Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-12-25, 22:42   #1
Justice
Registered User
 
Justices avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Fairings gym
Inlägg: 68
Hur ofta dopingtestas tävlande i SL?

Hur ofta dopingtestas tävlande styrkelyftare?
Hur kan dom veta vart dom är offseason? eller testas dom inte då?
Sker det oannonserat eller bara på tävling?
Justice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-26, 01:33   #2
Berra_88
Banned
 
Berra_88s avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 224
Citat:
Ursprungligen postat av Justice
Hur ofta dopingtestas tävlande styrkelyftare?
Hur kan dom veta vart dom är offseason? eller testas dom inte då?
Sker det oannonserat eller bara på tävling?
Har inte riktig koll på det men oftast testas dom på tävlingar skulle jag tro, även på landslagsläger etc. Dopingkontrollanter kommer ca 1 gång om året ner till våran klubb och tar några stycken oavsett styrkelyftare eller vanlig motionär.
Berra_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-26, 09:27   #3
Justice
Registered User
 
Justices avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Fairings gym
Inlägg: 68
Citat:
Ursprungligen postat av Berra_88
Har inte riktig koll på det men oftast testas dom på tävlingar skulle jag tro, även på landslagsläger etc. Dopingkontrollanter kommer ca 1 gång om året ner till våran klubb och tar några stycken oavsett styrkelyftare eller vanlig motionär.
Intressant
Dåligt att inte alla tävlar på samma villkor om dom bara kör stickprovkontroller.
Justice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-26, 09:28   #4
Herkulez
Banned
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: *** region norr
Inlägg: 14 295
Citat:
Ursprungligen postat av Justice
Intressant
Dåligt att inte alla tävlar på samma villkor om dom bara kör stickprovkontroller.
ska dom testa alla tycker du?
och hur ska dom finansiera det?
Herkulez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-26, 09:35   #5
Justice
Registered User
 
Justices avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Fairings gym
Inlägg: 68
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulez
ska dom testa alla tycker du?
och hur ska dom finansiera det?
Ja och Nej

Om man inte testar alla kan man likaväl strunta i att testa någon för det blir orättvist.
Jag anser att doping kan användas om man vill förbättra sin kropp men ej i sportsliga sammanhang där det kan vara avgörande om du dopat dej eller ej.
Då skall det vara fritt eller total kontroll för alla.

Staten borde ge bidrag eftersom aas är förbjudet!
Justice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-26, 10:29   #6
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Justice
Om man inte testar alla kan man likaväl strunta i att testa någon för det blir orättvist.
Ska polisen strunta i att ha hastighetsövervakning? Ska polisen strunta i att ta fast brottslinger överhuvudtaget? Det blir ju orättvist mot de som inte åker fast.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-26, 12:06   #7
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Alla styrkelyftare räknas som att de tillhör en av de högre klasserna vad gäller testningsverksamhet och det är ganska mycket tester. (I förhållande till antalet aktiva.)

Ligger man på landslagsnivå så är chansen ännu större att man testas.

På ASK brukar det dyka upp några trevliga kontrollanter på ett antal av tävlingarna plus att man kallar folk till test när som helst på året, vid de senare tillfällena brukar de passa på att låta ett visst antal pissa på samma gång när de ändå är på gymet.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-26, 12:07   #8
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Justice
Staten borde ge bidrag eftersom aas är förbjudet!

Det gör de ju redan.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-26, 14:57   #9
hulken
Registered User
 
hulkens avatar
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Skelleftehamn
Inlägg: 673
Tycker personligen själv att detta med tester är BS, har själv testats ett antal gånger senast för 1 månad sedan, kontrolanterna har ingen koll alls, jag fick då vänta och dricka vatten i ca 25 minuter pga jag inte hade tillräckligt med urin, dom släppte t.o.m iväg mig utan uppsyn under 20 minuter. Förra året kom dom ner i vårt gym för att testa, tittade då på en kille och sade...dig testade vi ju ifjol så nu tar vi någon annan ??? ...... Varje år har dom en dopingkonferens här i Skellefteå med polis,kommun och läkare.....när tror ni dom testar oss iSkellefteå då? Jo i samband med denna konferens, och det vet ju alla om.

