Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-12, 15:50   #91
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Bärs Visa inlägg
Du förstår nog inte vad du läser. GT förbjuder dråp, manar oss att älska vår nästa, manar oss att ta väl hand om främlingar som kommer till vårt land, manar oss att skydda änkor och barn, manar oss att inte hämnas, att inte bära hat i hjärtat, samt en massa regler för israeliternas samliv, offerriter, utseeende, matvanor etc. Sedan har GT straff för dem som inte följer reglerna, och ett av straffen är dödsstraff, som i alla andra kulturer. Sedan kan det också nämnas att dödsstraff inom judendomen avskaffades för 2000 år sedan. De olika straffen betraktas alltså som symboler för hur grav förbrytelsen är.
Säger du att judendomen är bättre än kristendomen alltså?
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 15:59   #92
Thelvino
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Islam är för bakåtsträvande och om de blir progressiva så innebär det ju att de blivit sekulariserade och inte är muslimer riktigt längre. Att andra maktfaktorer över hela världen skulle vika sig för bakåtsträveri är skrattretande.

Fast ja, Europa skulle ju kunna ta en dy-vändning och ja, det vore ju olyckligt.
Man kan vara progressiv men ändå religiös. Jag gillar inte heller religioner men som ateist man måste väl har någon flexibilitet och låta folk definiera sånt här själva. Och inte attackera religiösa och påstå att de måste följa böckerna bokstavligen för att få kalla sig för kristen eller muslim.

Den kristna högern är ju oxå bakåtsträvande men det är ju få som påstår att de som röstar på demokraterna i USA inte är kristna (ja förutom den kristna högern då ^^).

Att vi skulle "vika oss" för islam tycker jag med är skrattretande, skulle vi vika oss för någon religion är det ju kristendomen som tillhör normen i det västerländska samhället och därför ser folk inte det som ett lika stort hot (folk gnäller om att få ha skolavslutningar i kyrkor etc). Och det är ju bla SD och andra galningar vill, att vi ska bli kristna igen. Bakåtsträvare.
Thelvino är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 16:16   #93
proteinsynthesis
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 195
Citat:
Ursprungligen postat av tjabolabo Visa inlägg
I riksdagsvalet 2010 hade partiet Moderaterna placerat den extrema islamisten Abdirisak Waberi på femte(!) plats på sin riksdagslista, varpå han sedermera självklart fick en plats i riksdagen.

Abdirisak, som även är ordförande i Svenska Islamiska Förbundet, propagerar bl.a. aktivt för att kvinnor inte ska ta män i hand, för att alla kvinnor ska ha slöja på sig, för att muslimer enbart ska äta halal-kött (och dessutom "ha rätt till" att få det serverat överallt), för att män och kvinnor inte ska få befinna sig i enrum med varandra, och för att man inte ska få lyssna på "musik som man kan dansa till". Dessutom arbetar han aktivt för att alla muslimer i Sverige ska följa denna "enda korrekta tolkning av islam", som han kallar den.

Låter det för galet för att vara sant att detta skulle vara en beskrivning av en av Moderaternas riksdagsmän i Sverige 2010? Se filmen och bedöm själva, detta är INTE en bluff!

Denna film sammanfattar på tio effektivt klippta minuter denna mans chockerande åsikter och agenda, och är ett MÅSTE för alla som tror att Svenska muslimer, och framför allt deras företrädare i politik och media, i många fall är något annat än extrema.

Hur har det egentligen kunnat hända att vi har en man som detta i Sveriges riksdag år 2010, och varför gör ingen något för att ytterligare uppmärksamma detta faktum och konfrontera Moderaterna som parti med detta?!http://

www.youtube.com/watch?v=wNDeeoUNvAk

Nytillträdd riksdagsledamot blev Waberi suppleant i försvarsutskottet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Abdirizak_Waberi
+1! Var kommer detta sluta?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
proteinsynthesis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 16:23   #94
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
På vilket sätt är kristendomen likvärdig islam?
På vilket sätt är de inte lika?

Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Det räcker med att säga Muhammed för att det skall ta hus i helvete.
Jag som fått för mig att det enligt vissa muslimer är avbildning som inte är ok. Ffa att det var karikatyrerna som provocerade.
Jag tror inte att en vacker fresk i en dansk moské som avbildade muhammed hade provocerat på samma vis.

Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Att säga att kristendomen med sina korståg för 1000 år sen var likadana är inget positivt för islam.
Vem har sagt det?

Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Jag upplever det som att kristendomen drar sig mer och mer tillbaka medans islam breder ut sig mer och mer.
Det har jag också hört från flera håll.
Om så är fallet, vad är problemet?

Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Exakt vad har sista meningen för betydelse? Såna kommenterar leder bara till att folk inte vill yttra sig i längden för att de kanske är rädda för att bli sammankopplade med ett visst parti/grupp/etc.
Jag var nyfiken och frågade. Om du vill sticka under stol med det så får du väldigt gärna PM:a.


Spinner vidare på det där du sade om kristna korståg. Religionerna i sig tycker jag är av samma skrot och korn i stort, skillnaden är att det inte finns lika många hårt troende kristna längre.
På den tiden (korstågen) så tror jag att kristna och muslimer var mer jämna i sin fanatism. Men sekulariseringen i väst började tidigt, varför vet jag inte men det vore kul om någon bildad på brädan kundre bidra. Kanske påverkar det att kristendomen är drygt ett halvt årtusende äldre?

I dagsläget tror jag det sker en ökad sekularisering av muslimska länder. Men jag har inga siffor på det, hur man nu ska få fram sådan data. Inte för att du verkar ha mycket belägg för dina domedagsprofetior om global sharialag heller.
Tror det hänt/händer mycket runt balkan. Och demokrati verkar ligga på tapeten i många länder i mellanöstern just nu. Ifall du inte märkt det så har det förekommit demonstrationer, uppror och inbördeskrig i mellanöstern de senaste åren.
Och det är inte sharialagar de slåss för utan demokrati.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2012-09-12 klockan 16:24.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 17:13   #95
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av Thelvino Visa inlägg
Man kan vara progressiv men ändå religiös. Jag gillar inte heller religioner men som ateist man måste väl har någon flexibilitet och låta folk definiera sånt här själva. Och inte attackera religiösa och påstå att de måste följa böckerna bokstavligen för att få kalla sig för kristen eller muslim.
När samtliga imamer är progressiva så har Islam slutat vara ett samhällsproblem någonstans på det här klotet. Det är ju de lärde som lär ut hur man skall tolka koranen, hur man skall leva som muslim. Är de någonstans i närheten av att tolka koranen bokstavligt så...
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 17:13   #96
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Kan nog stämma. Jag konverterade till den sanna läran för ett par veckor sedan och jag börjar redan känna mig lite ondskefull i lillfingret.

Nu ska jag bara smida på planerna om världsherravälde genom barnafödande, brb.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 17:24   #97
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Nu ska jag bara smida på planerna om världsherravälde genom barnafödande, brb.
Jag planerar att omvända dina ungar. Slipper till och med byta blöjor.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 17:37   #98
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av Thelvino Visa inlägg
Jag gillar inte heller religioner men som ateist man måste väl har någon flexibilitet och låta folk definiera sånt här själva. Och inte attackera religiösa och påstå att de måste följa böckerna bokstavligen för att få kalla sig för kristen eller muslim.
Kände för att komma tillbaka till ditt inlägg, då jag inte riktigt svarade uttömmande på det.

Nu finns det dock troende i Sverige som kallar sig kristna men som inte egentligen tror på sådana fundamentala saker inom kristen tro som Jesus Kristus död och pånyttfödelse. Så onekligen driver det en till att försöka nå lite mer objektiva mått än vad de själva ser sig som.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 17:50   #99
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Tråkigt bara att det räcker med så lite som att vara emot sharia-lagar för att stämplas som rasistnazist iaf i Sverige.
Nu är du bra löjlig.

Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Jag planerar att omvända dina ungar. Slipper till och med byta blöjor.
Det ser ut som jag får hjärntvätta mer än planerat.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 17:58   #100
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Religion är ett hot mot alla som inte delar den religionen. (shia vs shunni, islam vs kristendomen you name it. Katoliker vs protestanter).
Och vi som inte är religiösa ser nog helst att det förblir religionsfritt.

