Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-05-25, 19:47   #1
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Propranolol och muskeltillväxt?

Godkväll! Jag tänkte höra om någon här vet om Propranolol (Inderal) har någon negativ effekt på detta? Det hindrar ju kroppen från att få upp ett högt blodtryck (puls med?), så kanske ens prestationsförmåga försämras? I mitt fall handlar det bara om 5-10 mg ca 16 timmar innan ett pass och det används för att motverka de fysiska problem som panikångest ger.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 20:12   #2
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Kan inte ge dig ett hundraprocentigt svar, men ja jag tror prestationsförmågan försämras, samt vissa mediciner gör att man lättare går upp i vikt osv. Tror det definitivt begränsar muskeltillväxten om man jämför med utan. Av andra skäl än att det faktiskt påverkar proteinsyntesen i sig. Vilket det säkert också gör, medecin prioriteras ofta av kroppen att göra sig av med, vilket kan påverka tillväxten. Hypoteser

Tips är att försöka sluta så snart som möjligt, lätt att hamna i träsket och bli beroende av medicinen. Cardio hjälper extremt bra mot ångest, spring varanan dag, på 2 veckor har man helt andra nivåer av må bra hormoner i hjärnan. Mer effektivt än medecin påstår en del läkare, samt bra mycket billigare och hälsosammare
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 21:37   #3
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Kan inte ge dig ett hundraprocentigt svar.
Det var ingen överdrift; det där inlägget var ju sämst.

Betablockerare sänker ju pulsen mer än blodtrycket, även om blodtrycket också kan påverkas. Det brukar kunna vara besvärligt främst vid konditionsidrott; det tar lång tid att komma upp i puls, och det kan kännas som att man är orimligt andfådd, tung i benen, inte har någon "punch" och prestationsförmågan blir förstås lite sämre, framför allt i början av passet. Hur mycket man känner av det vid styrketräning beror nog lite på hur man tränar (hur mycket man kommer upp i puls och så). 5-10 mg är rätt lite, så det är inte säkert att du känner så stor skillnad. Halveringstiden är 3-6 timmar, så det är nog rätt små mängder som finns kvar i kroppen efter 16 timmar.

Viktuppgång finns inte listat som biverkan på just Propranolol (apropå inlägget ovan), och listan innehåller en del extremt ovanliga biverkningar (t.ex. agranulocytos), så där kan du nog känna dig safe. Det finns andra betablockare som kan ge viktuppgång, men det är nog ofta svårt att veta vad som är hönan och ägget. Propranolol skapar inte ett äkta beroende på samma sätt som t.ex. morfinpreparat gör, men viss tillvänjning sker (som med allt). Någon praktiskt relevant minskning av muskeltillväxt finns mig veterligen inte, men jag är ganska dåligt uppdaterad på den fronten p.g.a ointresse; du får vänta till dess att Grub hittar tråden.

Det är förstås alltid bäst att vara 100% frisk och inte behöva några mediciner alls. Vissa av oss har inte den lyxen, och då får man jobba med det man har. Om alternativet t.ex. är att inte ta Propranolol och istället få en panikångestattack halvvägs in i passet, eller kanske inte ens ta sig till gymmet p.g.a. ångest kommer Propranolol att leda till enormt mycket större utveckling, eftersom du med den faktiskt kan ta dig till gymmet och genomföra din träning på ett bra sätt, ÄVEN om den teoretiskt skulle hämma tillväxten.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 22:07   #4
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det var ingen överdrift; det där inlägget var ju sämst.

Betablockerare sänker ju pulsen mer än blodtrycket, även om blodtrycket också kan påverkas. Det brukar kunna vara besvärligt främst vid konditionsidrott; det tar lång tid att komma upp i puls, och det kan kännas som att man är orimligt andfådd, tung i benen, inte har någon "punch" och prestationsförmågan blir förstås lite sämre, framför allt i början av passet. Hur mycket man känner av det vid styrketräning beror nog lite på hur man tränar (hur mycket man kommer upp i puls och så). 5-10 mg är rätt lite, så det är inte säkert att du känner så stor skillnad. Halveringstiden är 3-6 timmar, så det är nog rätt små mängder som finns kvar i kroppen efter 16 timmar.

Viktuppgång finns inte listat som biverkan på just Propranolol (apropå inlägget ovan), och listan innehåller en del extremt ovanliga biverkningar (t.ex. agranulocytos), så där kan du nog känna dig safe. Det finns andra betablockare som kan ge viktuppgång, men det är nog ofta svårt att veta vad som är hönan och ägget. Propranolol skapar inte ett äkta beroende på samma sätt som t.ex. morfinpreparat gör, men viss tillvänjning sker (som med allt). Någon praktiskt relevant minskning av muskeltillväxt finns mig veterligen inte, men jag är ganska dåligt uppdaterad på den fronten p.g.a ointresse; du får vänta till dess att Grub hittar tråden.

