Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-01, 15:12   #17386
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Halloj, jag har en laptop jag måste få att fungera till imorgon. Får problemet ''Your PC/Device needs to be repaired''. Har provat alla möjliga återställningsverktyg men jag verkar bli uppmanad att läsa in ett operativsystem genom USB/Hårddisk/Liknande. Någon som vet hur jag kan gå till väga? Är en skitlaptop som fick detta problemet plötsligt, har inte orkat ta tag i det tills nu då jag måste ha tillgång till en laptop.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-01, 18:48   #17387
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Halloj, jag har en laptop jag måste få att fungera till imorgon. Får problemet ''Your PC/Device needs to be repaired''. Har provat alla möjliga återställningsverktyg men jag verkar bli uppmanad att läsa in ett operativsystem genom USB/Hårddisk/Liknande. Någon som vet hur jag kan gå till väga? Är en skitlaptop som fick detta problemet plötsligt, har inte orkat ta tag i det tills nu då jag måste ha tillgång till en laptop.
Windows egna reparation hjälper inte? Vad händer då?

Ladda hem Linux Ubuntu, gör en bootable usb drive. Finns program på internet och guider.

Ändra bootordning I bios.


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-01, 19:52   #17388
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Windows egna reparation hjälper inte? Vad händer då?

Ladda hem Linux Ubuntu, gör en bootable usb drive. Finns program på internet och guider.

Ändra bootordning I bios.


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Har provat alla alternativ tror jag, står bara typ ''Det gick inte att X''. Köpte ett usb på 32GB. Kan jag utnyttja det till att lösa detta?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 06:34   #17389
perl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har provat alla alternativ tror jag, står bara typ ''Det gick inte att X''. Köpte ett usb på 32GB. Kan jag utnyttja det till att lösa detta?
Vilket OS kör du nu? Om det är win10 så ladda ner det på usbstickan och boota upp reparationen. Borde vara failsafe om disken är hel dvs?
perl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 11:05   #17390
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av perl Visa inlägg
Vilket OS kör du nu? Om det är win10 så ladda ner det på usbstickan och boota upp reparationen. Borde vara failsafe om disken är hel dvs?
Jag tror att det var win10 på laptopen. Jag har även win10 på min stationära, men låt oss säga såhär, att jag har ingen licens för det Går det fortfarande att kopiera OSet? Och är 32GB tillräckligt för det?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 13:59   #17391
perl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 86
win10 kan du lägga in utan licens, vissa möjligheter typ ändra bakgrundsbild i windows försvinner, samt att man får en stämpel i bakgrunden som säger att den inte är licensierad men i övrigt har det fungerat bra för min del. kört det så på dotterns laptop i ett tag nu och det är inga problem alls . Vill man går det att köpa en licens på ebay för under en 100 lapp också om det så önskas.

En tom USB sticka på minst 8gb ladda ner från Microsoft sen är det bara att tuta och köra.

edit: enligt användaravtalet så får man inte köra utan licens en längre tid (värt att notera)

Senast redigerad av perl den 2019-04-02 klockan 14:09.
perl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 21:12   #17392
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Jag köpte licens sist på ebay för 36 kr. Win10 pro. Rätt värt det för att slippa a bootloaders eller liknande för att kringgå det hela.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 16:27   #17393
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av perl Visa inlägg
win10 kan du lägga in utan licens, vissa möjligheter typ ändra bakgrundsbild i windows försvinner, samt att man får en stämpel i bakgrunden som säger att den inte är licensierad men i övrigt har det fungerat bra för min del. kört det så på dotterns laptop i ett tag nu och det är inga problem alls . Vill man går det att köpa en licens på ebay för under en 100 lapp också om det så önskas.

En tom USB sticka på minst 8gb ladda ner från Microsoft sen är det bara att tuta och köra.

edit: enligt användaravtalet så får man inte köra utan licens en längre tid (värt att notera)
Detta fungerade, tack.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-06, 21:08   #17394
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Samma här, köpte en billig licens via ebay och fick en USB-sticka hemskickad från England. Rubbet verkade riktigt seriöst och efter att ha kört loggning ser jag ingen backdoortrafik eller liknande.

Skönt att blåsa om burken iaf till en helt fräsch installation igen.
Frågan är vilken webbläsare man ska köra som main nu?

Har oftast många flikar öppna och Chrome äter helt galet med minne. Kan Opera eller Firefox utmana nu måtro?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-06, 21:21   #17395
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Samma här, köpte en billig licens via ebay och fick en USB-sticka hemskickad från England. Rubbet verkade riktigt seriöst och efter att ha kört loggning ser jag ingen backdoortrafik eller liknande.

Skönt att blåsa om burken iaf till en helt fräsch installation igen.
Frågan är vilken webbläsare man ska köra som main nu?

