Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-19, 20:38   #1
Aendraes
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 3
Styrka utan kolhydrater.

Tjenare, tänkte börja föra journal på min kost och mina träningspass. Har precis återtagit träningen efter ett 3 års uppehåll och när jag senast tränade gjorde det mycket gott att skriva ner allt jag gjorde på internet så provar det igen.

Skulle även vilja ge en liten introduktion till varför jag började med just keto/carnivore som diet. Har länge haft problem med blodsockret och insulinresistens och har varit medveten om detta. Nu till sist i september hade jag högt blodsocker i flera dagar, kunde inte sova och mådde extremt dåligt. Kände att jag var tvungen att ta tag i det. Hittade snabbt keto som svar på insulinresistens och typ-2 diabetes och började direkt på detta.
Adaptionsperioden var inte så farlig, slutade även med kaffe strax innan detta men efter någon vecka hade jag knappt några problem längre. Sedan dess har jag varit på keto, ungefär en månad. Har aldrig mått bättre.


Ålder: 25
Längd: 183
Vikt: 97,5 kg.

Stats innan uppehåll:
Bänkpress: 110 kg
Marklyft: 245 kg
Knäböj: 190 kg
Militärpress: 75 kg

Detta är även mina kortsiktiga mål med träningen.

Nedan följer dagens mycket korta träning.
Detta är även första träningen på keto.

Marklyft:
70kg x 10
130 kg x 8
160 kg x5 x 3
190 kg x 1 x 2
210 kg x 1 (Lätt)
230 kg x 0 (Testar mina gränser. 230 var för tungt. Om jag inte kört mina reps på 160 hade denna kommit upp utan problem.)

Kan eventuellt ha räknat fel på 10kg på de sista setsen här.

Knäböj(High bar):
60 kg x 10
100 kg x 8
140 kg x 2 x 3 (Extrem förbättring mot senaste träningen, som då var på kolhydrater.)
160 kg x 0 (Försökte men klarade inte detta)

Som sagt, en väldigt kort träning men mycket givande. 5-10 minuters vila mellan setsen så inte någon jättehög intensitet, tror snarare på att få in rätt reps än många.
Generellt känner jag med kosten en klart märkbar förbättring i styrka. För ett par månader sedan var 100 kg i knäböj tungt och jag klarade inte 3 fulla sets. Nu kände jag knappt av stången på axlarna.

En till sak jag relaterar till kosten är att jag mentalt inte påverkades alls av träningen. Tidigare gånger, även då jag tränat seriöst innan kunde jag vid tunga lyft falla ihop på marken och nästan blivit medvetslös. Vid dagens träning påfrestades inte huvudet överhuvudtaget, snarare tvärtom att jag blev mer alert och orkade extremt mycket mer mentalt.
Hade utan problem kunnat fortsätta träningen i säkert en timma till men jag valde att avbryta här.

Nu när jag kommit hem känner jag ingen värk i benen alls. De är lite möra och det känns att jag har tränat, men inte så att det är obekvämt.

Hade fortsatt klarhet mentalt tills måltiden, tror att grädden var pricken över i där. Mår dock inte alls illa utan bara en liten släng


Så här följer alltså dagens måltid:

Äggröra: 5 ägg, grädde, dyr ost som belöning.
Älgkött i gräddsås, kommer inte ihåg vilken bit, benmärg.
Ett glas grädde ca. 100g.

Kan vara aningen mycket men nu följer en längre fasta förmodligen till 5 imorgon om jag inte blir hungrig under lunchen.


Kostschema och planering:

Kort och gott är det högt fett och minimalt med kolhydrater som gäller.
Framför allt animaliska produkter och mejeriprodukter. Har dock ej slutat äta grönsaker helt ännu.
Jag kommer succesivt att avvänja grönsakerna så jag kan sluta efter jul(Vill kunna uppleva julbordet med de grönsaker som erbjuds.)

Kommer dock efter jul sikta på att minska intaget av grönsaker allt mer och när detta är avvänjt även prova minska intaget av mejeriprodukter.

Nästa pass siktar jag på bänk, sumo, curls, pulldowns, frontböj och benpress.
Aendraes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)