Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-14, 19:57   #13306
Ajemän
Registered User
 
Ajemäns avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Uppsala
Inlägg: 980
Jag har en word-fil på datorn som jag skriver i. Jag vill att den backas upp på ett moln, och om jag öppnar och editerar molnfilen från en annan dator så vill jag att filen i min dator uppdateras.

Har jag filen i en Dropbox så finns den ju bara i dropboxen, och om någon skulle hacka min Dropbox, deras servrar skulle crasha eller dyl så finns ingen backup i min dator.

Går det att lösa med Dropbox?
Google Drive?


Hur löser man?
__________________
Helt ny Harpenden Kaliper säljes
Ajemän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 20:15   #13307
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemän Visa inlägg
Jag har en word-fil på datorn som jag skriver i. Jag vill att den backas upp på ett moln, och om jag öppnar och editerar molnfilen från en annan dator så vill jag att filen i min dator uppdateras.

Har jag filen i en Dropbox så finns den ju bara i dropboxen, och om någon skulle hacka min Dropbox, deras servrar skulle crasha eller dyl så finns ingen backup i min dator.

Går det att lösa med Dropbox?
Google Drive?


Hur löser man?
ha den på hotmail adress. så skriver du direkt från adressen hela tiden, och kan logga in var som helst alla word program finns inbyggda i hotmail också, så går använda vart fan som helst
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 20:16   #13308
Ajemän
Registered User
 
Ajemäns avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Uppsala
Inlägg: 980
Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27 Visa inlägg
ha den på hotmail adress. så skriver du direkt från adressen hela tiden, och kan logga in var som helst alla word program finns inbyggda i hotmail också, så går använda vart fan som helst
Aha. Fräsigt. Ska kika på det, thx
__________________
Helt ny Harpenden Kaliper säljes
Ajemän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 20:22   #13309
Ajemän
Registered User
 
Ajemäns avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Uppsala
Inlägg: 980
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemän Visa inlägg
Aha. Fräsigt. Ska kika på det, thx
Men då finns det väl ingen backup på min dator?
__________________
Helt ny Harpenden Kaliper säljes
Ajemän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 20:26   #13310
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemän Visa inlägg
Men då finns det väl ingen backup på min dator?
du har ju backup på din mail microsoft server hela tiden och kan komma åt samma fil från alla datorer det måste väl duga åt herrn?
sen tror jag det finns något i hotmail + där också man kan överföra filer till sin dator från son hotmail vart man än befinner sig.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 20:33   #13311
Ajemän
Registered User
 
Ajemäns avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Uppsala
Inlägg: 980
Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27 Visa inlägg
du har ju backup på din mail microsoft server hela tiden och kan komma åt samma fil från alla datorer det måste väl duga åt herrn?
sen tror jag det finns något i hotmail + där också man kan överföra filer till sin dator från son hotmail vart man än befinner sig.

Vad händer om någon spränger hotmails serverhall då?

Det är alltså superduperlivsviktigt att filen inte försvinner.

Just nu skriver jag på datorn och kör backup i dropbox. Det funkar, men gillar när saker funkar perfekt :p
__________________
Helt ny Harpenden Kaliper säljes
Ajemän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-15, 10:58   #13312
saigon
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Södra Sverige
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27 Visa inlägg
i ren princip handlar det om att köpa en produkt nyckel...
om du vill köpa en färdig dvd skiva, eller ladda ner direkt bestämmer du själv..
laddar du ner själv kan du tex bränna en egen dvd skiva alternativt ha det på usb...
har själv mitt på usb. smidigt.

Okey, vore smidigare med usb-minne helt klart. Formulerar om lite då, var kan man köpa en produktnyckel till bra pris?
saigon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-15, 11:10   #13313
Jarod
Kolozzeum Security
 
Jarods avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 8 292
En fråga till er som testat: Vad är fördelarna/nackdelarna med att uppgradera från Win7 till Win8? Finns det någon fördel när man kör en vanlig stationär utan touchskärm och lull-lull?
__________________
Citat:
Stop trollin´
Jarod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-15, 11:12   #13314
Holmeros
Plomeros
 
Holmeross avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Ängelholm
Inlägg: 330
Citat:
Ursprungligen postat av Jarod Visa inlägg
En fråga till er som testat: Vad är fördelarna/nackdelarna med att uppgradera från Win7 till Win8? Finns det någon fördel när man kör en vanlig stationär utan touchskärm och lull-lull?
Personlig åsikt: Nej. Jag kör Windows 8 på min stationära hemma och jag vet ingen fördel mot Win 7.

