Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-29, 10:08   #31
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Lindstein
Sackarin då, går inte det att använda i protein pulver?
Det är ju sötare än apartam och har inga biverkningar.
Sackarin och cyklamat är sötningsmedel jag aldrig skulle stoppa i min kropp, i några mängder.

"The National Toxicology Program's advisory panel on the federal government's Report on Carcinogens today recommended the continued listing of saccharin in the ninth edition of this official report of cancer-causing substances."

National Institute of Environmental Health Sciences, Oct 31, 1997

J Natl Cancer Inst. 1998 Jan 7;90(1):19-25. Long-term feeding of sodium saccharin to nonhuman primates: implications for urinary tract cancer.

I det allmänt tillgängliga abstraktet står det:

"Twenty monkeys of three species (six African green, seven rhesus, six cynomolgus, and one hybrid [of rhesus male and cynomolgus female parentage]) were treated with sodium saccharin (25 mg in the diet/kg body weight daily for 5 days a week) beginning within 24 hours after birth and continuing for up to 24 years. Sixteen monkeys (seven rhesus and nine cynomolgus) served as controls.

Sodium saccharin treatment had no effect on the urine or urothelium in any of these monkeys. There was no evidence of increased urothelial cell proliferation, and there was no evidence of formation of solid material in the urine. Although the dose of sodium saccharin administered to these monkeys was only five to 10 times the allowable daily intake for humans, the results provide additional evidence that sodium saccharin is without a carcinogenic effect on the primate urinary tract."

Låter ju bra.

Vad står det i fullängdsstudien? Jo:

"When the 12 remaining saccharin-treated monkeys were euthanized in
1995, three of them had gross evidence of tumors. Histologic
examination revealed a thyroid lymphoma in the first monkey,
leiomyoma of the uterus in the second monkey, and a papillary
cystadenoma of the ovary and leiomyoma of the stomach in the
third monkey. In addition to the tumors, three of the 12 monkeys had myocardial fibrosis and three had myocardial fatty degeneration. In seven of
these 12 monkeys, fatty degeneration of the liver was noted, and
one animal had a liver cyst."

Kontrollgruppen, som inte fick sackarin, hade inga tumörer.

"Saccharin induces bladder cancer in rats"

Annals of Oncology 2004 15(10):1460-1465;
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-29, 10:47   #32
Lindstein
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 431
Okay, låter som det är Sukralos och aspartam som än så länge är minst farligt... och sukralos är väll att föredra framför aspartam?

Finns det några vetenskapliga studier på att något av dessa ämnen är farliga?
Lindstein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-29, 10:49   #33
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag skulle valt sukralos om jag varit tvungen att äta något.

Jag har dock hört tillverkare säga, att det är svårt att få samma goda sötma med sukralos som med aspartam+acesulfam-k.

Det saknas dock större studier på något av dom nyare sötningsmedlen.

"Except for the toxicological animal data required for FDA approval, there are no larger studies that investigate the potentially hazardous effects of second generation sweeteners.

The approvals of new generation sweeteners (acesulfame-K, sucralose, alitame and neotame) are too recent to establish any epidemiological evidence about possible carcinogenic risks.

Heavy artificial sweetener use leads to an increased relative risk of 1.3 for bladder cancer in humans. A more precise determination of the exact agents is not possible, because many artificial sweeteners are combined in current food products."

Annals of Oncology 2004 15(10):1460-1465;
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 11:28   #34
Shent
Registered User
 
Shents avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av Lindstein
Hittar du något så säg till!
Jag har letat länge, men utan lycka.

Protein som säljs som aspartame fritt innehåller alltid ett annat sötningsmedel istället... Protec kommer snart byta ut aspartame till sukralos, det är ju en bit på vägen i alla fall... Sukralos har ju än så länge inga biverkningar, men lär väll tyvärr komma där också.
Men hur är smaken på osötad protein? Smakar de så illa att man bara måste söta de?

Kanske inte så stora problem om man gör sin egen gainer :-)

Klart, man skulle inte vilja få spykänslor när man tar "nattvällingen"
__________________
, , och bli
Shent är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 11:44   #35
Shent
Registered User
 
Shents avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Jag skulle valt sukralos om jag varit tvungen att äta något.

Jag har dock hört tillverkare säga, att det är svårt att få samma goda sötma med sukralos som med aspartam+acesulfam-k.

Det saknas dock större studier på något av dom nyare sötningsmedlen.

"Except for the toxicological animal data required for FDA approval, there are no larger studies that investigate the potentially hazardous effects of second generation sweeteners.

The approvals of new generation sweeteners (acesulfame-K, sucralose, alitame and neotame) are too recent to establish any epidemiological evidence about possible carcinogenic risks.

Heavy artificial sweetener use leads to an increased relative risk of 1.3 for bladder cancer in humans. A more precise determination of the exact agents is not possible, because many artificial sweeteners are combined in current food products."

Annals of Oncology 2004 15(10):1460-1465;
Just nu så lutar de åt sukralos men de känns inte heller bra då de inte finns några större studier på de.

Hur löser matkungen det med prottepulver? För inte pressar väl Grubben ut sitt eget vassle?

