Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Kan man skämta om vad som helst/Kan man provocera hur som helst?
Ja man kan skämta om vad som helst 53 60.23%
Nej man kan inte skämta om vad som helst 32 36.36%
Ja man kan provocera på det här sättet 13 14.77%
Nej man kan inte provocera på det här sättet 16 18.18%
Flervalsomröstning. Antal röster: 88. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-02, 22:06   #1
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
När går humorn för långt? Är det okej att provocera?

Hej bullen


Jag kom på något sett in på denna facebooksida
http://www.facebook.com/pages/Linus/387884421266640

Just nu heter den bara linus men tydligen så har det varit en grupp som skämtar om engla-mordet etc, vilket kan tyckas vara osmakligt.
Oavsett om skämten är bra eller dåliga, osmakliga eller inte, är det okej att skämta om det samt provocera folk på det sättet?

Om ni bland annat kollar kommentarer från folk så ser ni extremt många som lägger sig i och hotar om polisanmälning och så vidare.

Själv kan jag tycka själva reaktionerna kan vara smått underhållande, väldigt många skriver som om de trodde att någon bryr sig om vad de skriver. Givetvis är händelsen som är i centrum inte ett dugg kul.


Kan "humorn" gå för långt och är det okej att provocera såhär? Är det olagligt måhända?
__________________
Ceejay's träningsjournal!

Senast redigerad av ceejay den 2012-08-02 klockan 22:08.
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 22:08   #2
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Desto mörkare humor desto roligare, men det här är ju inte för att vara kul utan för att jävlas med folk, vilket inte är okej imo. Man borde hålla sånt till såna som tål det, d.v.s. 4chan/misc, inte på fb där känsliga personer sitter
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 22:08   #3
Latissimus Dorsi
Banned User
 
Latissimus Dorsis avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 4 479
Njae personligen går gränsen vid död e.t.c, allt annat är välkommet att skämta om.
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 22:10   #4
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Beror på var man skämtar om det, och i vilket sammanhang.

Omöjligt att säga vad som går och inte går att skämta om.
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 22:13   #5
gratefuldead
Registered User
 
gratefuldeads avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 586
Jag tycker absolut inte att det är OK. På facebook är det en enorm liten minoritet som faktiskt tycker att det är kul. Om det kan hållas inom sidor där inte allmänheten berörs om det så fine by me, men att lägga ut det offentligt på facebook för att provocera allmänheten känns helt jävla fel. Om inte annat otroligt barnsligt. Det finns otroligt mycket roligare saker att sprida än att driva med en flicka som dog en hemsk död.

Mår så otroligt illa av dessa sidor och folk som sitter och skapar sidorna. Varför håller dom på så? Att sprida negativ energi bland folk är otroliga jävla illa i min egen mening.

Jag tycker absolut inte att "ju mörkare humor, desto roligare" stämmer. Är man en inbiten frekvent nätanvändare av sidor såsom 4chan, FB och liknande tycks man bygga upp en viss immun mot dessa typer av skämt. Jag kunde, för några år sedan, tycka att "mörka" skämt var någorlunda roliga. Men nu när jag inte hänger på sådana sidor tycker jag inte längre att det är kul, alls. Det är osmakligt, rent utsagt förjävligt illa.
__________________
Grisbänk på NNIF.

Filmjölk om varför det marklyfts mindre än det böjs...
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
För att de är drabbade av knäböjsneuros där de böjer och böjer tills röven blöder och sedan fortsätter böja. Då orkar man inte marklyfta så ofta.
gratefuldead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 22:13   #6
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Det där tycker jag inte är ok. Inte alls, blir riktigt förbannad när jag ser det.
Det är pga den nya "Trollning är så kul omglol umad hej jag e 14" tänket. Avskyr det!

All de "umad" snacket är så tragiskt. Väljer att ignorera sånt folk, ignorerat en hel del på detta forum mest pga av sånt skit.

Det vanliga Attention horeriet som gäller, TITTA PÅ MIG, JAG SÄGER SJUKA SAKER
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733

Senast redigerad av Bailah den 2012-08-02 klockan 22:14.
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 22:20   #7
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Jag fattar inte alls vad den där sidan/länken handlar om, men nej, man bör inte "skämta" om vad som helst. Snorungarna ska veta hut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 22:21   #8
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Jag fattar inte alls vad den där sidan/länken handlar om, men nej, man bör inte "skämta" om vad som helst. Snorungarna ska veta hut.
Som jag skrev så handlade sidan om engla-mordet. Man "skämtade" om det och gjorde förmodligen andra saker. Det som finns kvar är folk som skriver om vad de tycker.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 22:22   #9
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Bailah Visa inlägg
Det vanliga Attention horeriet som gäller, TITTA PÅ MIG, JAG SÄGER SJUKA SAKER
Det ligger mycket i det där.

Jag tycker att det är med skämt som med mat, för att travestera en känd sanning: Man kan skämta om allt, men inte alltid. Även den mest hängivne trollkarl har saker han/hon inte alls uppskattar att det drivs med.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 22:23   #10
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Det där är inte humor. Det är som att kalla mobbing för humor för att mobbaren tycker att det är kul. Så nej, man bör inte "skämta" om allt om skämten är av sådan dålig kvalitet.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 22:25   #11
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Som jag skrev så handlade sidan om engla-mordet. Man "skämtade" om det och gjorde förmodligen andra saker. Det som finns kvar är folk som skriver om vad de tycker.
Japp, det läste jag. Och det låter som ett utmärkt dåligt exempel på vad man inte bör "skämta" om. Som du själv verkar vara inne på så handlar det säkerligen mest om att provocera.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 22:27   #12
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
mini, låt oss säga att de inte alls tycker att sidan eller något de skrev om engla egentligen är humor/roligt, är det okej att provocera fram reaktioner på det sättet och tycka att det är roligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Japp, det läste jag. Och det låter som ett utmärkt dåligt exempel på vad man inte bör "skämta" om. Som du själv verkar vara inne på så handlar det säkerligen mest om att provocera.
Mjo precis, men är det okej att göra? Provocera?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 22:28   #13
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Man undrar ju hur kaxiga de är den dagen när deras identiteter kommer fram. Det är väldigt lätt att vara stor i käften när man gömmer sig bakom en skärm
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 22:30   #14
gratefuldead
Registered User
 
gratefuldeads avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 586
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
mini, låt oss säga att de inte alls tycker att sidan eller något de skrev om engla egentligen är humor/roligt, är det okej att provocera fram reaktioner på det sättet och tycka att det är roligt?



Mjo precis, men är det okej att göra? Provocera?

Varför provocera på det sättet? Dom gör det inte för någon sak annat än att få reaktioner. Upprörda människor som dom kan skratta åt. Så jävla dumt.
__________________
Grisbänk på NNIF.

Filmjölk om varför det marklyfts mindre än det böjs...
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
För att de är drabbade av knäböjsneuros där de böjer och böjer tills röven blöder och sedan fortsätter böja. Då orkar man inte marklyfta så ofta.
gratefuldead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 22:30   #15
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Man undrar ju hur kaxiga de är den dagen när deras identiteter kommer fram. Det är väldigt lätt att vara stor i käften när man gömmer sig bakom en skärm

Det är ju det som är underbart med anonymitet, att kunna skriva saker utan att folk ska få veta vem det är. Finns säkert många saker jag skulle vilja skriva på nätet utan att blanda in mitt namn i det. Det gäller nog många.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)