Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-24, 08:18   #1
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Kalldusch

Kallduschar är ju erkänt bra för hälsan och enligt en del även fettförbränning då det tydligen ska få kroppen att lagra mer brunt "lättbränt" fett än det vita fettet. Dock undrar jag om man hela tiden måste stå i kallvattnet eller om det funkar lika bra att först köra varmt och sedan den sista tiden av duschen vrida över till kallt?

Jag vet att det finns duschar som växlar själva mellan varmt och kallt. Dock inget man skaffar när man bor i hyreslägenhet. ^^
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2020-05-24 klockan 08:20.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 09:17   #2
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag skulle väl säga att det viktigaste är att helt enkelt få till rutinen över veckor och månader om målet är att köra det varje dag. Om det blir lättare att göra det genom att först köra varmvatten så spelar det troligen mindre roll om effekten skulle vara "sämre" eller inte (har ej sett någon forskning som indikerat det för övrigt).

Själv gjorde jag så i början innan jag drog till Wim Hofs stuga i polen och utsatte mig för allehanda köldexponeringar. Efter det var det betydligt lättare att köra enbart kallt. 2 minuter kalldusch per dag räcker för mig dock. De sade på kursen att 3 minuter kan vara något att sikta på men oklart om det ger fler fördelar att köra längre än så. Tvivlar på att de vet något exakt där utifrån någon forskning, mer anekdotiskt. Ska man köra med kyla så kan man ju med fördel hålla det borta från tiden direkt efter träningen för att inte hämma träningsresponsen och tappa gainz.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 09:23   #3
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag skulle väl säga att det viktigaste är att helt enkelt få till rutinen över veckor och månader om målet är att köra det varje dag. Om det blir lättare att göra det genom att först köra varmvatten så spelar det troligen mindre roll om effekten skulle vara "sämre" eller inte (har ej sett någon forskning som indikerat det för övrigt).

Själv gjorde jag så i början innan jag drog till Wim Hofs stuga i polen och utsatte mig för allehanda köldexponeringar. Efter det var det betydligt lättare att köra enbart kallt. 2 minuter kalldusch per dag räcker för mig dock. De sade på kursen att 3 minuter kan vara något att sikta på men oklart om det ger fler fördelar att köra längre än så. Tvivlar på att de vet något exakt där utifrån någon forskning, mer anekdotiskt. Ska man köra med kyla så kan man ju med fördel hålla det borta från tiden direkt efter träningen för att inte hämma träningsresponsen och tappa gainz.
Okej På jobbdagar då det är duschen det första jag gör går det lättare att gå rakt på kallt. På helgerna däremot är det lite kämpigare. ^^
Efter träning blir det en varmare dusch utan det är just att starta kroppen på morgonen.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 09:35   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Här är en studie på "Ice Man". Ingen påverkan på brunt fett. Däremot ökad fettoxidation eftersom allt huttrade ger starka muskelkontraktioner.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4094425/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 11:49   #5
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag skulle väl säga att det viktigaste är att helt enkelt få till rutinen över veckor och månader om målet är att köra det varje dag. Om det blir lättare att göra det genom att först köra varmvatten så spelar det troligen mindre roll om effekten skulle vara "sämre" eller inte (har ej sett någon forskning som indikerat det för övrigt).

