Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-30, 14:28   #16
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Intressant. Det hade jag helt missat.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 15:53   #17
BengtBurk
Registered User
 
BengtBurks avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 869
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Intressant. Det hade jag helt missat.
Vidare läsning om regional hypertrofi.
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 16:37   #18
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Ja men fan där ser man på! Vetenskapen säger trots allt att det kanske går att punktträna en muskel. Det hade jag också missat helt.

Hursomhelst så fortsätter jag tråden.

En eller två måltider per dag ger bäst resultat för att bygga muskler och bli deffad.
- Jag har prövat flera olika måltidsfrekvenser men fick bäst resultat av en eller två måltider per dag.

Gener avgör hur motiverad eller självdisciplinerad man är när det gäller ens hälsa.
- Vet egentligen inte om senaste vetenskapen faktiskt påstår att alla kan bli motiverade eller vara självdisciplinerade men om den gör det så är det fel enligt mig eftersom att jag sett flera personer försöka träna regelbundet eller hålla en diet men misslyckats i flera år medans andra kan t.ex. sluta röka helt och hållet jätteenkelt.

Muskler behöver inte minst 24 timmars vila.
- Jag har tränat samma muskel flera dagar i rad och fått jättebra resultat. Blev faktiskt starkare och starkare ju fler dagar jag tränade.

Posta gärna fler!
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 16:52   #19
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Gener avgör hur motiverad eller självdisciplinerad man är när det gäller ens hälsa.
- Vet egentligen inte om senaste vetenskapen faktiskt påstår att alla kan bli motiverade eller vara självdisciplinerade men om den gör det så är det fel enligt mig eftersom att jag sett flera personer försöka träna regelbundet eller hålla en diet men misslyckats i flera år medans andra kan t.ex. sluta röka helt och hållet jätteenkelt.
Fast att olika individer har olika lätt eller svårt för olika saker är ju inget som helst "bevis" för att det är just genetik som är det som skiljer dessa individer åt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 18:28   #20
meow
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Ja men fan där ser man på! Vetenskapen säger trots allt att det kanske går att punktträna en muskel. Det hade jag också missat helt.

Hursomhelst så fortsätter jag tråden.

En eller två måltider per dag ger bäst resultat för att bygga muskler och bli deffad.
- Jag har prövat flera olika måltidsfrekvenser men fick bäst resultat av en eller två måltider per dag.

Gener avgör hur motiverad eller självdisciplinerad man är när det gäller ens hälsa.
- Vet egentligen inte om senaste vetenskapen faktiskt påstår att alla kan bli motiverade eller vara självdisciplinerade men om den gör det så är det fel enligt mig eftersom att jag sett flera personer försöka träna regelbundet eller hålla en diet men misslyckats i flera år medans andra kan t.ex. sluta röka helt och hållet jätteenkelt.

Muskler behöver inte minst 24 timmars vila.
- Jag har tränat samma muskel flera dagar i rad och fått jättebra resultat. Blev faktiskt starkare och starkare ju fler dagar jag tränade.

Posta gärna fler!
Fast om du tränar en muskel varje dag så blir det ju 24h vila, förutsatt att du tränar samma tid varje dag
meow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 18:34   #21
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av meow Visa inlägg
Fast om du tränar en muskel varje dag så blir det ju 24h vila, förutsatt att du tränar samma tid varje dag
Haha juste det stämmer. Menade egentligen att man kan träna samma muskel varje dag utan problem.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 18:40   #22
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Fast att olika individer har olika lätt eller svårt för olika saker är ju inget som helst "bevis" för att det är just genetik som är det som skiljer dessa individer åt.
Bevis är det inte men det är vad jag tror på. På samma sätt som att vissa har kort temperament medans andra har mycket tålamod, och att det är genetiskt betingat. Så fungerar även självdisciplin enligt mig medans många (vetenskapen?) påstår att man kan träna "självdisciplin" så pass mycket att vem som helst klarar av att hålla en diet eller gå till gymmet varje dag i 10 år. Hade det varit sant så hade ingen misslyckats med att gå ner i vikt eller gå till gymmet. Enligt mig alltså. Har inget bevis för mina påståenden.

Senast redigerad av Bifftek den 2019-09-30 klockan 18:41.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 18:48   #23
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vet inte vad vetenskapen säger om det i dagsläget, men på mig själv tycker jag att jag märker ett samband mellan muskelkontakt och muskeltillväxt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 18:48   #24
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Bevis är det inte men det är vad jag tror på. På samma sätt som att vissa har kort temperament medans andra har mycket tålamod, och att det är genetiskt betingat. Så fungerar även självdisciplin enligt mig medans många (vetenskapen?) påstår att man kan träna "självdisciplin" så pass mycket att vem som helst klarar av att hålla en diet eller gå till gymmet varje dag i 10 år. Hade det varit sant så hade ingen misslyckats med att gå ner i vikt eller gå till gymmet. Enligt mig alltså. Har inget bevis för mina påståenden.
Jag ser inte vad som stödjer det fetade.

