Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-04-06, 14:49   #466
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Dagens träning:

Cykel 60 min

Bröst, axlar (15 + 8)

FUbänk 10 10 10 10 9 10 10 3 3 3 3

Sidolyft 4 set

Axelpress 4 set

Flyes 4 set

Kommentar: Gaaah!!"!#%!#"#!% Den jävla 9:an förstörde en i övrigt ganska fin serie. Ok pass annars. Magnesiumet förstör mina händer. Fick tejpa händerna idag och måste nog vila från grippers några dagar.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 15:02   #467
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Beställ från David Horne istället. Där får du kalibrerat stål till bättre pris och inget rån på frakten. Han har lite ont om stål nu men du hittar garanterat det du behöver som nybörjare i alla fall.
Har kollat där och är lite sugen på ett starter pack. Så det blir nog ett sådant men sen fattar jag ganska lite av hans tabeller på böjstål. Om man förutsätter rund stång så är det graden ("Grade") på stången samt tjockleken som bestämmer hur hård den är? Är graden något motsvarande elasticitetsmodul?

T.ex.

171.15k (377.3lb) = Grade 4.8 bolt ‘YG’ mark [dark colour] – 8mm x 6” – batch 10 on 23 May 2012. SOLD OUT
181.3k (399.7lb) = Grade 12.9 socket cap bolt – 6mm x 6” – batch 8 on 6 May 2012. SOLD OUT

Anledningen till att den nedre är svårare att böja är p.g.a. den höga graden trots att den har mindre diameter?

Enligt en post av David Wigren (som är lite av ett proffs på bending) i tråden om egna strongmanövningar avrådde han från kalldraget stål. Horne verkar ha ganska mycket av den varan, har du några erfarenheter kring det?

Ska hur som helst förkovra mig lite i bending när jag får tid över.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 16:48   #468
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 449
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Har kollat där och är lite sugen på ett starter pack. Så det blir nog ett sådant men sen fattar jag ganska lite av hans tabeller på böjstål. Om man förutsätter rund stång så är det graden ("Grade") på stången samt tjockleken som bestämmer hur hård den är? Är graden något motsvarande elasticitetsmodul?

T.ex.

171.15k (377.3lb) = Grade 4.8 bolt ‘YG’ mark [dark colour] – 8mm x 6” – batch 10 on 23 May 2012. SOLD OUT
181.3k (399.7lb) = Grade 12.9 socket cap bolt – 6mm x 6” – batch 8 on 6 May 2012. SOLD OUT

Anledningen till att den nedre är svårare att böja är p.g.a. den höga graden trots att den har mindre diameter?

Enligt en post av David Wigren (som är lite av ett proffs på bending) i tråden om egna strongmanövningar avrådde han från kalldraget stål. Horne verkar ha ganska mycket av den varan, har du några erfarenheter kring det?

Ska hur som helst förkovra mig lite i bending när jag får tid över.
Jag skulle tro att du har missförstått honom. Det är CRS som man använder oftast till "short steel bending" och det är det som Ironmind använder. Det kan ha varit så att han har avrått från det för "Braced bending"? Där brukar man använda HRS. Här finns en guide för vad man kan böja och vad man bör hålla sig undan: https://www.gripboard.com/index.php?...-it-dangerous/

Hursomhelst. Du ska icke titta på dimensioner när du handlar kalibrerat stål, du ska enbart följa kalibreringen. Det enda du ska vara uppmärksam på är längden, David Horne kalibrerar på sitt sätt från 6". Så om det är en bult eller spik som är 6" så kan du inte få den längre än 6" men om det är rundstål så kan du få den 7" lång och då blir den alltså lättare än angivet värde i och med att den är en tum längre än där han kalibrerade den.

Bending är väldigt komplext, det finns otroligt många olika sätt att böja stål på och det skiljer sig så oerhört så att man kan vara riktigt bra på ett sätt och helt värdelös på ett annat sätt. Eftersom du är nybörjare så kommer du inte ens veta vilken typ av bending du vill göra. Det är något man måste testa sig fram och se vad man gillar och vad man inte gillar helt enkelt. Vissa sätt klarar man inte ens av överhuvudtaget. Som t.ex det vanligaste sättet för "short steel bending" som är med "double overhand". Man måste vara väldigt rörlig i överkroppen för att få någon kraft med det. Inte ens David Horne kör denna stilen och det säger ganska mycket om hur tekniskt bending är med tanke på hur duktig och stark han är. Det är dock med denna stilen som folk böjer det svåraste stålet (short steel unbraced).

Det är en djungel, det kan jag lova dig, så tid är något du behöver för att sätta dig in i det.

