Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-03-01, 12:45   #1306
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Varför är pasta så föraktat bland befolkningen, och i viss mån tränande, egentligen?
Det är lite märkligt faktiskt. Kanske har med associationer och fördomar att göra. Fler som associerar pasta med flottiga, energirika maträtter som t ex Mac 'n cheese eller liknande, medan ris associeras med Asien, där folk lever länge, på ris och fisk och är hälsosamma.

Kan även tänka mig att en del är medias fel. Pasta framställs sällan som nyttigt i media.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-01, 12:51   #1307
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Om jag prioriterar en muskelgrupp, kan jag med fördel äta extra mycket mat dagen jag tränar muskelgruppen för att främja muskeltillväxten extra där?
Kör Bröst/Rygg, Ben, Axlar/Armar, vila, repeat i nuläget. Prioriterar Axlar/Armar och är i väldigt långsam viktuppgång. Kan det vara fördelaktigt för målet att äta några hundra kalorier extra den dagen av protein/kolhydrater för extra muskeltillväxt?
Den stimulans av proteinsyntesen som styrketräning åstadkommer är helt aminosyreberoende, inte ett dugg kaloriberoende. Proteinsyntesen i muskulaturen efter ett pass du beskriver maximeras av 20-30 gram protein per mål, oavsett om du får det från 1000-kaloriersmål eller proteindrinkar med just 20-30 gram protein och inget annat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-01, 13:29   #1308
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Det är lite märkligt faktiskt. Kanske har med associationer och fördomar att göra. Fler som associerar pasta med flottiga, energirika maträtter som t ex Mac 'n cheese eller liknande, medan ris associeras med Asien, där folk lever länge, på ris och fisk och är hälsosamma.

Kan även tänka mig att en del är medias fel. Pasta framställs sällan som nyttigt i media.
Jag tror det har att göra med att pasta är förädlat på ett annat sätt. Det känns mer "industriellt" och inte särskilt "clean". Å andra sidan så börjar pasta komma mer och mer i vegetariska kretsar och kan utan problem ses som en nyttig måltid. Jag blir för påverkad av sånt här för mitt eget bästa. Vill äta "så bra det går" och då undviker jag vissa livsmedel, som pasta och bröd, till förmån för andra kolhydratskällor som generellt sett anses bättre. Tror ibland att jag hade gynnats av att äta mer pasta och bröd, för jag konditionsidrottar och behöver all energi jag kan få för att hålla vikten uppe..

Synd att medias bild av nyttig mat har påverkat idrottare så mycket. Några jag känner började äta allt mer "clean" och fick problem med för lågt energiintag.

Senast redigerad av Sheikah den 2018-03-01 klockan 13:36.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-01, 13:59   #1309
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Vad för livsmedel främjar längdtillväxt? Proteinrika? Har vuxit 3 cm (uppmätt) senaste halvåret med några år innan utan någon tillväxt. Tänkte därför passa på att försöka växa så mycket som möjligt om det är så att jag är i en tillväxtfas.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-01, 14:26   #1310
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Den stimulans av proteinsyntesen som styrketräning åstadkommer är helt aminosyreberoende, inte ett dugg kaloriberoende. Proteinsyntesen i muskulaturen efter ett pass du beskriver maximeras av 20-30 gram protein per mål, oavsett om du får det från 1000-kaloriersmål eller proteindrinkar med just 20-30 gram protein och inget annat.
Innebär detta då att man skulle kunna se till att proteinet efter träning och den dagen är tillräckligt högt men du ligger på ett underskott eventuellt balans och kunna få bra resultat och att man den dagen man inte tränar (vilodag) äter mer kalorier än tidigare dag/dagar men få bra resultat så länge man kan träna hårt och bra utan dålig energi osv på passen? Eller har man bättre fördelar och utgåmgs läge med balans/litet överskott alla dagar samt tillräckligt med protein!?
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-01, 16:27   #1311
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad för livsmedel främjar längdtillväxt? Proteinrika? Har vuxit 3 cm (uppmätt) senaste halvåret med några år innan utan någon tillväxt. Tänkte därför passa på att försöka växa så mycket som möjligt om det är så att jag är i en tillväxtfas.
Storleken har inte så stor betydelse. Vissa drar i den innan de kliver in i duschen och en del pumpar med pumpar för att få den större. Jag tror inte någonting ger långvariga resultat.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-02, 12:28   #1312
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Vissa dagar kör jag endasst proteinshakes under dagtid med 4h mellanrum ca, för att sedan äta huvuddelen av min mat/kalorier på kvällen.

