Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-05-31, 16:05   #1
Olikasaker
...
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 16
Axelsmärta vid explosiv bänkpress

Jag har haft lite småkänningar i båda axlarna under en tid, men för 1 vecka sen gjorde det riktigt ont i just bänkpressen. Särskilt när övningen körs explosivt hugger det till inne i axlarna. Militärpress framkallar ingen smärta alls men vid sidolyft ilar det om jag kör lite tyngre.

Jag har varit hos läkare men han tyckte jag var normalrörlig och sa bara åt mig att köra andra övningar. Har även kört rotator övningar i några veckor.

Nån som sitter inne på en lösning?

*edit* det gör även ont när jag framåtlutande hantelyft lite tyngre
Olikasaker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 18:28   #2
gleipner
Registered User
 
gleipners avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: förorten
Inlägg: 146
Varför "explodera" upp vikten??Kan vara en anledning till ditt problem..särskilt vid tyngre vikter..
gleipner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 18:30   #3
Olikasaker
...
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av gleipner
Varför "explodera" upp vikten??Kan vara en anledning till ditt problem..särskilt vid tyngre vikter..
jo för att då bli mer explosiv och få högre fart på lyften så att jag kan lyfta mer sen. Sen är det ingenting som jag har gjort tidigare utan tänkte börja med nu.
Olikasaker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 18:37   #4
gleipner
Registered User
 
gleipners avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: förorten
Inlägg: 146
Citat:
Ursprungligen postat av Olikasaker
jo för att då bli mer explosiv och få högre fart på lyften så att jag kan lyfta mer sen. Sen är det ingenting som jag har gjort tidigare utan tänkte börja med nu.
Jag tror att det kan vara en trolig anledning till ditt problem, om du dessutom nyss börjat med det, kom ihåg att axlarna tar mkt stryk vid bänkpress.

Har aldrig begripit det där med att "explodera" upp vikterna, skaderisken ökar rätt mkt..testa lyft upp lite mjukare, och håll emot på nervägen istället.Det är jobbigt..
gleipner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 18:46   #5
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
du har helt rätt, att köra snabb bänk kräver en hel del uppvärmning och
lätta vikter. lägg dig runt 50% i början för att bara träna farten, sen när
du har kommit en bit i träningen och känner att axlarna klarar detta och du har bra fart provar du gå upp till ca 55-60%, men tappar du fart, är det bara att gå
ner för då är det för tungt.

Värm upp riktigt ordentligt innan,cykel, RC och lätta långsamma och lite snabbare bänkar funkar för mig, brukar även ibland "supersetta" uppvärmningen RC och väldigt lätta hantelpressar.

gleipner:ifall man är inriktad på styrkelyft är det mycket viktigt att kunna få ut maximalt med vikt, och då är det bra att träna för fart speciellt i bottenläget.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 18:57   #6
Olikasaker
...
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 16
När jag provade så var det på vikter under 50% av 1rm så det torde inte vara för tungt (om axlarna vore hela dvs). Jag får prova med längre uppvärmning.
Olikasaker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 18:59   #7
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
oj, isånafall kanske du ska låta axlarna vila ett par veckor? du kanske är på gång att skada lederna?
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 19:03   #8
Olikasaker
...
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe
oj, isånafall kanske du ska låta axlarna vila ett par veckor? du kanske är på gång att skada lederna?
Vila med lite rehabövningar skulle nog vara det bästa, synd att det är så tråkigt bara. Men jag har ändå fått förkylningen så det finns inte mycket att välja på.
Olikasaker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 19:05   #9
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
rehab == SUUUUG

fast man tjänar på det i längden, mycket roligare att kunna träna ordentligt och komma hem utan att behöva stoppa i sig 2 ipren och dra på massa salva.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 19:06   #10
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
rehab == SUUUUG

fast man tjänar på det i längden, mycket roligare att kunna träna ordentligt och komma hem utan att behöva stoppa i sig 2 ipren och dra på massa salva.

edit: aropopå ipren du kan medans du kör rehab och tar det lite lugnare med axlarna även ta ipren, det är nämligen antiinflamatoriskt.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)