Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-22, 09:23   #76
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Invandringen är den direkta kopplingen men inte den enda orsaken. Givetvis sitter kriminaliteten inte i hudfärgen, generna, kulturen eller religionen hos invandrarna.
Ökad otrygghet, sjukvård som går på knäna, värre och värre brist på bostäder m.m. är alla saker som förvärras av invandringen.

Men inte pga att invandrarna själva alla är dåliga. Lösningen är ganska enkel på papper. Hade alla fått ett ordnat mottagande, snabbt och enkelt fått jobb och bostad, så hade problemen sannolikt minskats rejält. Jämför med arbetsinvandringen främst från balkan på 60-70-talet.

Det som en nykter människa vid det här laget måste kunna konstatera utan att bli kallad rasist är att vi i Sverige bevisligen inte kan ordna ett ordnat mottagande och ordnad integration till alla dom som kommer. Vi har sagt att detta är lösningen i 20 år men inget förbättras på den fronten.

Då finns två val: Fortsätta som förr med samma resultat och ytterligare rasera tryggheten i vårt samhälle.

Eller inse att vi behöver bromsa för att just inte öka problemen ännu mer.

I dagens Sverige så är alla som väljer första valet goda människor och alla som väljer andra valet dödsrasister.
Jag tror jag ser ungefär likadant på detta som dig då, och ser inget rasistiskt i det du skrev ovan. Jag fattar inte vad det är trädgårdsmöbeln känner att han absolut måste få med i sitt budskap som är så brutalt rasistiskt att han skulle bli kastad i fängelse för det.

Sen tyckte jag det verkade på någon av länkarna som om att antalet våldtäkter inte alls ökat så väldigt drastiskt de senaste fem-tio åren som det brukar påstås. Beroende på vem man lyssnar på så är det i princip större sannolikhet att man blir våldtagen än inte om man är kvinna och går ut ensam på stan. Enligt andra är det "säkrare än någonsin". Jag tyckte inte statistiken verkade stödja någondera påståendet.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-22, 09:27   #77
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag fattar inte vad det är trädgårdsmöbeln känner att han absolut måste få med i sitt budskap som är så brutalt rasistiskt att han skulle bli kastad i fängelse för det. .
Måste va för att du bor i mindre ort som du upplever det så.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-22, 09:51   #78
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Måste va för att du bor i mindre ort som du upplever det så.
För att alla som bor i storstan är rasister? Det tror jag inte stämmer.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-22, 09:53   #79
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror jag ser ungefär likadant på detta som dig då, och ser inget rasistiskt i det du skrev ovan. Jag fattar inte vad det är trädgårdsmöbeln känner att han absolut måste få med i sitt budskap som är så brutalt rasistiskt att han skulle bli kastad i fängelse för det.

Sen tyckte jag det verkade på någon av länkarna som om att antalet våldtäkter inte alls ökat så väldigt drastiskt de senaste fem-tio åren som det brukar påstås. Beroende på vem man lyssnar på så är det i princip större sannolikhet att man blir våldtagen än inte om man är kvinna och går ut ensam på stan. Enligt andra är det "säkrare än någonsin". Jag tyckte inte statistiken verkade stödja någondera påståendet.
Våldtäkt, mord, skjutninar, sprängningar, rån etc per capita ligger säkert still eller till och med går ner av den enkla anledningen till att dom flesta invandrare som ökar vår folkmängd faktiskt, såsom svenskar, är skötsamma.

Men tittar man på totala mängden brott, det som gemene man ser, hör och märker av, så är det oftast värre.

Och tittar man närmare så är utrikesfödda eller barn till utrikesfödda kraftigt överrepresenterade i våldsbrott och speciellt i sexualbrott. Att säga som Löfven att vi hade sett exakt samma utveckling med etniska svenskar i dessa utanförskapsområden är befängt, som om det vilar en förbannelse över en geografisk plats som gör folk där kriminella. Att säga som riktiga rasister att "det är i deras gener" är lika befängt.
Sanningen är nog bred. Deras kultur och kvinnosyn kan spela roll, utanförskapet, språket, uppfostringen hemma, dålig integration av samhället, för lite krav från samhället, brist på jobb, brist på bostäder, slapphänta lagar och slapphänt polis.