Har du några förslag på att ändra pulvervanorna inför/efter träning och på kvällen?

Prottepulver är bra smidigt och billigt men man vill juh undvika att stoppa i sig för mycket onödig sk*t i onödan.
__________________
, , och bli
Shent är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 11:47   #36
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Shent
Hur löser matkungen det med prottepulver?
Jag använder inget.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 11:49   #37
Shent
Registered User
 
Shents avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Jag använder inget.
Märkligt nog så visste jag redan svaret...

Men vilken sorts protein tar du kring träningen? ( Antagligen så finns de väl en tråd på detta men hittar ingen. )
__________________
, , och bli
Shent är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 11:53   #38
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag äter mat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 12:29   #39
Shent
Registered User
 
Shents avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Jag äter mat.
Ja, det gör väl de flesta?

Ska väl precisera min fråga lite och ge lite bakrund.

1 h innan jag styrketränar så äter jag vanlig mat.
Tränar
Direkt efter träningen så blir det vassleproteinpulver+maltodextrin. <- bra ersättning av prottepulvret?
ca 1 h efter det så äter jag vanlig mat igen.

Min fråga ha varit:

Vad skulle vara ekvivalent för vasslepulver i form av mat-protein kring träningen? ( Se min fina pil ovan )

Ursäkta min okunnighet
__________________
, , och bli
Shent är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 12:30   #40
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Motsvarande mängd essentiella aminosyror från proteinrik mat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 12:41   #41
Shent
Registered User
 
Shents avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Motsvarande mängd essentiella aminosyror från proteinrik mat.
Exempel på de?
__________________
, , och bli
Shent är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 13:15   #42
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Alltså... vanlig proteinrik mat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 17:08   #43
hpb
Registered User
 
hpbs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Nästan nordpolen
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av Shent
Ja, det gör väl de flesta?

Ska väl precisera min fråga lite och ge lite bakrund.

1 h innan jag styrketränar så äter jag vanlig mat.
Tränar
Direkt efter träningen så blir det vassleproteinpulver+maltodextrin. <- bra ersättning av prottepulvret?
ca 1 h efter det så äter jag vanlig mat igen.

Min fråga ha varit:

Vad skulle vara ekvivalent för vasslepulver i form av mat-protein kring träningen? ( Se min fina pil ovan )

Ursäkta min okunnighet
"Mejerikemi"
Vassleprotein är en av de två källorna till protein som finns i mjölk (den andra delen är kasein). När ost tillverkas från mjölk så används ostmassan (kasein) och vasslet separeras bort. I detta tillstånd är vassle ung. 93% vatten, 6,5% laktos, 0,9% protein och 0,2% vitaminer/mineraler/fettlösliga näringsämnen

Saxat från källa man inte får länka till.
hpb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 18:25   #44
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Citat:
Ursprungligen postat av Lindstein
Påverkar glutamin hjärna och Nerver? Det var i alla fall nytt för mig, dags att sluta köpa Glutamin då!

Jag fick lära mig något som kallades Chinese Restaurants syndrome. Att personer fick illamnde och yrsel timmarna efter de ätit på kinarestaurang där maten innehåller mycket natrium-glutamat. Det fanns tankar kring att glutaminsyran skulle påverka hjärnan som nervtransmittor och därför ge illamåndet.

En snabb sökning på nätet visade att den kunskapen är omvärderad och att det inte är natrium-glutamat som är orsaken. Tydligen är det snarare det stora intaget av salt som ger det problemet.


http://www.food-info.net/uk/national/msg-report.htm


Någon får gärna hjälpa mig och värdera länken. Jag fick denna träffen efter en sökning på "Chinese Restaurants syndrome".
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.

Senast redigerad av Sverker den 2005-12-30 klockan 18:28.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 19:08   #45
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Jag fick lära mig något som kallades Chinese Restaurants syndrome. Att personer fick illamnde och yrsel timmarna efter de ätit på kinarestaurang där maten innehåller mycket natrium-glutamat. Det fanns tankar kring att glutaminsyran skulle påverka hjärnan som nervtransmittor och därför ge illamåndet.

En snabb sökning på nätet visade att den kunskapen är omvärderad och att det inte är natrium-glutamat som är orsaken. Tydligen är det snarare det stora intaget av salt som ger det problemet.


http://www.food-info.net/uk/national/msg-report.htm


Någon får gärna hjälpa mig och värdera länken. Jag fick denna träffen efter en sökning på "Chinese Restaurants syndrome".
Det stod ju om den i fullängdsvarianten av studien som KG hänvisade till i sitt första inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Toxicol Sci. 2005 Dec 13; Synergistic Interactions Between Commonly Used Food Additives in a Developmental Neurotoxicity Test.
Retinal neuronal changes also occur in rats after prolonged administration of high L-glutamic acid diets (Ohguro et al., 2002), whilst in adult humans, it elicits headache in susceptible individuals and is believed to be responsible for the ‘Chinese Restaurant Syndrome’ (Schaumburg et al., 1969), symptoms of which include chest pain, numbness, burning and facial pressure.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)