Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-20, 22:09   #22891
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Spelar ju in vad du väger också. Är du inte rätt tung?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jo så är det ju. 87 kg väger jag.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-20, 22:13   #22892
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Hur mycket tempopass kör du? Alltså intervaller i betydligt högre fart än milfart.
Ifall hans nuvarande bästa miltid är strax under 60min så kommer dock inte tröskeltempot bli så mycket snabbare än miltempot (efterssom tröskelfart är ungefär det tempo man kan hålla i en timme).

Springer man milen på mer än 60min så kan man kanske tom säga att tröskeltempo är längsammare än miltempo.

Jag skulle tro att största bristen för skeden är aerob uthållighet med tanke på att han enbart kör två löppass i veckan, om jag minns rätt. Ett intervallpass (dvs VO2max-tempo) och ett långpass i pratfart.

Det är ju svårt att få upp träningsmängden på ett sådant upplägg. Men rimligen får han ju upp syreupptaget och håller snabba muskelfibrer aktiva tack vare 4x4 intervallerna. Kanske köra sista 5-8km av långpasset i progressivt ökande tempo där sista kilometern går i snabbare än tröskeltempo och de två kilometrarna innan dess ligger kring tröskeln kan funka för att hjälpa till med farttålighet/tröskel. Men annars tror jag det viktigaste är att springa såpass mycket att 10k börjar kännas som en hyfsat kort distans. Antingen genom att köra väldigt långa långpass eller många lite kortare pass utspridda under veckan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-20, 22:25   #22893
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jo så är det ju. 87 kg väger jag.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Lite mer än 30s/km per kg tror jag kan vara rimligt att du blir nedsölad (på10km) av alla "marklyftskilon"

Så ifall du hux flux vägde 77kg så skulle du troligen springa strax under 55min istf strax under 60min.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-20, 22:29   #22894
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Det låter rimligt. Jag sprang milen i lumpen på 46 min. Detta som relativt otränad. Målet är att slå den tiden. Men jag räknar med att det kommer ta sin tid. Vägde nog 80 då. Det var 20 år sedan. Förhoppningsvis så slipper jag väga 60 för att presentera

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Jag hittade ett gamalt excelark som beräknar hur mycket vikt (bland annat) påverkar resultat.

Enligt detta arket (jag vet inte hur detta beräknas):
Om du väger 87kg och springer 10k på 59:30 så är en motsvarande prestation ifall du väger 80kg att springa 10k på 55:30

EDIT: Jag tror jag har länkat till detta förut men det finns iaf att ladda ner här:
http://www.electricblues.com/html/runpro.html

Det finns också en kalkylator i detta arket som man kan använda på samma sätt som den där vdot kalkylatorn som jag brukar hänvisa till titt som tätt.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-12-20 klockan 22:32.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 15:46   #22895
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 706
Alltså nu finns den modellen jag vill ha bara att få tag på i dam-modell, där storlek 42 2/3 finns.

I herrstorlek så passar 42 mig bra.

Törs jag köpa dam-modellen i 42 2/3 och tro att den passar?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 22:20   #22896
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Alltså nu finns den modellen jag vill ha bara att få tag på i dam-modell, där storlek 42 2/3 finns.

I herrstorlek så passar 42 mig bra.

Törs jag köpa dam-modellen i 42 2/3 och tro att den passar?
Jag vet att jag någongång någonstans sett en tabell där herrstorlekar och damstorlekar för olika skotillverkare fanns jämförda. Du kanske kan hitta den om du googlar som fan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-22, 06:59   #22897
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 706
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag vet att jag någongång någonstans sett en tabell där herrstorlekar och damstorlekar för olika skotillverkare fanns jämförda. Du kanske kan hitta den om du googlar som fan.
Jag mailar och frågar Hoka
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-24, 10:48   #22898
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Vad är det bästa med att löpa? Man får se ut som Wassberg i skägget och man får världens aptit till julbordet!

