Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-14, 11:41   #34771
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Min telefon kan inte ansluta till mitt hemnätverk längre, den kan däremot ansluta till andra nätverk. Andra enheter kan ansluta till hemnätverket. Vad har hänt?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-14, 11:53   #34772
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Nej, ert agerande var patetiskt. Ni borde förstå skillnaden.

Serious eats är inte en blog.
Författaren (ursprungligen från MIT) har även skrivit The Food Lab: Better Home Cooking Through Science https://www.amazon.com/gp/product/03...ag=serieats-20

Ännu har ni inte lagt fram något som slags stöd annat än misslyckade försök till mansplaining.
Vissa män verkar inte kunna tillrättavisas av en kvinna. Särskilt när ni har fel. ("Män".)


Kanske någon kan förklara vad trådens syfte är - att svara på diverse frågor eller sprida vederlagda myter (eller ja, till och med att försöka göra ned de som spräcker dem)?

Vad är det som är svårt att förstå?
En väl inbränd panna kommer inte bli förstörd av att diskas med diskmedel enstaka gånger. Men använder du pannan flera ggr i veckan och ständigt diskar ur den med diskmedel kommer det skyddande fettlagret sakta men säkert lösas upp.

Du kan länka till vad du vill. Det här är vedertagen fakta över hela världen. Vet man inte det har man inget i köket att göra.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-14, 12:04   #34773
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Min telefon kan inte ansluta till mitt hemnätverk längre, den kan däremot ansluta till andra nätverk. Andra enheter kan ansluta till hemnätverket. Vad har hänt?
Har inte råkat komma till i telefonen så du har gömt nätverket för telefonen?
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-14, 14:00   #34774
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Har inte råkat komma till i telefonen så du har gömt nätverket för telefonen?
Nätverket dyker upp ibland bland alla tillgängliga nätverk. När jag försöker ansluta så säger telefonen att nätverket ej kunde hittas, anslutningen misslyckad.

Trodde först det var min router som det var fel på, men eftersom plattan och andra telefoner kan ansluta till nätverket så funkar det ju. Min telefon kan ansluta till andra nätverk men inte mitt egna. Fattar ingenting!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-14, 18:59   #34775
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Min telefon kan inte ansluta till mitt hemnätverk längre, den kan däremot ansluta till andra nätverk. Andra enheter kan ansluta till hemnätverket. Vad har hänt?
Testa att inte diska den med diskmedel, löser det mesta.

Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Effekten man vill uppnå är samma som när man vaxar en bil. Smutsen ska gå att tvätta bort lätt. Tar man avfettning löster man upp vaxet.

Samma med pannan. Fett ligger som en hinna i pannan. Diskmedel löser upp det.

Då får man börja bränna in pannan igen. Och det tar tid.

En väl inbränd panna fastnar inget i. Bara använda vatten och sen gnugga in lite olja när den torkat. Vips så är den fin igen.

Fastnar det, beror det (enligt mig) att pannan inte är färdig inbränd. Och då använder folk diskmedel.

Vilket gör att det fastnar igen och igen och igen och igen...
Det kallas inbränning, inte påpensling. Fettet förändras av hettan. Det är inte ett skikt av fett som när du smörjer en plåt.

Hittade inte på simple English men (gissar att ni avgudar wiki):
Citat:
The seasoned surface consists of a polymerized and plasticized coating.

The process of heating a pan to cause the oil to oxidize is analogous to the hardening of drying oil used in oil paints, or to varnish a painting. But whereas the curing of oils is the result of autoxidation at room temperature for a painting, for a pan, the thermoxidized oil undergoes a conversion into the hard surface of the seasoned pan at the high temperatures of cooking.

When oils or fats are heated in a pan, multiple degradation reactions occur, including: autoxidation, thermal oxidation, polymerization, and cyclization.[10][11]
Citat:
The protective layer itself is polymeric and not very susceptible to soaps, and many users do briefly use detergents and soaps. However, cast iron is very prone to rust, and the protective layer may have pinholes, so soaking for long periods is contraindicated as the layer may start to flake off.
https://en.wikipedia.org/wiki/Seasoning_(cookware)

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Vad är det som är svårt att förstå?
En väl inbränd panna kommer inte bli förstörd av att diskas med diskmedel enstaka gånger. Men använder du pannan flera ggr i veckan och ständigt diskar ur den med diskmedel kommer det skyddande fettlagret sakta men säkert lösas upp.

Du kan länka till vad du vill. Det här är vedertagen fakta över hela världen. Vet man inte det har man inget i köket att göra.
Oj, nu flyttas målposten. Rejäl kraftansträngning förmodar jag.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-14, 19:24   #34776
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Testa att inte diska den med diskmedel, löser det mesta.



