Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-22, 23:50   #1
Karla
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2020
Inlägg: 14
Frågor från en nybörjare

Hej

Har valt att fokusera ganska ordentligt på kost och träning det senaste året. Jag spelar tennis två dagar i veckan och är på gymmet tre dagar i veckan. Har prövat starting strenght i en månad ungefär och gör framsteg. Dock utan marklyft då den övningen gjordes fel i början och förstörde för min tennis. Ligger just nu på kaloribalans. Dock har jag lite tråkiga chipspattar. 186 lång. 76 kg

1. Klarar jag mig på knäböj, militärpress, bänkpress, skivstångsrodd 3 gånger i veckan med progression? Målet i framtiden är 85 kg med låg bf.

2. Borde jag fortsätta ligga på kaloribalans eller är deff ett måste om chipspattarna skall bort? Vill gärna inte gå ner i vikt.

3. Vad är en bra övning istället för marklyft? Eller är det ett måste?

Tack för ett fint forum. Har varit inne och läst regelbundet och fått mycket tips.
Karla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 06:28   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
1. Nä, det kommer inte räcka för att väga 85 med lågt bf. För lite stimulans.
2. Testa balans i ett par månader och utvärdera.
3. Du kan inte lägga marken så långt ifrån tennisen som möjligt? Man behöver givetvis inte köra mark. Men något som tränar hamstrings, rumpa och rygg att byta ut med.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 07:08   #3
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Håller inte med ceejay.😀 Lite beroende på vad du menar med tre gånger i veckan. Ska du köra alla övningar du nämner varje pass blir det inte för lite stimulans! Jag kör mark, böj, raka mark, bänk, pullups och stångrodd. Varje övning två gånger per vecka, ungefär... 180 cm och ca 80 kg med ganska låg fett%. Dock massor av kampsportsträning också.
Nöt på på balans eller ett väldigt svagt underskott en tid och se vad som händer med tuttarna. Förändring av kroppen är ett långsiktigt projekt! Lycka till.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 08:40   #4
Karla
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2020
Inlägg: 14
Tack för svar. Skall pröva att ligga på ett litet minus i kaloriintag. Helt korrekt att att vissa veckor blev alldeles för mycket. Fick dålig återhämtning och kände mig helt slut i kroppen innan sista passet för veckan ens skulle börja.
funderar på ett schema likt detta. ABA och andra veckan BAB

A:

Knäböj
Bänkpress
Skivstångsrodd
Hantelflyes

B:

Legcurls
Ryggresningar
Militärpress
Chins
Karla är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)