Men faktum är att den enda verkligt fungerande och snabbaste lösningen är att bromsa kraftigt och lösa problemen innan det blir värre. Låt sedan en folkomröstning avgöra om vi skall återgå till vansinnet eller ej.
40plus är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-22, 09:55   #80
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Ytterligare en explosion inatt, denna gång i Norrköping. Verkar som måltavlan denna gång var en ledare i mc gänget No surrender.

Det går bra nu.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-22, 10:01   #81
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Enligt andra är det "säkrare än någonsin". Jag tyckte inte statistiken verkade stödja någondera påståendet.
Du kan vara lugn, det har aldrig sprängts så lite bomber som det sprängs nu. Jah.

Men jag skulle nog vara lite kritisk när det gäller hur statistik presenteras som jag gått in på tidigare.

https://liu.se/nyhet/skarp-kritik-bra-forskning
Vinter är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-22, 10:03   #82
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Du kan vara lugn, det har aldrig sprängts så lite bomber som det sprängs nu. Jah.

Men jag skulle nog vara lite kritisk när det gäller hur statistik presenteras som jag gått in på tidigare.

https://liu.se/nyhet/skarp-kritik-bra-forskning
Jag pratade inte om bomber. Bara våldtäkter.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-22, 15:27   #83
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
För att alla som bor i storstan är rasister? Det tror jag inte stämmer.
Nu blev det tokigt. Du sa att du inte fattar, och då föreslog jag att det kanske är för att du bor i småort (har för mig att du skrev det nyligen) som du inte förstår, nämligen för att alla i "storstan" är fullt medvetna om att påståenden som ens liknar kritik av you know what medför att man rasiststämplas.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-22, 18:18   #84
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
1720: Pesten i Marseille: 100 000 döda.
1820: Kolera. 1,5 miljoner döda.
1920: Spanska sjukan. 100 miljoner döda.



2020:
Finns ju en del forskning som visar varför så många dog under spanska sjukan.

HINT: vissa läkemedel är farliga, men det får man fan inte säga här på kolo.
Citat:
Experimentally, salicylates increase lung fluid and protein levels and impair mucociliary clearance. In 1918, the US Surgeon General, the US Navy, and the Journal of the American Medical Association recommended use of aspirin just before the October death spike. If these recommendations were followed, and if pulmonary edema occurred in 3% of persons, a significant proportion of the deaths may be attributable to aspirin.
https://academic.oup.com/cid/article/49/9/1405/301441

och folk knaprar långt mer komplicerade saker dagligen!
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-22, 18:19   #85
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror jag ser ungefär likadant på detta som dig då, och ser inget rasistiskt i det du skrev ovan. Jag fattar inte vad det är trädgårdsmöbeln känner att han absolut måste få med i sitt budskap som är så brutalt rasistiskt att han skulle bli kastad i fängelse för det.

Sen tyckte jag det verkade på någon av länkarna som om att antalet våldtäkter inte alls ökat så väldigt drastiskt de senaste fem-tio åren som det brukar påstås. Beroende på vem man lyssnar på så är det i princip större sannolikhet att man blir våldtagen än inte om man är kvinna och går ut ensam på stan. Enligt andra är det "säkrare än någonsin". Jag tyckte inte statistiken verkade stödja någondera påståendet.
Jag tolkade det som vurm för folkmord.. inte bara rasismatism.


Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Våldtäkt, mord, skjutninar, sprängningar, rån etc per capita ligger säkert still eller till och med går ner av den enkla anledningen till att dom flesta invandrare som ökar vår folkmängd faktiskt, såsom svenskar, är skötsamma.

