Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-25, 10:23   #31
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen Visa inlägg
svårt att jämföra arbete med träning på det viset.
Det blir inte samma rörelsemönster hela tiden och även om det är slitigt att jobba som byggnadsarbetare så innebär styrketräning en högre belastning på musklerna.
+1
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 11:48   #32
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenis Visa inlägg
Bygga muskler utan att öka vikten tror jag icke på
Bara att jämföra mig själv o alla andra byggjobbare.
Man blir mest uthållig/senigare efter x antal år.
Nu är det lätt att dra slutsatser av sin omgivning. Men sant är att många snickare/byggjobbare tränar regelbundet på gym. Om du kollar kosten som de här äter upptäcker du att de oftast år riktigt noggranna med den.

Sant är att det går inte bygga muskler utan att öka vikten. Men den behöver heller inte ökas linjärt utan är ofta vågformig med en linjär ökning över längre tid.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 11:41   #33
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu är det lätt att dra slutsatser av sin omgivning. Men sant är att många snickare/byggjobbare tränar regelbundet på gym. Om du kollar kosten som de här äter upptäcker du att de oftast år riktigt noggranna med den.

Sant är att det går inte bygga muskler utan att öka vikten. Men den behöver heller inte ökas linjärt utan är ofta vågformig med en linjär ökning över längre tid.
Du har rätt!

Vill bara inflika att man kan lyfta på olika sätt så man kan liksom öka genom mindre vikter genom att lyfta så det tar bättre i avsedd muskel. Eller köra bröstpress med stång istället för bänkpress. Menar utförandet gör så enorm skillnad. Pressa med bröst eller brygga, dra ned med latsen, trycka från bra med fötterna eller ligga platt med bröstet högt och liksom squeeze bröstmusklerna till max så stången flyttas till maxkontraktion bröst inte fullt utlåst bänkpress liksom med fart på stången redan från rumpa och fötter i bottenläget.

Det gör ju skillnad på 40kg för mig personligen och jag menar då att 70kg på stången är likvärdigt för bröstet just som 110kg för mig. Det ser ut som jag backat 40kg i "styrka" men jag är ju snarare minst lika stor i bröstet. Ökar jag sen till 72,5kg på några månader är det ju progression fast jag inte är i närheten av 110kg ännu.

Hoppas iaf någon förstår vad jag menar nu.

För om det jag säger inte stämmer alls så växer jag av att bli svagare och svagare, och svagare i princip. Det tror jag inte på. Jag tror på det Anders The Peak säger men det är inte så enkelt som att bara mäta vikter.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-01, 10:19   #34
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Enligt beardsley är det ingen bra idé: https://www.instagram.com/p/B0nRZOoA...id=kppvz05jj0g

Progressive overload allows our high-threshold motor units to be recruited in our next workout despite our greater strength. Also, when progressive overload is achieved, we know that our training program is working, since it indicates that adaptations must have happened.

In contrast, increases in training volume (number of sets from one workout to the next) do not provide the same information, since we can achieve increases in volume without adaptations happening.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)