Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-12, 13:21   #1
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Är salt verkligen så farligt för en hälsosam tränad kropp?

Vet inte hur ni är men jag är alltid den person som saltar på maten innan jag ens smakar. Tycker det mesta är rätt smaklöst utan en bättre mängd salt på. Fattar att detta enbart är för att jag vant mina smaklökar att tycka om salt mat... Men till frågan! Hur farligt är det att konsumera ganska mycket salt på daglig basis för en person som är tränad/hälsosam? Om jag vänder detta till mig själv så är jag nog en person som skulle klassas till detta. Inte mycket kroppsfett alls, normalt blodtryck och blodsocker. Tränar styrketräning 6-7 dagar i veckan med inslag av cardio nästan varje gång. Nu har jag ju inte gjort en djupanalys hos läkaren, så man kanske är trasig? Men tänker och vet att jag bara blir törstig efter att jag ätit något salt vilket gör att jag kissar mycket och på så sätt kissar mer. I Kina/Japan (där allmänhälsan är relativt god?) äter man ju ganska mycket salt? Tänker på all sojasås och misosoppor eller vad de nu heter?
Så hur illa är det verkligen att äta ganska mycket salt dagligen för en person som är tränad och har bra hälsa i övrig, samt har ett högt vätskeintag på en daglig basis?
MVH!
__________________
Vill Du veta resultatet i en fotbollsmatch mellan
två 16-åriga pojklag??
”Mät lagens sammanlagda testikelvolym!”
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 13:58   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Det ökar risken för högt blodtryck och njursten. Annars är det väl inte så hemskt inom rimliga gränser.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 14:22   #3
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Det är dock oförskämt att salta innan man smakar
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 15:02   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Nein. Sist jag frågade en läkare fick jag vet att salt bara är farligt om man redan har högt blodtryck.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 15:03   #5
Al3x
Registered User
 
Al3xs avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 77
Äter man salt i stora mängder under en längre tid ökar risken för njursvikt
Al3x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 18:18   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
"1.65 million deaths from cardiovascular causes that occurred in 2010 were attributed to sodium consumption above a reference level of 2.0 g per day" - https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa1304127
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 07:05   #7
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
"1.65 million deaths from cardiovascular causes that occurred in 2010 were attributed to sodium consumption above a reference level of 2.0 g per day" - https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa1304127
Frågan är om det verkligen är saltet i sig som är orsaken till alla dem dödsfallen. Det är bara en gemensam faktor. Hur många av dem var sjuka, gamla, genetiska lotteriet, feta, otränade, rökade, åt bara ren skit mat rent ut sagt. Käka div mediciner, tog droger regelbundet osv osv.

Finns så många parametrar som aldrig är med i dessa studier så det är enkelt att hitta en gemensam faktor som är missvisande, speciellt om man bara kollar efter den faktorn. Då missar man alla de andra anledningarna till varför dem kanske dog egentligen eller om det är flera olika faktorer som sammanstrålar.

100% av människor dör. 99.99999999% av dem har två fötter. Du har mycket större chans att dö om du har mer än en fot.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.

Senast redigerad av TheDoctor den 2020-04-13 klockan 07:07.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 09:40   #8
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Nein. Sist jag frågade en läkare fick jag vet att salt bara är farligt om man redan har högt blodtryck.
Det är det intrycket jag har fått också... har iofs hört att läkare avstår från att rekommendera att man ska sänka saltintaget också eftersom ingen ändå lyder just det rådet.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 09:43   #9
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Frågan är om det verkligen är saltet i sig som är orsaken till alla dem dödsfallen. Det är bara en gemensam faktor. Hur många av dem var sjuka, gamla, genetiska lotteriet, feta, otränade, rökade, åt bara ren skit mat rent ut sagt. Käka div mediciner, tog droger regelbundet osv osv.

Finns så många parametrar som aldrig är med i dessa studier så det är enkelt att hitta en gemensam faktor som är missvisande, speciellt om man bara kollar efter den faktorn. Då missar man alla de andra anledningarna till varför dem kanske dog egentligen eller om det är flera olika faktorer som sammanstrålar.

100% av människor dör. 99.99999999% av dem har två fötter. Du har mycket större chans att dö om du har mer än en fot.
Men nu har dom ju funnit att av x antal döda så tycker de sig kunna härleda en viss siffra till just saltintaget.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 10:46   #10
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Högt troligt inte.
Salt i sig är inte giftigt. Det är belastningen för att bli av med saltet som ställer till det. Salt drar åt sig vätska och kräver ett högre filtreringstryck för att komma ut i urinen. Ger ett blodtryck som ställer till problem på hundratals andra ställen i kroppen.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 12:18   #11
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Finns också en möjlig koppling till mag-cancer.

https://www.wcrf.org/int/blog/articl...stomach-cancer
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 19:14   #12
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
"1.65 million deaths from cardiovascular causes that occurred in 2010 were attributed to sodium consumption above a reference level of 2.0 g per day" - https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa1304127
2 gram per dag, lol. Hur många lyckas med det? 1 på 10,000?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 19:20   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Omkring 5 gram salt? Hur svårt kan det vara?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 19:26   #14
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Omkring 5 gram salt? Hur svårt kan det vara?
Såg nu att det stod sodium och inte salt, men fortfarande otroligt svårt. Kan dock ändra till 1 på 100.

Jag räknar mitt saltintag och försöker vara restriktiv och har svårt att komma under 7g per dag. Man måste äta jävligt speciellt för att undvika ett högt saltintag. Bara ett par mackor med räkost eller ännu värre kaviar så är man uppe i MINST 3 gram.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 19:51   #15
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Såg nu att det stod sodium och inte salt, men fortfarande otroligt svårt. Kan dock ändra till 1 på 100.

Jag räknar mitt saltintag och försöker vara restriktiv och har svårt att komma under 7g per dag. Man måste äta jävligt speciellt för att undvika ett högt saltintag. Bara ett par mackor med räkost eller ännu värre kaviar så är man uppe i MINST 3 gram.
Undvik halvfabrikat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)