Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-07-03, 20:08   #1
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft

Hej! Jag har haft en kolo-DB förr men den spårade. Satte höga mål (J-SM) men gick ner i styrka och blev bl a sjuk i körtelfeber (nästan 2 månaders uppehåll).

Nuvarande styrka är efter avslutad sheiko, utan bälte och med stopp i bänk, 170-120-210 och jag kommer använda siffrorna 175-120-215 i programmet. Tror jag har ca 5kg tillgodo i böj och mark efter dagens maxningar medan bänken verkligen var definitionen av max.

Mitt mål efter sommaren är med bälte och stopp i bänk 195-125-230, dvs 550 totalt. Det är en hel del kvar i mark och böj, lite beroende på hur mycket jag får ut av bältet. På DM senare i höst vill jag göra 250-150-250 med full utrustning i -90. Då kanske jag får chans att åka på J-SM vilket har varit min dröm länge.

På måndag kommer första passet.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 20:10   #2
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Det där är hårda mål. Har du funderat över någon delmålsserie som du tror du behöver gå över för att nå hela vägen? Vilket av momentmålen tror du är svårast att nå?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 20:13   #3
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Det där är hårda mål. Har du funderat över någon delmålsserie som du tror du behöver gå över för att nå hela vägen? Vilket av momentmålen tror du är svårast att nå?
De hårda målen är så klart råböjen och råmarken där jag satt 1 september som slutdatum. Kommer jag upp i 550 med regelrätta lyft (vilket är den stora utmaningen) borde 650 med dräkt och tröja inte vara några större problem. Jag vet inte hur delmålen framöver ser ut utan jag tar varje delmål i taget. Nu ligger fokus på en till P-sheiko.

Förra DM var jag fullt utrustad i böj och mark och tävlade utan tröja i bänk. Då gjorde jag 225-105-235, dvs 565, vägandes 93kg. Var svagare i mark då än vad jag är nu. Jag får ut mycket av dräkten i mark. Gjorde kanske 170-175 i böj med bälte och 210 i mark med bälte då.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 20:16   #4
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Har du kört något med bänktröja?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 20:17   #5
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Har du kört något med bänktröja?
Jag har köpt en för 100 spänn (inzer blabla) av en byggare som fick ut 20kg första och enda gången han testade den. Ska försöka testa den nån gång i veckan. Försökte få på mig den häromveckan men var helt omöjligt. Ska testa med plastpåsar och attityd.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 20:24   #6
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag har köpt en för 100 spänn (inzer blabla) av en byggare som fick ut 20kg första och enda gången han testade den. Ska försöka testa den nån gång i veckan. Försökte få på mig den häromveckan men var helt omöjligt. Ska testa med plastpåsar och attityd.
Det där med bänktröjer verkar vara ett rätt så oartigt lotteri. Jag själv har haft ett jäkla flyt med att få det att lira men det går ju ganska lätt att läsa här på kolozzeum att det knappast hör till vanligheterna. Hoppas det går bra för dig. Lägg rätt mycket tid på bänktröjan men utan att trixa för mycket med en väldig massa olika. Lägg inte så förbaskat mycket energi i början på att bråka klossbänk i den på nära tusen kilo heller utan försök hellre att nå ner till (och givetvis därefter upp från) rattarna. Många lär sig tröjklossbänk ganska snabbt vad det verkar, men redan någonstans strax under halva lyftet (på vägen ner!) så bajsar sig hela lyftet.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 21:17   #7
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
men redan någonstans strax under halva lyftet (på vägen ner!) så bajsar sig hela lyftet.

Förlåt om jag sabbar tråden, steve, men det känns som om det jw beskriver kan tänkas bero på att många inte tränat in att bänka med bakåtdragna axlar / skulderblad. Framskjutna axlar kan vara en mkt trolig orsak till detta beteende vid lyft mot botten. Ett annat problem kan vara för trång utrustning, men det tror jag inte just nu.

