Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-27, 12:44   #46
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Redan nu har dammsugare fastnat flera gånger. Bara på min matta 3 gånger?

Verkar som att den borsten liksom borrar in sig i mattan så fastnar den där?
Detta är ju verkligen inte någon tjock matta utan en standardmatta, så det skall väl absolut fungera?

]
Hmm, det där ser konstigt ut. Har den fastnat på bilden? Mattan ser inte så tjock ut, nog jämförlig med vad jag har och min har inte fastnat någon gång.

Hmm.

Har du aktiverat matt-läge? Vad kör du i för "tempo" eller vad man skall kalla det?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 12:56   #47
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Inte för att jag vet nåt om dammsugarrobotar, men jag tycker inte det känns märkligt att den har svårt att ta sig fram med så små hjul på en sådan ryamatta. Men de kanske är bättre på terrängkörning än vad jag skulle gissat.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 12:58   #48
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hmm, det där ser konstigt ut. Har den fastnat på bilden? Mattan ser inte så tjock ut, nog jämförlig med vad jag har och min har inte fastnat någon gång.

Hmm.

Har du aktiverat matt-läge? Vad kör du i för "tempo" eller vad man skall kalla det?
Jag kör standardtempo och mattläget är aktiverat. Jag såg att det finns andra tidigare modell av sidoborstar som bara har 3st spröt eller vad man skall kalla det. För det är ju den borsten som gräver sig in i mattan och då fastnar roboten där. Min borste har 5 spröt nu och varje spröt är delat med. Tror inte de gamla borstarna är designade så. På bilden satt den fast ja, den fastnade på mattan 3 gånger och den tog väldigt mycket tid på sig totalt att vara på mattan med.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Inte för att jag vet nåt om dammsugarrobotar, men jag tycker inte det känns märkligt att den har svårt att ta sig fram med så små hjul på en sådan ryamatta. Men de kanske är bättre på terrängkörning än vad jag skulle gissat.
Hjulen i sig är inget problem här iaf, den klarar att köra där, det är den dumma borsten som gräver ner sig i mattan och får roboten att fastna.

Senast redigerad av Akerhage den 2020-04-27 klockan 13:02.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 13:04   #49
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Jag kör standardtempo och mattläget är aktiverat. Jag såg att det finns andra tidigare modell av sidoborstar som bara har 3st spröt eller vad man skall kalla det. För det är ju den borsten som gräver sig in i mattan och då fastnar roboten där. Min borste har 5 spröt nu och varje spröt är delat med. Tror inte de gamla borstarna är designade så. På bilden satt den fast ja, den fastnade på mattan 3 gånger och den tog väldigt mycket tid på sig totalt att vara på mattan med.
Jaha okay. Jag kikade på min nu och den har 3 stycken. Du kan få låna min med 3 en snabbis om du vill och se ifall det funkar bättre, om det funkar kan du ju bara klippa av 2?

Kanske pröva utan borsten alls först för att se om det funkar?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 13:15   #50
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jaha okay. Jag kikade på min nu och den har 3 stycken. Du kan få låna min med 3 en snabbis om du vill och se ifall det funkar bättre, om det funkar kan du ju bara klippa av 2?

Kanske pröva utan borsten alls först för att se om det funkar?
Tack för det! Jag har skrivit och frågat Xiaomi nu här om varför dom tror den fastnar. Hittade ett paket med 2st borstar med 3 strå, var inte så dyrt så kan chansa isf att köpa!
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 13:17   #51
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Tack för det! Jag har skrivit och frågat Xiaomi nu här om varför dom tror den fastnar. Hittade ett paket med 2st borstar med 3 strå, var inte så dyrt så kan chansa isf att köpa!
Alright. Hoppas det funkar. Jag skulle i alla fall prövat utan en gång och se om det funkar
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 13:25   #52
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Alright. Hoppas det funkar. Jag skulle i alla fall prövat utan en gång och se om det funkar
yes skall testa det hemma sen! Om den klarar att åka utan sin borste överhuvudtaget? Dock vill man ju ha borsten på och inte behöva ta bort den för att mattan skall dammsugas.
Verkar vara väldigt olika priser på de här borstarna, från 119kr-300kr för samma sak + 50kr frakt typ. Säljs dom i en fysisk butik?

Senast redigerad av Akerhage den 2020-04-27 klockan 13:27.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 16:01   #53
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Attans, den klarar inte köksstolarna heller, precis samma som Neaton inte klarade. DEn stannade här efter att ha försökt i ca 5-7min på samma ställe.

Hade hoppats den skulle klara av det, är ju inte lönt att man skall behöva ställa upp stolarna varje gång man skall dammsuga. Kan ju iof göra en No-Go-Zone vid köksbordet och vardagsrumsbordet. Men trist att man då ändå skall behöva plocka fram sin dammsugare för att ta där.

Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 16:04   #54
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Nja det där såg besvärligare ut.

Liten no go zone och flytta stolarna nån gång i veckan och köra där? Något sånt skulle jag nog gjort iaf.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 16:15   #55
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Kanske köper nya stolar och köksbord istället =)
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 16:56   #56
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Elda upp mattan och släng ut inredningen! Sen kan du ha roboten körades för fulla blås 24/7 i lägenheten. Det kommer inte finnas ett dammkorn. Men du kan nog inte bo där, för då kommer du vara ivägen för roboten.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 17:04   #57
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Elda upp mattan och släng ut inredningen! Sen kan du ha roboten körades för fulla blås 24/7 i lägenheten. Det kommer inte finnas ett dammkorn. Men du kan nog inte bo där, för då kommer du vara ivägen för roboten.
Hur tänker du ett eldning av mattor ska förbättra luftkvaliteten? Jag vet ingenting om eldning, men jag Googlade lite och tydligen ska även eldning av material som uppfattas "naturligt" vara hälsovådligt. Kan ge en 30-procentig ökning av risk att drabbas av demenssjukdomar, utöver skadan på lungorna.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 17:04   #58
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Elda upp mattan och släng ut inredningen! Sen kan du ha roboten körades för fulla blås 24/7 i lägenheten. Det kommer inte finnas ett dammkorn. Men du kan nog inte bo där, för då kommer du vara ivägen för roboten.
Lägg in plastmatta i hela lägenheten och sen gör du en golvbrunn i mitten och när det är dags att städa blåser du bara av hela golvet med högtryck.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 17:26   #59
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Lägg in plastmatta i hela lägenheten och sen gör du en golvbrunn i mitten och när det är dags att städa blåser du bara av hela golvet med högtryck.
Lägg klinker i hela skiten.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 18:19   #60
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Lägg klinker i hela skiten.
Fogarna är ett helvete.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)