Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-21, 10:55   #1
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
En Svensk Klassiker - Stora Tråden

Tråden för alla som har, håller på eller tänker genomföra en Svensk Klassiker!

Träningstips, bra saker att tänka på, och allmänt pepp är uppskattat!
Även tidigare resultat, erfarenheter bra som dåliga och framtida målsättningar kan vi skriva om.

Eftersom man kan hoppa på denna utmaning med valfri gren som start, är det såklart helt okej att diskutera samtliga delgrenar som man önskar.


Jag personligen kommer starta under 2019 med Vansbrosimningen. Är i färd med att träna och lära mig crawl eftersom målsättningen är att crawla hela sträckan.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 12:00   #2
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Tycker att du gör rätt i att lära dig crawla, det är ju ändå något som de flesta av oss skulle vilja kunna. Betydligt roligare att åka upp till Vansbro med någon sorts ambition jämfört med att göra som de flesta andra och bara beta av det.

Personligen så tyckte jag att det var intressant att se hur olika personer i ungefär samma fysiska skick och med ungefär lika lite träning inför loppen presterade. Det var lätt att jämföra då vi var fyra stycken som gjorde loppen samtidigt. Jag visade mig t.ex. ha ungefär noll mjölksyretålighet och krampade mig i mål på 14,5 h på Vätternrundan. Den bästa av oss, som även hade tränat minst, cyklade in på 10,5 h.

Inför Vasaloppet kunde man se att en av oss hade väldigt lätt för längdskidåkningen trots att han inte hade några tidigare erfarenheter av detta. Märktes redan första passet. Han tränade förvisso mer än oss andra men började som oss andra först i januari och fick ihop 20-25 mil vilket gav honom 7:20 på Vasaloppet, trots obefintligt glid.

När det var dags för Lidingöloppet utgick jag från att han som åkte snabbt på Vasan skulle överraska i spåret då han 1,5 månad tidigare sprungit milen på 43 min. Verkade vara en atletisk person som hade lätt för det mesta. Tog dock lite för lätt på det och det bristande antalet km inför straffade sig och han sprang in på 3:20 och beskrev det som det absolut värsta av de fyra loppen.

Det var lite kul att det inför varje lopp var relativt jämnt på förhand men att alla presterade väldigt olika...
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 12:34   #3
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Badandet borde ju tas bort. Passa på med Vansbro Triathlon dagen innan om det inte skall kännas helt meningslöst att åka till Vansbro.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 13:05   #4
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Badandet borde ju tas bort. Passa på med Vansbro Triathlon dagen innan om det inte skall kännas helt meningslöst att åka till Vansbro.
Jo, den passar inte riktigt in. Samtidigt, om man gör som Mats så blir det ju ändå värt det och en kul grej. Även om utmaningen fortfarande är bra mycket mindre än i övriga moment.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 13:42   #5
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jo, den passar inte riktigt in. Samtidigt, om man gör som Mats så blir det ju ändå värt det och en kul grej. Även om utmaningen fortfarande är bra mycket mindre än i övriga moment.
Håller inte med, definitivt inte värt att åka timmar med bil upp till norra Sverige :p bara för att simma en dryg halvtimme. Som sagt, lägg till Vansbro triathlon så blir det "värt det".
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 13:48   #6
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Håller inte med, definitivt inte värt att åka timmar med bil upp till norra Sverige :p bara för att simma en dryg halvtimme. Som sagt, lägg till Vansbro triathlon så blir det "värt det".
Tycker att det blir orent med ett triathlon, då skulle jag hellre se att man simmar längre. Men förstår absolut argumentet om tidsaspekten. Jag tyckte själv att det var tradigt att åka bil fyra timmar upp dit bara för att genomföra skiten. Är dock rätt övertygad om att jag hade känt annorlunda om jag hade presterat ett bra resultat.

Med "värt det" inkluderar jag aspekten i att man lär sig crawla. Det behöver man inte Vansbro för att göra men det underlättar ju.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 13:52   #7
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Tänkte värt det att åka till Vansbro, triathlontävlingen går dagen innan. Skall det vara simning med i klassikern så bör det vara minst 10 km. Men eftersom folk inte vill simträna så skulle det vara för riskabelt.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 13:59   #8
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Tänkte värt det att åka till Vansbro, triathlontävlingen går dagen innan. Skall det vara simning med i klassikern så bör det vara minst 10 km. Men eftersom folk inte vill simträna så skulle det vara för riskabelt.
Aha. Men för någon som lär sig crawla under vintern, går från att fixa en längd till två längder o.s.v. till att slutligen crawla hela Vansbro så tror jag fortfarande att den personen tycker att simloppet för sig var värt resan.