Jag tror att om muslimerna kommer styra och ställa om 50 år så kommer det bli betydligt värre för oss här. Vi komer ha det mer och mer som mellanöstern.
Enligt mig så är det att det går bakåt i utvecklingen. Ju mer en religion breder ut sig, desto sämre blir det. Men förvisso bara om man inte gillar den religionen som tar mer och mer mark.

Kul för dig, men de muslimer jag känner och har träffat till och från (bekanta/bekantas bekanta osv) är betydligt mer aggressiva och väldigt känsliga om man nämner deras religion.

Det där sista köper jag ändå inte. Islam är värre än kristendomen. Att det skulle vara tvärtom finns inte på kartan. Det är knappast så att du skulle kunna få mer yttrandefrihet och frihet att kritisera islam ju större makt de får. Ju mer de breder ut sig, desto mer blir världen religiös.
Jag menade inte att bara för att islam eventuellt skulle kunna dominera (bland religionerna) att det skulle vara religion som styr samhället. Jag tror snarare att religion kommer att influera världen mindre om 50 år.

Sen håller jag med om att de muslimer jag mött är överlag "mer troende" än de kristna jag mött (här i Sverige då).
Men trenden jag ser är att de inte är i närheten så troende som sina föräldrar. De påverkas av samhället omkring dem och det kommer nästa generation göra också. Dessa kommer dock inte alls ha lika religiösa föräldrar.

Islam är kanske värre för att det finns mer fundamentalism inom den religionen just nu. Men om man skulle vara fanatisk så spelar det nog ingen roll om man är kristen eller religiös. Läs några utav lagarna i bibeln och föreställ dig att någon försöker efterfölja dessa.
Men varför finns det mer fundamentalism inom islam? Jag skulle säga brist på utbildning och influens från omvärlden.
Så länge inte islamister isolerar sig från omvärlden kommer de att påverkas av den. Det kommer att leda till att man ser världen med andra ögon och det kommer att få effekt på varje generation.

Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade i takt med att kommunikation blir lättare. Internet är en stor faktor i detta. En stor gröt av kulturer som mixar ihop sig och börjar röra sig i samma riktning. Jag tror inte en fanatisk läggning kommer att överleva i längden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 18:05   #101
Tricce
Väsby EPA raggare
 
Tricces avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 350
Tala om trollen, tv4 nu.
__________________
Life getting tough? Means god is afraid of your progress!.
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Tricce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 18:07   #102
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av tjabolabo Visa inlägg
Syrien har varit ett helt kristet land och nu är det 90-95% Muslimer.
Sverige har varit ett helt hedniskt land och nu är det 90-95% Kristna. Vakna innan det är försent!
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 18:10   #103
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
På vilket sätt är de inte lika?
Tja, Islam uppmanar till att döda. Fegt att inte svara på min fråga.

Citat:
Jag som fått för mig att det enligt vissa muslimer är avbildning som inte är ok. Ffa att det var karikatyrerna som provocerade.
Jag tror inte att en vacker fresk i en dansk moské som avbildade muhammed hade provocerat på samma vis.
Finns väl knappt nån muslim som accepterar provocerande karikatyrer. Men många av de som jag har träffat anser att man ska "vara försiktig med vad man säger" när de tkommer till Muhammed.

Citat:
Vem har sagt det?
Det har jag snappat upp från diverse diskussioner över nätet och irl.

Citat:

Det har jag också hört från flera håll.
Om så är fallet, vad är problemet?
Problemet är att religion och främst islam breder ut sig. Jag tycker att det är ett problem. Men är man inte emot religion/islam så förstår man väl inte varför jag tycker det.

Citat:
Jag var nyfiken och frågade. Om du vill sticka under stol med det så får du väldigt gärna PM:a.
Om du hade varit nyfiken hade du pm.at mig istället för att skriva det offentligt. Om du tycker att jag bör rösta på SD så får det stå för dig, men denna tråd handlar inte om mig eller mina åsikter. Men det är komiskt att man får en SD-stämpel såfort man yttrar sig. Exakt vart har jag någonsin förespråkat Sverigedemokraterna?