Det är förstås alltid bäst att vara 100% frisk och inte behöva några mediciner alls. Vissa av oss har inte den lyxen, och då får man jobba med det man har. Om alternativet t.ex. är att inte ta Propranolol och istället få en panikångestattack halvvägs in i passet, eller kanske inte ens ta sig till gymmet p.g.a. ångest kommer Propranolol att leda till enormt mycket större utveckling, eftersom du med den faktiskt kan ta dig till gymmet och genomföra din träning på ett bra sätt, ÄVEN om den teoretiskt skulle hämma tillväxten.
Det du skriver är vad som står på bipacksedeln i princip, hur det egentligen påverkar kroppen är mer avancerat än så, och absolut får man panikångest så kan man ju behöva behandla det. Medicin för ångest är dock inte en lösning på det egentliga problemet, utan du dövar tillfälligt symptomen av det faktiska problemet. Sen finns det situationer där det kan hjälpa och faktist behövs absolut. Påstår inte att TS tar medicinen i onödan.

Sen är det bulllshit att man inte blir "beroende" av medicin som mixtrar med signalsubstanser i hjärnan, man behöver inte bli beroende i form av abstinens. Men definitivt bli beroende av medicinen för sitt välmående oavsett vad som står på bipacksedeln. Man kan bli beroende av alvedon och ipren och treo, finns folk som tar det varje morgon för att vakna till. Medicin är en branch där pengar finns att tjäna, stjälper lika många som det hjälper. Livsstil och mindset är bra mycket kraftfullare om man vill må bra på riktigt. Själv dragits med grov ångest sen liten pga alkoliserad + aggressiv pappa, (mycket trauman). Får också panikångest av vissa situationer men det är inge konstigt, snarare normalt då många situationer man är i i livet är "onaturliga" man kan inte gilla allt, och ofta kan man hitta alternativ för det man "går miste om". Tex få ångest av rusningstrafik som är vanligt, börja cykla, skaffa körkort, ta bussen etx. Inget onormalt att få ångest av sånna situationer. insåg att visst jag kan ta medicin och må tillfälligt bättre, men det kommer ju aldrig lösa eller ändra det som hänt. Så lärde mig acceptera förlåta och hitta en livsstil som jag gillar istället. Det är enligt mig en mer långsiktig plan för välmående!

Sen funkar det nog inte för alla, men kanske för dig, eller någon annan!
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 09:59   #5
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Halveringstiden är 3-6 timmar, så det är nog rätt små mängder som finns kvar i kroppen efter 16 timmar.
Tack för ditt svar!😊 Men dess effekt på pulsen och blodtrycket sitter väll i mycket längre? På FASS står det att den är oförändrad så mkt som 12 timmar efter intag.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 10:16   #6
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Tack för ditt svar!�� Men dess effekt på pulsen och blodtrycket sitter väll i mycket längre? På FASS står det att den är oförändrad så mkt som 12 timmar efter intag.
Jag har själv tagit denna en period förr och ja effekten varar länge som du säger. Men den dosen du tar är ganska liten och det är ganska lång tid innan du tränar.

Min högst personliga åsikt är att om det har någon negativ inverkan så är den så liten att den knappt är mätbar. Tror absolut inte att du går miste om 10kg i bänkpresstillväxt eller 1 kg muskler per år om man säger så.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 10:50   #7
Rug
Registered User
 
Rugs avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 74
Det är en väldigt låg dos och dessutom orimligt att det ska påverka just muskeltillväxt i märkbar utsträckning. Mot själva panikångesten hjälper KBT de flesta betydligt bättre än betablockad, jag hoppas att du har erbjudits bägge.
Rug är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 11:50   #8
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Jag skulle tro att OM du ens märker att prestationen sänkts så är det bara att lägga till ett enda extra set och du förlorar inget av den hypertrofiska responsen jämfört med utan. Att vara allmänt mer "chill" är nog också en fördel för att vara anabol. :-)
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 17:52   #9
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Jag har själv tagit denna en period förr och ja effekten varar länge som du säger. Men den dosen du tar är ganska liten och det är ganska lång tid innan du tränar.
Jag tog 5 mg igår och det gjorde mirakel för pulsen och blodtrycket, jag märkte inte heller någon skillnad under träningen som tur var
Det enda negativa var jag fick extremt levande drömmar av det, vilket jag har läst är rätt vanligt.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 19:20   #10
BigBoy
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 165
Jag har ätit det i många år. Hade 53 cm biceps som mest så..nej.
BigBoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 10:23   #11
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Vet någon hur det är med bensodiazepiner som Oxascand då?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 09:19   #12
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Vet någon hur det är med bensodiazepiner som Oxascand då?
Bump! Någon som vet om detta har någon påverkan på exempelvis proteinsyntesen?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)