Själv gjorde jag så i början innan jag drog till Wim Hofs stuga i polen och utsatte mig för allehanda köldexponeringar. Efter det var det betydligt lättare att köra enbart kallt. 2 minuter kalldusch per dag räcker för mig dock. De sade på kursen att 3 minuter kan vara något att sikta på men oklart om det ger fler fördelar att köra längre än så. Tvivlar på att de vet något exakt där utifrån någon forskning, mer anekdotiskt. Ska man köra med kyla så kan man ju med fördel hålla det borta från tiden direkt efter träningen för att inte hämma träningsresponsen och tappa gainz.
Har du vart på köldkurs? Häftigt.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 12:06   #6
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Jag höll på med det en period på några veckor att slippa få iskalla händer och fötter så fort jag lägger mig ner. Fungerade bra, men vet inte vad som hände då istället för att bli lättare rutin tog det mera och mera emot tills jag till sist inte kunde göra det mera. Mental blockering bara eller?
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 13:02   #7
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Här är en studie på "Ice Man". Ingen påverkan på brunt fett. Däremot ökad fettoxidation eftersom allt huttrade ger starka muskelkontraktioner.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4094425/
Har det någon reell påverkan, eller är det mer att man lika gärna kan gå runt huset två varv för samma fettförbränning än att tortera sig i duschen?
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 13:11   #8
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
Har det någon reell påverkan, eller är det mer att man lika gärna kan gå runt huset två varv för samma fettförbränning än att tortera sig i duschen?
Om du lägger lika mycket energi på att prata om dina två varv runt huset som dom som kallduschar gör om sina kallduschar så får du nog samma effekt.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 13:54   #9
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Här är en studie på "Ice Man". Ingen påverkan på brunt fett. Däremot ökad fettoxidation eftersom allt huttrade ger starka muskelkontraktioner.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4094425/
Så om man klarar av att slappna av och inte huttra är det whatever?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 14:14   #10
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Här är en studie på "Ice Man". Ingen påverkan på brunt fett. Däremot ökad fettoxidation eftersom allt huttrade ger starka muskelkontraktioner.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4094425/
Då hade DeLaur fel med andra ord. Däremot lär det som jag har förstått finnas andra hälsofördelar med att duscha kallt. Bland annat (vet inte säkert dock) kommer kroppens egna temperaturreglering igång fortare om man startar dagen så ^^ Och för er killar ska det väl även vara plus på potensen.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 14:22   #11
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Då hade DeLaur fel med andra ord. Däremot lär det som jag har förstått finnas andra hälsofördelar med att duscha kallt. Bland annat (vet inte säkert dock) kommer kroppens egna temperaturreglering igång fortare om man startar dagen så ^^ Och för er killar ska det väl även vara plus på potensen.
Har du problem med din tempregl.?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 14:29   #12
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Har du problem med din tempregl.?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Menar där rent generelt att man exempelvis på vintern fryser mindre för kroppen lyckas reglera det själv som jag har förstått det. ^^ Och som svar så ja det händer att jag har problem med att hålla mig varm. men det hänger ihop med min reumatism då jag vid de tillfällena inte har energi nog att kunna hålla temperaturen uppe själv.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 15:09   #13
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Lite barnsligt men: Duscha kallt fungerar bra, åtminstone på mig, för att få bort sexuell upphetsning. Precis som "skrönan" säger. Hade vart intressant om detta studerades vetenskapligt och blev bevisat.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 15:09   #14
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Appropå temperaturreglering så har jag ett jävligt mysko "fel".

Då jag ligger och sover i ett kallt rum så börjar jag ibland toksvettas. Dvs svettas så lakanen blir blöta, ungefär som då man har feber och fryser men ändå svettas. Såvitt jag begriper så hänger det ihop med att jag har en arm utanför täcket, och att armen då blir kall, och kroppen reglerar upp tempen på nåt sätt. Men resten av kroppen ligger ju under ett gosigt och varmt täcke, så där blir det överhettning och som resultat börjar jag svettas.

Ifall det är varmt i rummet (dvs 20-24C så har jag aldrig detta problem) och inte heller om jag lyckas hålla armar och fötter innanför täcket då rummet är lite utkylt. Är det högsommarvarmt så det är typ 28C i rummet så svettas jag såklart också. Men inte på samma konstiga sätt.

Nån som känner igen sig i detta, eller är jag missbildad?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 15:34   #15
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Appropå temperaturreglering så har jag ett jävligt mysko "fel".

Då jag ligger och sover i ett kallt rum så börjar jag ibland toksvettas. Dvs svettas så lakanen blir blöta, ungefär som då man har feber och fryser men ändå svettas. Såvitt jag begriper så hänger det ihop med att jag har en arm utanför täcket, och att armen då blir kall, och kroppen reglerar upp tempen på nåt sätt. Men resten av kroppen ligger ju under ett gosigt och varmt täcke, så där blir det överhettning och som resultat börjar jag svettas.

Ifall det är varmt i rummet (dvs 20-24C så har jag aldrig detta problem) och inte heller om jag lyckas hålla armar och fötter innanför täcket då rummet är lite utkylt. Är det högsommarvarmt så det är typ 28C i rummet så svettas jag såklart också. Men inte på samma konstiga sätt.

Nån som känner igen sig i detta, eller är jag missbildad?
Kanske inbillar dig sambandet, och det egentligen beror på lågt blodsocker ellet något. Äter du ordentligt?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)