Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-12, 15:16   #31
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av bighulken Visa inlägg
Ja, tvivlar inte på att du kan få i dig massa gram med C-vitamin!!!.....i magen/tarmarna.......

Men det jag pratar om, är att det ska gå ut i blodet, i kroppen........
Inte riktigt samma sak.....
Och.....jag häver inte ur mig saker........lol......
Det enda jag häver, är vikter på gymet...........mvh/......

Sen vad som är fakta osv......det är en egen tolkning det!!.....
Du påstod att man inte kan tillföra kroppen stora mängder C-vitamin oralt, som om det vore ett faktum, vilket är felaktigt.

Och nej, fakta är inte egen tolkning. Åsikter är tolkningar, fakta är fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
har du en källa på det fetmarkerade?

man får skilja på upptag till kroppen och faktisk ökning (och tillräcklig ökning) av ämnet i blodplasman
10g intravenöst betyder inte 10g oralt utan långt långt mer än så.
och då packar troligtvis magen ihop, ännu mer troligt att det sker när man är sjuk efterso magen sällan funkar bra vid sjukdom.
Så ultradosering bör ske intravenöst.
Nej, inte på rak arm. Vill minnas att det finns i tråden i det allmänna forumet, annars har jag bara min egen erfarenhet och anekdotiska bevis att gå på (märk väl nu att jag är fullt medveten om att det inte är några riktiga bevis, det är ju just vetenskapliga studier jag hoppas på ska komma i framtiden).

I övrigt är jag väl medveten om att det är stor skillnad på oralt och intravenöst upptag. Men de allra flesta varken vill, kan eller bör sitta med en panna C-vitamin i armvecket hemma i vardagsrummet, och då är oralt intag det alternativ som finns tillgängligt, och det som existerande erfarenheter är baserade kring. I en eventuell framtida studie kan vi ju alltid hoppas att de använder IV administrering.

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det har hänt mig många gånger att jag börjar känna mig förkyld och inte gjort något särskilt åt det och sen dagen efter är jag frisk!!! Måste betyda att inte göra någonting är en supereffektiv metod för att bota förkylning.
Har även läst om folk som bett till Gud och blivit friska, om inte det är ett bevis på Guds existens så vet jag inte vad ni kräver!!!!
Trollar du, eller är du seriöst på den här nivån? Man måste skilja på korrelation och kausalitet, ja. Men när man ser tillräckligt med korrelationer kan det finnas anledning att misstänka en eventuell kausalitet och vara läge att undersöka saken närmare. Det är så vetenskap funderar, man iakttar ett fenomen och bestämmer sig för att undersöka saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Sen är ju de flesta förkylningar inte några allvarliga sjukdomar heller. Bestämmer man sig för att man ”känner sig i princip frisk” så gör man ju det.
Om det är så för dig får jag gratulera. Många andra som ligger med halsont, hosta och feber under sina förkylningar, oavsett vad dom "bestämmer" sig för, är nog av en annan åsikt.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 15:30   #32
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg



Om det är så för dig får jag gratulera. Många andra som ligger med halsont, hosta och feber under sina förkylningar, oavsett vad dom "bestämmer" sig för, är nog av en annan åsikt.
Trots all c-vitamin? Låter ju som att det väldigt effektivt då...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 15:35   #33
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Om vitamin C halverar förkylningsfrekvensen hos hårt tränande individer förstår jag inte försök att argumentera emot användandet eller att avråda från det.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 15:38   #34
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Trots all c-vitamin? Låter ju som att det väldigt effektivt då...
Vem har sagt att de åt C-vitamin, de hade kanske lyssnat på dig?
Sluta trolla nu, du har klargjort din orubbliga ståndpunkt...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 15:52   #35
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om vitamin C halverar förkylningsfrekvensen hos hårt tränande individer förstår jag inte försök att argumentera emot användandet eller att avråda från det.
Jag avråder inte någon. Det verkar ju funka prima.
Jag ifrågasätter övertron och konspirationsteorierna.

Sen kan man ju ifrågasätta en halvering av frekvensen och vad det egentligen innebär. Exponerades de för virus exakt lika många gånger? Eller hade de tur? Varför blev de trots allt sjuka, om än bara hälften så många gånger?