Snarare nackdel att lägga tid på att få tillbaka utséendet från Windows 7...
Holmeros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-15, 11:16   #13315
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemän Visa inlägg
Vad händer om någon spränger hotmails serverhall då?

Det är alltså superduperlivsviktigt att filen inte försvinner.

Just nu skriver jag på datorn och kör backup i dropbox. Det funkar, men gillar när saker funkar perfekt :p
Google docs skulle jag använt.

Och om googles serverhallar skulle försvinna så har vi nog ändå större problem än att din fil är borta tbh
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 10:50   #13316
Morrris
Jag har klamydia
 
Morrriss avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 4 670
Hej!

Jag skulle vilja ha tips på en lösning till ett litet mediaproblem jag nyligen stött på.

Jag är ett stort fan av gratisserier och tycker det är väldigt smidigt att ladda ner dessa med p2p teknik via uTorrent. För att slippa ladda ner serien manuellt har jag på senare tid börjat använda RSS feeds för att ladda ner nya avsnitt automatiskt.

Filerna lagrar jag på en hdd kopplad till routern. Uppspelningen till projektorn sker via en gammal laptop som kör XBMC. Detta kräver en lite noggrannare fil/mappstruktur, men det är inga problem att ställa in specifik mapp filerna från en viss RSS feed ska sparas till.

Problemet är att uTorrent inte laddar ner filen lokalt för att sedan flytta den till nätverksdisken, utan försöker ladda ner den direkt mot sagda disk vilket resulterar i horribla nedladdningshastigheter.

Jag vill alltså ha en lösning som låter mig ladda ner filen via RSS feeden till min lokala hdd och sedan flyttar den till nätverksdisken. Idéer?
__________________
Anteckningar från ett Källarhål

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 10:56   #13317
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Vad är orsaken till att en dator blir seg som sirap? Min laptop är en skugga av sitt forna jag och att hålla på med Photoshop, Lightroom och liknande ett rejält test av tålamodet, om det ens går.

Den väsnas som ett kärnkraftverk och är varm men fläkten är nyligen rengjord. Är det för mycket skräp installerat på den?
Den är 4år gammal och är en i7a men endast 4GB i minne. Skulle lite extra minne göra gott?

Jag är bra sugen på att köpa en ny men det känns lite onödigt så en ominstallation är kanske på sin plats?
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 11:07   #13318
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Vad är orsaken till att en dator blir seg som sirap? Min laptop är en skugga av sitt forna jag och att hålla på med Photoshop, Lightroom och liknande ett rejält test av tålamodet, om det ens går.

Den väsnas som ett kärnkraftverk och är varm men fläkten är nyligen rengjord. Är det för mycket skräp installerat på den?
Den är 4år gammal och är en i7a men endast 4GB i minne. Skulle lite extra minne göra gott?

Jag är bra sugen på att köpa en ny men det känns lite onödigt så en ominstallation är kanske på sin plats?
Har alltid upplevt exakt samma problem som dig med mina datorer (pc:s).
Oavsett om det varit bärbar eller stationär.

Jag köpte tillslut en macbook air, och den har då än så länge (1 år) inte tappat fart, kraft eller batteritid.
Nu var det kanske inte svaret du sökte, men jag har svårt att se mig själv då tillbaka till pc. Varför just pc blir slöa med tiden vet jag inte, har testat att rensa, massa program som ska speeda upp med mera.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 11:09   #13319
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Är den varm och väsnas utan ha gjort det tidigare beror det antingen på 1) kylningen inte fungerar som den skall (inte damm på fläkten utan i kylaren) 2) något krävande program ligger och kör processorn på 100% hela tiden.

Windows i sig blir inte slöare med tiden, utan det är helt användarens fel.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-16, 11:09   #13320
Morrris
Jag har klamydia
 
Morrriss avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 4 670
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Vad är orsaken till att en dator blir seg som sirap? Min laptop är en skugga av sitt forna jag och att hålla på med Photoshop, Lightroom och liknande ett rejält test av tålamodet, om det ens går.



Den väsnas som ett kärnkraftverk och är varm men fläkten är nyligen rengjord. Är det för mycket skräp installerat på den?

Den är 4år gammal och är en i7a men endast 4GB i minne. Skulle lite extra minne göra gott?



Jag är bra sugen på att köpa en ny men det känns lite onödigt så en ominstallation är kanske på sin plats?

Om du inte installerat om ditt operativsystem på 4 år är det absolut dags. Ska det läggas pengar på den är en mindre SSD disk förmodligen den bästa investeringen.
__________________
Anteckningar från ett Källarhål

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)