Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-18, 17:05   #121
Råland
Registered User
 
Rålands avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 48
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Vid vilken tidpunkt blir det en livslång lösning? Finns det någon diskret gräns för användningstid och dylikt?
Allt exogent testosteron stänger ner din egna produktion förr eller senare, så vitt jag vet oavsett dosering (då ditt egna hormonsystem märker att det redan finns testosteron i blodet och då stänger ner den kroppsegna produktionen).

Om man slutar med sin behandling kommer den egna produktionen igång i stort sett i alla fall. Det kan dock ta lång tid, flera månader. När det väl fungerar som det ska kommer man ha likvärdiga nivåer som innan, och själva anledningen till att behandla med testosteron är ju att man har för låga nivåer från start. Så har man väl börjat bör man fortsätta 4 life skulle jag säga.
Råland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 18:27   #122
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Råland Visa inlägg

Om man slutar med sin behandling kommer den egna produktionen igång i stort sett i alla fall. Det kan dock ta lång tid, flera månader. När det väl fungerar som det ska kommer man ha likvärdiga nivåer som innan, och själva anledningen till att behandla med testosteron är ju att man har för låga nivåer från start. Så har man väl börjat bör man fortsätta 4 life skulle jag säga.
Jag är medveten om det du pratar om. Om man utgår från att det du säger stämmer, och man bortser från blodfetter och annat trams hade det ju isåfall inte funnits någon anledning att inte trycka som att det inte fanns en morgondag. Ett år är ingenting, det hade jag gärna stått ut med för ett årtionde av doping, stora muckler och anabolavälmående. Släng SERMs och hCG på det så är man back in business på nolltid, som att ingenting hade hänt.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 19:12   #123
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Jag tror att du tänker som en yngling som är rädd för att åldras där.

Det är svårt att veta hur någon gammal tänker. Det finns mycket mer erfarenhet i ryggsäcken där. Med erfarenheten kommer också en starkare självkänsla och ett minskat beroende på vad andra tycker och tänker.

Blodfetter är inget trams. Äldre dör av infarkter.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 19:32   #124
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag tror att du tänker som en yngling som är rädd för att åldras där.
Hur menar du? Ser fram emot allt bli äldre och lite gubbig av mig. Då kan jag äntligen varva ner lite och spendera mer tid framför en god bok än i gymmet.

Citat:
Det är svårt att veta hur någon gammal tänker. Det finns mycket mer erfarenhet i ryggsäcken där. Med erfarenheten kommer också en starkare självkänsla och ett minskat beroende på vad andra tycker och tänker.
För att klargöra: Jag tror inte man kan ta TRT eller doping under en längre tid för att sedan komma tillbaka till samma hormonnivåer som innan. Då hade ännu fler ynglingar som är rädda för att åldras börjat självmedicinera än vad det redan gör. Givetvis spelar blodfetter roll, men dessa åldersrädda ynglingar skiter nog högaktningsfullt i det. Nu ville jag isolera frågan så att vi kunde behandla hormoner och varför TRT blir en "livslång lösning" utan att börja dra in andra blodvärden.

Det är ju inte så att du får en dos Nebido och det helt plötsligt blir en livslång lösning för att dina blodfetter, levervärden eller blodtryck tar skada av att sluta. Därför måste det ju ligga någon annan anledning bakom konsensuset att TRT är en permanent behandling. Frågan är vad?

Notera även att jag inte tror att man kan komma tillbaka till samma hormonproduktion efter längre missbruk eller TRT. Jag har inte gjort någon dubbelblind studie på saken, jag vet inte, jag tycker bara det inte låter sannolikt.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 21:16   #125
Råland
Registered User
 
Rålands avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 48
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag är medveten om det du pratar om. Om man utgår från att det du säger stämmer, och man bortser från blodfetter och annat trams hade det ju isåfall inte funnits någon anledning att inte trycka som att det inte fanns en morgondag. Ett år är ingenting, det hade jag gärna stått ut med för ett årtionde av doping, stora muckler och anabolavälmående. Släng SERMs och hCG på det så är man back in business på nolltid, som att ingenting hade hänt.
Mjo det är ju en chansning, vissa kan trycka höga doser av allt möjligt år ut och år in med ha fräscha blodvärden och ett friskt hjärta medan andra får kraftigt förhöjda blodvärden, gyno och andra otrevligheter av modesta TRT doser.