Att C-vitamin är en essentiell vitamin och att man kommer att bli sjuk utan den ifrågasätter jag inte. Det kan säkert ha en positiv effekt vid förkylning också.
Är det någon som har koll på verkningsmekanismen vid förkylning?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 15:55   #36
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om vitamin C halverar förkylningsfrekvensen hos hårt tränande individer förstår jag inte försök att argumentera emot användandet eller att avråda från det.
Kanske har tagit intryck av Bäséns artiklar i Expressen?
Hon framför ungefär att alla naturliga tillskott är verkningslöst kvacksalveri för profitens skull medans patenterade kemiska preparat är nyttiga, bra och levereras av altruistiska, filantropiska läkemedelsbolag...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 15:59   #37
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Kanske har tagit intryck av Bäséns artiklar i Expressen?
Hon framför ungefär att alla naturliga tillskott är verkningslöst kvacksalveri för profitens skull medans patenterade kemiska preparat är nyttiga, bra och levereras av altruistiska, filantropiska läkemedelsbolag...
Aldrig ens hört namnet Bäsén, så nej.
Läkemedelsföretag är sällan altruistiska, filantropiska. Men de kontrolleras på ett annat sätt än kvacksalvare iaf.
Skadliga och verkningslösa läkemedel sållas bort, men homeopati är t.ex fortfarande lagligt att bedriva i Sverige.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 16:45   #38
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Trots all c-vitamin? Låter ju som att det väldigt effektivt då...
Som melker skrev, vad får dig att tro att detta är människor som faktiskt använde C-vitamin? Att många blir väldigt dåliga under förkylningar är ingen hemlighet. Få människor ultradoserar C-vitamin under förkylning. Av dom som faktiskt gör det har många fått goda resultat.


Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag avråder inte någon. Det verkar ju funka prima.
Jag ifrågasätter övertron och konspirationsteorierna.

Sen kan man ju ifrågasätta en halvering av frekvensen och vad det egentligen innebär. Exponerades de för virus exakt lika många gånger? Eller hade de tur? Varför blev de trots allt sjuka, om än bara hälften så många gånger?

Att C-vitamin är en essentiell vitamin och att man kommer att bli sjuk utan den ifrågasätter jag inte. Det kan säkert ha en positiv effekt vid förkylning också.
Är det någon som har koll på verkningsmekanismen vid förkylning?
Varifrån får du övertro och konspirationsteorier? Övertro vore att bestämt hävda att det fungerar utan att ha några bevis. Jag hoppas på studier för att undersöka om det fungerar. Det är så mänsklighetens kunskap utökas. Vi observerar ett fenomen och sen undersöker om det finns en vetenskaplig grund för det. Och att kalla det konspirationsteorier är sånt trams att jag inte ens tänker bemöta det.

Ja, allt det där är saker man behöver fråga sig. Det är också poängen med vetenskap, att besvara frågor.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.

Senast redigerad av Duckfeathers den 2020-05-12 klockan 16:49.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 17:03   #39
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Som melker skrev, vad får dig att tro att detta är människor som faktiskt använde C-vitamin? Att många blir väldigt dåliga under förkylningar är ingen hemlighet. Få människor ultradoserar C-vitamin under förkylning. Av dom som faktiskt gör det har många fått goda resultat.




Varifrån får du övertro och konspirationsteorier? Övertro vore att bestämt hävda att det fungerar utan att ha några bevis. Jag hoppas på studier för att undersöka om det fungerar. Det är så mänsklighetens kunskap utökas. Vi observerar ett fenomen och sen undersöker om det finns en vetenskaplig grund för det. Och att kalla det konspirationsteorier är sånt trams att jag inte ens tänker bemöta det.

Ja, allt det där är saker man behöver fråga sig. Det är också poängen med vetenskap, att besvara frågor.
Det är ju flera i tråden som säger sig ta megadoser och sedan vara friska dagen efter. Jag säger bara att det inte nödvändigtvis beror på c-vitaminintaget.

Konspirationsteorin är att man vägrar att forska på saker som big pharma inte kan tjäna pengar på.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 21:09   #40
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det är ju flera i tråden som säger sig ta megadoser och sedan vara friska dagen efter. Jag säger bara att det inte nödvändigtvis beror på c-vitaminintaget.

Konspirationsteorin är att man vägrar att forska på saker som big pharma inte kan tjäna pengar på.
Klart det kan bero på något annat, precis som att vi kan leva i the matrix och hela världen bara är en illusion. Men inom vetenskaplig metod utgår man normalt ifrån att den enklaste förklaringen är den korrekta tills den motbevisats (Occam´z razor). Om man brukade bli förkyld varje gång man fick känningar av en förkylning, men sedan slutade bli det när man tog C-vitamin, har fått det resultatet konsekvent, och det inte finns några andra uppenbara faktorer som har förändrats så är det en rimlig förklaring. Och när andra upplevt samma effekt ökar sannolikheten. Varför skulle man utgå ifrån att den enklaste och mest sannolika förklaringen är felaktig utan något som talar emot den?

