Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlingar/Tävlingsförberedelser - tips och tricks m.m.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-24, 10:47   #1
petersson
Matematisk Styrkelyftare
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Gävle
Inlägg: 5 146
Världsrekord i mark. sumo eller vanlig stil?

Med vilken stil är världsrekordet i mark satt? sumo eller vanlig? 125+klassen.
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-24, 10:57   #2
palme
Välhängd medlem
 
palmes avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Uppsala
Inlägg: 5 082
Vanligt, inte ofta jag ser sumo stilen.
__________________
Timidi mater non flet

Support 81
palme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-24, 11:09   #3
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Det är mycket vanligt att just tunga lyftare inte drar sumo utan smalt, pga att deras kroppsbyggnad och andra egenskaper inte passar så bra för sumo. i lättare viktklasser däremot är rekorden nog ofta satta med sumostil. av de gällande IPF-rekorden för men open är rekorden i klass 110, 125 och +125 kg satta med smal fotställning. Däremot är rekorden i klasserna 75, 82,5, 90 och 100 kg lyfta med sumo. I klasserna 52, 67,5 vet jag inte. Lamar Gant tycks ännu ha rekorden i klass 56 och 60, han lyfte smalt (men hade en MYCKET speciell kroppsbyggnad).
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-24, 11:14   #4
petersson
Matematisk Styrkelyftare
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Gävle
Inlägg: 5 146
Okej tack för ett bra svar stahlberg!
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-24, 11:25   #5
Officer
Registered User
 
Officers avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Inlägg: 4 308
"Riktiga män särar inte på bena!" /quote Arne Persson
Officer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-24, 11:29   #6
petersson
Matematisk Styrkelyftare
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Gävle
Inlägg: 5 146
haha
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-24, 15:17   #7
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
När styrkelyftslegenden John Kuc, som fortfarande har världsrekordet i marklyft i klass 110 kg (390, vill jag minnas det är), intervjuades i Powerlifting USA frågade man honom om sumomark. Han svarade : "Just forget it". Somliga tycker att det borde stå i reglerna att man bara får lyfta "konventionellt", därför att sumomark gagnar "rätta vinklar" orättvist, lyftvägen blir kort mm. Och så har vi som sagt inställningen att riktiga män inte särar på benen.

Detta uttalande röjer en något märklig inställning till män.

Riktiga män - och bra styrkelyftare - är de som förstår att träna in bästa möjliga teknik enligt gällande regler. För somliga är detta sumo, för andra konventionell stil.

Istället för att tycka som de som tycker att man bara kunde få lyfta marklyft med konventionell stil kunde man ju lika gärna tycka tvärtom : att bara sumo skulle vara tillåten. Nu är det inte så, och då kan man välja. Många som har bra vinklar för sumomark kanske har dåliga vinklar för något annat, t.ex bänkpress. Det är så i styrkelyft att man har olika goda vinklar för olika lyft. Eller ska vi kapa armar, överkroppar, ben etc på våra lyftare så att alla har precis likadana vinklar - nonsens.

I marklyft kan man välja mellan sumo och konventionell stil. Då gör man det också, det har inget med t.ex manlighet att göra (annat än möjligen manligheten hos dem, parat med en viss avundsjuka, som gör sådana uttalanden).

De med bäst anlag, bästa motivation, bästa psyke och de som dessutom tränar smartast är VINNARNA, oberoende av om de lyfter sumomark eller håller fötterna smalt.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-24, 15:25   #8
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av AnabolicProtein
"Riktiga män särar inte på bena!" /quote Arne Persson
Är det inte CoC som sagt det?

Hur är det förresten med eventuella dräkter och sumo-stilen? Är det kanske så att det är mark- och böj-klänningar som gjort att vi nu har breda böjar och lyft? En ren anpassning till flickebarnsstandard med andra ord?

