Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-13, 18:45   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 653
Svag i frontböj jämfört med böj, muskulära svagheter?

Har filmat och fått godkänd teknik på båda lyft (Ur tävlingssynpunkt samt ergonomisk synvinkel).

I böj är jag precis under parallell och står lite bredare (axelbrett eller något bredare) med hög stångplacering. I frontböj står jag höftbrett och går ned ATG, håller olympiskt grepp, har även provat armarna korsade men det gör ingen skillnad.

Jag är mycket svagare i frontböj, i vanlig böj har jag gjort 3x10 på 140 men i frontböj kan jag nog inte ens göra en 10a på 90. Har gjort 5or på 90 de senaste 6 veckorna sen jag började köra frontböj, och det känns som att det främst är övre rygg/ländrygg som gör att jag får lägga av, har dock aldrig kört till fail i frontböjen. När jag kollar på klippen i frontböj så ser det lättare ut vid sista repetitionen än vad det känns, det flyger på med bra hastighet och det ser ut som att jag har flera reps kvar.

Går det att baserat på vad jag beskrivit här spekulera i diverse muskler som kan vara svaga? Kan ju tycka att det bör vara lår men känner inte av dem så värst mycket utan det är främst övre rygg som jag känner ska ge upp under utförandet. Tappar inte hållningen.

Vill fortsätta med frontböj då det känns som en klockren rörelse för min kropp. Har inga styrkerelaterade mål, mest en fundering.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 18:58   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Högreps frontböj är grisigt. Bättre att jämföra typ 2-3 reps. Jag kan nog göra 220x10 i böj, men 170x10 i front vetifan om jag skulle klara.

Bröstryggen jobbar stenhårt i frontböj. Sällan låren tar slut först.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 19:04   #3
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 653
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Högreps frontböj är grisigt. Bättre att jämföra typ 2-3 reps. Jag kan nog göra 220x10 i böj, men 170x10 i front vetifan om jag skulle klara.

Bröstryggen jobbar stenhårt i frontböj. Sällan låren tar slut först.
Kan man bygga upp bröstryggen med hjälp av frontböj, eller är det enbart ett verktyg för att exponera en svaghet i bröstryggen? Jag kör ju en del roddar i veckan, får väl hoppas på att det löser sig av sig själv?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 19:07   #4
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Strikta fina frontböjar kommer att stimulera det som behövs imo. Försöka att inte brytfrontböja varje set.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 19:43   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Är det någon som har sagt till dig att det där är ett obalanserat styrkeförhållande? För spontant tycker jag det låter rätt normalt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 20:04   #6
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Skulle säga att om man är en okej frontböjare bör man klara runt 80% iaf av sin highbarböj.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 12:59   #7
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle säga att om man är en okej frontböjare bör man klara runt 80% iaf av sin highbarböj.
Stämmer nog ganska bra. Frontböj kräver lite mer kontroll och man kan inte använda bla gluteus lika bra.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 15:07   #8
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Kör frontböj med hantel jag. Har inte mer än 42.5 kg i vikt, men det funkar bra för högreppare. Samma högreppare i vanlig böj tar jag ca 70-80 kg.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 19:07   #9
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Kan frontböj vara fördelaktigt att träna för att öka i sin primära knäböj och marklyft?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)