Det kallas inbränning, inte påpensling. Fettet förändras av hettan. Det är inte ett skikt av fett som när du smörjer en plåt.

Hittade inte på simple English men (gissar att ni avgudar wiki):


https://en.wikipedia.org/wiki/Seasoning_(cookware)



Oj, nu flyttas målposten. Rejäl kraftansträngning förmodar jag.
Länka lite mer, så kanske någon tror dig. Ju mer du länkar desto bättre!
Brukar du diska ur dina egna gjutjärnspannor med diskmedel efter varje användning?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-14, 19:45   #34777
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Länka lite mer, så kanske någon tror dig. Ju mer du länkar desto bättre!
Brukar du diska ur dina egna gjutjärnspannor med diskmedel efter varje användning?
Förstår att det är få som vill bli lärare numera!

Enligt pm:et ska gjutjärnspannan rengöras i ett 3-stegsförfarande, där det första steget är disk med diskmedel. Tjänstefolket följer mina pm.



En fråga till er no-soapers: hur hindrar ni fettet från att härskna? Måste lukta görilla inne hos er med en massa härsket fett, eftersom det är fett (som lätt avfettas av diskmedel) som täcker era gjutjärnspannor.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-14, 20:22   #34778
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Förstår att det är få som vill bli lärare numera!

Enligt pm:et ska gjutjärnspannan rengöras i ett 3-stegsförfarande, där det första steget är disk med diskmedel. Tjänstefolket följer mina pm.



En fråga till er no-soapers: hur hindrar ni fettet från att härskna? Måste lukta görilla inne hos er med en massa härsket fett, eftersom det är fett (som lätt avfettas av diskmedel) som täcker era gjutjärnspannor.
Hur ofta diskar du dina egna gjurjärnspannor med diskmedel?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-14, 20:37   #34779
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Manlig argumentation om diskning
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-14, 20:49   #34780
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Manlig argumentation om diskning
Just det, diska och sånt bestyr är ju kvinnornas jobb!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 09:33   #34781
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Varför ens äga en gjutjärnspanna om man ska diska den med diskmedel? Dom blir ju totalt värdelösa om man gör det eftersom att den är infettad är det som gör så den fungerar bra?

Jag diskar iofs oftast inte ens min teflonpanna i diskmedel om jag diskar den direkt efter användning. Misstänker att bakterierna dör ganska bra när man värmer upp stekpannan innan användning nästa gång?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 17:26   #34782
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Varför ens äga en gjutjärnspanna om man ska diska den med diskmedel? Dom blir ju totalt värdelösa om man gör det eftersom att den är infettad är det som gör så den fungerar bra?

Jag diskar iofs oftast inte ens min teflonpanna i diskmedel om jag diskar den direkt efter användning. Misstänker att bakterierna dör ganska bra när man värmer upp stekpannan innan användning nästa gång?
Källa på det? Och inte husmorsknep från nittonde århundradet..
Vad händer med oljan när du hettar upp den - rent kemiskt? Blir det lagret åtkomligt för diskmedel?

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Manlig argumentation om diskning
Mats verkar basera sina argument på "jag är man, jag har rätt, jag har så rätt att du inte ens har en gjutjärnspanna - och jag vet att jag har rätt för att jag har läst att jag har rätt".
Så ja, en urmanlig diskussion(smetod).

Senast redigerad av Aryt den 2018-05-15 klockan 17:27.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 01:14   #34783
ådal
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Hur ska man förvara matavfallet man källsorterar? Nu har jag papperspåsen i en vanlig 4 liters hink. Men botten blir alltid genomblöt och det börjar alltid mögla ganska fort. Skulle en annan förvaring fungera bättre tror ni? Så man låter påsen andas möjligtvis? Eller är det bara att tömma oftare trots att påsen inte är i närheten att vara full?
ådal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 01:35   #34784
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ådal Visa inlägg
Hur ska man förvara matavfallet man källsorterar? Nu har jag papperspåsen i en vanlig 4 liters hink. Men botten blir alltid genomblöt och det börjar alltid mögla ganska fort. Skulle en annan förvaring fungera bättre tror ni? Så man låter påsen andas möjligtvis? Eller är det bara att tömma oftare trots att påsen inte är i närheten att vara full?
Papperspåse? Varför inte använda plastpåse? Sopsorteringen tar väl emot matavfall i plastpåse.

Ifall du inte vill använda plastpåse får du väl antingen gå med hela hinken till komposten och tömma den, och sedan skölja. Eller se till att du enbart lägger i snustorra grejer i papperspåsen (vilket väl i praktiken är omöjligt).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 02:07   #34785
ådal
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Fast jag menar matavfall och inte hushållssopor. Då är det dem bruna papperspåsarna man ska använda! Plast bryts ju inte ner. Får nog fortsätta att gå med hinken fram och tillbaka
ådal är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)