Nej, riskerna omöjliggör nog alltför långa simlopp som sagt. Men lite längre hade varit trevligt!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 15:42   #9
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Aha. Men för någon som lär sig crawla under vintern, går från att fixa en längd till två längder o.s.v. till att slutligen crawla hela Vansbro så tror jag fortfarande att den personen tycker att simloppet för sig var värt resan.

Nej, riskerna omöjliggör nog alltför långa simlopp som sagt. Men lite längre hade varit trevligt!

Precis. Jag ser nog själva träningen att lära mig crawl och klara distansen som en större utmaning än själva Vansbro. Där blir tävlingen mer en krydda.

De andra loppen kommer ju smaka brunt även med gedigen träning bakom sig.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 20:02   #10
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Moderator måste döpa om tråden så den följer gällande nomenklatur "Stora tråden för oss som gjort en svensk klassiker, eller funderar på att göra det"

I övrigt en bra tråd.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 20:17   #11
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
En klassiker ligger på min "att göra lista" Men får ta och förbereda mig några år innan jag kör. Vill inte bara genomföra utan helst göra ett resultat som jag kan vara nöjd över.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 08:23   #12
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
En klassiker ligger på min "att göra lista" Men får ta och förbereda mig några år innan jag kör. Vill inte bara genomföra utan helst göra ett resultat som jag kan vara nöjd över.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Jag har också haft det på min lista länge. Men kände att det var dags att spika ett startdatum nu. Blir det för långt fram så kommer jag aldrig ta tag i träningen ordentligt ändå.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 11:38   #13
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Jag gjorde klassikern 2005/2006. Det var innan klassikern var svenska mellanchefer/40-års krisande mäns främsta "go to" och man fick oftast förklara för folk vad "En Svensk Klassiker" var för något.

För mig personligen var Vätternrundan värst då jag började må illa ungefär halvvägs. Jag kopplade ihop illamåendet med sportdrycken och har sedan Vätternrundan 2005 inte druckit en endaste droppe sportdryck (Klassikern kan mao sätta sina spår!)

Ett tips är att åka Engelbrektsloppet också/istället för ÖS eller Vasaloppet. Vid bra snöförhållanden får man en mycket roligare bana som dessutom är tre mil kortare. Vill man ändå åka Vasaloppet så är Engelbrektsloppet en bra genomkörare lagom långt innan Vasan, och genomför man Engelbrekt behöver man inte känna pressen att klara Vasaloppet till varje pris för att få ihop en klassiker.

Jag känner personligen noll sug att göra klassikern igen, men man vet ju aldrig. Till 40-års krisen har jag sparat genomförandet av en Ironman så behovet av en klassiker till är inte akut
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 11:52   #14
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag gjorde klassikern 2005/2006. Det var innan klassikern var svenska mellanchefer/40-års krisande mäns främsta "go to" och man fick oftast förklara för folk vad "En Svensk Klassiker" var för något.

För mig personligen var Vätternrundan värst då jag började må illa ungefär halvvägs. Jag kopplade ihop illamåendet med sportdrycken och har sedan Vätternrundan 2005 inte druckit en endaste droppe sportdryck (Klassikern kan mao sätta sina spår!)

Ett tips är att åka Engelbrektsloppet också/istället för ÖS eller Vasaloppet. Vid bra snöförhållanden får man en mycket roligare bana som dessutom är tre mil kortare. Vill man ändå åka Vasaloppet så är Engelbrektsloppet en bra genomkörare lagom långt innan Vasan, och genomför man Engelbrekt behöver man inte känna pressen att klara Vasaloppet till varje pris för att få ihop en klassiker.

Jag känner personligen noll sug att göra klassikern igen, men man vet ju aldrig. Till 40-års krisen har jag sparat genomförandet av en Ironman så behovet av en klassiker till är inte akut

Okej. Känner inte att jag har en pågående 40-års kris även om jag fyller 40 nästa år
Men har som sagt funderat på detta länge nu, över 10 år och kände att det borde vara dags nu när jag ändå ändrat fokus mot mer konditionsträning.

Bra tips att köra Engelbrektsloppet innan!
Jag kommer köra öppet spår på Vasan då jag sparar en hel del tid där. Kommer nog inte att orka seeda mig innan riktiga Vasaloppet.
Jag har åkt mycket skidor i yngre dagar (skidtokig pappa) så grundtekniken sitter i ryggmärgen. Det är bara att få tillräcklig distans i kroppen innan. 9 mil har jag däremot aldrig varit nära att åka tidigare.

Vätternrundan är nog det som avskräcker mest, men känns ändå väldigt lockande då jag inte har någon erfarenhet alls. Ser fram emot långa distanspass och att träna klungkörning med cykelklubb i alla fall.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 12:31   #15
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Håller inte med, definitivt inte värt att åka timmar med bil upp till norra Sverige


Till våren ska jag ner till Luleå i södra Sverige och springa en halvmara
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)