Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-12, 12:14   #76
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Kan ej Islam som sagt.

Och G.T byttes mot N.T. Är ungefär som att säga att windows XP är detsamma som windows 8 bara för att de bägge heter windows.
Men googla Surah 9.5 och säg sen att religion inte uppmanar till att döda då?

Citat:
Du skrev tydligt att det religion inte uppmanar till att döda. Menar du att det är kristendomen som inte uppmanar till att döda då? För Islam gör det uppenbarligen.
'

Nå?
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 12:14   #77
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Jag förstår vad du menar, men att dra det så långt och säga att religion är inspiration till att döda är absurt.
Ingen vettig människa kan väll ändå hävda att bibeln skulle ge inspiration på något sätt till att döda. Fråga vilken präst/kristen som helst om bibeln menar så och om det är okej. 100 % nej där.

Det är återigen människor som tolkar saker galet och flippar ur.
Flertalet experiment har visat att människor kan göra saker som de aldrig skulle göra under normala omständigheter, om de hamnar i ett slags totalitärt grupptryck. Visst är förmågan att göra ont inneboende i de personerna, men det visar sig att blott ett fåtal har styrkan att stå emot, även om de inombords vet att vad de gör är fel.
Det är så de flesta fall av självmordsbombningar osv sker. Det är en slags kollektiv hjärntvätt som aldrig skulle ha hänt om det inte fanns en religion eller ideologi (regler för gruppbeteende) i grunden.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 12:20   #78
MAXX
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: GBG
Inlägg: 702
ptja det finns väl en anledning till att judarna bygger murar runt sig


MAXX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 12:23   #79
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Flertalet experiment har visat att människor kan göra saker som de aldrig skulle göra under normala omständigheter, om de hamnar i ett slags totalitärt grupptryck. Visst är förmågan att göra ont inneboende i de personerna, men det visar sig att blott ett fåtal har styrkan att stå emot, även om de inombords vet att vad de gör är fel.
Det är så de flesta fall av självmordsbombningar osv sker. Det är en slags kollektiv hjärntvätt som aldrig skulle ha hänt om det inte fanns en religion eller ideologi (regler för gruppbeteende) i grunden.
Om man ska resonera så är ju även alla politiska grupperingar potentiellt farliga, samt föreningar och klubbar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 12:32   #80
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Om man ska resonera så är ju även alla politiska grupperingar potentiellt farliga, samt föreningar och klubbar.
Men det är ju vetenskapligt bevisat. Ta bort skygglapparna? Men religion är femteioelva steg över förenings-skalan.
Och för övrigt ja, det finns diktaturer har förbjudit grupperingar, partier, föreningar och klubbar just för att dessa har setts som potentiella hot för de/de som styr.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 12:37   #81
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Men det är ju vetenskapligt bevisat. Ta bort skygglapparna? Men religion är femteioelva steg över förenings-skalan.
Och för övrigt ja, det finns diktaturer har förbjudit grupperingar, partier, föreningar och klubbar just för att dessa har setts som potentiella hot för de/de som styr.
Så om jag går med i en syförening tror du jag kan påverkas så av grupptrycket där att jag sen går och köper ett automatvapen och skjuter hejvilt på stan?
Eller kanske om jag börjar spela golf och går med i en golfklubb, att jag blir en självmordsbombare?
Lika troligt är det som att jag blir en mördare för att jag går i kyrkan varje söndag och om och om igen får höra att det är fel att döda....

Du kan vara en skygglapp gubben
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 12:40   #82
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Så om jag går med i en syförening tror du jag kan påverkas så av grupptrycket där att jag sen går och köper ett automatvapen och skjuter hejvilt på stan?
Eller kanske om jag börjar spela golf och går med i en golfklubb, att jag blir en självmordsbombare?
Lika troligt är det som att jag blir en mördare för att jag går i kyrkan varje söndag och om och om igen får höra att det är fel att döda....

