Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-23, 21:33   #11806
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Första testerna på Intels nya processorer börjar dyka upp. Om förra generationen, Ivy Bridge, var varma, så vad är då Haswell...? 100 grader.

http://www.chinadiy.com.cn/html/42/n-9142.html
Drygt.
Hade hoppats det skulle komma nåt nytt från Intel som inte är en kärnreaktor. Vore trevligt med en uppgradering som gör datorn både tystare och svalare (första generationens i7 är ju sådär lagom varm ).
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 21:55   #11807
andyone
All kinds of gains
 
andyones avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Brukar ha mellan 60-90GB på mina OS-diskar.
Citat:
Ursprungligen postat av Nordenator Visa inlägg
Min SSD ligger på 120 gig. Med några spel installerade och Win7 har jag 30 gig ledigt. Så länge man tar bort spel man spelar eftersom eller inte spelar alls krävs inte mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av Wzup2u Visa inlägg
har partion på inbyggda hårddisken 1 till windows och 1 till annat ex vis program spel m.m

sedan en extern ´på 2tb med bild,film,dokument,installationsfiler, m.m m.m
Citat:
Ursprungligen postat av MtotheM Visa inlägg
Om jag ville ha det enkelt att formatera om OSet så skulle jag ha 1 partition för OS och alla program, och en annan för dokument, osv. Programmen behöver ändå troligen installeras om vid en formatering.

Jag skulle nog säga att 128gb är i det minsta laget beroende på hur mycket program du tänkt installera.
Precis så ja tänkt mig, att vid ev virus eller om man vill ominstallera så kommer dokumenten finnas kvar.

Nu till problemet vid installation: knappen "Ny" för att skapa ny partition är grå, det går inte att klicka på den. Går det inte att partitionera hos Win 7 home premium?!

Edit: knappen "Utöka" är också grå, kan inte klicka på den.
Edit2: kan jag gå runt det genom att installera Win 7 med en partition på hela disken och sedan när det är klart partitionera disken i efterhand?

Senast redigerad av andyone den 2013-05-23 klockan 22:02.
andyone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 22:07   #11808
MtotheM
Vilar på gymmet
 
MtotheMs avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 200
Citat:
Ursprungligen postat av andyone Visa inlägg
Precis så ja tänkt mig, att vid ev virus eller om man vill ominstallera så kommer dokumenten finnas kvar.

Nu till problemet vid installation: knappen "Ny" för att skapa ny partition är grå, det går inte att klicka på den. Går det inte att partitionera hos Win 7 home premium?!

Edit: knappen "Utöka" är också grå, kan inte klicka på den.
Edit2: kan jag gå runt det genom att installera Win 7 med en partition på hela disken och sedan när det är klart partitionera disken i efterhand?
Tror allmänt inte man kan partitionera en disk som är i användning. Så du får hitta ett program med formaterings verktyg som det går att boota ifrån (GLÖM EJ BACKUPS INNAN DETTA).
__________________
[Journal!][Ålder: 23] [Längd: 186cm] [Vikt: 105±5] ||| [PBn] [Knäböj: 260] [Bänk m. stopp: 180] [Mark: 325]
Styrkelyft @ UpsalaTK - PM:a vid intresse!
MtotheM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 22:10   #11809
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av MtotheM Visa inlägg
Tror allmänt inte man kan partitionera en disk som är i användning. Så du får hitta ett program med formaterings verktyg som det går att boota ifrån (GLÖM EJ BACKUPS INNAN DETTA).
Jodå det går fint, men tveksamt om du kan göra det i installationsprogrammet för Win7.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 22:15   #11810
MtotheM
Vilar på gymmet
 
MtotheMs avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 200
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Jodå det går fint, men tveksamt om du kan göra det i installationsprogrammet för Win7.
Hmm går iaf inte i gparted tex vad jag vet.
__________________
[Journal!][Ålder: 23] [Längd: 186cm] [Vikt: 105±5] ||| [PBn] [Knäböj: 260] [Bänk m. stopp: 180] [Mark: 325]
Styrkelyft @ UpsalaTK - PM:a vid intresse!
MtotheM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 22:24   #11811
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av MtotheM Visa inlägg
Hmm går iaf inte i gparted tex vad jag vet.
För att göra det direkt i Windows
http://www.partition-tool.com/easeus...-partition.htm

Sen kan du göra det med t.ex. Partition Magic.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 22:56   #11812
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Första testerna på Intels nya processorer börjar dyka upp. Om förra generationen, Ivy Bridge, var varma, så vad är då Haswell...? 100 grader.

http://www.chinadiy.com.cn/html/42/n-9142.html
Tidigare rapporter har ju dock visat att den kan undervoltas rätt bra, även vid överklockning. Hursomhelst skulle jag inte dra så höga växlar på just det här testet. Jag vet ju inte hur bra din kinesiska är, men google translate gjorde innehållet bara halvt begripligt för mig.

