Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-28, 17:22   #1
MrBulk
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 805
"Grundkondition", finns det nåt som heter så?

Många pratar om sin grundkondition som är så bra, i mina ögon finns det inget som heter så. Är det nåt man föds med eller?

Vissa säger att dom spela så mycket fotboll/handboll som unga så då har dom en bra grundkondition fortfarande fast det är ganska många år sen dom la av.
Många verkar tro att dom har flera "konditionsgrader", en aktuell "konditionsgrad" och en "grundkonditiongrad", så på en skala 1 till 10 ligger grundkondition tex på 7 och den nuvarande på tex 3.5 men så fort dom ger sig ut på ett löppass så hamnar dom direkt på den gamla grundkonditionen som är på 7 eller nåt.
En annan prata om att hennes år som handbollspelar har fått henne att ligga på konditionsgrad 7 konstant fast hon inte har rört på sig på över 5 år, hade hon inte spelat handboll som yngre hade hon legat på grad 4 eller nåt.

Alltså jag fattar inte vad mina arbetskamrater snackar om

Vad säger ni? Har ni oxå hört såna historier eller är deras påståenden riktiga?
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 17:26   #2
L-Sami
El grande salami
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 8 600
Känner själv att jag kan återuppta min bra kondition ganska lätt efter ett längre uppehåll, kan bero på att jag tränade mycket kondition när jag var yngre.
__________________
Leg. sjukgymnast (OMT/Idrottsmedicin/Msc)

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 17:30   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Slutar man träna konditionsträning förlorar man snabbt andra effekter av sin tidigare träning. Redan efter 1-2 veckor märks en reducering av den metabola och träningsspecifika kapaciteten, och inom ett par månader är många av dom träningsstimulerade effekterna helt borta och nere på otränade nivåer. I sängläge går det fortast utför. En ung och vältränad person som tvingas till sängläge förlorar 25% av sin maximala syreupptagningsförmåga på mindre än 3 veckor, och antalet kapillärer i hans muskulatur minskar med upp till 25% på samma tid.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 17:32   #4
edvin
Registered User
 
edvins avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 335
Det låter som BS i min öron iaf. Jag kan bara tala för mig själv men jag tror inte att det stämmer vidare bra. Jag tycker definitivt det märks när man har legat på latsidan. Jag tror det har mycket att göra med vad man har för "lägstanivå". De där skalorna du snackar om har jag inte hört vidare mycket om.

Det mest rättvisa är att mäta syreupptagningsförmågan. Och jag har svårt att tro att den inte skall förändars över 5 år. Kolla t.ex. på Per Elofsson, han var ju knappast tillbaka på sin "grundkonditionsnivå" efter några pass. Han gav det en ett helt år och var ganska långt ifrån det slag han var innan han blev sjuk.

Givetvis är det lättare att träna upp sig efter ett uppehåll om man varit vältränad förut och det finns en del som klarar att komma tillbaka efter barnafödsel och allvarliga skador, men lätt är det inte. Att det skulle behövas "några pass" är och förblir
edvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 17:40   #5
bulk fiction
Registered User
 
bulk fictions avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 138
Det jag har uppfattat som grundkondition när folk talat om det, är att det är den personens lägstanivå.
bulk fiction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 17:43   #6
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Tror det är samma princip med grundkonditionen som med "muskelminnet". Man är helt enkelt van vid själva aktiviteten, man har i grunden en bra och energibesparande löpteknik som gör att man kan ge sej ut på en helt okej runda trots att konditionen är betydligt försämrad. Detta på samma sätt som man kan ta hyfsade vikter i exempelvis bänk efter ett långt uppehåll då man vet precis hur bänkpress går till.

Det är ju bara att kolla när man byter från den ena aktiviteten till den andra, jag tror själv jag skulle tycka att ett pass bodypump är skitjobbigt samtidigt som jag förmodligen är starkare än många av dom andra och trorligtvis även har bättre syreupptagningsförmåga (nu är jag dock fördomsfull mot "typiska bodypumpmänniskor")
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 17:48   #7
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Grundkondition är bara en ursäkt påhittad av folk som inte orkar träna kondition. Har en bekant som då och då påpekar att han minsann varit väldigt vältränad när han spelade handboll i tonåren, då kunde han göra 100 armhävningar utan problem osv. Detta använder han som ursäkt för att inte träna medan ölmagen växer sig större och större. Ett sätt att försöka leva på gamla meriter, helt enkelt.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 17:51   #8
edvin
Registered User
 
edvins avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av machine_gun Visa inlägg
Grundkondition är bara en ursäkt påhittad av folk som inte orkar träna kondition. Har en bekant som då och då påpekar att han minsann varit väldigt vältränad när han spelade handboll i tonåren, då kunde han göra 100 armhävningar utan problem osv. Detta använder han som ursäkt för att inte träna medan ölmagen växer sig större och större. Ett sätt att försöka leva på gamla meriter, helt enkelt.
+1

Citat:
Ursprungligen postat av bulk fiction Visa inlägg
Det jag har uppfattat som grundkondition när folk talat om det, är att det är den personens lägstanivå.
Jo men den nivån är ju ytterst subjektiv. Så begreppet är ju väldigt luddigt och inget som man kan definiera generellt. Därför är min åsikt (som också är helt subjektiv) att begreppet är ganska meningslöst.