Att många företag inte är särskilt pigga på att lägga pengar på saker dom inte själva kan tjäna något på är ingen konspirationsteori. De flesta företag har vinst som mål, inte välgörenhet.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 22:22   #41
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Klart det kan bero på något annat, precis som att vi kan leva i the matrix och hela världen bara är en illusion. Men inom vetenskaplig metod utgår man normalt ifrån att den enklaste förklaringen är den korrekta tills den motbevisats (Occam´z razor). Om man brukade bli förkyld varje gång man fick känningar av en förkylning, men sedan slutade bli det när man tog C-vitamin, har fått det resultatet konsekvent, och det inte finns några andra uppenbara faktorer som har förändrats så är det en rimlig förklaring. Och när andra upplevt samma effekt ökar sannolikheten. Varför skulle man utgå ifrån att den enklaste och mest sannolika förklaringen är felaktig utan något som talar emot den?

Att många företag inte är särskilt pigga på att lägga pengar på saker dom inte själva kan tjäna något på är ingen konspirationsteori. De flesta företag har vinst som mål, inte välgörenhet.
Ja fast Occam’s rakblad säger nog inte att ”oh denna gång blev jag inte sjuk, måste bero på C-vitaminerna jag dräpte i mig, men nästa gång blev jag sjuk trots samma mängd C-vitamin”... för då är inte den enklaste förklaringen att C-vitamin botar förkylning, då är den enklaste förklaringen att du helt enkelt inte var sjuk första gången. Eller att det var en endags-grej.
Det finns helt enkelt ingen logik i det. Alla har vi dagar då vi känner att ”nu börjar jag bli sjuk”, men sen dagen efter med en god natts sömn osv så är vi fullt friska. Alla har vi perioder då vi blir sjuka 5 ggr per år och sen nästa 2 år så blir vi aldrig sjuka oavsett hur vi sköter oss eller vilka kosttillskott vi tar. Vad beror det på? Occam’s rakblad säger mig att det första året där, där stötte vi på 5 virus vi inte var immuna mot och följande år stötte vi inte på några virus vi inte var immuna mot - svårare än så är det inte.
Jag har barn i förskolan och de drar såklart hem sjukdomar, som barn i den åldern och miljön gör, jag blir sjuk kanske 1 av 5 ggr som de blir sjuka. Och det går inte att undvika sina barns sjukdomar, det är snor överallt och man måste trösta och vara nära. Varför blir jag inte sjuk lika ofta som de blir? Se ovan, jag är redan immun mot 4/5 av de sjukdomarna. Ett ”starkt” immunförsvar är ett erfaret immunförsvar med normal funktion.
Vi vet att vissa näringsämnen behövs för att immunförsvaret ska upprätthålla sin normala funktion (notera normal, vi vill inte ha ett överaktivt immunförsvar som slår till mot allt - pollen, nötter, våra egna kroppar osv) men vad jag vet så behövs inga mega- eller ultradoser av specifika näringsämnen för att detta ska uppnås, en normal varierad kost räcker och blir över för detta.

Så, vetenskapen säger att C-vitamin kan förkorta tiden man är förkyld och att C-vitamin behövs för att immunförsvaret ska fungera normalt. C-vitamin=Bra om man inte vill bli sjuk och bra om man vill bli frisk snabbare. Jag säger absolut inget emot detta. Men det är lätt att gå till överdrift och tro att mer måste vara bättre, och att mest är så bäst att man aldrig kommer att bli sjuk igen, av en enda liten faktor av miljoner faktorer som spelar in.
Men jag kan ha fel...

Och sen angående konspirationsteorierna, varför finns det då så mycket forskning på C-vitamin och andra saker som ingen någonsin kan tjäna stora pengar på om det är Big-Pharmas pengar som styr allt?
Anledningen till att man inte vill göra studier just nu på ultradoser är nog att evidensen inte pekar mot att ultradoser skulle vara bättre än, ja normala-stora doser. Det ses som en återvändsgränd, man drar slutsatsen redan innan att man inte kommer att tjäna någon ny kunskap på att gräva vidare i den gropen.
Men det blir intressant att se hur man tänker efter dessa studier med C-vitamin på Covid-19 patienter.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 22:59   #42
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
I den här studien tolererade folks magar intag av upp emot 20 gram om dagen (bolusdos):

https://www.livonlabs.com/site2018/w..._Published.pdf

20 gram gav också större absorption än 5 gram. Kolhydratsintag spekuleras kunna störa upptaget av c-vitamin då de konkurrerar om samma transportörer.
Det är jättekul att du drar upp den här studien förresten... livonlabs... var har jag hört det? Ja just det det är ju de som gjorde reklam på superhuman radio för sitt ”liposomal vitamin c” alltså exakt den produkt som användes i den här studien! Och forskarna deklarerar inga finansiella konflikter! Wow! Källkritik?
Det betyder ju inte att studien var dålig eller felaktig, men 2 testobjekt osv... nja.