Men tittar man på totala mängden brott, det som gemene man ser, hör och märker av, så är det oftast värre.

Och tittar man närmare så är utrikesfödda eller barn till utrikesfödda kraftigt överrepresenterade i våldsbrott och speciellt i sexualbrott. Att säga som Löfven att vi hade sett exakt samma utveckling med etniska svenskar i dessa utanförskapsområden är befängt, som om det vilar en förbannelse över en geografisk plats som gör folk där kriminella. Att säga som riktiga rasister att "det är i deras gener" är lika befängt.
Sanningen är nog bred. Deras kultur och kvinnosyn kan spela roll, utanförskapet, språket, uppfostringen hemma, dålig integration av samhället, för lite krav från samhället, brist på jobb, brist på bostäder, slapphänta lagar och slapphänt polis.

Men faktum är att den enda verkligt fungerande och snabbaste lösningen är att bromsa kraftigt och lösa problemen innan det blir värre. Låt sedan en folkomröstning avgöra om vi skall återgå till vansinnet eller ej.
Och män är 50x överrepresenterade. 50 gånger. 98 mot 2.
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-22, 18:35   #86
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Nu blev det tokigt. Du sa att du inte fattar, och då föreslog jag att det kanske är för att du bor i småort (har för mig att du skrev det nyligen) som du inte förstår, nämligen för att alla i "storstan" är fullt medvetna om att påståenden som ens liknar kritik av you know what medför att man rasiststämplas.
Jag skulle säga att du (och möbeln) helt enkelt har fel i det fetade antagandet. Speciellt om man också påstår att man kommer kastas i fängelse och inte bara rasiststämplas. Antagandet gäller troligen bara om man inte klarar av att uttrycka sig som folk eller om man helt enkelt är rasist. Är man rasist är det såklart rimligt att man också rasiststämplas. Men det är helt klart möjligt att kritisera invandringspolitik utan att bli kallad rasist. I alla fall om man diskuterar med folk som inte är totalidioter. Diskuterar man med totalidioter kan man ju å andra sidan bli beskylld för vad som helst oberoende av vad man egentligen sagt, så dessa är det ju bäst om man kan ignorera.

Jo, jag bor i en byhåla. Men internet har ju gjort att "världen krympt" ganska ordentligt. Så det kvittar väl var man sitter och knappar på sitt tangentbord kan jag tycka.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-22, 18:37   #87
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Jag tolkade det som vurm för folkmord.. inte bara rasismatism.
Jag tror det nog var lite av bägge ja.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-22, 20:18   #88
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag skulle säga att du (och möbeln) helt enkelt har fel i det fetade antagandet.
Nope. /thread

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jo, jag bor i en byhåla. Men internet har ju gjort att "världen krympt" ganska ordentligt. Så det kvittar väl var man sitter och knappar på sitt tangentbord kan jag tycka.
Men ååå du tog det där på fel sätt, var inte alls menat som en diss mot var/hur du bor.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-23, 06:28   #89
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Nope. /thread
Måste vara skönt att vara så tvärsäker på att du har rätt. Tråkigt att det i själva verket är det största tecknet på någon som oftast har fel
blåvitt är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-23, 07:40   #90
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Nope. /thread

Men ååå du tog det där på fel sätt, var inte alls menat som en diss mot var/hur du bor.
Problemet är kanske att du inte är kapabel att uttrycka dig om invandring utan att tugga fradga? Läs de inlägg "40plus" gjorde här ovanför. Där pratade han om invandrarpolitik utan att någon (hittills iaf) har kallat honom rasist.

Jag tog det inte som en diss heller. Jag tog det som att du menade att man skulle få annat bemötande beroende på var man bor. Men detta gäller rimligen bara om man går ut på gatan och pratar med lokalbefolkningen. Om man istället går ut på nätet så pratar man inte med lokalbefolkningen, man pratar med hela sverige.
svenbanan är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)