Har oftast många flikar öppna och Chrome äter helt galet med minne. Kan Opera eller Firefox utmana nu måtro?
Du köpte en licens och en usb med windows ISO? Själv laddar jag ner windows som skrivs direkt i realtid till valfri usbsticka hemma som är på minst 8 gb. Så man alltid har en fräsh iso direkt från MS vid nyinstallation.

Här laddar du ner en liten fil som inte behöver installeras som frågara dig om du vill skapa en ISO eller skriva direkt till ett USBminne. Skitsmidigt.
https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10


Du vill ha hårdvara som inte används?
Eller du har för lite ram så det boggar ner när du sitter med 9000 tabbar?

Aldrig förstått mig på folk som sitter med så många tabbar för övrigt att de blir stacked typ där uppe. När jag börjar få för många tabbar så man inte kan läsa titlarna på dem, det är då jag stänger tabbar tills jag bara har det som är relevant öppet igen.

Ram ska användas för övrigt. Är ju det som är deras uppgift. Men har man för lite ram och datorn är lite gammal så blir det segt. Har man dessutom mekaniska diskar som börjar kämpa med stor pagefile. Ja, det kanske inte är det roligaste.

Ge opera en omgång. Den har alltid känts rapp och fräsh och är bra för äldre maskiner som vill få nytt liv när man surfar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2019-04-06 klockan 21:23.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-06, 21:42   #17396
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Spotifyfråga. Går det inte att lägga in podcastavsnitt i en egen spellista?
Skulle gärna göra detta för att kunna ladda ner listan och spela offline, ex. när man åker utomlands, eller när jag laddar in offline på smartklockan. Men lyckas inte begripa hur jag ska göra?

Högerklickar jag på podcastavsnittet får jag välja mellan "lägg i kön" eller "Dela". När man gör på samma sätt med musik får man möjligheten att "lägg i spellista" eller "spara i ditt bibliotek"

Någon som har koll på detta och om det finns en lösning?
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-06, 22:11   #17397
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Du köpte en licens och en usb med windows ISO? Själv laddar jag ner windows som skrivs direkt i realtid till valfri usbsticka hemma som är på minst 8 gb. Så man alltid har en fräsh iso direkt från MS vid nyinstallation.

Här laddar du ner en liten fil som inte behöver installeras som frågara dig om du vill skapa en ISO eller skriva direkt till ett USBminne. Skitsmidigt.
https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10


Du vill ha hårdvara som inte används?
Eller du har för lite ram så det boggar ner när du sitter med 9000 tabbar?

Aldrig förstått mig på folk som sitter med så många tabbar för övrigt att de blir stacked typ där uppe. När jag börjar få för många tabbar så man inte kan läsa titlarna på dem, det är då jag stänger tabbar tills jag bara har det som är relevant öppet igen.

Ram ska användas för övrigt. Är ju det som är deras uppgift. Men har man för lite ram och datorn är lite gammal så blir det segt. Har man dessutom mekaniska diskar som börjar kämpa med stor pagefile. Ja, det kanske inte är det roligaste.

Ge opera en omgång. Den har alltid känts rapp och fräsh och är bra för äldre maskiner som vill få nytt liv när man surfar.
Fick i praktiken USB-stickan gratis. Har redan bootbara stickor sedan innan.

Har alltid minst 20 tabbar öppet på webben. Forum av olika slag, youtube, matlagningsrecept, forskningsrapporter. Gör ofta mycket samtidigt, t.ex. redigerar film och samtidigt läser på om något vetenskapligt etc. Kruxet blir när jag redigerar film och ofta med mycket effekter så behöver jag minne, medan Chrome äter över en tredjedel av 16 GB.

Datorn är fräsch och up2date (nåja, 1080-kort osv är ju snart oldschool).
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-06, 22:14   #17398
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Det är för övrigt beklagligt vad dåligt de flesta "uninstallers" fungerar. Inte minst Windows egen. Kör alltid med 3'e part för det är enda sättet att verkligen se till att tramsfiler på disken + registret blir rensat. Vad är vitsen med en uninstaller om den lämnar hälften av skiten kvar på disken?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-07, 13:45   #17399
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Det är för övrigt beklagligt vad dåligt de flesta "uninstallers" fungerar. Inte minst Windows egen. Kör alltid med 3'e part för det är enda sättet att verkligen se till att tramsfiler på disken + registret blir rensat. Vad är vitsen med en uninstaller om den lämnar hälften av skiten kvar på disken?
Installera bara program du kommer använda.

Är väl mer irriterad över att ha 19 st Visual C++ i olika upplagor.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-07, 13:51   #17400
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Program man bara vill testa installerar man i en sandlåda.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)