Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-08-07, 12:42   #1
30Hours
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 59
Ryggskott - Hur lång tid tar det att komma tillbaka?

Precis när man hållit igång i flera månader, börjar toppa formen och äntligen sätter fin form på knäböj så händer det!

Körde militärpress från marken och skulle släppa tillbaka den på marken efter 10 reps och pang smäller det till på vänstersida och jag kan inte röra mig.

Tog 40 minuter att få på mig kläderna och nu är jag sängliggande med massa rehabövningar.

Hur lång tid ska man räkna med att det tar innan jag kan börja göra t.ex. knäböj eller stångrodd igen?

Kommer vila första 48 timmarna enligt doktors ordination och hålla igång med de lätta övningarna för att sen börja gå promenader.
30Hours är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-07, 15:10   #2
don ramon
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 335
För mig personligen brukar det ta ca 1 vecka innan jag är smärtfri. Men du kommer vara ömtålig i ryggen mycket längre än så. Kör hellre frontböj istället för knäböj om du klarar.
don ramon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-07, 15:54   #3
30Hours
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av don ramon Visa inlägg
För mig personligen brukar det ta ca 1 vecka innan jag är smärtfri. Men du kommer vara ömtålig i ryggen mycket längre än så. Kör hellre frontböj istället för knäböj om du klarar.
Tack för svar! Som jag förstår det är själva smärtan inte farlig egentligen, men väldigt obekväm (kan knappt gå idag).

En vecka vore guld. Ska försöka rehaba så bra jag kan och vara tillbaka på gymmet på måndag. Vore riktigt nice att komma igång igen snabbt.
30Hours är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-07, 16:00   #4
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Tog några dagar för mig. Första 48 timmarna sög
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-07, 16:56   #5
30Hours
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Tog några dagar för mig. Första 48 timmarna sög
Grymt att höra! Är inne på de där 48 nu och det suger verkligen. Galet taggad på att komma igång snabbt igen. Skönt att höra att du gjorde det och det motiverar mig verkligen!
30Hours är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-07, 17:02   #6
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Jag har haft många ryggskott. Jag upplever det som att ju fler man haft destu lättare kommer nästa. Jag fick en gång ryggskott av att nysa.
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-07, 17:21   #7
30Hours
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av Sidén Visa inlägg
Jag har haft många ryggskott. Jag upplever det som att ju fler man haft destu lättare kommer nästa. Jag fick en gång ryggskott av att nysa.
Mindre motiverande :P

Det är mitt andra på 5 år, så förhoppningvis kommer dem inte ännu oftare nu.
30Hours är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-07, 17:52   #8
Ekonom
Registered User
 
Ekonoms avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Södermalm
Inlägg: 560
Alla ryggskott är olika. Jag har haft ett tiotal. Minst. Vanligtvis var jag kraftigt påverkad (svårt att röra mig) i omkring en vecka. Sedan gradvis bättre i ett par veckor. Helt bra först efter någon månad. Erfarenheten är att det ”tar den tid det tar” Rehab, sjukgymnastik etc ska ju vara bra, men för egen del spelade sådant ingen roll. Det var bara att låta tiden ha sin gång.

Ett råd jag vill ge dig är att verkligen, efter det här, säkerställa att du har bra förmåga att ”hålla ryggen” och spänna magen när du gör olika lyft och rörelser. Inte minst när du lufter en stol eller bär matkassar eller vad det kan vara. Det är A&O.

För egen del fick jag till slut diskbråck med vedervärdig smärta och blev opererad. Har haft ett ryggskott efter det. Det vat när jag körde frontböj. De ”ska” vara bättre för ryggen men icke för mig. Nu kör jag endast bulgariska splitböj för benen.

Som någon skrev ovan: Den anekdotiska erfarenheten är att har du en gång åkt på det är risken större att du åker på det igen. Vet inte om det bara är ett intryck eller om det stämmer.

Ps. Det utlösande för mitt diskbråck var när jag ”reppade” marklyft på medelhög vikt. Tror nästan att det är farligare än högre vikter och få rep då du verkligen är fokuserad.

Lycka till och ge ryggen den tid den behöver för att komma tillbaka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det var sammanfattningen jag postade. Att jag skulle agera översättare är inte aktuellt.

Senast redigerad av Ekonom den 2018-08-07 klockan 17:54.
Ekonom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-07, 18:37   #9
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonom Visa inlägg
För egen del fick jag till slut diskbråck med vedervärdig smärta och blev opererad
Fick du cauda equina-syndrom? Om inte, hur länge fick du gå med skiten innan du opererades och var det en titthålsoperation?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-07, 20:59   #10
Ekonom
Registered User
 
Ekonoms avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Södermalm
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Fick du cauda equina-syndrom? Om inte, hur länge fick du gå med skiten innan du opererades och var det en titthålsoperation?
Nej tack o lov fungerade blåsa och tarm. Det var ett relativt prominent diskbråck på L5-S1 samt diskbuktning på L4-L5. Symptomen var värk i ischiasnerven, främst lår, men även i viss mån i underben och fot.

Stod på maxdos Citodon samt receptfria NSAID, men kunde trots det varken stå eller sitta. Låg på madrass på golvet i ca en månad och fick klara av toalettbesök och duschar på under en minut. Sedan blev smärtan för stark för att uthärda. Med Lyrica eller annan medicin hade jag förmodligen fått bättre smärtlindring men jag valde att ligga istället.

Som tur är hade jag sjukvårdsförsäkring via Skandia och fick komma till Spine Center efter ett par veckor och eftersom de hade fått in ett återbud kunde de ”klämma in mig” redan dagen därpå. Via det offentliga fick jag höra att det var tre månaders väntetid då.

Vet inte om op klacificeras som titthål. Tog ca 45 minuter och de plockade bort allt det trasiga. Snittet var ca 2-3 cm brett.

Blev symptomfri omedelbart efteråt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det var sammanfattningen jag postade. Att jag skulle agera översättare är inte aktuellt.
Ekonom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-20, 18:02   #11
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Nu efter 6 dagar är smärtan, fått från knäböj, från det som verkade som ryggskott helt borta. Hur gör man nu med träningen? Skippa basövningar för underkroppen eller köra dem väldigt lätt? Har inte varit hos någon sjukgymnast och det krävdes inte mycket ansträngning från min sida förutom att låta tiden gå för att få det att försvinna.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-21, 00:56   #12
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Nu efter 6 dagar är smärtan, fått från knäböj, från det som verkade som ryggskott helt borta. Hur gör man nu med träningen? Skippa basövningar för underkroppen eller köra dem väldigt lätt? Har inte varit hos någon sjukgymnast och det krävdes inte mycket ansträngning från min sida förutom att låta tiden gå för att få det att försvinna.
https://www.styrkelabbet.se/landryggssmarta/
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=236387
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)