Det jag kan rekommendera för dig som nybörjare är starter pack från David Horne, där får man lite olika grejer att testa, både short steel samt små "snapping nails" samt större bitar som man kör "braced bending" med eller "braced snap" till och med. Det skulle kunna vara din melodi med tanke på att du verkar gilla att köra cardio med rodden. Man behöver rejält flås för att böja av stål då det tar ett tag. Själv är jag alldeles för lat för det

Köp en drös enklare bitar som du kan prova alla olika tekniker med och köp några bitar av den biten som är kalibrerad till 137 kg (eller vad det nu var). Kör du denna från 7" så kommer den vara ungefär som Ironminds gula och om du kapar den till 6" så kommer den vara ungefär som den blåa. Sedan kan du givetvis kapa den lite kortare än det också om du vill.

Du bör även skaffa Wrist Developer. Det går inte att köra double overhand med den men man kan, utöver reverse köra med underhandsgrepp. Det är ett bra komplement och man sparar mycket pengar på att träna reps med den istället för att enbart böja stål, blir ju lite dyrt i längden annars

Senast redigerad av DiktatorN den 2018-04-06 klockan 16:51.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 17:33   #469
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Imponerande. CoC#3.5 är inget skämt.

Jag har en sådan jag med. Det är nog något fel på den. Går inte alls att trycka ihop ju.
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-07, 15:08   #470
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Jag skulle tro att du har missförstått honom. Det är CRS som man använder oftast till "short steel bending" och det är det som Ironmind använder. Det kan ha varit så att han har avrått från det för "Braced bending"? Där brukar man använda HRS. Här finns en guide för vad man kan böja och vad man bör hålla sig undan: https://www.gripboard.com/index.php?...-it-dangerous/

Hursomhelst. Du ska icke titta på dimensioner när du handlar kalibrerat stål, du ska enbart följa kalibreringen. Det enda du ska vara uppmärksam på är längden, David Horne kalibrerar på sitt sätt från 6". Så om det är en bult eller spik som är 6" så kan du inte få den längre än 6" men om det är rundstål så kan du få den 7" lång och då blir den alltså lättare än angivet värde i och med att den är en tum längre än där han kalibrerade den.

Bending är väldigt komplext, det finns otroligt många olika sätt att böja stål på och det skiljer sig så oerhört så att man kan vara riktigt bra på ett sätt och helt värdelös på ett annat sätt. Eftersom du är nybörjare så kommer du inte ens veta vilken typ av bending du vill göra. Det är något man måste testa sig fram och se vad man gillar och vad man inte gillar helt enkelt. Vissa sätt klarar man inte ens av överhuvudtaget. Som t.ex det vanligaste sättet för "short steel bending" som är med "double overhand". Man måste vara väldigt rörlig i överkroppen för att få någon kraft med det. Inte ens David Horne kör denna stilen och det säger ganska mycket om hur tekniskt bending är med tanke på hur duktig och stark han är. Det är dock med denna stilen som folk böjer det svåraste stålet (short steel unbraced).

Det är en djungel, det kan jag lova dig, så tid är något du behöver för att sätta dig in i det.

Det jag kan rekommendera för dig som nybörjare är starter pack från David Horne, där får man lite olika grejer att testa, både short steel samt små "snapping nails" samt större bitar som man kör "braced bending" med eller "braced snap" till och med. Det skulle kunna vara din melodi med tanke på att du verkar gilla att köra cardio med rodden. Man behöver rejält flås för att böja av stål då det tar ett tag. Själv är jag alldeles för lat för det

Köp en drös enklare bitar som du kan prova alla olika tekniker med och köp några bitar av den biten som är kalibrerad till 137 kg (eller vad det nu var). Kör du denna från 7" så kommer den vara ungefär som Ironminds gula och om du kapar den till 6" så kommer den vara ungefär som den blåa. Sedan kan du givetvis kapa den lite kortare än det också om du vill.

Du bör även skaffa Wrist Developer. Det går inte att köra double overhand med den men man kan, utöver reverse köra med underhandsgrepp. Det är ett bra komplement och man sparar mycket pengar på att träna reps med den istället för att enbart böja stål, blir ju lite dyrt i längden annars
Wow, vilket svar Återkommer med ett längre svar senare.

Citat:
Ursprungligen postat av Sidén Visa inlägg
Imponerande. CoC#3.5 är inget skämt.

Jag har en sådan jag med. Det är nog något fel på den. Går inte alls att trycka ihop ju.
Blev helt paff själv, trodde inte jag skulle var så nära. Nu är förvisso min #3 ganska tung medans min #3.5 är ganska lätt så det spelar nog in. Sen var jag ganska nära på #3 i drygt två år innan den gick ihop så nära i mm kan vara ganska långt i tid. Hur som helst, det är lätt (och gött!) att drömma om lite stordåd
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-07, 15:18   #471
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Dagens träning:

1h fgx
V 50 kg x 5 55 kg x 2 2 2
H 50 kg x 5 55 kg x 0 1 0

Levering
1,25 kg 3 x 10

Tumträning
6 set

Löpband, 10 km

Rygg, biceps (13 + 10)