Min källa till att i stort sett alla återhämtar sig efter bruk kommer från endokrinolog Mikael Lehtihet.
Råland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 08:48   #126
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Nu ville jag isolera frågan så att vi kunde behandla hormoner och varför TRT blir en "livslång lösning" utan att börja dra in andra blodvärden.

Det är ju inte så att du får en dos Nebido och det helt plötsligt blir en livslång lösning för att dina blodfetter, levervärden eller blodtryck tar skada av att sluta. Därför måste det ju ligga någon annan anledning bakom konsensuset att TRT är en permanent behandling. Frågan är vad?
Själva anledningen till att man sätter in behandling med testosteronersättning är för att patienten har en permanent störning i sin testosterontillverkning i kroppen. En permanent. Det betyder att sätter du efter 10-20 år ut testosteronersättningen skulle konsekvenserna bli ganska stora.


Inget är värt att få en stroke när man är 55+ eller sitta med levercancer för att man hade otur med det genetiska lotteriet.

Senast redigerad av KT81 den 2019-09-19 klockan 08:54.
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 08:57   #127
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
Själva anledningen till att man sätter in behandling med testosteronersättning är för att patienten har en permanent störning i sin testosterontillverkning i kroppen. En permanent. Det betyder att sätter du efter 10-20 år ut testosteronersättningen skulle konsekvenserna bli ganska stora.
Där kom ett bra svar!

Vad är det som orsakar den ökande förekomsten av permanenta störningar i testosterontillverkningen? Hormonsystemet verkar ju vara så segt att det klarar av åratal av repressiva, exogena androgener för att sedan återhämta sig på ett år. Då bör ju inte någon annan extern faktor som p-piller i dricksvattnet, bisfenol eller Soylent ha någon större permanent effekt heller.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 10:18   #128
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Där kom ett bra svar!

Vad är det som orsakar den ökande förekomsten av permanenta störningar i testosterontillverkningen? Hormonsystemet verkar ju vara så segt att det klarar av åratal av repressiva, exogena androgener för att sedan återhämta sig på ett år. Då bör ju inte någon annan extern faktor som p-piller i dricksvattnet, bisfenol eller Soylent ha någon större permanent effekt heller.
Nu jämför du äpplen med päron här.

Exogent testo är ju inget kroppen inte känner igen sen innan rent kemiskt sett.

Allt det andra du nämner är ju helt "nya" ämnen så att säga. Även om jag inte tror just soja är en bov.

Det blir en permanent lösning när du och din doktor kommer överens om att du behöver T för att må bra.

Långvarig användning kan ge vissa bestående men på paketet om jag fattat det rätt. Att du blir steril eller inte kan nå dina basnivåer även om du slutar.

Men är man i behov av TRT är det inget som spelar någon roll, utan det är endast om man har normala nivåer men vill åt de anabola effekterna som man borde tänka både två och tre gånger innan.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 10:22   #129
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Nu jämför du äpplen med päron här.

Exogent testo är ju inget kroppen inte känner igen sen innan rent kemiskt sett.

Allt det andra du nämner är ju helt "nya" ämnen så att säga. Även om jag inte tror just soja är en bov.

Det blir en permanent lösning när du och din doktor kommer överens om att du behöver T för att må bra.

Långvarig användning kan ge vissa bestående men på paketet om jag fattat det rätt. Att du blir steril eller inte kan nå dina basnivåer även om du slutar.

Men är man i behov av TRT är det inget som spelar någon roll, utan det är endast om man har normala nivåer men vill åt de anabola effekterna som man borde tänka både två och tre gånger innan.
Hur är östrogen och progestogener helt nya ämnen? Är det någonting annat i p-piller som påverkar hormonsystemet?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 10:52   #130
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Hur är östrogen och progestogener helt nya ämnen? Är det någonting annat i p-piller som påverkar hormonsystemet?
Jag anser plasterer och dylika kemikalier påverkar mera än ämnena du nämner.

Har inte nämnt p piller i något av mina inlägg. Jag tror att kroppen är rätt duktig på att reglera det där själv.

