nog bra att springa varje dag även om man inte stegar upp frekvensen gradvis. Men öka inte totala veckovolymen med mer än någon km per vecka om du inte vill ha benhinneproblem och hälseneinflammation. Dessutom tycker jag personligen det är bättre med 6 pass per vecka, så det måste ju vara objektiv sanning.
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Jag tror också det blir rätt stor skaderisk, även om du inte uttryckligen skriver hur dina nuvarande tre pass är.

Här kommer ännu mer tlr är Sven om hur man kan tänka kring att bygga mängd, även om du siktar på att göra det som tillfällig grej.


https://strengthrunning.com/2020/03/...nning-mileage/
Jag bestämde mig för att prova, men valde en lättare distans, så jag har gått från 3*10 @5:30 till 7*7@6:00

Dag två kändes jättekonstig, jag har aldrig sprungit två dar i rad för motion ( I det militära och andra sammanhang har jag så klart sprungit flera dar i rad men då i korta intervaller mm)

Jag kände mig stel och stapplig och tom i muskulaturen.
Amatörgissade till att det hade dels med vana/psyke att göra och dels med att jag nog låg i energiunderskott. Så mera kolhydrater och vatten, mera nattsömn.

Idag gjorde jag pass 6/31 (tänkte jag kör maj ut för att testa) Och det käns bra i kroppen. Är lite seg under dagen, men återhämtar mig på natten, springer 05 på morgonen.

Har lovat mig själv att återgå till tidigare träning om jag får känningar från fötter eller knän, inte värt att gå sönder.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-06, 15:11   #23518
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag bestämde mig för att prova, men valde en lättare distans, så jag har gått från 3*10 @5:30 till 7*7@6:00

Dag två kändes jättekonstig, jag har aldrig sprungit två dar i rad för motion ( I det militära och andra sammanhang har jag så klart sprungit flera dar i rad men då i korta intervaller mm)

Jag kände mig stel och stapplig och tom i muskulaturen.
Amatörgissade till att det hade dels med vana/psyke att göra och dels med att jag nog låg i energiunderskott. Så mera kolhydrater och vatten, mera nattsömn.

Idag gjorde jag pass 6/31 (tänkte jag kör maj ut för att testa) Och det käns bra i kroppen. Är lite seg under dagen, men återhämtar mig på natten, springer 05 på morgonen.

Har lovat mig själv att återgå till tidigare träning om jag får känningar från fötter eller knän, inte värt att gå sönder.
Du borde nog till att börja med skippa det där med att du har bestämt dig i förväg för vilket tempo du ska hålla. Spring i nåt slags "naturligt tempo" istället så är det större chans att du inte behöver tvinga dig att springa snabbare än vad som känns bra just den dagen. Du kan ju ha en dag per vecka då du kör lite snabbare och så tar du det medvetet lite extra lugn dagen innan och dagen efter, så slipper du att det blir alltför mycket "hösäcksjoggande".

Det är ju bara att du tar en vilodag ifall du känner att benen är gjorda av cement och det inte släpper efter nån kilometer av lunkjogg. Ifall detta sker kommer säkert dagen därefter kännas bra igen.

Det troligaste problemet (ifall du inte har tidigare historik av nån specifik typ av skada) skulle jag gissa är nån variant av benhinneproblem. Det brukar i min erfarenhet först yttra sig som "cementben" (dvs att underbenen känns jävligt tröga och trötta och att det känns som att varje fotisättning är tung och plattfotad). Att det känns som cementben nån enstaka dag (särskilt dagen efter ett särskilt jobbigt pass) är ingen fara. Men ifall varenda dag känns så, och man tvingar sig att fortsätta springa för att man vill nå sina volymmål, så är risken att det övergår till nåt mer permanent tillstånd och att man får mer och mer ont i underbenen också. Dvs dels att fotisättningarna gör ont och dels att det gör ont ifall man trycker med fingret på muskeln ifråga.

Men som sagt så går det nog att undvika sådana problem ifall man är lite vaken och "lyssnar på kroppen". Sänka tempot och springa mindre (eller inte alls) i nån dag kan som sagt hjälpa rätt mycket om man gör det i ett tidigt skede. Ifall man väntar tills man fått ont på riktigt kan man behöva ta mycket längre träningsuppehåll för att få bukt med problemen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 08:46   #23519
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
För att få iaf lite mental sporrning samt bidra till en bra sak osv så körde jag ett virtuellt lopp igår (Coronamilen). Utan publik och med en egenhändigt komponerad bansträckning (inga direkta backar men lite rolling hills typ) så kutade jag 10 km på 40:40. Det var min andra bästa miltid någonsin och bättre än förväntat, om än 28 sek från personbästa. Jag tappade rejält i de små uppförslut som min bana ändå hade så antingen får jag bli bättre uppför eller hitta en flackare bansträckning nästa gång jag testar en maxmil.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 09:27   #23520
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
För att få iaf lite mental sporrning samt bidra till en bra sak osv så körde jag ett virtuellt lopp igår (Coronamilen). Utan publik och med en egenhändigt komponerad bansträckning (inga direkta backar men lite rolling hills typ) så kutade jag 10 km på 40:40. Det var min andra bästa miltid någonsin och bättre än förväntat, om än 28 sek från personbästa. Jag tappade rejält i de små uppförslut som min bana ändå hade så antingen får jag bli bättre uppför eller hitta en flackare bansträckning nästa gång jag testar en maxmil.
Oj, det var snabbt. Bra jobbat!
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)