Ibland kör jag vassle 30g neutral/utan smak.
Ibland kör jag 25g/25g kasein och vassle med någon smak.

Jag har noterat att det första alternativet dämpar/eliminerar hunger och sug bättre och under längre tid än det andra. Att blanda smaksatt vassle/kasein kan snarare trigga lite se dagar jag tex sovit lite.

Vad kan detta bero på?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-02, 12:38   #1313
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Vissa dagar kör jag endasst proteinshakes under dagtid med 4h mellanrum ca, för att sedan äta huvuddelen av min mat/kalorier på kvällen.

Ibland kör jag vassle 30g neutral/utan smak.
Ibland kör jag 25g/25g kasein och vassle med någon smak.

Jag har noterat att det första alternativet dämpar/eliminerar hunger och sug bättre och under längre tid än det andra. Att blanda smaksatt vassle/kasein kan snarare trigga lite se dagar jag tex sovit lite.

Vad kan detta bero på?
Kan detta förklara det?
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212780
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-02, 13:09   #1314
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Klart möjlig, i alla fall bidragande, orsak låter det som
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-02, 14:12   #1315
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Vissa dagar kör jag endasst proteinshakes under dagtid med 4h mellanrum ca, för att sedan äta huvuddelen av min mat/kalorier på kvällen.

Ibland kör jag vassle 30g neutral/utan smak.
Ibland kör jag 25g/25g kasein och vassle med någon smak.

Jag har noterat att det första alternativet dämpar/eliminerar hunger och sug bättre och under längre tid än det andra. Att blanda smaksatt vassle/kasein kan snarare trigga lite se dagar jag tex sovit lite.

Vad kan detta bero på?
Jag dricker alltid äckligaste proteinpulvret efter träning, för inte starta aptiten. Dricker jag mitt godaste kan jag bli hungrig/sugen, dra igång aptiten.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-02, 20:12   #1316
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hur ohälsosamt är det att svälja mat utan att tugga ordentligt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-02, 20:14   #1317
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Näringsupptaget kan bli sämre (negativt) men blodsockersvaret blir lägre (positivt).
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-02, 21:25   #1318
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad för livsmedel främjar längdtillväxt? Proteinrika? Har vuxit 3 cm (uppmätt) senaste halvåret med några år innan utan någon tillväxt. Tänkte därför passa på att försöka växa så mycket som möjligt om det är så att jag är i en tillväxtfas.
Mjölk!

(bröstmjölk?)

För att gå mer in på djupet...

Så tror jag att det är viktigare att hålla ett bra och ordentligt energiintag vid åldern där vi växer som mest. Inte att äta sig fet, men inte att snåla liksom. Särskilt med fettintag (hormoner).

Sen om mjölk specifikt främjar tillväxt (myt?) vet jag ej.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/

Senast redigerad av Ozziking den 2018-03-02 klockan 21:30.
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-02, 21:27   #1319
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad för livsmedel främjar längdtillväxt? Proteinrika? Har vuxit 3 cm (uppmätt) senaste halvåret med några år innan utan någon tillväxt. Tänkte därför passa på att försöka växa så mycket som möjligt om det är så att jag är i en tillväxtfas.
Inget särskilt, tror jag, utan jag tror att man växer i maxfart sålänge man inte har näringsbrist, är sjuk, sover dåligt osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 00:16   #1320
QQQQQQQQQQQQQQQQ
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Den stimulans av proteinsyntesen som styrketräning åstadkommer är helt aminosyreberoende, inte ett dugg kaloriberoende. Proteinsyntesen i muskulaturen efter ett pass du beskriver maximeras av 20-30 gram protein per mål, oavsett om du får det från 1000-kaloriersmål eller proteindrinkar med just 20-30 gram protein och inget annat.
Har för mig att jag läst att man ska äta 40g protein innan man sover. Tas hela de 40g upp då under natten, eller bara 20-30?
QQQQQQQQQQQQQQQQ är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)