På samma sätt som din egna T produktion minskar med tillförsel av exogent T så minskar konverteringen till östrogen vid tillförsel (inom rimliga gränser, testa inte p piller).

Aldrig hittat någon studie på det, så det är ren spekulation.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 11:09   #131
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Jag anser plasterer och dylika kemikalier påverkar mera än ämnena du nämner.

Har inte nämnt p piller i något av mina inlägg. Jag tror att kroppen är rätt duktig på att reglera det där själv.

På samma sätt som din egna T produktion minskar med tillförsel av exogent T så minskar konverteringen till östrogen vid tillförsel (inom rimliga gränser, testa inte p piller).

Aldrig hittat någon studie på det, så det är ren spekulation.
Jag drog nämnde det eftersom jag enligt dig jämförde äpplen och päron när jag drog upp p-piller som exempel.

Va? Nu måste jag fan testa ett kort tag iallafall...
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 16:16   #132
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag drog nämnde det eftersom jag enligt dig jämförde äpplen och päron när jag drog upp p-piller som exempel.

Va? Nu måste jag fan testa ett kort tag iallafall...
Jag syftade på när du jämförde könshormoner med ämnen såsom bisphenol etc. Trodde det framgick tydligare än vad det gjorde, my bad .
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 18:01   #133
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Råland Visa inlägg
Allt exogent testosteron stänger ner din egna produktion förr eller senare, så vitt jag vet oavsett dosering (då ditt egna hormonsystem märker att det redan finns testosteron i blodet och då stänger ner den kroppsegna produktionen).
Det sker direkt, på dagen, så det är nog förr här.

Frågan är huruvida man kommer tillbaka till samma nivå efter åratal av missbruk av AAS, eller TRT för den delen. För TRT-patienter är det ju som bekant livslångt, annars hade man inte startat med det utan fixat problemet. TRT är en lösning när ingen fix funkar.

De studier som finns visar inte mycket. Det finns lite fallstudier på ett gäng före detta brukare som indikerar att de varken får tillbaka sin testosteronproduktion eller tex testikelstorlek i någon vidare utsträckning.

Jag tror den omtalade Lehtihet inte har annat på fötterna i denna fråga än de anekdoter han får höra som är patienter hos honom. Han har inte fog för att säga att "alla kommer tillbaka". Jag tror det är ren politik, för att ingjuta hopp i fd missbrukare att iaf försöka sluta.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 18:19   #134
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Det sker direkt, på dagen, så det är nog förr här.

Frågan är huruvida man kommer tillbaka till samma nivå efter åratal av missbruk av AAS, eller TRT för den delen. För TRT-patienter är det ju som bekant livslångt, annars hade man inte startat med det utan fixat problemet. TRT är en lösning när ingen fix funkar.

De studier som finns visar inte mycket. Det finns lite fallstudier på ett gäng före detta brukare som indikerar att de varken får tillbaka sin testosteronproduktion eller tex testikelstorlek i någon vidare utsträckning.

Jag tror den omtalade Lehtihet inte har annat på fötterna i denna fråga än de anekdoter han får höra som är patienter hos honom. Han har inte fog för att säga att "alla kommer tillbaka". Jag tror det är ren politik, för att ingjuta hopp i fd missbrukare att iaf försöka sluta.

MVH
/Bruce
Precis, störst pung vinner.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 18:29   #135
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Jag syftade på när du jämförde könshormoner med ämnen såsom bisphenol etc. Trodde det framgick tydligare än vad det gjorde, my bad .
Ah okej. Jag förstod själv att de andra grejerna är päron men slängde in dem mest för att. Jag tror inte heller att livsmedel som soja är något större problem, men det har blivit lite av en meme.

Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg

Jag tror den omtalade Lehtihet inte har annat på fötterna i denna fråga än de anekdoter han får höra som är patienter hos honom. Han har inte fog för att säga att "alla kommer tillbaka". Jag tror det är ren politik, för att ingjuta hopp i fd missbrukare att iaf försöka sluta.

MVH
/Bruce
Det är här jag vill komma. Om intentionen bakom det är som du säger, att ingjuta hopp i exmissbrukare, är det berömvärt. Men det förändrar inte faktumet att han möjligtvis vilseleder.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)