Kul med en journal! Keep rocking!
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 21:29   #8
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Förlåt om jag sabbar tråden, steve, men det känns som om det jw beskriver kan tänkas bero på att många inte tränat in att bänka med bakåtdragna axlar / skulderblad. Framskjutna axlar kan vara en mkt trolig orsak till detta beteende vid lyft mot botten. Ett annat problem kan vara för trång utrustning, men det tror jag inte just nu.

Kul med en journal! Keep rocking!
Det är precis det jag tycker mig se också (och känna givetvis). Om man håller upp axlarna så stramar tröja mer redan tidigt och man kan lyfta mycket mot kloss. Men jag är även ute efter just det att tröjlyft är tekniskt svårast den halva som är närmast rattarna, som jag ser det, så man bör lägga krutet där först för att sedan gradvis flytta över krut till att låsa ut tunga vikter.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 22:43   #9
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Jag är som en svamp. Ju mer ni babblar desto mer suger jag åt mig. Kanske därför westside osv (de med starka tröjor) predikar så mycket för bakre axel- och ryggträning. Ska känna på tröjan som sagt, försöka komma ner till bröstet iaf men inte dra på några alltför tunga vikter.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 07:32   #10
petersson
Matematisk Styrkelyftare
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Gävle
Inlägg: 5 146
Lycka till med träningen!

Tänkte bara säga att jag gjorde 550 utan utrustning på klubbtävlingen i julas och 650 på serieomgång ett sen.. Men det kanske inte säger så mycket egentligen eftersom vi är två olika personer men det kanske duger som motivation iaf.
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 16:11   #11
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av petersson Visa inlägg
Lycka till med träningen!

Tänkte bara säga att jag gjorde 550 utan utrustning på klubbtävlingen i julas och 650 på serieomgång ett sen.. Men det kanske inte säger så mycket egentligen eftersom vi är två olika personer men det kanske duger som motivation iaf.
Oj, coolt! Var du fullt utrustad? Vilken av serierna gick lättast? Jag antar att 550 var fan så mycket tyngre?
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 18:01   #12
petersson
Matematisk Styrkelyftare
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Gävle
Inlägg: 5 146
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Oj, coolt! Var du fullt utrustad? Vilken av serierna gick lättast? Jag antar att 550 var fan så mycket tyngre?
Jo med full utrustning. Böjen och bänken var tyngre utan utrustning men marken var inte det.
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 18:06   #13
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Trevligt med journal!
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-07, 20:51   #14
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Idag började jag om samma program med insättningssiffrorna 175-120-215. Ska fortsätta köra med stopp o utan bälte.

Fick köra på Victoria idag eftersom Bollhuset har världens sämsta öppetider. Stängerna sög duktigt där, vrickade fram o tillbaka i bänkpressen (OL-stänger?) och gled på ryggen i knäböj.

Knäböj
90kg x 5
105kg x 4
122,5kg x 3 x 2
140kg x 5 x 2

Bänkpress
60kg x 5
72,5kg x 4
85kg x 2 x 3
95kg x 6 x 3

Hantelpress
33,5kg x 10
33,5kg x 9
33,5kg x 3 x 5 - gick ner till 5 reps för att undvika fail, kass styrka pga tidsbrist.

Knäböj
90kg x 5
105kg x 5
122,5kg x 5 x 4

Samt två set mage i magmaskin (brände som tusan, isolerande!) samt några set face-pulls. Bänkpressen var fjäder medan böjen kändes. Skyller på dåliga stänger, tidspress och icke-hemmatam miljö. Sen blir man ju lite orutinerad med 10 dagars vila, förutom maxningen då. Tappar teknik. Hela passet gick på typ 1h20min.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-07, 23:18   #15
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Lite tunga hantlar ser det ut som. Nog för att man vill köra på lite där också men jag tror du är 1-2 hantelsteg för högt om du dör så snabbt och inte orkar fler.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)