Det görs ju många av den här typen av studier i USA och andra länder också för den delen, Indien och Kina t.ex där ayurvediska och TCM metoder och ämnen studeras och visar fantastiska resultat. Man ska inte lita på all forskning.

Jag hävdar ändå, att man skulle kunna göra en studie av detta slag och om man kan fastställa att uppnår man X koncentration vitamin C i blodet med X kosttillskott så botar man förkylning - i låt säga 75% av fallen - så skulle man inte bara bli miljardär, man skulle få Nobelpriset också. Jag undrar varför det inte har hänt. Jag ”undrar”...

Liposomal betyder vad jag vet att det kommer bundet till fett, eller nåt i den stilen och det är ju möjligt att man pallar mer på så vis. Å andra sidan kanske magen pallar 40 g också av vanliga brustabletter eller nåt, det vet jag inget om.

Super human radio var för övrigt kul att lyssna på tycker jag, många kvacksalvare fick komma till tals där. Nu var det längesen jag lyssnade, man blev ju lite trött på all bullshit.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 07:02   #43
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
...
Anledningen till att man inte vill göra studier just nu på ultradoser är nog att evidensen inte pekar mot att ultradoser skulle vara bättre än, ja normala-stora doser. Det ses som en återvändsgränd, man drar slutsatsen redan innan att man inte kommer att tjäna någon ny kunskap på att gräva vidare i den gropen.
Det finns evidens som pekar på att större doser (>10g) behövs för att behandla en begynnande förkylning.

Citat:
There is evidence of linear dose-dependency in the effect of vitamin C on common cold duration up to 6–8 g/day.[51][jargon] As noted above, there is an absence of large-scale, formal trials in the 10 to 200+ grams per day range, so no information is available for these higher dosages. Additionally, the cited studies of larger daily doses of vitamin C do not take into account the fast excretion rate of vitamin C at gram-level doses, which makes it necessary to give the total daily amount in smaller, more frequent doses to maintain higher plasma levels.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_C_megadosage

Att det saknas (offentlig) forskning på oralt intag av stora doser tycker jag också är lite konstigt. Men det kanske inte är så konstigt - dom flesta människor skulle nog tycka att det är en ganska extrem behandling att trycka i sig 5g askorbinsyra var 30e minut, med ev. biverkningar som diarre och illamående (för min del, skulle jag bli illamående skulle jag lägga av direkt). Jag gav min fru ett glas med endast 2-3g i, och hon kunde inte för sitt liv få i sig det. Hon tar hellre en veckas förkylning ett par gånger per år. Så det kanske inte är så kommersiellt gångbart ändå..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 08:45   #44
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Det finns evidens som pekar på att större doser (>10g) behövs för att behandla en begynnande förkylning.


https://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_C_megadosage

Att det saknas (offentlig) forskning på oralt intag av stora doser tycker jag också är lite konstigt. Men det kanske inte är så konstigt - dom flesta människor skulle nog tycka att det är en ganska extrem behandling att trycka i sig 5g askorbinsyra var 30e minut, med ev. biverkningar som diarre och illamående (för min del, skulle jag bli illamående skulle jag lägga av direkt). Jag gav min fru ett glas med endast 2-3g i, och hon kunde inte för sitt liv få i sig det. Hon tar hellre en veckas förkylning ett par gånger per år. Så det kanske inte är så kommersiellt gångbart ändå..
Nä, man kanske inte gärna vill byta en mild förkylning mot att sitta med rännskita ett par dagar illamående och med vätskebrist/migrän som följd...
Och vem vet, intravenös behandling kan ju vara ett alternativ som faktiskt funkar, men inte är praktiskt eller ekonomiskt genomförbart, blir lite bökigt om alla med lättare förkylningssymptom ska lägga in sig på sjukhus.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 09:38   #45
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Nä, man kanske inte gärna vill byta en mild förkylning mot att sitta med rännskita ett par dagar illamående och med vätskebrist/migrän som följd...
Och vem vet, intravenös behandling kan ju vara ett alternativ som faktiskt funkar, men inte är praktiskt eller ekonomiskt genomförbart, blir lite bökigt om alla med lättare förkylningssymptom ska lägga in sig på sjukhus.
Näe för ett fåtal skulle det kunna te sig så, och då kan man ju fråga sig om det är värt det.

Men jag tror mer det handlar om att man måste vara rätt disciplinerad (det hjälper att hata förkylningar också) för att göra något var 30e minut, oavsett vad det handlar om.

För mig personligen - jag tar så gärna en dag hemma med lite bubblig mage jämfört med 1-2 veckors förkylning med allt vad det innebär.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)