Senast redigerad av jwzrd den 2005-01-24 klockan 15:27.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-24, 15:37   #9
RobbeliRobban
Banned
 
RobbeliRobbans avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 4 200
Förstår inte alls varför det skulle vara "fusk" med sumo, enbart dumt, det går ju öht inte att lyfta några tunga vikter samtidigt som man står och stretchar och inte kan hålla balansen.
RobbeliRobban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-24, 16:58   #10
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Blir inte lyftvägen kortare i sumo?
Personligen tycker jag marklyft ska gå ut på att få upp en vikt till en stående position. Sumostans är inte stående... Man har bara fått upp vikten från golvet.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-24, 18:17   #11
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
Blir inte lyftvägen kortare i sumo?
Personligen tycker jag marklyft ska gå ut på att få upp en vikt till en stående position. Sumostans är inte stående... Man har bara fått upp vikten från golvet.
det är ju inte liggande heller, du står upp fast du har fötterna bredare isär. Kortare lyftväg, visst, men kör du raka och ger dig på sumo så kommer du nog knappast kunna lägga på massa vikt för det, du får nog öva in det. Körde mycket sumo själv innan och det gick bra, fast övergick till vanliga raka efter lite påtryckt av några polare heheh..
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-24, 18:58   #12
scythe
Registered User
 
scythes avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 879
Den gamla marklyftsräven Yngve Wahlander, som har svenskt rekord i marklyft klass 110 kg med 360,5 kg (sattes 1987), kör i alla fall sumo. Det är nog det "tyngsta" svenska rekord som satts med sumo, vad jag vet.

Tycker annars att snack om att sumo inte är riktiga marklyft är lite löjligt. Inte många tekniksporter där utförandet inte ändrats/utvecklats under åren.

Jag kör själv sumo och det passar mig bättre, helt enkelt. Och ja, jag fick sänka en del när jag bytte till sumo.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Du har smal midja. Det är äckligt.
scythe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-24, 19:05   #13
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
det intressanta är vlä att ingen klagar på hur mycket svank man har i bänk men har man annan teknik i marklyft så är det illllllllllaaaa.. svankar man så man har några milimeters lyftväg i bänk så är man vig och duktig. Lite olika bud där.

man borde nästan ha egna tävlingar med exakta regler (alltså hur mycket svank, vilken marklyftsteknik) för dom som vill att alal ska lyfta i princip så lika som det går. Tror itne dte finns något sånt idag i styrkelyft...
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-24, 19:39   #14
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
Blir inte lyftvägen kortare i sumo?
Personligen tycker jag marklyft ska gå ut på att få upp en vikt till en stående position. Sumostans är inte stående... Man har bara fått upp vikten från golvet.

Förvisso blir den det, men eftersom att det inte står ngt i reglerna om maximal fotbredd i marklyftet så väljer vissa lyftare att dra i sumostil.

Mig personligen spelar det ingen roll hur folk gör, bara det ryms inom regelverket!

Jag själv drar inte mark i sumostil då jag är bra mkt svagare på det sättet, medans andra föredrar sumo då det passar dom bättre. Jag har för mig att bl.a. Olof W. drar vanlig konventionell mark, medans bra många andra ex.vis Finnpower m.fl. föredrar sumovarianten.

Jag håller med Stahlberg i hans "analys" av de olika markstilarna. Som lyftare är man är bra dum, om man inte använder den metoden som ger mest vikter på stången i en tävlingssituation. SL bedöms som bekant inte på grunderna "hur marklyftet tränar kroppen osv" utan det primära är att man ska få så tunga lyft som möjligt godkända.


MVH
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-24, 19:57   #15
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben
SL bedöms som bekant inte på grunderna "hur marklyftet tränar kroppen osv" utan det primära är att man ska få så tunga lyft som möjligt godkända.


MVH
Glöm inte frågan om lyftarskorna matchar bältet också, en nog så viktig detalj i bedömningen..

(Ja tråden låg i allmänt när jag skrev detta. )
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)