Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-12, 09:49   #46
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Islam är inte värre än Kristendom.
Däremot verkar det som fler av dess utövare tolkar koranen mer bokstavligt än de flesta kristna tolkar bibeln (med undantag på bägge sidor).
Jag kan föreställa mig en större sekularisering av Islam 50 år fram i tiden.
Sekulariserad islam ~ sekulariserad kristendom imo.
Röstade Fordon på SD?
På vilket sätt är kristendomen likvärdig islam? Det räcker med att säga Muhammed för att det skall ta hus i helvete. Att säga att kristendomen med sina korståg för 1000 år sen var likadana är inget positivt för islam. Jag upplever det som att kristendomen drar sig mer och mer tillbaka medans islam breder ut sig mer och mer.
Exakt vad har sista meningen för betydelse? Såna kommenterar leder bara till att folk inte vill yttra sig i längden för att de kanske är rädda för att bli sammankopplade med ett visst parti/grupp/etc.

Citat:
Ursprungligen postat av hampfuz Visa inlägg
Ah, den här gamla videon. En favorit, har jag märkt, bland annat hos den sortens Amerikan som bygger skyddsrum i källaren för att det sitter en kommunist i vita huset.

Men, ja, finns inget i videon som ger den tillräckligt med grund för att överhuvudtaget vara värd att diskutera.
Kom gärna med nån grund som stöttar det du säger

Citat:
Ursprungligen postat av Thelvino Visa inlägg
Nej, siffrorna verkar inte stämma. Gjorde en snabb koll på dem.
Ryssland som exempel, där stämmer inte siffrorna alls.
Över 23 miljoner muslimer i Ryssland, 2010 bodde det 141 miljoner. Det kan alltså inte vara 1 av 5. Den som har gjort videon kan inte ens räkna, hur trovärdig kan den vara då?

Det verkar vara mellan 5-6% som bekänner sig som muslimer. En annan siffra som stod på wikipedia var 2,8 miljoner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Russia

Vill man lära sig om befolkningsutveckling så kan man lära sig lite genom att kolla på den här länken.

Hans Rosling: Global population growth, box by box
http://www.ted.com/talks/lang/en/han...on_growth.html
Tack, ska kolla länkarna!

Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Men det finns ju inget som tyder på det du säger. 5% av sveriges befolkning är muslimer, har de ens något parti? Hur många röster fick det? Skulle sveriges muslimer lyckas enas i ett parti som ens en femtedel av dem röstade på så skulle jag bli mäkta imponerad. Dessa tankar faller alltid på att man överskattar hur homogen gruppen man talar om är. Jag tror det är mer sannolikt att extrema kristna och extrema muslimer samlas i någon form av konservativt moralismparti än att någon stor del av muslimerna gör det.
Jag tycker att det vore ett rent helvete om de skulle komma in i riksdagen. Då kanske det går utför rätt snabbt. Vi är ju såå nära att få slippa KD som ända mer eller mindre religiösa partiet. Att släppa in ett annat mer religiöst parti vore riktigt dåligt. Det räcker med EN bra talare för att kunna ena folk. Och att ena troende kring deras koranen är nog lättare än att försöka få folk att byta sida från vänster till höger eller tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av Mindek Visa inlägg
Videon är förstås fullständigt trams. Mycket av den "fakta" som radas upp stämmer inte och man kan inte anta att allt som har varit kommer fortsätta i samma takt och extrapolera data linjärt efter det.

Islam är ju ingen helt enhetlig religon (sunni, shia plus lite annat) och långt ifrån alla muslimer är så direkt bokstavstroende. Få muslimska länder är dessutom så extrema i sin tolkning (Saudi är väl det enda som är helt islamiserat) så att nu muslimer ska invadera Europa och USA och skapa islamistiska stater är ganska orimligt.

Däremot kommer islam få ett större inflytande i många länder, vilket mest kan ses som negativt om man är emot religon då islam är en ganska extrem sådan på många sätt. Inte för att de är terrorister allihopa men för att det påverkar det vardagliga livet på många sätt (mat, be, Ramadan, böneutrop etc).
Det handlade ju inte om att invadera men är det tillräckligt många troende i ett land, så kommer ju ett parti dyka upp som vill styra och ställa. Och kommer de till makten och får majoritet, ja då är det inte långt kvar till att det blir ett muslimskt land ju. Om nu allting bara fortsätter dvs.
Det handlar inte om att invadera. Det handlar om att de kommer bli en majoritet och befolkningen kommer vara i minoritet.
Att de ens ska få ett större inflytade är bara käpprätt åt helvete. Ni är säkert många som inte håller med men jag anser att religion bör hållas på en hobbyverksamhet.


Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
+1

Jag tror inte religionen är något hot utan hur (mycket av) den (som) tolkas (som bokstavligt). Här är det andra faktorer som påverkar än vilken religion man råkar säga sig tillhöra.

Även om Islam kommer att dominera om 50 år så tror jag ändå att det är en värld som är mer agnostisk än den vi har idag och därmed även mindre fundamentalistisk.
Om nu inte utvecklingen skulle börja gå bakåt vilket man förstås kan argumentera för.

Om man får lov att använda egna erfarenheter tycker jag att de muslimer man träffar har en väldigt varierande religiös övertygelse, precis som kristna. Trenden jag ser är att unga muslimer är mindre religiösa än deras föräldrar och förmodligen kommer nästföljande generation i sin tur vara än mindre religiös. Ungefär samma trend som hos kristna här i Sverige, fast mycket mer dramatisk.

Jag personligen hade hellre bott i en värld med fler muslimer, om det innebär att den religiösa övertygelsen överlag är lindrigare än en kristen sådan med större religiös övertygelse. Helt enkelt en mindre religiös värld där man tillåts ifrågasätta saker utan att få hela sin community emot sig.
Religion är ett hot mot alla som inte delar den religionen. (shia vs shunni, islam vs kristendomen you name it. Katoliker vs protestanter).
Och vi som inte är religiösa ser nog helst att det förblir religionsfritt.

Jag tror att om muslimerna kommer styra och ställa om 50 år så kommer det bli betydligt värre för oss här. Vi komer ha det mer och mer som mellanöstern.
Enligt mig så är det att det går bakåt i utvecklingen. Ju mer en religion breder ut sig, desto sämre blir det. Men förvisso bara om man inte gillar den religionen som tar mer och mer mark.

Kul för dig, men de muslimer jag känner och har träffat till och från (bekanta/bekantas bekanta osv) är betydligt mer aggressiva och väldigt känsliga om man nämner deras religion.

Det där sista köper jag ändå inte. Islam är värre än kristendomen. Att det skulle vara tvärtom finns inte på kartan. Det är knappast så att du skulle kunna få mer yttrandefrihet och frihet att kritisera islam ju större makt de får. Ju mer de breder ut sig, desto mer blir världen religiös.


Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Ta över världen? Knappast. Dra ner vissa delar ned i dyn, möjligtvis.

För övrigt så anser jag att Fredrik Reinfeldt är ond.
Varför skulle de eventuellt inte kunna göra det? Religionen förespråkar starkt att omnvända alla icke-troende. Med eller utan våld. Och att "bara dra ner vissa delar i dyn" är tillräckligt illa för att man inte ska acceptera det.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 10:00   #47
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av MtotheM Visa inlägg
Intressant video Kändes dock lite som att deras svar inte heller va huggna i sten hela tiden.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 10:11   #48
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg


Religion är ett hot mot alla som inte delar den religionen. (shia vs shunni, islam vs kristendomen you name it. Katoliker vs protestanter).
Och vi som inte är religiösa ser nog helst att det förblir religionsfritt.
Ja, jävla buddhister som kommer till Sverige och tycker alla ska leva en gyllene medelväg.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 10:15   #49
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Ja, jävla buddhister som kommer till Sverige och tycker alla ska leva en gyllene medelväg.
Du behöver ju inte låtsas vara dum.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 10:33   #50
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Du behöver ju inte låtsas vara dum.
Jag låtsades vara rolig.
Du kanske däremot ska vara försiktigare med att generalisera. Jag är ingen proponent för religion i någon form, men det finns ganska stora gradskillnader mellan olika religioner, och först och främst dess utövare.
Man ser också ganska mycket sekularisering som är på gång i arabiska länder och där i närheten.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2012-09-12 klockan 10:36.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 10:37   #51
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
OT: När man ser på sådana där exempel där muslimska förespråkare säger att kvinnor måste bära slöja, mannen har rätt att slå sin fru när hon är oregerlig etc etc. Och sedan lyssnar på radikalfeminister - hur kan de utpeka vita västerländska män som världens avskum och patriarkala förtryckare? De (radikalfeministerna) hetsar väldigt lite mot Islam kan jag tycka, trots att religionsutövarna är väldigt patriarkala.

(jaja jag förstår varför, feminism är tillräckligt stigmatiserat och klarar sig bättre utan en rasiststämpel, men iaf, lite underligt är det.)

