Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-05, 20:51   #2386
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Jag tror du har en hel del kilon att hämta i bänken genom att möta stången bättre. Den slår inte igenom men den vänder inte med något tryck heller. Försök öva på att "lyfta upp bröstbenet mot stången" när du närmar dig bottenläget, samtidigt som du försöker slita isär stången med dina triceps. Tänk dig verkligen att du ska slita stången i två delar, krama den hårt och "dra maximalt" i den när du kommer till bottenläget. Då tror jag du får se på krejer.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 20:54   #2387
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Jag tror du har en hel del kilon att hämta i bänken genom att möta stången bättre. Den slår inte igenom men den vänder inte med något tryck heller. Försök öva på att "lyfta upp bröstbenet mot stången" när du närmar dig bottenläget, samtidigt som du försöker slita isär stången med dina triceps. Tänk dig verkligen att du ska slita stången i två delar, krama den hårt och "dra maximalt" i den när du kommer till bottenläget. Då tror jag du får se på krejer.
Problemet, som ligger i betraktarens ögon, är att jag bryggar upp mig maximalt innan jag lyfter ut stången så det finns 0 utrymme att möta stången, istället kan bröstkorgen i bästa fall ligga kvar, eller i värsta fall sjunka ner.

Hur gör ni som möter stången? Lägger ni er i något lägre än max-brygga, och bryggar sedan upp mer för att möta stången? Gör ni även detta med tävlingsstopp?

Det där med att slita sönder stången är ett sådant tips som återkommer hela tiden, men jag har inte förstått hur. Ska man dra "utåt" med armarna i riktning parallellt med skivstången, eller ska man böja stången genom att fälla in armbågarna?
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 20:57   #2388
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Problemet, som ligger i betraktarens ögon, är att jag bryggar upp mig maximalt innan jag lyfter ut stången så det finns 0 utrymme att möta stången, istället kan bröstkorgen i bästa fall ligga kvar, eller i värsta fall sjunka ner.

Hur gör ni som möter stången? Lägger ni er i något lägre än max-brygga, och bryggar sedan upp mer för att möta stången? Gör ni även detta med tävlingsstopp?
Det handlar inte om att du ska lyfta bröstkorgen - den kommer inte att röra sig en millimeter, troligen - utan allt handlar om anspänning, när du påbörjar den koncentriska fasen i lyften. Du saknar en del tryck i botten, tror jag, och det är därför du ska tänka dig att du möter stången mer.

Det är en tankemodell, precis som att trycka ner golvet istället för att lyfta stången i marklyft. Rörelsens väg blir densamma, men inte effektutvecklingen. Ju mer hastighet du kan bygga i starten av lyften, desto lättare blir slutet. Med mer tryck i början hade den andra repetitionen på 135 varit jordnötter!

Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Det där med att slita sönder stången är ett sådant tips som återkommer hela tiden, men jag har inte förstått hur. Ska man dra "utåt" med armarna i riktning parallellt med skivstången, eller ska man böja stången genom att fälla in armbågarna?
Du ska dra i stångens riktning, till höger med högerhanden och vänster med vänsterhanden. Armbågarnas position är egal, det viktiga är att överföra kraft från triceps till stången.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 21:17   #2389
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Det handlar inte om att du ska lyfta bröstkorgen - den kommer inte att röra sig en millimeter, troligen - utan allt handlar om anspänning, när du påbörjar den koncentriska fasen i lyften. Du saknar en del tryck i botten, tror jag, och det är därför du ska tänka dig att du möter stången mer.

Det är en tankemodell, precis som att trycka ner golvet istället för att lyfta stången i marklyft. Rörelsens väg blir densamma, men inte effektutvecklingen. Ju mer hastighet du kan bygga i starten av lyften, desto lättare blir slutet. Med mer tryck i början hade den andra repetitionen på 135 varit jordnötter!
Åfan. Jag har alltid trott att detta handlade om att aktivt "brösta upp sig" medan man sänker stången. Jag har alltid varit ganska trycklös i botten, varför jag nu också använder ett något smalare grepp som kompensation.

Jag gillar sådana tankemodeller, och jag använder just den du beskriver i marklyft hela tiden. I bänkpress måste jag nog aktivt tänka så för att det ska komma, och ju mer jag tänker desto mer borde den sätta sig i ryggmärgen. Jag ska inte glömma bort det här nu, utan försöka tänka så här inför och under varje set framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Du ska dra i stångens riktning, till höger med högerhanden och vänster med vänsterhanden. Armbågarnas position är egal, det viktiga är att överföra kraft från triceps till stången.
Okej!
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 21:28   #2390
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Ett litet förtydligande: man ska givetvis brösta upp sig, men det är första steget, och det gör du redan. Så nu är vi inne på finliret. Men det kan som sagt göra ganska stor skillnad. Så är det för undertecknad.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 17:34   #2391
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Bertbert demonstrerar sin oändliga visdom igen.

Läs och lär, Steve.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-08, 17:56   #2392
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Jag tror du har en hel del kilon att hämta i bänken genom att möta stången bättre. Den slår inte igenom men den vänder inte med något tryck heller. Försök öva på att "lyfta upp bröstbenet mot stången" när du närmar dig bottenläget, samtidigt som du försöker slita isär stången med dina triceps. Tänk dig verkligen att du ska slita stången i två delar, krama den hårt och "dra maximalt" i den när du kommer till bottenläget. Då tror jag du får se på krejer.
Vill inte kapa Stevies journal men jösses vilken skillnad det var i bänken idag gentemot tidigare med det här tänket.