När gubbar sitter och snackar om att dom har en bra "grundkondis" för att dom lirade fotboll som grabbar så bör man nog ta det med en nypa salt. Visst dom har säkert en genomsnittlig kondition som medelålders män. Men att dom från soffan skall t.ex. springa en mil under 45 min på "grundkondis" är det ganska långt. 45 min på en mil för en 18-åring skall inte vara några större problem om man tränar hyffsat. Som i sig i konditionssammanhang inte är ett vidare bra resultat. Återigen det är min åsikt i det hela...

Senast redigerad av edvin den 2007-03-28 klockan 17:53.
edvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 17:55   #9
bulk fiction
Registered User
 
bulk fictions avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 138
Citat:
Ursprungligen postat av edvin Visa inlägg
+1



Jo men den nivån är ju ytterst subjektiv. Så begreppet är ju väldigt luddigt och inget som man kan definiera generellt. Därför är min åsikt (som också är helt subjektiv) att begreppet är ganska meningslöst.

När gubbar sitter och snackar om att dom har en bra "grundkondis" för att dom lirade fotboll som grabbar så bör man nog ta det med en nypa salt. Visst dom har säkert en genomsnittlig kondition som medelålders män. Men att dom från soffan skall t.ex. springa en mil under 45 min på "grundkondis" är det ganska långt. 45 min på en mil för en 18-åring skall inte vara några större problem om man tränar hyffsat. Som i sig i konditionssammanhang inte är ett vidare bra resultat. Återigen det är min åsikt i det hela...
Ja begreppet är luddigt, jag talar aldrig om grundkondis själv utan sa bara vad jag uppfattade att andra talar om när dom nämner det.
bulk fiction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 18:08   #10
Taurus
Registered User
 
Tauruss avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Norge
Inlägg: 1 227
Säger som jag såg nånstans: Kondition är en färskvara
__________________
Wololololo
Taurus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 18:19   #11
Lexidos
Registered User
 
Lexidoss avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Lund
Inlägg: 597
ääh har man en bra grundkonditon så går det jäkligt snabbt att komma tillbaka igen...
reste 4 månader då jag inte jag inte blev konditionstrött en enda gång tror jag.. första grejen jag gjorde när jag kom hem var att springa en mil..
Lexidos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 19:04   #12
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
"Grundkondition" är nu något man talar om i presens, d.v.s. den som nämner den anser sig ha den när yttrandet fälls. Då måste det väl vara den kondition som vederbörande har, och bör lätt kunna checkas med ett konditionstest? Man skulle, om man vill leka med tanken, kunna tänka sig att "grundkondition" var det man kunde mäta upp med något slags standardiserat konditionstest, att skilja från sportspecifik kondition. Jag föreställer mig att en person kan ge intrycket av att ha en annan (oftast bättre) kondition när han/hon utövar "sin" sport än när han/hon utöver en annan sport, som också är konditionskrävande.

Har man däremot inte tränat sedan man spelade innebandy i gymnasiet för tjugo år sedan så finns nog en "grundkondition", men bra lär den inte vara.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 19:36   #13
MrBulk
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 805
Citat:
Ursprungligen postat av Lexidos Visa inlägg
ääh har man en bra grundkonditon så går det jäkligt snabbt att komma tillbaka igen...
reste 4 månader då jag inte jag inte blev konditionstrött en enda gång tror jag.. första grejen jag gjorde när jag kom hem var att springa en mil..
Så du menar att har man en bra "grundkondis" så kan man inte få sämre och om man kan få sämre än grundkondisen så finns det väl inget som heter "grundkondition" och vad är "konditionstrött" för nåt?
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 19:57   #14
Postmannen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Finland
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Grundkondition är bara en ursäkt påhittad av folk som inte orkar träna kondition. Har en bekant som då och då påpekar att han minsann varit väldigt vältränad när han spelade handboll i tonåren, då kunde han göra 100 armhävningar utan problem osv. Detta använder han som ursäkt för att inte träna medan ölmagen växer sig större och större. Ett sätt att försöka leva på gamla meriter, helt enkelt.
precis vad jag också tänkte när jag läste första posten...
Postmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 20:11   #15
Zakath
Ich bin Bananatastic!
 
Zakaths avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 8 334
Jag vet inte om det finns, men det jag uppfattar som grundkondition är förmågan att träna upp en bra kondition som är nära sitt tidigare max på en väsentligt kortare tid än det tog att nå dit första gången.

Men det kanske har mer med erfarenhet, vilja, uteblivna mentala spärrar och träningsmetodik att göra?

Fast egentligen är det nog mer logiskt att grundkondition helt enkelt är den kondition som man alltid bibehåller genom sina dagliga aktiviteter.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)