Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-24, 10:59   #18316
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Jag satt och funderade över målet med min löpning.. Jag har egentligen ingen ambition till att bli bra på löpning utan mitt huvudfokus/intresse är styrkelyft och greppträning. Sprang väl mest för viktnedgångens skull. Jag vet inte ens om jag vill bli bättre på att springa?
Jag har dessutom inte tid till att springa utöver på lunchen som är max 1 h ink dusch/äta.

Är det värt att krångla med löpning? Jag kanske får likvärdig effekt av PW?
Vad är det som är krångligt? På med ett par pjuck och ut och spring är väl inte krångligare än powerwalk?

Är du enbart ute efter hälsoeffekter och ökad kaloriförbrukning så är kanske crosstrainer eller cykel vettigare, särskilt om man också är i tyngsta laget för löpning.

Om man å andra sidan också vill träna muskler och senor mm i benen till att bli tåligare och klara av att hantera kroppen i löpning så behöver man ju såklart ägna sig åt löpning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 12:11   #18317
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Jag gillar känslan av att kunna springa. Hyffsat obehindrat. Igår så sprang jag hem efter söndagens middag. Jag tycker att just det ger något utöver styrketräningen. Man känner sig mindre som en valross på det sättet.

Men visst. Jag tror att du får samma hälsoeffekter av pw

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 12:16   #18318
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad är det som är krångligt? På med ett par pjuck och ut och spring är väl inte krångligare än powerwalk?

Är du enbart ute efter hälsoeffekter och ökad kaloriförbrukning så är kanske crosstrainer eller cykel vettigare, särskilt om man också är i tyngsta laget för löpning.

Om man å andra sidan också vill träna muskler och senor mm i benen till att bli tåligare och klara av att hantera kroppen i löpning så behöver man ju såklart ägna sig åt löpning.
Behöver inte duscha om jag gått PW (går säkert för långsam) Därför smidigare än löpning. Men frågan är vad 4-6km löpning 3x i veckan ger mig som inte jag kan få ut av PW 5x/vecka..

Jag har faktiskt varit förvånad att kroppen klarade belastningen av löpnings såpass bra som den gjort. Visst volymen har varit låg men jag klarade ändå springa 1 mil utan någon värk efteråt.

Det är skönt att springa, det är också ett plus..
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 12:32   #18319
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Behöver inte duscha om jag gått PW (går säkert för långsam) Därför smidigare än löpning. Men frågan är vad 4-6km löpning 3x i veckan ger mig som inte jag kan få ut av PW 5x/vecka..

Jag har faktiskt varit förvånad att kroppen klarade belastningen av löpnings såpass bra som den gjort. Visst volymen har varit låg men jag klarade ändå springa 1 mil utan någon värk efteråt.

Det är skönt att springa, det är också ett plus..
Är det verkligen powerwalk om du inte ens kommer upp såpass i puls att du svettas?

Jag har svårt att tro att 5h av såpass lugn "powerwalk" skulle vara likvärdigt med 3h av löpning. Så ifall nu promenaderna är för långsamma så är det du inte får (men som du får av löpningen) ökad syreupptagningingsförmåga/aerob uthållighet (mer utbyggt kapillärnät i benmuskler, fler mitokondrier i musklerna för ämnesomsättnigen, större hjärtmuskel => ökad slagvolym). Dessutom att muskler och andra mjukdelar i (under)benen "härdas" av alla stötar man får av fotisättningarna vid löpning.

Men det är ju bara att testa. Men om ditt största problem med löpningen är att det tar för mycket tid, så vet jag inte om det verkar vettigt att istället välja en träningsform som tar ännu mer tid.

Men det är ju inget magiskt med löpning. Gillar man löpning så gör man, annars är det väl vettigare att hitta nån träningsform man gillar bättre.

Senast redigerad av svenbanan den 2018-09-24 klockan 12:38.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 12:38   #18320
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Ytterst grovhuggen gissning: men jag tror löpningen får större effekt på konditionen än powerwalken.

Sedan en lite mer flummig aspekt; att KUNNA springa ur ett skicklighetsperspektiv, gärna att man även kan sprinta lite. Detta är något jag vill ha i min arsenal rörelsemönstermässigt.

Detta är svårt att få till via Pw, stairmaster, crosstrainer eller liknande. Promenerar gör man ändå, och resten klarar man sig nog utan.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 12:49   #18321
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är det verkligen powerwalk om du inte ens kommer upp såpass i puls att du svettas?

Jag har svårt att tro att 5h av såpass lugn "powerwalk" skulle vara likvärdigt med 3h av löpning. Så ifall nu promenaderna är för långsamma så är det du inte får (men som du får av löpningen) ökad syreupptagningingsförmåga/aerob uthållighet (mer utbyggt kapillärnät i benmuskler, fler mitokondrier i musklerna för ämnesomsättnigen, större hjärtmuskel => ökad slagvolym). Dessutom att muskler och andra mjukdelar i (under)benen "härdas" av alla stötar man får av fotisättningarna vid löpning.

Men det är ju bara att testa. Men om ditt största problem med löpningen är att det tar för mycket tid, så vet jag inte om det verkar vettigt att istället välja en träningsform som tar ännu mer tid.

Men det är ju inget magiskt med löpning. Gillar man löpning så gör man, annars är det väl vettigare att hitta nån träningsform man gillar bättre.
En powerwalk blir man ju lite svettig på men inte så man behöver duscha det måste jag med löpningen och då tarvar det ombyten och därför blir det lite mer stök och därför försöker jag hitta motivationen till det!

Men 3x löpning i veckan á 45 minuter är ju faktiskt rätt bra, visst jag blir ingen maratonlöpare av det men det är ju heller inte syftet..(Jag har svårt att släppa att man kan träna saker utan att försöka bli bäst) så kanske jag kan motivera det!



Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Ytterst grovhuggen gissning: men jag tror löpningen får större effekt på konditionen än powerwalken.

Sedan en lite mer flummig aspekt; att KUNNA springa ur ett skicklighetsperspektiv, gärna att man även kan sprinta lite. Detta är något jag vill ha i min arsenal rörelsemönstermässigt.

Detta är svårt att få till via Pw, stairmaster, crosstrainer eller liknande. Promenerar gör man ändå, och resten klarar man sig nog utan.
Ja, detta är också en viktig faktor för mig. Att faktiskt kunna springa utan att bli helt förstörd!


Tack för alla tankar och idéer, kul att få så positiv respons på flummiga frågeställningar.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 13:11   #18322
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Men 3x löpning i veckan á 45 minuter är ju faktiskt rätt bra, visst jag blir ingen maratonlöpare av det men det är ju heller inte syftet..(Jag har svårt att släppa att man kan träna saker utan att försöka bli bäst) så kanske jag kan motivera det!
Än en gång passus för att jag är högst okunnig i jämförelse med många här men får man till 3x45 min löpning i veckan så är nog det trots allt att bedöma som ganska "mycket" och borde säkerligen kunna ta dig till ett maraton i varje fall ett halvt utan problem skulle jag tro. Med den tiden kan man ju mixtra ganska mycket och tex i perioder varannan vecka slå ihop två pass till ett långpass osv.

Vore mycket nöjd om jag kunde få till den mängden i snitt utan att ha någon annan träning att fundera på ens
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 14:04   #18323
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
3x45 min löpning är skitbra. Håller man det konsekvent så är det riktigt bra grundträning för den ovane löparen. Tro inget annat.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 15:51   #18324
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag håller med. 3 pass i veckan kan man klara sig rätt långt på så det är definitivt inte att slösa bort tiden.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 17:23   #18325
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag vet inte om jag länkat Jens Burmans vlog förut. Men det är en hel del bra inblickar i hur man tränar som elitskidåkare.

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 19:20   #18326
b0tkyrkan
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 20
Har tidigare sprungit en halvmara som längst pers 1timme 30 min, men igår fick jag för mig att slå nytt rekord i distans. Sprang 25 km på 2tim 10min, med andra ord behagligt tempo.

Efteråt mådde jag dock skit, illamående och samtidigt hungrig. Drack vatten halvvägs på rundan men kände mig ändå helt utpumpad efteråt. Under tiden jag sprang kände jag mig ganska pigg hela vägen.
Mår man alltid dåligt efter långpass? eller är det någon som kan komma med tips på hur man bör dricka/äta före, under och efter ett långpass för att må "så lite dåligt som möjligt".
Tacksam för alla råd kring hur man kan vänja kroppen vid längre distanser!
b0tkyrkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 20:09   #18327
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Låter som att du var på väg att "vägga" som det heter. Skulle tro att det passet också tog på dig rejält; mer påfrestande än vad du kände i ögonblicket.

Personligen får jag dålig aptit och liiite lätt illamående efter väldigt långa eller på annat sätt påfrestande pass.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 20:40   #18328
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av b0tkyrkan Visa inlägg
Har tidigare sprungit en halvmara som längst pers 1timme 30 min, men igår fick jag för mig att slå nytt rekord i distans. Sprang 25 km på 2tim 10min, med andra ord behagligt tempo.

Efteråt mådde jag dock skit, illamående och samtidigt hungrig. Drack vatten halvvägs på rundan men kände mig ändå helt utpumpad efteråt. Under tiden jag sprang kände jag mig ganska pigg hela vägen.
Mår man alltid dåligt efter långpass? eller är det någon som kan komma med tips på hur man bör dricka/äta före, under och efter ett långpass för att må "så lite dåligt som möjligt".
Tacksam för alla råd kring hur man kan vänja kroppen vid längre distanser!
Kroppen vänjer sig vid det man tvingar den att vänja sig vid.

Ifall du inte sprungit 20km eller längre den senaste månaden och hux flux springer 25k så blir ju det något av en chock. Om du skippar långpass nästa vecka men sedan springer 20km veckan efter och veckan efter det kör på 23-25km igen så gissar jag att det inte kommer kännas lika vidrigt som igår eftersom din kropp då hunnit anpassa sig lite. Öka nån km per vecka istället för att "chockhöja".

Med det sagt så är det lätt hänt att man blir lite illamående några timmar efter ett långt långpass då man tömmer energidepåerna helt.


Du bör äta snabba kolhydrater direkt efter passet. Typ en banan. Sedan tvinga i dig en rejäl portion vanlig mat så snart som möjligt efter det. Det kan vara lättare att äta väldigt nära inpå. Illamåendet kan komma med lite fördröjning. Så man kan ju försöka passa på att käka nån macka eller nåt rätt så på en gång och sedan vänta lite med middagen. Fast jag tycker nog också att illamåendet också brukar kunna ge sig rätt snabbt om man väl sätter sig och käkar trots att man mår lite illa. Men det där är säkert individuellt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 21:46   #18329
Xtreme
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 384
En helt otränad person har anmält sig till ett hinderbanelopp om ett halvår. Hur hade ni lagt upp löpningen?

1 km första veckan, 2 km andra veckan...?

Intervaller? Hur långa, hur många?
Xtreme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 21:49   #18330
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Mängdträning först. Se hur kroppen reagerar på ett par kilometer lugnt lunkande innan intervaller ens övervägs. Sex månader låter ju som ett ypperligt tillfälle att först hitta en rutin, och sen träna mer specifikt under, säg, 10 veckor innan lopp.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)