Triceps fick sig en smärtsam omgång, minst sagt.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 00:56   #2393
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Tillbaka efter en weekend i Münster, Tyskland. Jag var krasslig/sjuk i torsdags-fredags så det blev inget pass då. Ser fram emot att applicera den här tekniken imorgon.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 19:48   #2394
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Måndag 10 januari

Bänkpress
125x4 @ 9 (uppskattat max 156 kg lol!)
117,5x4 @ 8
117,5x4 @ 8
117,5x4 @ 8
117,5x4 @ 8

Marklyft
220x2, 200x3

Knäböj
150x4

Har tappat bra med tryck i smala marklyft kan jag säga, efter att inte ha kört det sedan DM i november förra året. Men nu när jag tänker efter, mitt pers i smala marklyft utan bälte är 3 reps på 220 kg. I singlar utan bälte är det 235 har jag för mig (visst har jag haft potential för med med 260 med bälte men...). Det största problemet nu är att jag är ganska svag och känslig i ryggen, vilket jag får stärka upp.

Bänken gick ganska bra idag.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 20:37   #2395
Mourten
Broilerfjårtisen
 
Mourtens avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Kalmar AK / Sthlm
Inlägg: 3 931
Snyggt snyggt gubben, va menar du med uppskattat max 156 kg?
__________________
RAW Styrkelyft + snyggträning, mkt bilder å filmer
Mourten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 21:07   #2396
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av Mourten Visa inlägg
Snyggt snyggt gubben, va menar du med uppskattat max 156 kg?
Troligen estimerat enligt RTS modeller eller kalkylark.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 21:33   #2397
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Ja, det estimeras med hjälp av Tuchscherers tabell. Han är dock oerhört explosiv, så det blir i överkant för de flesta (han gör inte mer än 5 reps på 80% av max). Jag är ganska explosiv i bänkpress, så det stämmer hyfsat överens med mina siffror (låg på 147 förra veckan). Just idag dock så är 156 en absurd siffra jämfört med serien jag gjorde. Det är en absurd vikt över huvud taget.

Ibland ser man ju grabbar ligga och nöta 120x5 och får knappt upp 130. Något som är en vanlig syn i gymmen är att repetitionerna nästan går lättare ju fler som görs, och att en repetition som ser helt omöjlig ut slutförs och följs ibland av 2-3 stycken. Den där byggarsegheten passar mycket dåligt med Tuchscherers SL-explosiva 1RM-tabell.

Glömde förresten skriva att 125x4 var PB. Kul att göra det med RPE på en 9a kan jag säga!
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade

Senast redigerad av stevebc den 2011-01-10 klockan 21:36.
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 21:39   #2398
thatkrillesshow
Krillov
 
thatkrillesshows avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Lund
Inlägg: 8 362
Starkt bänkat!!
__________________
Lagom är sämst
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Glöm inte Krille!
thatkrillesshow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 21:42   #2399
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Tack. Jag tar det som tröst, medan jag kammar till min böj och mark. Det hände något under Broz/halvsumo-perioden som inte har släppt än. Jag kan inte sätta fingret på om det är muskulärt eller något annat, men det gör så där ont på det där irriterande, knappt kännbara viset.

Jag har förresten modifierat min två veckors mesocykel lite, med start fr o m nästa vecka.

Vecka 1

Mån
Knäböj 4 reps
Bänkpress 4 reps
Explosiva marklyft 3 reps fatigue stop (75-80% på uppskattat 1RM av fredagens marklyft)
Kronlyft (stärka ryggen + förbättra starten)
Sälrodd (kompensera för bänken)
Turkish get-up (bålövningen för dagen)

Ons
Negativ böj + start i rack (sänker ner mig med en tung vikt, lastar av, dödstart, repeat, innan: knäböj)
Bänkpress, negativ (innan: bänkpress)
Latsdrag eller chins (kompensera för bänken)
Ryckböj (bålövningen för dagen)

Fredag
Knäböj 3 reps
Bänkpress 3 reps
Marklyft 3 reps
Stångrodd (kompensera för bänken)
Brutalbänk + plankan (bålövningen för dagen)

Vecka 2

Mån
Knäböj 2 reps
Bänkpress 2 reps
Explosiva marklyft 2 reps fatigue stop (75-80% på uppskattat 1RM av fredagens marklyft)
Kronlyft (stärka ryggen + förbättra starten)
Sälrodd (kompensera för bänken)
Turkish get-up (bålövningen för dagen)

Ons
Böj med kedjor (innan: knäböj)
Bänkpress, 3 sek paus (innan: bänkpress)
Latsdrag eller chins (kompensera för bänken)
Ryckböj (bålövningen för dagen)

Superfredag
Knäböj 1 reps
Bänkpress 1 reps
Marklyft 1 reps
Stångrodd (kompensera för bänken)
Brutalbänk + plankan (bålövningen för dagen)

Så marklyft på måndagar blir framöver explosiva marklyft + kronlyft, så jag inte köttar tunga mark två gånger i veckan utan bara en gång. Jag inför negativ knäböj och bänkpress igen, då jag tror på det, på onsdagar i vecka 1. Bänkpress med paus, och knäböj med kedjor blir bra komplement att infoga på onsdagspassen vecka 2. Så har jag kvar grundrörelsen i bänk/böj tre gånger per vecka, men får ändå lite utmaning så det inte blir samma-samma.

I explosiva marklyft får det bli fatigue stops, medan jag kör på som vanligt med fatigue percent i bänk, böj, mark.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade

Senast redigerad av stevebc den 2011-01-10 klockan 21:51.
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 08:27   #2400
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
mescykel?


Bra benkat!
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)