Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-05, 18:29   #151
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Jag vill också låna. Minst 50 miljoner, men givetvis så mycket det bara går. Skicka PM så kan vi fortsätta där.

EDIT: Du menar alltså att hans förslag är att dessa familjer som inte har X pengar, har 2X pengar som de kan betala till ett muslimskt låneinstitut för att få låna X pengar? Makes sense.
Nej men det var ett exempel på ett räntefritt lån. Jag gav sedan en länk som beskriver olika sätt som de löser det på under islam.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-05, 18:30   #152
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Amfksp Visa inlägg
"Somm att befatta sig med ränta. Nu kräver nätverket "Svenska muslimer i samarbete" – en sammanslutning av en majoritet av svenska muslimska föreningar – att regeringen antar en handlingsplan för att öppna bostadsmarknaden även för denna grupp. "

Vad sägs om att inte kräva saker utan starta lånverksamhet som funkar för dom istället... Istället för att anpassa samhället kan man som minoritet anpassa sig själv.
Den delen är ingenting jag har kommenterat på.

Det jag kommenterade på var det folk tyckte var så idiotiskt med räntefria lån.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-05, 18:30   #153
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Upplys oss gärna. Hur blir man inte skuldsatt på dina lånevillkor?
Skuldsatt blir du, jag har aldrig hävdat någonting annat.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-05, 18:31   #154
Tricce
Väsby EPA raggare
 
Tricces avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 350
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Nej men det var ett exempel på ett räntefritt lån. Jag gav sedan en länk som beskriver olika sätt som de löser det på under islam.
Ja men tydligen inte på ett tillfredsställande sätt enl bankerna i Sverige.
__________________
Life getting tough? Means god is afraid of your progress!.
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Tricce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-05, 18:33   #155
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Tricce Visa inlägg
Ja men tydligen inte på ett tillfredsställande sätt enl bankerna i Sverige.
Jag vet inte vad anledningen är till att de inte erbjuder räntefria lån. Kan bero på att marknaden är/skulle vara för liten eller att de helt enkelt inte inte tagit sig an frågan.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-05, 18:35   #156
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Det idiotiska ligger ju i att kalla det ett räntefritt lån, när "affären" mellan muslimen i fråga och banken ändå kommer innebära att muslimen betalar något som motsvarar räntekostnader. Förmodligen mer än vad motsvarande räntekostnader hade varit vid ett vanligt hus/lägenhets-lån eftersom banken rimligen tar en större risk.

Man uppfyller alltså sina egna hittepå-lagar genom att göra det dyrare för sig själv och gömma sig i teknikaliteter. Låter ju jättebra.. Bara Allah inte genomskådar dem.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-05, 18:37   #157
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Nej men det var ett exempel på ett räntefritt lån. Jag gav sedan en länk som beskriver olika sätt som de löser det på under islam.
Hur får du ihop artiklarna menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Metro
Ett system som tar hänsyn till islamiska principer, såsom förbudet mot ränta och mot att bankerna äger fastigheter."
Citat:
Murabaha Islamic Home Loans

A common type of Islamic home loan is the Murabaha transaction. Actually I’m calling it a loan for the sake of convenience, but in reality it is not a loan or even a mortgage, but a straight business transaction.

In a typical Murabaha Islamic mortgage transaction the bank does not loan money to the buyer to purchase the home or other property. Rather, the bank buys the home itself (at a price that is disclosed to the end buyer), then re-sells it to the buyer at a profit. The buyer typically pays a fairly large downpayment (anywhere from 10% to 30%) or provides strict collateral. The buyer takes up residence of the home right away and the property is registered in the buyer’s name. The buyer makes payments to the bank (without interest).
Citat:
Islamic Home Purchases – Ijara or “Decreasing Rent” Scheme

The Ijara or “decreasing rent” Islamic home purchase scheme is common among Islamic banking institutions in the West. In this scheme, the bank once again purchases the home and re-sells it to the buyer. However, unlike the murabaha plan, in the case of Ijara the home remains in the bank’s name until the total price is paid off.
Det är naturligtvis fortfarande ränta på lånen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen

Senast redigerad av tp_88 den 2013-03-05 klockan 18:38.
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-05, 18:39   #158
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Japp det är ju rätt larvigt om man inte har den religiösa övertygelsen. Å andra sidan har vi många andra liknande affärsföreteelser där "mobiltelefonen kostar 0kr+förhöjd månadsavgift".

Självaste fenomenet i sig är jag inget jättefan av även om det till viss del löser vissa överbelåningsproblem (då bankerna måste vara mer noggranna i sina utlåningar) det var vara det ignoranta i "omgz muslimer vill ha pengar gratis omgz lol lol"
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-05, 18:40   #159
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Skuldsatt blir du, jag har aldrig hävdat någonting annat.
Ah, det är själva tanken med ränta som muslimer inte får befatta sig med? Så de får vara skuldsatta men inte betala ränta.. Ptja, jag tror inte det lönar sig att vilja ha det på detta viset. Som någon säger, det lär bli dyrare med räntefria lån än de med ränta. Men funkar det så, ja, varför inte?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-05, 18:41   #160
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg

Självaste fenomenet i sig är jag inget jättefan av även om det till viss del löser vissa överbelåningsproblem (då bankerna måste vara mer noggranna i sina utlåningar) det var vara det ignoranta i "omgz muslimer vill ha pengar gratis omgz lol lol"
Stor plusetta på den, det framgick som att vad de krävde var att ett lån på 1 miljon betalas tillbaka med bara 1 miljon, inget mer. Bra att du fick det att klarna
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)