Med det sagt så innebär ju en transistorkrympning förmodligen mindre die. Med nästan bibehållen effektutveckling kommer den areaspecifika effekten som ska transmitteras från die till HS till fläns öka, vilket i sin tur innebär högre coretemp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 23:14   #11813
HMB
Det kunde vart värre
 
HMBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 616
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Tidigare rapporter har ju dock visat att den kan undervoltas rätt bra, även vid överklockning. Hursomhelst skulle jag inte dra så höga växlar på just det här testet. Jag vet ju inte hur bra din kinesiska är, men google translate gjorde innehållet bara halvt begripligt för mig.

Med det sagt så innebär ju en transistorkrympning förmodligen mindre die. Med nästan bibehållen effektutveckling kommer den areaspecifika effekten som ska transmitteras från die till HS till fläns öka, vilket i sin tur innebär högre coretemp.
Fast de har inte krympt tillverkningsprocessen med haswell gentemot ivy bridge. Det är möjligt att de har försämrat kontakten mellan kärnan och IHS:en ännu mer vilket vore rätt tragiskt.
__________________
scchhornaal

Senast redigerad av HMB den 2013-05-23 klockan 23:18.
HMB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 23:25   #11814
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Citat:
Ursprungligen postat av HMB Visa inlägg
Fast de har inte krympt tillverkningsprocessen med haswell gentemot ivy bridge. Om möjligt har de försämrat kontakten mellan kärnan och IHS:en ännu mer vilket vore rätt tragiskt.
Hah, det hade jag faktiskt förträngt alldeles nyss. Men det är inte omöjligt att man minskat den fysiska storleken trots att tillverkningsprocessen är den samma, jag kan ju inte säga att det låter särskilt rimligt dock iom. den kraftigt förbättrade grafikdelen... Kanske har man ökat antalet kisellager i sina wafers?

Har svårt att tro att man försämrat kontakten mellan kärna och IHS. Effekten av detta hos IB känns ärligt talat ganska upphaussad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 00:04   #11815
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Istället för att bara sitta och spekulera:


http://www.obr-hardware.com/2012/01/...s-samples.html

Citat:
All chips are 4-Core with HT. Ivy Bride die size is 162 mm*2, Haswell die size is +/- 185 mm*2.
Jag får inte ihop det alls faktiskt.

Större yta, lägre TDP. TDP är ju dock inte samma sak som effekt ska man komma ihåg. Det behövs siffror på faktisk energiförbrukning. Är dessa i paritet med IB och höga temps är allmängiltigt, återstår inte så mycket mer än kontakten mellan core och HS.


EDIT: Bra datum: 1/25/2012. Jaja, det här får bli en senare fråga när vi vet mer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.

Senast redigerad av Olegh den 2013-05-24 klockan 00:10.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 08:26   #11816
Frost
Registered User
 
Frosts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 38
Hjälp!

Min dator har varit lite varmare än normalt några dagar och fläkten i full fart stundtals. Nu har den ingen snurr alls och är superseg. Den startar bra och kommer till skrivbordet och visar alla ikoner men det tar flera minuter för den att starta ett enkelt textdokument. Upplever att den saknar "snurr" så undrar om det är något som gått sönder i den?

Undrar vad som kan vara fel och önskar gärna ett positivt besked om att det borde gå att rädda disken även om datorn skulle vara färdig för tippen. Är en Vaio med i3 processor ca. 2,5 år gammal.
Frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 08:32   #11817
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Är det fel på själva fläkten så att den inte snurrar, kommer processorn att bli väldigt varm och klocka ner sig för att skydda sig, och då går det minst sagt trögt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 08:35   #11818
Frost
Registered User
 
Frosts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 38
Ok jag förstår, då kan det vara läge att lämna in för en fläktreparaton. Kan man på någon enkelt sett se om den har klockat ned sig?
Frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 08:44   #11819
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
CPU-Z visar klockfrekvenser.

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 08:52   #11820
Frost
Registered User
 
Frosts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 38
Ok, tror dock den är för seg för att ens kunna få igång en webbläsare. Men då har jag iaf lite hopp igen. Tack så mycket!
Frost är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)