Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-06, 18:44   #1
Teslamodel3
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 15
Kvalgränser klassisk bänkpress

Jag försöker mig på bänkpress på kul. Kollar youtube som tusan och gör som Josef Eriksson säger/gör. Det hade varit roligt att klara av kvalgränsen till SM bara för det är kul. Liksom ett mål att sikta på som är inom räckhåll.

Reflekterar över att väldigt få i resultatlistorna faktiskt klarar kvalgränsen till SM på själva SM. Herr -83 är det 6st, Herr -93 är det bara 3st. Jag skulle alltså inte komma sist i SM även om jag har liten bit kvar till kvalgränsen.

Jag har ju egentligen ingen fråga att svara på men ni som tävlar kanske vill reflektera lite i ämnet.
Teslamodel3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-09, 16:36   #2
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av Teslamodel3 Visa inlägg
Jag försöker mig på bänkpress på kul. Kollar youtube som tusan och gör som Josef Eriksson säger/gör. Det hade varit roligt att klara av kvalgränsen till SM bara för det är kul. Liksom ett mål att sikta på som är inom räckhåll.

Reflekterar över att väldigt få i resultatlistorna faktiskt klarar kvalgränsen till SM på själva SM. Herr -83 är det 6st, Herr -93 är det bara 3st. Jag skulle alltså inte komma sist i SM även om jag har liten bit kvar till kvalgränsen.

Jag har ju egentligen ingen fråga att svara på men ni som tävlar kanske vill reflektera lite i ämnet.
Man kan inte räkna med att göra samma resultat på ett SM eller någon annan tävling som man gör i gymmet.

Med andra ord tävla så vet du vad du gör på tävling.
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 09:20   #3
Teslamodel3
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmis Visa inlägg
Man kan inte räkna med att göra samma resultat på ett SM eller någon annan tävling som man gör i gymmet.

Med andra ord tävla så vet du vad du gör på tävling.
Ja, det förstår jag. Men att kvala in görs ju också på tävling vilken då kan jämföras mot tävlingsresultat i SM.
Teslamodel3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 21:59   #4
Tsubodai
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 578
Citat:
Ursprungligen postat av Teslamodel3 Visa inlägg
Reflekterar över att väldigt få i resultatlistorna faktiskt klarar kvalgränsen till SM på själva SM. Herr -83 är det 6st, Herr -93 är det bara 3st. Jag skulle alltså inte komma sist i SM även om jag har liten bit kvar till kvalgränsen.
Om man har toppat formen till en serietävling och precis klarar kvalgränsen efter en lyckad toppning så kan man vara i sämre form på SM om toppningen inte lyckas till SM. Är en tänkbar förklaring på vad som kan ha hänt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jag tolkade texten som att man skall plocka bort tyngre hantlar från gymmen. Jag känner mig kränkt.
Tsubodai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-20, 17:46   #5
Linus WH
Linus Böjsvage
 
Linus WHs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 198
Från http://www.styrkelyft.se/tavling/kvalgransersm/:
Citat:
För att få delta på SM (alla kategorier) måste lyftaren ha registrerat resultat i respektive tävlingsform (utrustat eller klassiskt). På öppna SM ska även bestämd kvalgräns uppnås, alternativt ranking topp 14 (OBS! för 2020 gäller topp 10). För klassiska junior-SM gäller enbart bestämd kvalgräns.
Det vill säga, det är fullt möjligt att vara med på SM baserat på ens ranking även om man inte klarat kvalgränsen, och klarade man den inte innan SM är det inte rakt igenom onaturligt att man inte klarar den på SM heller (även om man så klart skulle kunna ha sin bästa tävling just där). Sedan har jag däremot inte kollat om det var just det som hände i de fall du specifikt tänker på, men det är ju en tänkbar förklaring iaf.
Linus WH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-20, 22:24   #6
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
12 st i -83 har klarat kvalgränsen under 2019
14 st i -93 har klarat kvalgränsen under 2019

Man ska titta på rankingen i "Klassisk enbart bänkpress"
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)