Citat:
Spinner vidare på det där du sade om kristna korståg. Religionerna i sig tycker jag är av samma skrot och korn i stort, skillnaden är att det inte finns lika många hårt troende kristna längre.
På den tiden (korstågen) så tror jag att kristna och muslimer var mer jämna i sin fanatism. Men sekulariseringen i väst började tidigt, varför vet jag inte men det vore kul om någon bildad på brädan kundre bidra. Kanske påverkar det att kristendomen är drygt ett halvt årtusende äldre?
Där har vi ju något. Kristendomen förut var ju extrem. Under en tid i sverige så var det förbjudet att vara katolik, trots att katolismen rådde i Sverige tidigare. Men då belades det med bannlysning och/eller dödsstraff om jag inte minns fel. Men nu har vi som tur är inte sånt längre. Däremot finns det betydligt mer muslimer som är starkt troende. Det är ett problem anser jag.
Det känns som att folk gömmer de muslimska religionsproblemen i kristendomens f.d vilda västern.


Citat:
I dagsläget tror jag det sker en ökad sekularisering av muslimska länder. Men jag har inga siffor på det, hur man nu ska få fram sådan data. Inte för att du verkar ha mycket belägg för dina domedagsprofetior om global sharialag heller.
Tror det hänt/händer mycket runt balkan. Och demokrati verkar ligga på tapeten i många länder i mellanöstern just nu. Ifall du inte märkt det så har det förekommit demonstrationer, uppror och inbördeskrig i mellanöstern de senaste åren.
Och det är inte sharialagar de slåss för utan demokrati.
Äh men sluta. Jag är orolig för att islam breder ut sig. Jag håller inte på med domedagsprofetior. Jag måste väl kunna få ta upp det och prata om det? Jag hoppas absolut att demokrati kommer ta över i mellanöstern. Samtidigt så höjs rösterna alltmer för att västvärlden inte ska hjälpa till med trupper som slåss för demokrati. Jag tror ändå inte att vi på något sätt skulle på må bra av att få mer inflytande från islam och deras religiösa kultur.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 18:12   #104
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Sverige har varit ett helt hedniskt land och nu är det 90-95% Kristna. Vakna innan det är försent!
ja och du såg väl hur fan det gick. De som inte var protestanter under en viss tid blev bannlysta och/eller dödade. Men du tycker kanske att det är okej eftersom det var vår religion och därmed är det positivt bara därför att?
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 18:16   #105
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Jag menade inte att bara för att islam eventuellt skulle kunna dominera (bland religionerna) att det skulle vara religion som styr samhället. Jag tror snarare att religion kommer att influera världen mindre om 50 år.

Sen håller jag med om att de muslimer jag mött är överlag "mer troende" än de kristna jag mött (här i Sverige då).
Men trenden jag ser är att de inte är i närheten så troende som sina föräldrar. De påverkas av samhället omkring dem och det kommer nästa generation göra också. Dessa kommer dock inte alls ha lika religiösa föräldrar.

Islam är kanske värre för att det finns mer fundamentalism inom den religionen just nu. Men om man skulle vara fanatisk så spelar det nog ingen roll om man är kristen eller religiös. Läs några utav lagarna i bibeln och föreställ dig att någon försöker efterfölja dessa.
Men varför finns det mer fundamentalism inom islam? Jag skulle säga brist på utbildning och influens från omvärlden.
Så länge inte islamister isolerar sig från omvärlden kommer de att påverkas av den. Det kommer att leda till att man ser världen med andra ögon och det kommer att få effekt på varje generation.

Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade i takt med att kommunikation blir lättare. Internet är en stor faktor i detta. En stor gröt av kulturer som mixar ihop sig och börjar röra sig i samma riktning. Jag tror inte en fanatisk läggning kommer att överleva i längden.
Om islam skulle få lika lite inflytande som kristendomen och muslimer skulle bry sig lika lite som kristendomen gör om sin lära, så hade det varit ett mindre problem. Jag är dock orolig att så inte kommer att vara fallet. Jag hoppas givetvis att det du skriver är utgången. Men som det är nu så är islam inte en bra religion för oss. Tycker jag.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)