Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-15, 11:45   #391
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Ja. Rätt nivå av kalcium i blodet är viktigt för att hålla kontroll på hjärtat.
Om man tar vitamin k2 tillsammans med D-vitamin, minskar det då risken för att allt för mycket kalcium går ut i blodet?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 13:27   #392
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Om man tar vitamin k2 tillsammans med D-vitamin, minskar det då risken för att allt för mycket kalcium går ut i blodet?
Det verkar vara lite tunt med forskning på hur synergistiska effekterna är.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5613455/
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 23:07   #393
PowerSwede
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Om man tar vitamin k2 tillsammans med D-vitamin, minskar det då risken för att allt för mycket kalcium går ut i blodet?
Det är rena dumheter att D-vitamin i några doser ökar risken för kalcium läckage i blodet.

Om du tror på det så har jag den här oljan som ökar sexlusten och penislängden med oerhörda mängder.

Det finns ingen biologisk funktion där detta ens är ett möjligt scenario.

Om detta skulle vara sant skulle folk dö som flugor i solen då vi får 10 000IE per timme under en sommardag.

Lär dig sålla bland informationen, det finns för mycket skitsnack på det här forumet presenterat av människor som tror på homeopati.
PowerSwede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 23:09   #394
PowerSwede
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det verkar vara lite tunt med forskning på hur synergistiska effekterna är.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5613455/
Enbart därför att det inte finns någon synergistisk effekt och inte en enda studie på att D vitamin läcker Kalcium i blodet.
PowerSwede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 07:56   #395
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av PowerSwede Visa inlägg
Det är rena dumheter att D-vitamin i några doser ökar risken för kalcium läckage i blodet.

Om du tror på det så har jag den här oljan som ökar sexlusten och penislängden med oerhörda mängder.

Det finns ingen biologisk funktion där detta ens är ett möjligt scenario.

Om detta skulle vara sant skulle folk dö som flugor i solen då vi får 10 000IE per timme under en sommardag.

Lär dig sålla bland informationen, det finns för mycket skitsnack på det här forumet presenterat av människor som tror på homeopati.
Finns väl en del stöd för att (mycket) höga doser är farliga http://www.lakartidningen.se/Klinik-...kopt-pa-natet/
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 08:05   #396
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av PowerSwede Visa inlägg
Det är rena dumheter att D-vitamin i några doser ökar risken för kalcium läckage i blodet.

Om du tror på det så har jag den här oljan som ökar sexlusten och penislängden med oerhörda mängder.

Det finns ingen biologisk funktion där detta ens är ett möjligt scenario.

Om detta skulle vara sant skulle folk dö som flugor i solen då vi får 10 000IE per timme under en sommardag.

Lär dig sålla bland informationen, det finns för mycket skitsnack på det här forumet presenterat av människor som tror på homeopati.
Alltså, hur tappad är du? Du kan ju börja med detta:

overdose d-vitamin hypercalcemia pubmed

Att man inte får hyperkalcemi av att vistas i solen är pga det negativa feed-backsystem där huden slutar att producera D-vitamin vid en viss d-vitaminnivå i blodet. Därför är det bara genom supplementering man kan bli förgiftad.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2018-07-19 klockan 08:07.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 16:53   #397
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Citat:
Ursprungligen postat av PowerSwede Visa inlägg

Om detta skulle vara sant skulle folk dö som flugor i solen då vi får 10 000IE per timme under en sommardag.

Njaa.. mängden bildat D-vitamin avtar snabbt i den belysta huden. Jag antar att det är mängden råvara i hudcellen som begränsar. Vill man toppa sin D-vitaminproduktion bör man rulla över på rygg efter någon halvtimme.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 08:48   #398
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Blev inte mycket sol för mig i år så tänkte ge mig på d-vitamintillskott. Läste dock i läkartidningen att vissa fabrikat verkar diffa rejält med angivet och faktiskt värde (ett innehöll tydligen ca 9300IE istället för angivna 5000IE). Vad är bra? Vad använder folket?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 08:58   #399
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Alltså, hur tappad är du? Du kan ju börja med detta:

overdose d-vitamin hypercalcemia pubmed

Att man inte får hyperkalcemi av att vistas i solen är pga det negativa feed-backsystem där huden slutar att producera D-vitamin vid en viss d-vitaminnivå i blodet. Därför är det bara genom supplementering man kan bli förgiftad.
Bort(tappad)??
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 05:46   #400
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Tar 5000 ie D3 åtta månader om året, sen hälften resterande fyra månaderna. Jag känner att det ger mitt humör en liten knuff i rätt riktning. Placebo eller ej spelar egentligen ingen roll men undrar om hur mycket som är för mycket d3?

Är inomhus stora delar av året. Skulle uppskatta att jag är inomhus i alla fall minst 75% av tiden. Säkert mer.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.

Senast redigerad av TheDoctor den 2018-11-01 klockan 05:54.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 08:59   #401
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
För mycket D-vitamin i bemärkelsen förgiftning är när du får förhöjda kalciumnivåer i blodet. Läkarkåren är inte ense om vilken D-vitamin-nivå i blodet som är optimal och vilken som är för hög. Vissa landsting säger att över 125 nmol/liter är för mycket och vissa säger att över 250 nmol/liter är för mycket. Även vad som är brist varierar. Vissa säger under 50, andra säger under 25. Så "acceptabla" nivåer kan alltså vara allt från 25 till 250 beroende på vem eller var man frågar.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 09:05   #402
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Blev inte mycket sol för mig i år så tänkte ge mig på d-vitamintillskott. Läste dock i läkartidningen att vissa fabrikat verkar diffa rejält med angivet och faktiskt värde (ett innehöll tydligen ca 9300IE istället för angivna 5000IE). Vad är bra? Vad använder folket?
5-10 000 IE/dag. Vitamin D3 + K2 tillsammans med Omega-3.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 09:43   #403
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Som jag skrivit tidigare i den här eller någon annan tråd så fick jag minska från 7500 IE på vintern till 4000 IE för att inte hamna över 125 nmol / l. Tog det säkra före det osäkra (?) och valde att gå på den lägre övre gränsen. På sommaren tog jag innan 2500 och nu 2000 så det är ingen skillnad. Lämnar tabletterna hemma om jag åker på solsemester och hoppar över dosen dagar jag solat. Tar inte extra K2. Verkar fungera hur bra som helst utan för att få bra nivåer D3 i blodet. För mig.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2018-11-01 klockan 09:45.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 10:04   #404
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Intressant hur det kan variera. Efter ett halvårs dosering på 100ug (10000 IE) så låg jag på 97 nmol/L (januari 2018). Det var exakt samma som jag hade efter jag hade bott i värmen och solen i 2 år utan något D-vitamintillskott.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 10:19   #405
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
100 ug är 4000 IE
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)