Rodd 8 x 6-8

Latsdrag 5 x 10

Curls 10 x 6-12

Kommentar: Helt död efter löpningen. Löpningen i sig är inte så jobbig men efteråt är jag helt slut. Sänkte en klase bananer innan jag gick bananas i gymmet höhö! Fatbaren sög totalt, högerhanden är helt kraftlös. Trodde jag skulle kunna komma upp i 5:or på 55 kg men det dröjer nog. Vänstern har mer att ge, kan nog kräma ur någon rep till. Fin kontakt med curlsen för en gång skull, inte varje dag det händer.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-07, 17:42   #472
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 449
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Dagens träning:

1h fgx
V 50 kg x 5 55 kg x 2 2 2
H 50 kg x 5 55 kg x 0 1 0

Levering
1,25 kg 3 x 10

Tumträning
6 set

Löpband, 10 km

Rygg, biceps (13 + 10)

Rodd 8 x 6-8

Latsdrag 5 x 10

Curls 10 x 6-12

Kommentar: Helt död efter löpningen. Löpningen i sig är inte så jobbig men efteråt är jag helt slut. Sänkte en klase bananer innan jag gick bananas i gymmet höhö! Fatbaren sög totalt, högerhanden är helt kraftlös. Trodde jag skulle kunna komma upp i 5:or på 55 kg men det dröjer nog. Vänstern har mer att ge, kan nog kräma ur någon rep till. Fin kontakt med curlsen för en gång skull, inte varje dag det händer.
Du har ändå gjort bra framsteg, du är ju snart uppe på samma vikter med FGX som du var med vanliga fatgripz nu. Vilket betyder att du lär öka väldigt snabbt när du går tillbaka
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 09:30   #473
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Hur går det för herrn?
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-20, 14:13   #474
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Dagens träning:

Levering 2,5 kg
V 5 5 5 5
H 5 5 5 5

Bröst, axlar (9 + 4)

Sned bänk 5 5 5 5 5

Hantelpress 4 set

Sidolyft 4 set

Kommentar: Kör igång journalen igen efter ett längre sommaruppehåll. Tränat på som vanligt med några nya pbs i bagaget. Dagsformen är ungefär samma fetthalt (~115 kg) men tyvärr ganska kass styrka. Kör en provvecka på 24/7 men letar efter ett bättre alternativ. Kör nog en provvecka på Nordic Wellness efter det men det ser ganska mörkt ut i jämförelse med det gamla gymmet. Helt ok pass idag, skippade övrigt grepp p.g.a. träningsvärk.

Fixat böjstål, pinchblock, hub och nya grippers. Ska bara hitta ett vettigt gym innan det blir en rejäl satsning!



Time to kick ass and chew bubble gum... and I am all out of gum!
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-20, 16:08   #475
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Kul att du börjar föra journal igen!

Vad blev det för grippers? Själv köpte jag en 8lbs slägga idag!
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-21, 12:58   #476
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av Sidén Visa inlägg
Kul att du börjar föra journal igen!

Vad blev det för grippers? Själv köpte jag en 8lbs slägga idag!
#3, #3 och #3.5. #3.5 är ju såklart 100 mil bort men nu borde jag fan kunna bli 100% på #3 även om dagsformen suger Det blir en grippers/pinch satsning i höst!

Har du någon plan med släggorna? Jag ska försöka få in levering en gång i veckan på rutin men har lite svårt att sätta något mål att jaga.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-21, 13:01   #477
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Dagens träning:

Rygg, biceps (16 + 8)

Chins 15 15 15 12 12

Raka mark 5 set

Rodd 6 x 10

Curls 8 x 10

Kommentar: Snabbt och lätt.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-22, 23:56   #478
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Dagens träning:

CoC #3
V 1 1 0 0 0
H 1 1 0 0 0

1h fgx
4 set

1hp
4 set

Ben, vader (15 + 4)
Benpress, lårspark, lårcurl, vadpress.

Kommentar: Meh. Typ omöjligt att köra fatbar med 32mm stång. Försöker bygga lite känsla i pinchen med högreps i väntan på en loading pin.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-23, 16:54   #479
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Dagens träning:

Bröst, axlar (9 + 8)

Bänkpress 5 set

Militärpress 4 set

Hantelpress 4 set

Sidolyft 4 set

Kommentar: Testa nytt gym idag. Riktig skivstång, ok med marklyft men inget magnesium. Alltid ska det vara något. Rätt bra pass trots 20 timmar sedan senaste matintaget.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-23, 19:06   #480
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
#3, #3 och #3.5. #3.5 är ju såklart 100 mil bort men nu borde jag fan kunna bli 100% på #3 även om dagsformen suger Det blir en grippers/pinch satsning i höst!

Har du någon plan med släggorna? Jag ska försöka få in levering en gång i veckan på rutin men har lite svårt att sätta något mål att jaga.
Ska bli intressant att följa! Har du någon gripper mellan 3an och 3.5?

Ingen direkt plan. Steg ett är att få denna 8lbs slägga att kännas löjligt enkel. Sen har jag en ställbar, och ska göra en till längre.
Tanken är att bli starkare. I allt. Har verkligen blodad tand nu.
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)