Även om det är möjligt för alla att ha en viss självdisciplin så betyder ju inte det att alla kommer ha det.

Du får såklart tro vad du vill. Men det verkar som att du baserar den tron på nåt som inte egentligen stödjer det du tror. Dvs det verkar konstigt att du tror just det.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 19:10   #25
Supertusingen
Registered User
 
Supertusingens avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: .
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Haha juste det stämmer. Menade egentligen att man kan träna samma muskel varje dag utan problem.
Ja men om du gör en bicepcurl per pass eller om du kör 80000000 benböj..... beror ju på vad du definierar som "träna samma muskel varje dag"
Supertusingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 19:28   #26
Supertusingen
Registered User
 
Supertusingens avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: .
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Haha juste det stämmer. Menade egentligen att man kan träna samma muskel varje dag utan problem.
Grejen är dina muskler vet inte om det gått 4 Tim lr 27 Tim..... att ens sätta en tids intervall på det är så dumt, ålder, gener,kost, sömn, vad har du utfört, har du gjort de förut osv osv du får de o låta som alla kroppar reagerar exakt samma på allt
Supertusingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 19:37   #27
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Supertusingen Visa inlägg
Grejen är dina muskler vet inte om det gått 4 Tim lr 27 Tim..... att ens sätta en tids intervall på det är så dumt, ålder, gener,kost, sömn, vad har du utfört, har du gjort de förut osv osv du får de o låta som alla kroppar reagerar exakt samma på allt
Tror att vila ofta är den mest underskattade komponenten för resultatet av träningen och kontakt med muskeln är en annan.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 20:11   #28
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Bevis är det inte men det är vad jag tror på. På samma sätt som att vissa har kort temperament medans andra har mycket tålamod, och att det är genetiskt betingat. Så fungerar även självdisciplin enligt mig medans många (vetenskapen?) påstår att man kan träna "självdisciplin" så pass mycket att vem som helst klarar av att hålla en diet eller gå till gymmet varje dag i 10 år. Hade det varit sant så hade ingen misslyckats med att gå ner i vikt eller gå till gymmet. Enligt mig alltså. Har inget bevis för mina påståenden.
Ditt påstående saknar inte bara bevis, det saknar helt logik. Bara för att någon inte tränat upp sin självdisciplin så är det inget stöd för att personen har en genetisk oförmåga till det. Det är som att påstå att alla som inte valt att träna sig till att marklyfta 100 kg har en genetisk gräns som gör att dom aldrig skulle kunna göra det. Avsaknad av självdisciplin kan handla om allt ifrån ren okunskap till psykosociala faktorer. Du tar ett påstående med flera tänkbara förklaringar och bara väljer en godtyckligt trots att den inte har något som helst mer stöd än någon annan förklaring.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 21:30   #29
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Ditt påstående saknar inte bara bevis, det saknar helt logik. Bara för att någon inte tränat upp sin självdisciplin så är det inget stöd för att personen har en genetisk oförmåga till det. Det är som att påstå att alla som inte valt att träna sig till att marklyfta 100 kg har en genetisk gräns som gör att dom aldrig skulle kunna göra det. Avsaknad av självdisciplin kan handla om allt ifrån ren okunskap till psykosociala faktorer. Du tar ett påstående med flera tänkbara förklaringar och bara väljer en godtyckligt trots att den inte har något som helst mer stöd än någon annan förklaring.
Fast är det inte det tråden handlar om? Dvs tro utan bevis?

Men att gener styr väldigt mycket är ju inte direkt hittepå, men anledningen till att självdisciplinen yttrar sig i vissa saker kräver ju en orsak. Man börjar ju inte träna på att lösa svåra mattetal,plugga, träna,gå till jobbet, jonglera osv om det inte finns en anledning till att man ska göra just det på just det.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-30, 22:18   #30
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Fast är det inte det tråden handlar om? Dvs tro utan bevis?

Men att gener styr väldigt mycket är ju inte direkt hittepå, men anledningen till att självdisciplinen yttrar sig i vissa saker kräver ju en orsak. Man börjar ju inte träna på att lösa svåra mattetal,plugga, träna,gå till jobbet, jonglera osv om det inte finns en anledning till att man ska göra just det på just det.
Jo. Men om man presenterar anledningen till varför man tror det, så är det väl rimligt att det påtalas att logiken har klara brister.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)