God jul på er!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_20191224_090519__01__01.jpg (169.8 KB, 0 visningar)
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-24, 13:15   #22899
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
God Jul Mental =)

Vad blir det för miltid för dig nästa år?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-28, 20:32   #22900
flipp
Registered User
 
flipps avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 295
Nu har jag kört enbart intervallträning ett halvår. Som jag skrev i somras/höstas i den här tråden har jag fått problem med slitna ben så fort jag sprungit längre (typ 8 km eller mer) även när jag sprungit i lugnt tempo. Intervaller tre gånger i veckan fungerar dock utmärkt. Jag varierar mellan 3,4 och 5 minuter långa intervaller med 2 minuter gåvila emellan och 3-6 set. Tempot är ungefär detsamma som om jag sprungit ett coopertest men ibland springer jag i något lägre tempo för att inte slita ut mig. Jag kör progressiv träning men förbättringarna är numera ganska modesta. Det kan låta väldigt trist med att enbart köra intervallträning men det har blivit oerhört beroendeframkallande för mig. Saknar i dagsläget inte alls långpass.

Senast redigerad av flipp den 2019-12-28 klockan 20:34.
flipp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 14:25   #22901
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Nu har jag anmält mig till Ultravasan 90 Ni är några stycken som brukar gå igång på höga anmälningsavgifter och jag kan avslöja att jag nu är 1500 kr fattigare Är oerhört taggad på detta och ser så mycket fram emot känslan när man inser att man är på sluttampen av loppet. Jag skidade loppet 2018 så det blir ju även lite utav en nostalgitripp samt en bonus då min tid på skidor var så medioker Mitt primära mål är medaljtid och 9:30 men det är ju inte teoretiskt omöjligt att bräcka de 8:57 som jag åkte in på för två år sedan. DET hade varit något.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 14:58   #22902
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Du får se till att dricka förjävla mycket av deras sportdryck på vätskestationerna för att få valuta för dina 1500:- då.

Riktigt kaxigt att springa snabbare än man skidar samma distans. Sikta på det!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 15:16   #22903
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får se till att dricka förjävla mycket av deras sportdryck på vätskestationerna för att få valuta för dina 1500:- då.

Riktigt kaxigt att springa snabbare än man skidar samma distans. Sikta på det!
Haha mm. För mig är det dock värt 1500 kr bara för att få delta p.g.a. min historik med loppet. Hade det varit random niomilslopp hade jag varit betydligt mer tveksam till priset.

Ja, det hade onekligen varit riktigt kul. Baserat på mitt lopp i Skottland så är det väldigt sannolikt att jag ska fixa att hålla 6-tempo i åtminstone 70 km. Sedan får man ju ha respekt för att det som händer mot slutet händer. Min tanke är dock att om jag är betydligt bättre tränad inför UV jämfört med Skottland, plus att jag givetvis har mer km totalt i mig, så är det inte helt osannolikt att man lyckas snitta 6-tempo över hela distansen. Men det får bli en bonus.

9:30 innebär 6:20-tempo. Det ska kunna gå även om kroppen börjar säga emot mot slutet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 15:39   #22904
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha mm. För mig är det dock värt 1500 kr bara för att få delta p.g.a. min historik med loppet. Hade det varit random niomilslopp hade jag varit betydligt mer tveksam till priset.

Ja, det hade onekligen varit riktigt kul. Baserat på mitt lopp i Skottland så är det väldigt sannolikt att jag ska fixa att hålla 6-tempo i åtminstone 70 km. Sedan får man ju ha respekt för att det som händer mot slutet händer. Min tanke är dock att om jag är betydligt bättre tränad inför UV jämfört med Skottland, plus att jag givetvis har mer km totalt i mig, så är det inte helt osannolikt att man lyckas snitta 6-tempo över hela distansen. Men det får bli en bonus.

9:30 innebär 6:20-tempo. Det ska kunna gå även om kroppen börjar säga emot mot slutet.
Är löpningen på exakt samma bana som skidåkningen?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 15:41   #22905
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är löpningen på exakt samma bana som skidåkningen?
Stämmer bra! Jag gillar att dela upp långa lopp/pass i delar och på så sätt är det ju väldigt nice att man har alla kända stationer att ta sikte på.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)