Du kan vara en skygglapp gubben
Du menar alltså att experimentet de gjorde i usa är felaktigt? Vart nånstans faller det? Varför kan inte du acceptera att det ligger till så?
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 12:42   #83
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Om man ska resonera så är ju även alla politiska grupperingar potentiellt farliga, samt föreningar och klubbar.
Det beror förstås på om de har regler som potentiellt är farliga. Många har haft det. Många religioner har det. I grund och botten är allt där irrationellt tänkande premieras potentiellt farligt. Dylika grupperingar har dock ofta många positiva värden också, men det är värt att vara medveten om båda sidor av myntet.

Apropå det sistnämnda:
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 12:43   #84
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Du menar alltså att experimentet de gjorde i usa är felaktigt? Vart nånstans faller det? Varför kan inte du acceptera att det ligger till så?
Studerade de exemplen som jag angav? Och än har jag inte sett någon syjuntatant eller golfgubbe utföra sådana dåd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 12:48   #85
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Studerade de exemplen som jag angav? Och än har jag inte sett någon syjuntatant eller golfgubbe utföra sådana dåd.
Du ifrågasatte Doctor Snuggles påstående och vägrar ta det som fakta.
Här kan du läsa om Milgrams experiment. till exempel. Förstår inte varför du vägrar inse fakta.
*edit* Här är den svenska texten


Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Flertalet experiment har visat att människor kan göra saker som de aldrig skulle göra under normala omständigheter, om de hamnar i ett slags totalitärt grupptryck. Visst är förmågan att göra ont inneboende i de personerna, men det visar sig att blott ett fåtal har styrkan att stå emot, även om de inombords vet att vad de gör är fel.
Det är så de flesta fall av självmordsbombningar osv sker. Det är en slags kollektiv hjärntvätt som aldrig skulle ha hänt om det inte fanns en religion eller ideologi (regler för gruppbeteende) i grunden.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 14:43   #86
Herr Oberst
Registered User
 
Herr Obersts avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 192
Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Hela grejjen med islam är klart överdriven. Anledningen till att vi blir rädda är för att vi inte vet vad islam är, eller hur det påverkar oss. Och först nu börjar vi verkligen se islam på nära håll. Med allt gott det för med sig
Herr Oberst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 14:49   #87
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Det finns ju dom som ser alla muslimer som potentiella självmordsbombare, då är det dags att låsa in sig hemma och skaffa foliehatt.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 15:10   #88
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Det finns ju dom som ser alla muslimer som potentiella självmordsbombare, då är det dags att låsa in sig hemma och skaffa foliehatt.
Det finns dem som ser saker i allt, your point is?
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 15:13   #89
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 066
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Varför skulle de eventuellt inte kunna göra det? Religionen förespråkar starkt att omnvända alla icke-troende. Med eller utan våld. Och att "bara dra ner vissa delar i dyn" är tillräckligt illa för att man inte ska acceptera det.
Islam är för bakåtsträvande och om de blir progressiva så innebär det ju att de blivit sekulariserade och inte är muslimer riktigt längre. Att andra maktfaktorer över hela världen skulle vika sig för bakåtsträveri är skrattretande.

Fast ja, Europa skulle ju kunna ta en dy-vändning och ja, det vore ju olyckligt.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 15:45   #90
Bärs
Registered User
 
Bärss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 400
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
20:13 är uppenbarligen ännu ett utmärkt påpekande...
Du förstår nog inte vad du läser. GT förbjuder dråp, manar oss att älska vår nästa, manar oss att ta väl hand om främlingar som kommer till vårt land, manar oss att skydda änkor och barn, manar oss att inte hämnas, att inte bära hat i hjärtat, samt en massa regler för israeliternas samliv, offerriter, utseeende, matvanor etc. Sedan har GT straff för dem som inte följer reglerna, och ett av straffen är dödsstraff, som i alla andra kulturer. Sedan kan det också nämnas att dödsstraff inom judendomen avskaffades för 2000 år sedan. De olika straffen betraktas alltså som symboler för hur grav förbrytelsen är.
__________________
Freden beror kort sagt, och har alltid berott på en enda sak: arabledarna måste finna sig i att vi är här. - Golda Meir 1975
Bärs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)