En ytterligare intressant aspekt hos politiskt korrekta är att de hyllar hån av kristendomen (ecce homo) men fördömer hån mot Islam (Vilks). Det går inte ihop i mitt huvud alls.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 10:40   #52
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Man ser också ganska mycket sekularisering som är på gång i arabiska länder och där i närheten.
Om du med sekularisering menar ersätta korrupta sekulariserade statsapparater med fundamentalistiskt styre (Egypten) så är en "sekularisering" på gång. :/
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 10:42   #53
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Jag låtsades vara rolig.
Du kanske däremot ska vara försiktigare med att generalisera. Jag är ingen proponent för religion i någon form, men det finns ganska stora gradskillnader mellan olika religioner, och först och främst dess utövare.
Man ser också ganska mycket sekularisering som är på gång i arabiska länder och där i närheten.
Ja det har du förvisso helt rätt i. Det är som natt och dag mellan olika religioner. Nu var jag ju rätt otydlig i vilka jag främst syftade på.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 10:48   #54
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Om du med sekularisering menar ersätta korrupta sekulariserade statsapparater med fundamentalistiskt styre (Egypten) så är en "sekularisering" på gång. :/
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Jag låtsades vara rolig.
Du kanske däremot ska vara försiktigare med att generalisera. Jag är ingen proponent för religion i någon form, men det finns ganska stora gradskillnader mellan olika religioner, och först och främst dess utövare.
Man ser också ganska mycket sekularisering som är på gång i arabiska länder och där i närheten.
Ni båda tar i för hårt.
Det finns naturligtvis sekulariseringvågor i hela mellanöstern och nordafrika paralellt som det finns de som blir mer fundamentalistiska.
För att göra en enkel paralell. Om en fotbollsklubbs supporterförening går ut med en "älska alla" kampanj kommer den stora massan bli glad. Men en marginaliserad supporter som sympatiserar med huliganer kan ta det som skäl att kliva ut och agera.

Lite så ser jag utvecklingen i arabvärlden.
Hela grejjen med islam är klart överdriven. Anledningen till att vi blir rädda är för att vi inte vet vad islam är, eller hur det påverkar oss. Och först nu börjar vi verkligen se islam på nära håll. Med allt gott det för med sig, men självklart även baksidorna.

Sen är en muslim lika lik sin muslimska broder som en kristen pingstkyrkodeltagare som en average medlem i Svenska kyrkan - d.v.s inte alls. Det som förenar dem är att de är födda in i en religion som de kanske eller inte alls -tror på.

Generellt sett över hela världen minskar inflytandet av religion.
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 10:54   #55
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Jag låtsades vara rolig.
Du var rolig

Sen är det inte religionen i sig utan fanatiker bakom den som tolkar den efter sitt eget huvud som är farliga.
Religion har aldrig dödat eller uppmanat att döda någon. Det är människor som förvränger och flippar ur som dödar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 11:00   #56
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Om du med sekularisering menar ersätta korrupta sekulariserade statsapparater med fundamentalistiskt styre (Egypten) så är en "sekularisering" på gång. :/
Man måste börja någonstans. Tror du att pyramiderna byggdes på en helg, eller?
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 11:00   #57
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Du var rolig

Sen är det inte religionen i sig utan fanatiker bakom den som tolkar den efter sitt eget huvud som är farliga.
Religion har aldrig dödat eller uppmanat att döda någon. Det är människor som förvränger och flippar ur som dödar.
Surah 9:5
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 11:03   #58
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Du var rolig

Sen är det inte religionen i sig utan fanatiker bakom den som tolkar den efter sitt eget huvud som är farliga.
Religion har aldrig dödat eller uppmanat att döda någon. Det är människor som förvränger och flippar ur som dödar.
Religioner (eller för den delen ideologier) kan dock skapa en miljö där gränserna blir suddiga. Packmentalitet och all sådan frireligiös jazz.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 11:08   #59
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Man måste börja någonstans. Tror du att pyramiderna byggdes på en helg, eller?
Jag vet inte om en bra början är ett hyfsat modernt land med goda relationer till väst som sedan islamiseras. Det är att gå tillbaks längre än till början.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 11:11   #60
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jag vet inte om en bra början är ett hyfsat modernt land med goda relationer till väst som sedan islamiseras. Det är att gå tillbaks längre än till början.
Växtvärk. Barn snubblar ibland. De nya generationerna verkar vara lite vettigare, mycket tack vare internet. Nu talar jag inte specifikt om egypten.
Men sedan så är jag också optimist och tror på att människan utvecklas, i stort.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2012-09-12 klockan 11:12.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)