Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlingar/Tävlingsförberedelser - tips och tricks m.m.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-24, 21:56   #16
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Jag bryr mig verkligen inte om hur kroppen är tränas i de olika momenten när det gäller tävling. Jag är heller inte insatt i styrkelyftsvärlden. Men som utomstående så tycker jag att jättebrygga i bänk, jättebreda fotställningar i böj och mark m.m. gör sporten mycket mindre intressant. För att inte tala om all extrautrustning... Det är inte så konstigt att OL är en mycket större publiksport.

Men jag nedvärderar inte de som kör Sumostil i marklyft, eftersom reglerna tillåter det och jag skulle säkert inte tjäna på att köra så själv. Men det skulle vara mycket roligare att titta på om reglerna var hårdare (mer enhetliga) tror jag.

Stahlbergs argument om att alla har olika vinklar osv tycker jag inte håller. Det är som att säga att 100 m löpning är en orättvis sport eftersom inte alla har de rätta förutsättningarna för att springa så snabbt. De kanske ska få cykla istället?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-25, 08:54   #17
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Langster : Jag vet inte riktigt på vilket sätt du menar att mitt argument om olika vinklar etc inte håller. Alla har olika vinklar, olika starka inblandade muskler osv. Då ska en vettig lyftare välja den stil - inom ramen för reglerna - som ger honom (henne) de största fördelarna.

Jag har ingalunda menat att styrkelyft är orättvist för att lyftarna har olika vinklar. Det är tvätom så att alla har detta. Dessutom har alla de egenskaper som behövs i styrkelyft i varierande mån. då gäller det att - som sagt inom ramen för reglerna - utnyttja detta för att få ut bästa möjliga resultat.

Likaså har 100m löpare olika egenskaper. Detta ska de också utnyttja, vilket de gör.

Jag tycker inte alls att sumostil i marklyft gör styrkelyft till en sämre publiksport, möjligen tvärtom. Det att SL (och OL) inte är publikgrenar har helt andra orsaker. Det finns ett MYCKET LITET antal sumolyftare som har sådana vinklar att lyftet blir VERKLIGT kort, för de flesta är det inte så.

Just det att det finns möjlighet att lyfta med olika teknik ger möjlighet åt flera att ha chans att bli bra/framgångsrika lyftare. Det är kanske en av oraskerna till att SL beträffande antal utövare är en mycket större sport än OL?
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-27, 19:09   #18
Bucyrus
I'll be back
 
Bucyruss avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 780
marklyft

Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg
Det är mycket vanligt att just tunga lyftare inte drar sumo utan smalt, pga att deras kroppsbyggnad och andra egenskaper inte passar så bra för sumo. i lättare viktklasser däremot är rekorden nog ofta satta med sumostil. av de gällande IPF-rekorden för men open är rekorden i klass 110, 125 och +125 kg satta med smal fotställning. Däremot är rekorden i klasserna 75, 82,5, 90 och 100 kg lyfta med sumo. I klasserna 52, 67,5 vet jag inte. Lamar Gant tycks ännu ha rekorden i klass 56 och 60, han lyfte smalt (men hade en MYCKET speciell kroppsbyggnad).
Hittade en bild på Lamar Gant, låånga armar och kort överkropp....../ Bucyrus
Bucyrus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)