Jobbar man mot dopning så ska man göra det till 110% och då menar jag att personerna som utför testerna ska utbildas mer, dom bör tex gå ut på nätet och läsa vissa forum, kolla rankinglistor hos styrkelyftförbundet hur mycket vissa personer har ökat det sista året osv....Om jag fick ansvara för testerna kan jag garantera att jag skulle få fast minst 10 st ganska snabbt.
__________________

>>>>> Je Suis Fort <<<<<
hulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-26, 15:50   #10
ArnoldOnLehmä
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: skogen
Inlägg: 2 006
Ja jag förstår inte varför dem ens kommer till gymmet och testar. Träning=lika med mycket vatten=ogiltigt dopingtest. Är ifs ingen expert på området så kan ju ha fel.
__________________
Lyssna på SaunaGhouls!!! http://www.myspace.com/saunaghouls

nya journalen
http://<br /> http://www.kolozzeum....ad.php?t=86344
ArnoldOnLehmä är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-26, 16:07   #11
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av ArnoldOnLehmä
Ja jag förstår inte varför dem ens kommer till gymmet och testar. Träning=lika med mycket vatten=ogiltigt dopingtest. Är ifs ingen expert på området så kan ju ha fel.


Finns inget om det här:
http://www.rf.se/t3.asp?p=91534

Här finns att för tunn urin ska leda till nytt urinprov:
http://www.rf.se/t3.asp?p=91533
Det förklarar varför någon inte får dricka under en period men det lär ju knappast vara ett problem. En eller två timmar under uppsikt, längre lär det ju inte ta förrän koncentrationen är nere på acceptabel nivå.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.

Senast redigerad av Sverker den 2005-12-26 klockan 17:16.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-26, 16:21   #12
ArnoldOnLehmä
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: skogen
Inlägg: 2 006
Jag själv blev testad ca 1½ timme efter jag tränat och druckit ca 2 liter vatten. När resultatet kom stod det negativt men provet ogiltigt p.g.a för låg krea******(nånting) halt. Största anledningen till detta var tydligen för mycket vatten.
__________________
Lyssna på SaunaGhouls!!! http://www.myspace.com/saunaghouls

nya journalen
http://<br /> http://www.kolozzeum....ad.php?t=86344
ArnoldOnLehmä är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-26, 19:23   #13
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av ArnoldOnLehmä
Jag själv blev testad ca 1½ timme efter jag tränat och druckit ca 2 liter vatten. När resultatet kom stod det negativt men provet ogiltigt p.g.a för låg krea******(nånting) halt. Största anledningen till detta var tydligen för mycket vatten.
Då jag har blivit testad har de iallafall varit noga med att kolla "viktprocenten?!" vatten i provet, direkt vid provtillfället. Har man haft för mycket vatten ( dvs för utspätt urin) har man varit tvungen att göra om testet.

Dopingtester är nödvändiga för att sporten ska kunna komma så nära helrena utövare som möjligt. Mera tester åt folket!


SL-are kan bli testade vid:


* Träning
* Tävling
* Hemma ( vet att det har hänt)


De allra bästa i Sverige inom SL är med på vad som kallas "TOPP 40 - LISTAN". Medlemmarna i denna exclusiva skara är tvungna att lämna in träningsrapport & plats var de kommer att befinna sig till RF varje månad( ?) för att underlätta testerna. Underlåter de att lämna in följande närvarorapport får de inte vara med i landslaget & representera landet.
Hur många ggr det blir aktuellt med DP / säsong eller år är helt upp till testpersonalen.

Själv tycker jag att antidopingprogrammet är ett mycket bra initiativ. Det skulle bara finnas 10 ggr mera pengar så att de kunde testa 10 ggr oftare! Jag själv ställer gärna upp på test varje vecka - om så skulle krävas - för att befästa min status som ren idrottsman.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-26, 21:01   #14
hulken
Registered User
 
hulkens avatar
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Skelleftehamn
Inlägg: 673
Självklart ska vi ha tester och försöka få bort fuskarna, men då ska inte Stor-Klas & Lill-Klas utföra testerna. Idag tycker man ju att det kunde organiseras mycket bättre.
__________________

>>>>> Je Suis Fort <<<<<
hulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-27, 19:26   #15
oggen
Registered User
 
oggens avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 342
Fick besök av dopinggubbarna på gymmet idag... Lite tuft va det, men också imponerande att dom verkligen kommer... tummen upp för det
oggen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)